[CCFL] 220V op kast door CCFL?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 15:59
Net iets raars, stond ineens me kast weer onder 220 Volt (weer, omdat mijn oude systeem dat ook had, inmiddels gloednieuw systeem met andere kast en dingen) en ik kan me nix anders bedenken dan dat aan de invertor van mijn CCFL zou liggen, zou dit kunnen of is het schijnbaar iets anders?

• ravenger
niemand een idee op deze donderdagavond?

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

arme jij! ik heb ook geen verstand van inverters, probeer een andere forem?

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

• bolleh
  • Laatst online: 21:05
als je inverter gewoon ergens in je kast ligt kan dat wel ja, dat geleid namelijk ;)
ik heb het tegen een stuk plastic in me pc geplakt :)

• ravenger
Op vrijdag 29 maart 2002 12:38 schreef bolleh het volgende:
als je inverter gewoon ergens in je kast ligt kan dat wel ja, dat geleid namelijk ;)
ik heb het tegen een stuk plastic in me pc geplakt :)
ja ik ook ;) dus dat mag niet uitmaken, dat weet ik. Ik zok alleen een rede waarom mijn kast onder 220 komt te staan

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 12:49 schreef RaVeNgEr het volgende:

[..]

ja ik ook ;) dus dat mag niet uitmaken, dat weet ik. Ik zok alleen een rede waarom mijn kast onder 220 komt te staan
misschien dat er draden contact maken met de kast?

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Op vrijdag 29 maart 2002 12:52 schreef Lomu het volgende:

[..]

misschien dat er draden contact maken met de kast?
inverter loopt toch geen 220 door ? dus dat zal de oorzaak niet zijn.. voeding nakijken ?

• ravenger
Het probleem is dat het nu voor de 2e keer gebeurd in 3 maanden tijd, hierdoor is mijn oude PC namelijk kapot gegaan. Het zou niet aan de voeding mogen liggen? lijkt me sterk namelijk dat 2 verschillende voedingen precies bij mij kapot gaan, binnen 3 maanden.
Het probleem is gekomen toen ik mijn CCFL had ingebouwd in mijn case, dus tenzij de draadjes van de CCFL (waar 12v opstaat :?) contact maken met de kast die ik aanmekaar getaped en inmekaar gedraaid ;) dan lijkt me dat de CCFL inverter niet helemaal lekker werkt maar dat weet ik dus niet. Iemand anders nog suggesties?

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op vrijdag 29 maart 2002 13:10 schreef RaVeNgEr het volgende:
Het probleem is dat het nu voor de 2e keer gebeurd in 3 maanden tijd, hierdoor is mijn oude PC namelijk kapot gegaan. Het zou niet aan de voeding mogen liggen? lijkt me sterk namelijk dat 2 verschillende voedingen precies bij mij kapot gaan, binnen 3 maanden.
Het probleem is gekomen toen ik mijn CCFL had ingebouwd in mijn case, dus tenzij de draadjes van de CCFL (waar 12v opstaat :?) contact maken met de kast die ik aanmekaar getaped en inmekaar gedraaid ;) dan lijkt me dat de CCFL inverter niet helemaal lekker werkt maar dat weet ik dus niet. Iemand anders nog suggesties?
Geaard stopcontact :?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• ravenger
mjah ik heb zo'n stekkerblok met een geaarde contacten, maar nu durf ik je niet te zeggen of de stekker die in het stopcontact zit geaard is... Ik zit namelijk nu op werk en kan niet kijken...

• LeonM
  • Laatst online: 29-10-2025
Eeehm... :? een inverter gebruikt geen 220 hoor..

Het kan misschien wel aanvoelen als 220, zorg dat je inverter niet de case aanraakt. stop m bijvoorbeeld in een kartonnen doosje.

Als die niet helpt moet je toch echt eens je voeding en stekkers nakijken!

Heb je toevallig onderdelen uit je oude pc overgezet? dan moet je die eens nakijken

• sjares
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 23:03
Op vrijdag 29 maart 2002 13:10 schreef RaVeNgEr het volgende:
Op die 'twee draadjes van je CCFL' staat toevallig wel 180-800 volt...verre van 12 volt. De invertor vormd (de naam zegt het al) de spanning om van 12 volt naar hoogspanning voor de CCFL, net zoals bij een TL.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op vrijdag 29 maart 2002 13:16 schreef RaVeNgEr het volgende:
mjah ik heb zo'n stekkerblok met een geaarde contacten, maar nu durf ik je niet te zeggen of de stekker die in het stopcontact zit geaard is... Ik zit namelijk nu op werk en kan niet kijken...
Ik heb trouwens ook ergens iets gelezen over je monitor die je pc als aarde gebruikt en via de monitor kabel 110 volt op je kast zet als je kast niet geaard is.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• ravenger
hmm, tja, ik heb me geforce, geluidskaartje en netwerkkaartje overgezet, en DVD speler, brander, en zip, een paar fans, en die CCFL.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik vermoed dat de aarding van je computer niet helemaal deugt.
Als je de kast aansluit op een geaard stopcontact, met een geaarde stekkerdoos etc. moet het probleem opgelost zijn denk ik.

Als dit het niet is, is er iets heel vreemds met jou pc aan de hand.

Verwijderd

Geen statische electriciteit / lekspanning ?

• ravenger
Op vrijdag 29 maart 2002 13:39 schreef TweakMaster het volgende:
Geen statische electriciteit / lekspanning ?
hoe kan ik dit controleren?

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Raak je CV een PC tegelijk aan >:)

"It certainly appears so..."

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 14:22 schreef Snipisnap het volgende:
Raak je CV een PC tegelijk aan >:)
Hehehe... Als je vingers beginnen te tintelen staat er spanning op je kast :+

Verwijderd

hahaha ja je pc en cv tegelijk aanraken (goeie)
ff serieus wat ik eerst eens zou doen is eens ff meten of hwet 220 is wat op je kast staat (gewoon ff tussen je pc en aarde bv de cv. jezelf dus vervangen voor een meter) weet je iniedergeval hoeveel spanning er precies op staat. misschien is dit wel meer als 220 en ligt het dus niet aan je voeding maar moet je het toch zoeken in je monitor of CCFL

Verwijderd

hoe kan dat nou? :? een kast is ge-aard als er 220V op komt dan is de aardlek er direct uit. anders moet je ff aan je kast likken net als een je een batterij test als het tintelt dan staat er stroom op. maar... ik heb ook een inverter op een neon hardje en als ik daar een stuk ijzer dicht bij houd dan word dat stukje ijzer lekker staties en dat kan ook een lekker schokje geven :r

• ravenger
ik had et 3 maanden geleden ook en toen had ik et getest met een meter, die sloeg naar 220 Volt uit namelijk. Ik ben nu thuis, heb ff gechecked en mijn stopcontact is (waar ik al bang voor was) gewoon niet geaard, netzoals alle andere stopcontacten op de eerste verdieping :(.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:45
Wat een geblaat op de vroege avond alweer ...

Ik zou idd maar eens kijken of je kast goed geaard is

ik kan je wel vertellen dat dit NIET aan je ccfl ligt

Als je je pc nl niet aard staat er +-110V op je kast

Repareren doe je zo.

• Sine
Op vrijdag 29 maart 2002 17:50 schreef RaVeNgEr het volgende:
ik had et 3 maanden geleden ook en toen had ik et getest met een meter, die sloeg naar 220 Volt uit namelijk. Ik ben nu thuis, heb ff gechecked en mijn stopcontact is (waar ik al bang voor was) gewoon niet geaard, netzoals alle andere stopcontacten op de eerste verdieping :(.
Aarden die hap dus ...
kan je wel vertellen dat je pctje daar niet blij mee is

zeker niet als je ook nog een netwerk aan hebt hangen

Repareren doe je zo.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 29 maart 2002 17:51 schreef Sine het volgende:
Als je je pc nl niet aard staat er +-110V op je kast
Ah, daar komt die opdoffer dus telkens van... ;( :P

Zo'n schok is toch niet, ehmm, prettig te ervaren. Mijn PC is ook niet geaard (geen aarde hier op zolder), dus op mijn case staat ook een leuk spanninkje.

Verwijderd

In pricipe hoef je niet te aarden als je geen lekstroom hebt toch?

Verwijderd

juist je hoeft niet te aarden ik heb hier geen aarde hoe graag ik ook wil maar ik heb echt geen spanning op me kast staan en hoe kom je bij 110V !??!! wel als je de kast beet pakt en de aarde ja dan gaat er 110 V door je vingertjes lopen en als het goed is gaat de aardlek er dan direct uit

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:51
Op vrijdag 29 maart 2002 17:33 schreef Egberttheone het volgende:
hoe kan dat nou? :? een kast is ge-aard als er 220V op komt dan is de aardlek er direct uit. anders moet je ff aan je kast likken net als een je een batterij test als het tintelt dan staat er stroom op. maar... ik heb ook een inverter op een neon hardje en als ik daar een stuk ijzer dicht bij houd dan word dat stukje ijzer lekker staties en dat kan ook een lekker schokje geven :r
lekker advies om aan de kast te likken.. mocht er dan om wat voor reden écht 230 op de kast staan ben je gelijk dood. als je hem met je handen aanraakt krijg je een knal, maar meestal zal je er niet dood aan gaan.

om te kijken of er de 110 volt opstaan die veroorzaakt worden door de spanningsdelers in de voeding kan je ook gewoon met een draadje contact maken tussen de kast en de aarde, of nog beter: gewoon met een multimeter meten.

Verwijderd

ja, en zet je meter maar in de ampere stand >:)

• aatos
Op vrijdag 29 maart 2002 18:16 schreef Darkice het volgende:
In pricipe hoef je niet te aarden als je geen lekstroom hebt toch?
dat klopt, maar een computer heeft dat vrijwel altijd. komt door het type voeding.
Op vrijdag 29 maart 2002 18:21 schreef Egberttheone het volgende:
juist je hoeft niet te aarden ik heb hier geen aarde hoe graag ik ook wil maar ik heb echt geen spanning op me kast staan en hoe kom je bij 110V !??!! wel als je de kast beet pakt en de aarde ja dan gaat er 110 V door je vingertjes lopen en als het goed is gaat de aardlek er dan direct uit
110 volt wordt veroorzaakt door spanningsdelers waar de voeding gebruik van maakt. de 110 (of 115, zoiets) volt die dit veroorzaakt is niet gevaarlijk, omdat de stroom maar heel klein is. met andere woorden, er staat 110 volt op, maar zodra je met je lichaam contact maakt tussen de kast en de aarde zakt die spanning zover in elkaar dat het geen gevaar oplevert. en de stroom die er dan loopt is groot genoeg om te voelen, maar niet genoeg om de aarlekschakelaar uit te laten slaan.

• aatos
Op vrijdag 29 maart 2002 18:24 schreef Egberttheone het volgende:
ja, en zet je meter maar in de ampere stand >:)
ik zal het even doen.. moment

Verwijderd

en hoeveel amp stond er op? >:) of begeeft je multimeter het?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

hmm.. dus het ligt aan de aarde.
Je kunt denk ik het makkelijkst het hele spul aarden aan de verwarming.
Heb ik hier ook tijden gehad, werkte perfect (na renovatie electra ook maar aarde aangelegd)

• aatos
Op vrijdag 29 maart 2002 18:30 schreef Egberttheone het volgende:
en hoeveel amp stond er op? >:) of begeeft je multimeter het?
te klein om te meten, al vond ik dat ook weer raar. misschien is het geen mooie sinus, maar wat vage pulsjes ofzo. ik heb geen scoop hier.

je hoeft iig niet bang te zijn dat je multimeter het begeeft. zolang je het zelf aan kan raken zonder er dood aan te gaan, slaat die multimeter ook niet door (die van mij is 200 mA gezekerd, en 20 A ongezekerd)

Verwijderd

asl de volle 230 uit het net op die kast staat en je meet via de 0 van het stop kontact zeg dan maar dag tegen je multi meter zekering

• ravenger
Op vrijdag 29 maart 2002 18:27 schreef aatos het volgende:

[..]

dat klopt, maar een computer heeft dat vrijwel altijd. komt door het type voeding.
[..]

110 volt wordt veroorzaakt door spanningsdelers waar de voeding gebruik van maakt. de 110 (of 115, zoiets) volt die dit veroorzaakt is niet gevaarlijk, omdat de stroom maar heel klein is. met andere woorden, er staat 110 volt op, maar zodra je met je lichaam contact maakt tussen de kast en de aarde zakt die spanning zover in elkaar dat het geen gevaar oplevert. en de stroom die er dan loopt is groot genoeg om te voelen, maar niet genoeg om de aarlekschakelaar uit te laten slaan.
mjah dit was bij mij ook het geval, zodra ik de kast en de kachel aanraakte ging de spanning weer weg.

• aatos
Op vrijdag 29 maart 2002 18:54 schreef Egberttheone het volgende:
asl de volle 230 uit het net op die kast staat en je meet via de 0 van het stop kontact zeg dan maar dag tegen je multi meter zekering
dat snap ik. maar ik heb hierbuiven dus al duidelijk uitgelegd dat dat niet het geval was.

Verwijderd

i saw :P

• ravenger
nu schiet me nog iets te binnen; kan het zijn doordat ik mijn CCFL aansluit dat de lekspanning zo groot wordt dat mijn kast hierdoor onder stroom zou komen te staan?

• Sine
Op woensdag 03 april 2002 15:45 schreef RaVeNgEr het volgende:
nu schiet me nog iets te binnen; kan het zijn doordat ik mijn CCFL aansluit dat de lekspanning zo groot wordt dat mijn kast hierdoor onder stroom zou komen te staan?
Nee ...

(zie ook mijn vorige post)

Ccfl zit IN je kast, die op zijn beurt weer netjes aan de massa van je voeding hangt

zelfs al zou je 1 van die hoogspannings draden tegen je kast houden maakt dat nog nix uit

[/edit]

Owja .. Aard die kast nou gewoon ...

(nee niet op de verwarming nee ..)

Repareren doe je zo.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Je zegt, geloof ik, dat je PC in een geaard stekkerblokkie zit, dat weer op een ongeaard stopkontakt zit. Misschien is een ander apparaat op hetzelfde stekkerblok niet goed? Monitor ofzo? Want als die lek is naar de aarde gaat dat logischer wijs naar dat stekkerblok, naar je computercase, en via jou (of je multimeter) aangezien dat mischien de kortste route naar de grond is. Check dus ff of je andere zooi goed is. (Dus inpluggen apparaat voor apparaat tot je de 220 hebt)
Pagina: 1