Er worden veel vragen gesteld rondom elektro in dit forum. Om veel tijd te besparen, heb ik bedacht om zoveel mogelijk elektro-shit in één topic te doen. Vandaar dit topic. Er staan misschien soms dingen in die je allang weet, maar dat geld niet voor iedereen. Als er zoveel mogelijk elektro zaken in staan (uitleg, formules etc.), word het een handig naslag topic 
Ik hoop dat er zoveel mogelijk mensen mee doen, zodat dit topic vol komt te staan met allerlei elektro zaken.
Ik ben op internet wezen zoeken alvast voor wat elektro zaken:
Alles over mag erin, dus het hoeft niet alleen over weerstandjes (ofzo) te gaan, maar het mag ook over voedingen etc. gaan. (maybe weet iemand een concreet antwoord op de vragen: "Hoeveel Watt moet mijn voeding zijn...blablabla"?
Ik hoop dat er zoveel mogelijk mensen mee doen!
Ik hoop dat er zoveel mogelijk mensen mee doen, zodat dit topic vol komt te staan met allerlei elektro zaken.
Ik ben op internet wezen zoeken alvast voor wat elektro zaken:
check ook http://to-www.edte.utwente.nl/TO/ism/course/mmsim/CEA/Results/Stroom/1.toon volledige bericht
P = U x I (Watt = Volt x Ampere)
U = P / I (Volt = Watt / Ampere)
I = P / U (Ampere = Watt / Volt)
2.
Wet van Ohm:
Rweerstand=(Umax-Uled)/I
(stond @ GoT, khoop dat ie klopt)
3.
Het bepalen van de waarde (in Ohm) van een weerstandje:
*3 banden (3 kleuren): (waarde band 1 + waarde band 2) x waarde band 3
*5 banden (5 kleuren): (waarde band 1 + waarde band 2) x waarde band 3, band 4 tolerantie in procenten, band 5 betrouwbaarheid in procenten (mogelijke afwijking).
[Waarde]
[0] zwart [1] bruin [2] rood [3] oranje [4] geel [5] groen [6] blauw [7] violet [8] grijs [9] wit
4.
Amps(A)An amp, or ampere, is a measure of the rate of flow of electrical charge. An amp value indicates how much electricity is flowing through a circuit.
Ohms An ohm is the resistance to the flow of electricity. One ohm is the resistance in a circuit when one volt maintains the current of one amp
Farad(F)Capacitance, measured in units of farads (F) is expressed as the ratio of stored charge in coulombs to the applied potential difference in volts. In electric circuits, devices designed to store charge are called capacitors.
Volts(v)"Electrical pressure" is measured in volts. Volts are measured by finding the difference in electrical pressure between two points.
Watts(w)A measure of electrical power. Watts are calculated by multiplying volts by amps in a system.
Alles over mag erin, dus het hoeft niet alleen over weerstandjes (ofzo) te gaan, maar het mag ook over voedingen etc. gaan. (maybe weet iemand een concreet antwoord op de vragen: "Hoeveel Watt moet mijn voeding zijn...blablabla"?
Ik hoop dat er zoveel mogelijk mensen mee doen!