Dimmer op een Eheim pomp

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Ik plaats deze topic hier maar in OCM, want ik zou niet weten waar hij anders thuis hoort.

hier komt de vraag: Ik wil een dimmer voor mijn pomp schakelen, zodat ik hem naar mijn behoeven meer of minder water laat pompen. Is dit een goed id, of help ik mijn pomp daarmee gruwelijk naar de K&#%^!?

ik heb gezocht maar zonder resultaat, misschien beantwoord dat al mijn vraag :'(

voor de genen die willen weten waarom moet je je pomp nou vertragen :? nou: ik heb een bong, en ik wil hem kunnen loskoppelen, maar als ik dat doe, dan wil ik gelijk minder geluidsproductie zodat ik kan slapen naast mijn case. (en dat is niet mogelijk met een Bong). dus daarom wil ik minder stroom op de pomp -> minder geluid [-> minder waterstroom, maar das niet erg.]

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

Verwijderd

Dat is *niet* mogelijk, en je kunt er perfect je pomp mee slopen. De meeste van die pompen zijn synchroonmotoren, dat wil zeggen dat ze niet zozeer de spanning gebruiken, maar de frequentie van de wisselspanning. Als je hier een dimmer op gaat zetten, dan zal je motor heel onregelmatig lopen, en met een beetje pech overlijden vanwege de DC component die de motor te verduren krijgt (als je geen idee hebt waar ik over praat, dan onthou maar dat het niet goed is voor het ding).

Verwijderd

idd NIET mogelijk, ik heb jaren geleden een paludarium controller gebouwd die wel pompen kon regelen. Echter dan moet je een frequentieomvormer gebruiken ipv een dimmer.

Wat je dan doet is de 220V gelijkrichten, en daarna opnieuw "versinussen" tot een wisselspanning. de frequentie waarmee dat gebeurt maak je aanpasbaar van b.v. 25-50 Herz. Dit stuk is een beetje vergelijkbaar met een "camping omvormer" die uit een DC spanning ook een wisselspanning maakt.

Elke filterpomp die ik ken is een synchroonmotor. Deze volgt het "toerental" van de wisselspanning. Als je hem dimt blijft hij min of meer evenhard lopen, en dan stopt hij gewoon plots (en brand door)

Via de frequentieregeling werkt het al beter, de pomp volgt in dat geval het aangestuurde toerental.

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 18:21

Tead

nnb

Op donderdag 28 maart 2002 10:50 schreef --EasY-- het volgende:
idd NIET mogelijk, ik heb jaren geleden een paludarium controller gebouwd die wel pompen kon regelen. Echter dan moet je een frequentieomvormer gebruiken ipv een dimmer.

Wat je dan doet is de 220V gelijkrichten, en daarna opnieuw "versinussen" tot een wisselspanning. de frequentie waarmee dat gebeurt maak je aanpasbaar van b.v. 25-50 Herz.
Heb je toevallig nog een schematje ergens liggen???

Verwijderd

Ow, en om de goede hoop maar gelijk de kop in te drukken: zo'n ding is best wel prijzig om te maken.

Verwijderd

nah het zal wel kunnen maar je sloopt je magneet, en je pomp gaat herrie maken bij het leven(waarom dan watercooling)

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 14:20
Op donderdag 28 maart 2002 11:19 schreef DaBit het volgende:
Ow, en om de goede hoop maar gelijk de kop in te drukken: zo'n ding is best wel prijzig om te maken.
rond de 200 piek d8 ik

een 3 fase frequentieregelaar (20-100 hz) die iets van 4A kon trekken met ingebouwd microcontroller en controlpanel is 2500 piek en 2x zo groot dan je hele pc

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

jullie bedoelen tog zo'n elektronische regelaar die ook in (dure) modelauto's zit?

zo ja; kheb R zelf eentje gebouwd.... kost je 50 gulden :(

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Nee, die dingen zijn vrij simpel. dat zijn botweg gewoon regelbare weerstanden. Model-auto motoren zijn gelijkstroommotoren, worden ook in fans gebruikt.

Het gaat nu om een 220v wisselstroommotor. Is ook te regelen, maar met meer moeite, omdat je de frequentie moet regelen, niet het voltage (230v effectief).

Dabit en consorten weten er overigens op het technische vlak _veel_ meer vanaf dan ik ooit zal weten......

Verwijderd

hmm hoeft niet zo heel duur te zijn. Een dikke pomp eet maar een watt of 5. Je hoeft geen "echte" sinussen te gaan bouwen hoor, meestal is een blokgolf met "rustpauzes" voldoende.

Schema heb ik zo ff niet liggen, sowieso zit je al vrij snel tegen een microcontroller aan te kijken. Misschien kun je ook iets slims doen met counters...

Verwijderd

Hmm, idee:
sinusgeneratortje, eindtrapje, transformatortje?
Dan draait je pomp ook nog eens meteen op 12V.

Dit kost je alsnog 20 euro of meer aan onderdelen, btw.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

in de aquariumwinkel hebben ze kranen te koop die je open kan draaien..en half open kan ook waardoor je meer weerstand krijgt, en dus minder l/h
nadeel van ALLES uit de aquariumwinkel: tis duur.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja Mark...het is een flinke jongen he, zo'n Eheim 1250 ;)

I reject your reality, and substitute my own.

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Hartelijk bedankt voor jullie info, ik vind het niet waard om een frequentie omvormer ervoor te bouwen, ik ga het ding wel isoleren :D

ik ga hem in een bakkie gooien, dat gelijk als reservoir dient en dan fix ik wat schuimrubber, dat moet wel stil worden... hoop ik!
Op donderdag 28 maart 2002 17:37 schreef _sNaRs_ het volgende:
Ja Mark...het is een flinke jongen he, zo'n Eheim 1250 ;)
Tja, maar een te zwakke pomp in combo met een bong, geeft nog meer herry, doordat het water gaat klonteren uit de douchkop zodat het als een idioot gaat kletteren, en dat hoor je makkelijk boven de pomp uit :(

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

Verwijderd

http://www.astromag.co.uk/inverter.html
Hier vind je een dc-ac converter.
Lekker simpel.

Afbeeldingslocatie: http://www.astromag.co.uk/dcschem.gif

Als je nou pen 11 van ic4 met een variabele frequentie aanstuurt, zal je dan een variabele frequentie voor de 240V krijgen? Of zakt de uitgang gewoon in?

Hoe maak je een 555 tot een variabele frequentieregelaar (0-60Hz)? Met een stereopot van 100K voor de weerstanden 1&2?
Ik kan nergens een schema online vinden...
Pagina: 1