Toon posts:

[JAVA] is java gratis?

Pagina: 1
Acties:
  • 88 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende vragen over java (voor een opdracht op school):

-Is de java compiler gratis? Je kan de compiler gratis downloaden van de sun site, en je kan met b.v. notepad een programmaatje in elkaar bouwen.
En als je geen gebruik wilt maken van notepad dan moet je een tool kopen zoals borland Jbuilder?

Klopt deze informatie een beetje?

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:28

Klippy

Still Game

Bedoel je Javascript of echt Java?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 18:54
*zucht*
Ik zal antwoord geven:

Hier staat alles!

en hier ook.

Verbouwing

• Mithrandir
  • Laatst online: 10-09 18:54
Op woensdag 27 maart 2002 20:51 schreef LiquidSilver het volgende:
Bedoel je Javascript of echt Java?
Echt java, denk ik. Hij heeft het ook over Borland enzo :)

Verbouwing

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:34

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Zoek ff voor jcreator light is versie ik raad je wel een bb connectie aan

Verwijderd

Topicstarter
yep gaat over "echt" java

het moet op citrix servers komen te draaien, waar je met een thin client naar toe kan connecten, maar het is de bedoeling dat je alleen kan "javawen" met je thin client.

nu is citrix een heel gezeik met licenties enzo dus ik moet zeker weten dat java gratis is ofdat er ook licenties voor nodig zijn...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 20:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

jBuilder is niet de einge java IDE.. Daar zijn er bergen van.. Ook gratis varianten..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Java code kun je schrijven met je favo editor/tekstverwerker, maar er zijn inderdaad ook commerciele en gratis IDE's (ontwikkelomgevingen) beschikbaar. Zoek maar eens hier op "java ide" ofzo, er zijn al een aantal discussies geweest over wat nou de beste Java IDE is ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
Op woensdag 27 maart 2002 20:55 schreef Janoz het volgende:
jBuilder is niet de einge java IDE.. Daar zijn er bergen van.. Ook gratis varianten..
Zie ook deze discussie op Javahova.

• Xanthus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 12:45
Jext(http://www.jext.org/) is op zich wel een fijne gratis editor, maar lees maar een discussie, die is er wel. En de sdk is gewoon gratis.

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 20:55 schreef Graffiti het volgende:
yep gaat over "echt" java

het moet op citrix servers komen te draaien, waar je met een thin client naar toe kan connecten, maar het is de bedoeling dat je alleen kan "javawen" met je thin client.

nu is citrix een heel gezeik met licenties enzo dus ik moet zeker weten dat java gratis is ofdat er ook licenties voor nodig zijn...
Je wilt dus een java-applicatie op een Citrix-server gaan aanbieden. Op deze Citrix server komt dus een java-runtime geinstalleerd.

Hou er in ieder geval rekening mee dat java-applicaties "zware" applicaties zijn voor een Citrix-server omdat java-applicaties bovenop de runtime draaien.

Extra belasting voor je Citrix-server dus.

Goed voorbeeld: Oracle applicaties die met een Oracle-Forms client werken daar kun je (grofweg) twee keer zoveel sessies van aanbieden op 1 server dan bij een java-based Oracle applicatie.

je bent als het ware een OS-independant applicatie (dat java progje) aan het aanbieden op een OS-independant server-oplossing (Citrix). Werkt wel, maar is performance-wise niet aan te raden.

Waarom niet gewoon op elke client een java-runtime installeren, die is iig. gratis, hoeveel je er ook gebruikt.

edit:

typo

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ja Java (niet javascript) is gratis, het wordt onderhouden door Sun Microsystems.

Er zijn verscheidene editing tools hiervoor en daar zijn negen van de tien keer ook gratis varianten van :

JBuilder (www.borland.com)
Netbeans (www.netbeans.com)
Forte for java (www.sun.com)
JDeveloper (www.oracle.com)

etc...
etc...

De niet gratis versies hebben vaak ondersteuning voor directe deployment en debugging op applicatie servers (Deze zijn meer gericht voor de J2EE ontwikkel omgeving)

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Op woensdag 27 maart 2002 21:04 schreef abreemjathuis het volgende:
Goed voorbeeld: Oracle applicaties die met een Oracle-Forms client werken daar kun je (grofweg) twee keer zoveel sessies van aanbieden op 1 server dan bij een java-based Oracle applicatie.

je bent als het ware een OS-independant applicatie (dat java progje) aan het aanbieden op een OS-independant server-oplossing (Citrix). Werkt wel, maar is performance-wise niet aan te raden.
Op welke jdk versie baseer jij dit? En zou je misschien ook een linkje kunnen plaatsen met een raport oid?

• ronaldmathies
  • Niet online
Op woensdag 27 maart 2002 21:16 schreef Alarmnummer het volgende:

[..]

Op welke jdk versie baseer jij dit? En zou je misschien ook een linkje kunnen plaatsen met een raport oid?
Hier heb ik inderdaad ook mijn twijvels over, ik denk dat Oracle Forms een stuk trager is dan een java applicatie. (Mede gezien de bijna gestagneerde ontwikkelingen aan forms de laatste twee jaar)

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 21:04 schreef abreemjathuis het volgende:

[..]

Je wilt dus een java-applicatie op een Citrix-server gaan aanbieden. Op deze Citrix server komt dus een java-runtime geinstalleerd.

Hou er in ieder geval rekening mee dat java-applicaties "zware" applicaties zijn voor een Citrix-server omdat java-applicaties bovenop de runtime draaien.

Extra belasting voor je Citrix-server dus.
Het is de bedoeling dat er 4 citrix servers komen, en 1 fileserver.

aan die servers komen 48 thin clients te hangen, dus 4 sessies van 12 dus.

volgens mij moet dat ruim voldoende zijn voor om Java te coden vanaf je thin client. Hmmm het word wel steeds meer netwerk gepraat dan programmeer gepraat.....

Verwijderd

Welke jdk dit is kan ik voor je opzoeken (het is een runtime die door Oracle wordt meegeleverd iig.)

Een rapport heb ik niet, ik baseer dit op mijn persoonlijke ervaring als consultant bij een ASP die een aantal grote Citrix-farms heeft (en heeft gehad).

Oracle applicaties die op Apps R11 gebaseerd zijn vergen VEEL van de processor en het geheugen van een machine, dus zeker op een Citrix server waar meerdere sessies tegelijk draaien (40 users met elk 2 a 3 Oracle applicaties open).

Apps 10.7 based applicaties zijn veel vriendelijker voor een machine, minder geheugen nodig, minder CPU usage etc. Er staan een Forms-client op die SQLNet babbelt met een database/applicatie server.

ik dacht dat het algemeen bekend was dat java-applicaties die op een java-runtme draaien veel van een machine vergen :?

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 21:26 schreef Graffiti het volgende:

[..]

Het is de bedoeling dat er 4 citrix servers komen, en 1 fileserver.

aan die servers komen 48 thin clients te hangen, dus 4 sessies van 12 dus.

volgens mij moet dat ruim voldoende zijn voor om Java te coden vanaf je thin client. Hmmm het word wel steeds meer netwerk gepraat dan programmeer gepraat.....
Wil je vanaf je thin-clients java gaan coden, of java based applicaties gaan uitvoeren?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil vanaf de thin clients alleen gaan coden en compilen... En wat er dan gecoded is opslaan op de file server (win2000 server)

• ronaldmathies
  • Niet online
Het zou handig zijn als je ietsjes meer informatie over de omgeving zou geven.

Bijvoorbeeld de database als deze gebruikt gaat worden, word dit een Oracle, Sybase, SQL Server, MySQL

De eventuele application server word dit 9iAS, WebLogic, WebSpere, BAS, JBoss, etc.., etc..

JDeveloper van Oracle bijvoorbeeld heeft geen ondersteuning voor databases behalve Oracle en application server van Oracle (9i AS). Zo zijn er nog wel meer pakketen die bepaalde servers wel en niet ondersteunen.

Voor zover ik weet ondersteund JBuilder de volgende :

iPlanet 6.0
JBoss 2.4.x (Via een OpenTool)
Oracle 9iAS 1.0.2.2 (Via een OpenTool van Oracle zelf)
WebSphere 3.5
WebSphere AES 4.0
WebSphere AE 4.0
Borland Enterprise Server 5.0
BAS 4.5
WebLogic 5.1
WebLogic 6.0

Dit is voor zover ik weet de meest uitgebreide IDE op het gebied van Application Servers.

(Jaja je merkt het al ik heb JBuilder 6 Enterprise, Legaal nogwel)

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 21:25 schreef ronaldmathies het volgende:

[..]

Hier heb ik inderdaad ook mijn twijvels over, ik denk dat Oracle Forms een stuk trager is dan een java applicatie. (Mede gezien de bijna gestagneerde ontwikkelingen aan forms de laatste twee jaar)
Simpel.

De opdrachtgever waar ik zit had tot vorig jaar P166 machines die (mits voorzien van 64 MB geheugen) de forms-based applicaties prima trokken.

Toen er overgegaan werd op java-based Oracle waren deze machines echt niet meer toereikend. Meer geheugen nodig, en dan nog werkte het traag. Werd die P166 dan vervangen door een modernere machine (P 700), dan werkte het wél prima.

Da's dus mijn ervaring met java.....(waar ik verder wel een groot voorstander van ben, begrijp me niet verkeerd).

(PS, geen enkele java-applicatie werkte naar behoren op deze P 166 machines trouwens)

• ronaldmathies
  • Niet online
Aaaa, ja maar ik ga er ook wel een beetje vanuit dat de hedendaagse kantoor machine tog wel ongeveer 300 Mhz Celeron mag bevatten. P166 komt inderdaad nog wel veel voor maar daar zou ik niet blij mee zijn om daarvoor te ontwikkelen. Je moet veel te veel nice features achterwege laten omdat de comp het niet aankan.

Meeste klanten bij ons hebben toch wel minimaal een 300 a 450 Mhz pc's (G3 minimaal voor de Macintosh)

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 21:39 schreef ronaldmathies het volgende:
Aaaa, ja maar ik ga er ook wel een beetje vanuit dat de hedendaagse kantoor machine tog wel ongeveer 300 Mhz Celeron mag bevatten. P166 komt inderdaad nog wel veel voor maar daar zou ik niet blij mee zijn om daarvoor te ontwikkelen. Je moet veel te veel nice features achterwege laten omdat de comp het niet aankan.

Meeste klanten bij ons hebben toch wel minimaal een 300 a 450 Mhz pc's (G3 minimaal voor de Macintosh)
Snap ik wel, wij zijn ondertussen overgestapt allemaal minimaal PIII 1 GHz machines, maar het voorgaande illustreerde voor mij duidelijk dat de eisen die een forms-applicatie aan een machine stelt lager zijn dan een java-based applicatie.

Verder lees ik dat de topicstarter de applicatie voor 48 users wil gaan aanbieden op 4 Citrix-servers. Dan zal het inderdaad allemaal wel op zijn pootjes terechtkomen.

Wij hebben hier zo'n 2000 users die gebruik maken van 50 Citrix-servers. Dat waren er eerst 30, maar mede door de java-applicaties die aan de gebruikers werden aangeboden was dit aantal niet toereikend.

De gebruikers hebben nu gemiddeld zo'n 8 tot 10 published applications open staan.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:49
Ik wil niet veel zeggen hoor, maar op school (HvU informatica) staan 10 citrix servers met iets van grofweg 200 clients. Als je dan met zn alle zit te werken, kun je t wel schudden.. alles gaat traag en zelfs je verbinding knalt eruit. Aan het netwerk ligt het niet zo zeer, want wanneer ik de prioriteit van mijn proces verhoog loopt het weer door (javac wilde wel eens een halve minuut draaien en nog geen output geven, prio omhoog en direct klaar :)).
Deze server zijn alle dual p3-500 met 512MB als ik het met goed herinner. De meeste applicaties die draaien zijn Internet Explorer (voor een TS een zware app door alle grafische zooi), zo nu en dan Rational Rose (maar daar zijn ze ook niet echt een voorstander van bij sysbeheer, 100MB per user is niet ongebruikelijk->lekker swappen dan), veel TextPad en java(c) en veel MS Word.
Dat zijn zo'n beetje de meest gebruikte apps. Zelf vermoed ik dat als ze de proc's eens vervangen door 750MHz exemplaren en overal 512MB (of nog meer) gegeugen bij prikken het weer prima functioneerd.
Tevens is het van belang wat voor clients je hebt. Er staan hier een hoop 386/486/p60-75 clients en sinds kort ook nieuwe celeron 700's. Je merkt echt duidelijk snelheidsverschil aan de clientside, zelfs terwijl de resolutie een stuk hoger is (die oude machines 800x600 en de nieuwe 1024x768).
Maar als er iets van 7 man op 1 TS bezig is, werkt het allemaal nog best aardig totdat iemand gekke dingen gaat doen...

• D2k
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

wmb vragen naar de bekende weg

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.