[WC]Koperen rad. 'ontroesten' met HCL

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Ik heb op de sloop een perfect klein radiatortje op de kop getikt. Is precies iet minder breed en lang als mijn kast, dus past perfect.
Hij is nog van koper ook. Alleen vrij oud, en daarom zijn de ijzeren zijkanten een beetje verroest. Ik wil de zijkanten spuiten om verder doorroesten te voorkomen. Maar dan moet ik dus eerst het oude roest verwijderen.
Nu heb ik hier een flesje zoutzuur staan (10% HCL) en ik vroeg me af of het daarmee kan.
Ik heb het al met cola geprobeert, maar onze cola werkt blijkbaar niet zo heel goed.
Verder heb ik nog Soda.
Nu vraag ik mij af wat jullie het beste lijkt om te gebruiken.
Ik denk zelf aan zoutzuur(sterk verdund) aangezien cola ook ontroest doordat het zuur is.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

zou 30% zoutzuur niet beter zijn? ik bedoel 10% is wel erg verdund hoor, ik denk dat het zelfs sterker MOET zijn

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12

Epsilon

ik zou het wel verdunnen iig
zorg dat je een PH waarde van ongeveer 2 krijgt
das al 10 keer zo zuur als cola (Ph3)

Soda gaat niet werken omdat dat sterk basisch is

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:00
Probeer anders die verf waarmee je over roest kan verven!
Alleen de naam week ik ff niet meer.

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

Op maandag 25 maart 2002 19:19 schreef SniperGuy het volgende:
Probeer anders die verf waarmee je over roest kan verven!
Alleen de naam week ik ff niet meer.
dan is het hele warmte gelijdings effect weg!

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 08:42

EntonoX

Team leider

gewoon een schuurpapiertje pakken??? werkt volgens mij et beste en snelste....

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 19:23 schreef EntonoX het volgende:
gewoon een schuurpapiertje pakken??? werkt volgens mij et beste en snelste....
Ja, misschien wel. Maar ik ben lui, dus dan is het makkelijker om het een nachtje in zure zooi te laten weken :+
Maar ik ga het eens met zoutzuur proberen.
Verdunnen lijkt me wel slim, want net ging het metaal borrelen en sissen toen ik het er onverdund opgooide >:)

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 18:03

_nethack

We're all MAD here

Gewoon met een staalborstel de roest wegborstelen/krabben, likje Hammerite en klaar :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
cola omdat het zuur is??

Van dat sap in zo'n augurkenpot!!!!!!! das volgens mij ook best wel zuur

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 20:27 schreef PASware het volgende:
cola omdat het zuur is??

Yup, maar ben nu met zoutzuur bezig, das nog veel zuurder >:)
Alleen de zooi gaat er nog niet echt af.

Verwijderd

Gewoon even schuren, er dan met hamerite overheen of metaalprimer en dan gewone verf (wat je nog hebt staan). Waarschijnlijk blijft het zonder metaalprimer ook nog wel zitten.

Verwijderd

Als er een radiatorenfabriek bij je in de buurt zit ga je daar naar toe en vraag of je je radiatortje even bij hen in het dompelbad mag doen. Waarschijnlijk mag dat wel en anders zal het zeer weinig kosten. Kan je daarna gelijk je radiatortje laten spuiten.

• hightower
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2024
Ik heb al eens een roestige fietsketting in de azijn gegooit, dat ging ook mooi :)

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12

Epsilon

Op maandag 25 maart 2002 20:27 schreef PASware het volgende:
cola omdat het zuur is??

cola is best zuur jah
PH van 3 ongeveer
azijn is nie zo heel veel zuurder, al zou je dat denken

Ik heb mijn rad schoongemaakt met schoonmaakazijn (kokend water, en daar een scheut schoonmaakazijn ingedaan). Dit laat je een kwartier liggen. Dan is er al veel zooi af, en de butzooi uit je rad (zit troep in!!!!)

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 20:43 schreef epsilon het volgende:

[..]

cola is best zuur jah
PH van 3 ongeveer
azijn is nie zo heel veel zuurder, al zou je dat denken

Ik heb mijn rad schoongemaakt met schoonmaakazijn (kokend water, en daar een scheut schoonmaakazijn ingedaan). Dit laat je een kwartier liggen. Dan is er al veel zooi af, en de butzooi uit je rad (zit troep in!!!!)
Die butzooi heb ik er al heel mooi uit. Verdunde zoutzuur oplossing, erin gieten, even laten staan en dan eruit gieten. Na 3x was de oplossing die eruitkwam helder.

Verwijderd

Waarom moeilijk doen met HCL en azijn (zuur)? Even een likje verf erover en klaar is kees.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 21:09 schreef Lucas8 het volgende:
Waarom moeilijk doen met HCL en azijn (zuur)? Even een likje verf erover en klaar is kees.
Ja, maar dan moet eerst de roest eraf, anders valt de verf er met dezelfde gang weer af.

Verwijderd

Schuren.... (of hij moet zo verroest zijn.... gewone verf hecht er al wel aan, primer is niet eens nodig)

Verwijderd

Ik krijg de butzooi er niet uit ...

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 21:14 schreef real_raichu70 het volgende:
Ik krijg de butzooi er niet uit ...
naar de BigBoss/Karwei/Gamma/etc en een flesje zoutzuur kopen (€2,04 per liter). fikse scheut zuur in de rad, afvullen met water, uurtje laten staan, leeggieten en naspoelen. En dat net zo lang herhalen totdat er geen butzooi meer in zit. Eventueel tussendoor schudden.

EN pas op met dat zuur, is echt gemeen goedje, voor de zekerheid handschoenen aan en een zonnebril of iets dergelijks op.

Verwijderd

is het rode roest of groene aanslag, koper " roest" niet, dat oxideert en kleurt groen, dat kun je er uitstekend afhalen door de rad in een bakje met zuur te leggen, let wel dat als er ijzeren delen aan of op je radiator zitten deze meteen weg rotten als die in het zuur komen.

Rode/oranje roest is ijzer roest en kun je er denk ik beter met een staalborstel af borstelen.

Verwijderd

ff een waarschuwing: zoutzuur reageert misschien niet met koper, maar wel met ijzer. Laat ijzeren delen te lang in het zuur liggen, en je hebt geen ijzeren delen meer over.

Voor het schoonmaken van koper vind ik zwavelzuur mooier werken dan zoutzuur, btw.

Verwijderd

Je kunt er natuurlijk ook een potje roestomvormer overheen smeren... Wordt mooi zwart en roest niet meer.. :P

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 13:36 schreef DaBit het volgende:
ff een waarschuwing: zoutzuur reageert misschien niet met koper, maar wel met ijzer. Laat ijzeren delen te lang in het zuur liggen, en je hebt geen ijzeren delen meer over.

Voor het schoonmaken van koper vind ik zwavelzuur mooier werken dan zoutzuur, btw.
Nou mannen je weet het, als het over koper gaat moet je maar naar papa DaBit luisteren, want die weet er in z'n eentje waarschijnlijk meer van dan de rest van GoT bij elkaar.

Verwijderd

Ik heb hem 2 nachten in een badje huishoudazijn laten liggen (doe maar in een plastic teiltje, zinken teiltjes geeven wel een leuk effect maar dat wil je niet), rad kwam er glimmend uit.
Pagina: 1