Toon posts:

Peerless XLS12, 2x XLS10-Slave, 70L kast

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 606 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:25
Dan slaat de 2x10" niet zo ver uit als de 12" is dat geen probleem?

Reality beats fiction by far!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, zeker niet. Da's juist gewenst. Bij de Peerless XLS-10 combinatie zie je dat bij 20Hz de radiator zo'n 60mm uitslaat, en de driver zelf maar 32mm (simulatieresultaten @ 160W).

Oftewel, je komt al vrij snel in het niet-lineaire gebied van je passieve radiator terecht.

Ik heb 'm gehoord, die Peerless XLS10 combinatie, en het klonk prachtig. Alleen wil ik graag een 'personal touch', en denk ik zelf dat de XLS12 met 2x kleinere radiator in een iets grotere kast het nog beter doet.

Verwijderd

Maar als ik dit lees schiet toch het woord "faseverschuiving" door mn kop...

Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Verwijderd

Topicstarter
Zie het voolgende plaatje voor de faseverschuiving. De fase-lijn die je hier ziet is voor het totaal uitgestraalde vermogen

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/XLS12_70L.gif

Die 'bump' in de karakteristiek die je ziet tussen de 30 en 40Hz heeft een hoogte van minder dan 2dB t.o.v. 80Hz. Niet belangrijk dus.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:05

Jag

Op zaterdag 23 maart 2002 12:50 schreef DaBit het volgende:
Zie het voolgende plaatje voor de faseverschuiving. De fase-lijn die je hier ziet is voor het totaal uitgestraalde vermogen

[afbeelding]

Die 'bump' in de karakteristiek die je ziet tussen de 30 en 40Hz heeft een hoogte van minder dan 2dB t.o.v. 80Hz. Niet belangrijk dus.
Post eens de group delay, en evt een link naar de .box file. Ik ben sinds kort ook een beetje op de hoogte van zelfbouw van subs :P.
Ik zit trouwens te denken aan een aangepaste versie van het EBS reference ontwerp van Adire audio voor de Tempest en het low q gesloten ontwerp voor dezelfde driver. Maar bij mij is size echt geen bezwaar, ik zou als het moet 700L nog kwijt kunnen.
Heb je trouwens de Shiva al geprobeerd? Als je die nog wil proberen: hier staat een aangepaste versie van lspCAD voor Adire drivers, is wel handig.

Verwijderd

Topicstarter
Yup, ik zal de group delay en .box ook posten. Dan moet ik ff winzuig rebooten omdat die LspCAD zo af en toe eruit klapt en dan niet meer te starten is.

Ik heb zowel de Adire versie van LspCAD als de 'standard' gewone versie (niet de professional).

Gesloten kast word me echt te groot, zeker die 340L EBS. Die Shiva moet ik ook nog eens bekijken, hoewel ik de Tempest en Brahma het interessantste vind.

Hmm, misschien toch maar de Brahma, 1600-2000W vermogen en Linkwitz transformer. Argl, er is gewoon teveel keus.

* DaBit is jaloers op mensen die totaal onvoorbereid een winkel binnen kunnen stappen en zeggen: 'doe die maar'

P.S. De Tempest kost EUR220, via Duitsland, verzekerd opgestuurd. Ik heb 't idee dat een groot deel daarvan verzendkosten zijn, dus mocht je interesse hebben....

Voordeel van die Peerlessen is dat Speakerland ze hebben. En daar kan ik nog heen kruipen als het moet, zo dicht woon ik erbij.

• Jag

Jag

Op zaterdag 23 maart 2002 17:12 schreef DaBit het volgende:
Yup, ik zal de group delay en .box ook posten. Dan moet ik ff winzuig rebooten omdat die LspCAD zo af en toe eruit klapt en dan niet meer te starten is.

Ik heb zowel de Adire versie van LspCAD als de 'standard' gewone versie (niet de professional).

Gesloten kast word me echt te groot, zeker die 340L EBS. Die Shiva moet ik ook nog eens bekijken, hoewel ik de Tempest en Brahma het interessantste vind.

Hmm, misschien toch maar de Brahma, 1600-2000W vermogen en Linkwitz transformer. Argl, er is gewoon teveel keus.

* DaBit is jaloers op mensen die totaal onvoorbereid een winkel binnen kunnen stappen en zeggen: 'doe die maar'

P.S. De Tempest kost EUR220, via Duitsland, verzekerd opgestuurd. Ik heb 't idee dat een groot deel daarvan verzendkosten zijn, dus mocht je interesse hebben....

Voordeel van die Peerlessen is dat Speakerland ze hebben. En daar kan ik nog heen kruipen als het moet, zo dicht woon ik erbij.
Da's toevallig, ik heb net een mailtje gestuurd naar de dealer in duitsland :). Het is 30,- verzendkosten, veel te veel, maar goed, kan er ook niks aan doen.
Ik heb trouwens de mazzel dat ik mijn subs in verloren ruimte van mijn kamer kwijt kan. Dat is ook precies waar ik ze wil neerzetten (akoestisch gezien). En ik zou 2x 600-700L kwijt kunnen. Dus ik denk dat er binnenkort twee Tempest drivers mij bij bezorgd gaan worden :). Alhoewel ik nog wel geïnterresseerd ben in alternatieven.

• Peertje NL
klein schopje, ik wil wel meer weten over deze combo!

Verwijderd

Topicstarter
Tempest blijft een gruwelijk leuk ding. Maar Jag, is de 18" Maelstrom of (straks) de 15" Brahma niks voor jou? Om Adire maar eens te quoten: there's no replacement for displacement.

Overigens: forget Peerless. Ik denk dat het voor mij een Adire Brahma 12" in een 70-85L basreflexkast word, met 1e orde (6dB/oct) correctiefilter. F -3dB van deze box = 18Hz. Het eerste orde correctiefilter heeft een veel nettere fase- en impulsrespons. Maar dat zie je dadelijk bij de plaatjes wel.

Hier een paar screenshotjes van de 70L basreflex (de 85L basreflex gaat nog iets dieper, maar genereert nauwelijks meer dB's):

SPL @ 1m. In werkelijkheid zal de SPL @ 1m nog wel hoger uitvallen, want LspCAD neemt het (verzwakkende) correctiefilter niet lekker mee. Om enigzins de praktijk de benaderen heb ik in simulatie het ingangsvermogen naar de speaker omhooggekrikt zodat het min of meer overeenkomt met 100-300W ingangsvermogen.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/Brahma12_SPL.gif

De impulsresponse. Kijk eens wat een SCHITTERENDE respons dit is. Gewoon praktisch gesloten-box gedrag:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/Brahma12_impulse.gif

En de group delay. Ook niet onaardig, vanaf de 20Hz.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/Brahma12_group.gif

Voor de liefhebbers: de LspCAD .box file staat hier.

Ik denk dat ik mijn sub gevonden heb :)
Nadeel: dit gaat weer geld kosten. Die Brahma is f**king duur.

Jag: mini-inkoopactie Adire speakers bij meneer Wagner in Duitsland?

• Jag

Jag

Ik kreeg er niet echt wat moois uit met de Maelstrom, maar je mag wel wat proberen hoor van mij, graag zelfs :). Max inhoud is 700L, dus daar moet je wel wat mee kunnen.
En ik vind het best om een mini-inkoopactie te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 maart 2002 15:01 schreef Jag het volgende:
Ik kreeg er niet echt wat moois uit met de Maelstrom, maar je mag wel wat proberen hoor van mij, graag zelfs :). Max inhoud is 700L, dus daar moet je wel wat mee kunnen.
En ik vind het best om een mini-inkoopactie te doen.
Nou, ik geloof het wel als jij zegt dat het niks word met die Maelstrom. Natuurlijk ga ik het nog wel even proberen, want ik ben een vreselijk eigenwijs rotkind.

Inkoop bij Wagner met z'n 2-en, of een fullblown inkoopactie?

• Jag

Jag

Op zondag 24 maart 2002 15:11 schreef DaBit het volgende:

[..]

Nou, ik geloof het wel als jij zegt dat het niks word met die Maelstrom. Natuurlijk ga ik het nog wel even proberen, want ik ben een vreselijk eigenwijs rotkind.

Inkoop bij Wagner met z'n 2-en, of een fullblown inkoopactie?
Ik denk niet dat er heel veel meer mensen zullen zijn die Adire audio drivers willen kopen :).

Wat betreft die Maelstrom, ik ben echt geen ervaren zelfbouwer, in tegendeel, ik doe het pas een paar dagen :P. Dus ga gerust je gang.

Wat vind jij van Volt trouwens?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 maart 2002 15:21 schreef Jag het volgende:
Ik denk niet dat er heel veel meer mensen zullen zijn die Adire audio drivers willen kopen :).
Nee, dat zal wel tegenvallen inderdaad. Toch vind ik het mooie dingetjes.
Wat betreft die Maelstrom, ik ben echt geen ervaren zelfbouwer, in tegendeel, ik doe het pas een paar dagen :P. Dus ga gerust je gang.
Bij mij is het alweer 11 jaar geleden dat ik mijn (huidige) speakers bouwde. En nu wil het goed doen, zodat ik er de komende 11 jaar weer vanaf ben :)
Wat vind jij van Volt trouwens?
Niet echt spectaculair, als ik de parameres van die speakers zie.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op zondag 24 maart 2002 15:21 schreef Jag het volgende:

[..]

Vraagje: Waarom uit duitsland halen? Daar is de tempest 220 euro. De verzendkosten zijn 30 euro. Wanneer je direct bij adire besteld, kost een driver 150 dollar. (invoerechten erover en omrekenen van dollar naar euro: dan kost hij 200 euro. Verzendkosten uit amerika zijn niet veel meer dan uit duistland. Plus: Je krijgt korting bij 4 of meer stuks en er is nog een andere manier om korting te krijgen, die weet Jag wel.)

Ik zou ze liever uit amerika laten komen dan duitsland. Garantieverhaal gaat toch niet op: Of je ze nu naar duistland of amerika moet terugsturen, dat boeit niks :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 maart 2002 15:38 schreef Lampje het volgende:
Ik zou ze liever uit amerika laten komen dan duitsland. Garantieverhaal gaat toch niet op: Of je ze nu naar duistland of amerika moet terugsturen, dat boeit niks :)
Altijd het proberen waard, maar toen ik Adire mailde hierover kreeg ik een verwijzing naar Wagner in Duisland, met de mededeling dat ik daar moest zijn om ze te kopen. Vervolgens nog Ampman geprobeerd, en ook zij verwezen me door naar een Europese reseller.

Puur protectie van het marktaandeel van de afzonderlijke dealers dus :(

Ow, enne, die 220 euro voor de Tempest is inclusief BTW en shipping. Da's dus het bedrag dat je uiteindelijk betaalt.

• Jag

Jag

Op zondag 24 maart 2002 15:47 schreef DaBit het volgende:

[..]

Altijd het proberen waard, maar toen ik Adire mailde hierover kreeg ik een verwijzing naar Wagner in Duisland, met de mededeling dat ik daar moest zijn om ze te kopen. Vervolgens nog Ampman geprobeerd, en ook zij verwezen me door naar een Europese reseller.

Puur protectie van het marktaandeel van de afzonderlijke dealers dus :(

Ow, enne, die 220 euro voor de Tempest is inclusief BTW en shipping. Da's dus het bedrag dat je uiteindelijk betaalt.
De prijs is 220,- ex shipping. Die is 30,- voor beide.

Maar wat ik nou wel zou weten, het kan vast beter dan de Tempest. Ik heb nog best wat knaken te besteden, en ik wil wel echt een mooie sub bouwen.

• Raymond
Op zondag 24 maart 2002 15:55 schreef Jag het volgende:

Maar wat ik nou wel zou weten, het kan vast beter dan de Tempest. Ik heb nog best wat knaken te besteden, en ik wil wel echt een mooie sub bouwen.
He, je was ff niet rood meer :P

http://www.stryke.com/SATser.html

http://www.avsforum.com/ubb/Forum3/HTML/003352.html

Een hele mooie 15" van Stryke (van die zaak heb ik ook al eens wat gekocht: Prima zaken mee te doen) Een sub op basis van deze driver, met dual 18"PR gaat gruwelijk diep (-3db onder de 20Hz). Wel wat prijzigere oplossing dan de tempest. Deze driver kost $425, de PRs kosten $114/stuk. de totale kosten, in euro's ex verzenden zal op eur850 per sub komen. Daarmee krijg je wel een beest van een sub. Zie ook de tweede link, naar een topic op een forum, waar deze driver besproken wordt.

Een andere oplossing is een sub, gebaseerd op de PB15 van stryke, met een dual 15"PR. totale kosten ex verzenden in eur: 419 per sub. Ook deze sub zit een klasse boven de tempest oplossing.
Deze driver is ook in een uitvoering te verkrijgen die geschikt is voor een gesloten kast. Ik heb de eigenaar van de zaak ge-icq'd met een vraagje over de belangrijkste verschillen tussen de gesloten en de PR uitvoering. (gesloten is wel een stuk goedkoper, je hebt nl. geen pr's nodig). Ik hoop dat ik daar straks antwoord op krijg, anders zal ik hem wel even mailen.

• Raymond
ik heb nog even verder rondgekeken naar mooie sub-units. Als je echt een stuk beter wilt gaan dan de adire/stryke units, zit je al gauw aan Focal audiom, of andere europese fabrikanten van high-end units (denk aan audio technology, of cabasse). Deze kosten echter stuk voor stuk minimaal dubbel zo veel als de units van adire en stryke.

Een mogelijkheid zou nog kunnen zijn, de grote jongens van monacor. De sph450 en sph550 (de 450 staat wel op de site, de 550 niet, maar schijnt wel te bestaan. De cijfers staan voor millimeters, dus de 450 is een 18" en de 550 een 22")

• Raymond
hi raymond. The SB15 in a 170L enclosure will give a Qtc just above .707 with an F3 of 31Hz and an F10 of about 18Hz. The PB15 in a 170L enclosure with dual 15" 1050gram PR's will give an F3 point of about 24Hz and F10 of about 15Hz.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 24 maart 2002 18:37 schreef Lampje het volgende:
ik heb nog even verder rondgekeken naar mooie sub-units. Als je echt een stuk beter wilt gaan dan de adire/stryke units, zit je al gauw aan Focal audiom, of andere europese fabrikanten van high-end units (denk aan audio technology, of cabasse). Deze kosten echter stuk voor stuk minimaal dubbel zo veel als de units van adire en stryke.

Een mogelijkheid zou nog kunnen zijn, de grote jongens van monacor. De sph450 en sph550 (de 450 staat wel op de site, de 550 niet, maar schijnt wel te bestaan. De cijfers staan voor millimeters, dus de 450 is een 18" en de 550 een 22")
utfs Lampje :)
[topic=303672/1/25]
(9e vanonder)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Topicstarter
Argl, die Stryke units zijn ook wel errug geil. 3.5" maximal excursion :9~

Maar voor mij weer het nadeel: grote kast, en het kost meer dan ik er voor neer wil tellen. Die Brahma zit al op het randje, en als ik zie wat er met de Brahma en Tempest aan in-room SPL te halen is....

kwoot van avsforum:

Mark is correct on the pricing of the finished subwoofer system at $3000-$3500. To get equivalent performance, you would need a pair of highend subwoofers such as the Velodyne HGS18's. This would be $6000, compared to $300-$3500 for our subwoofer.

Hmm, erm, eh, tsja, aardig wat maandsalarisjes.

Ik ga dus niet voor Stryke. Ik denk dat een 12" high-excursion woofer voorzien van een paar honderd Watt aan versterkervermogen voldoende pit levert. De simulaties van de 12" Brahma in 70-85L basreflexkist zien er erg goed uit.

• Raymond
Op zondag 24 maart 2002 22:45 schreef DaBit het volgende:

Mark is correct on the pricing of the finished subwoofer system at $3000-$3500.

Hmm, erm, eh, tsja, aardig wat maandsalarisjes.

Ik ga dus niet voor Stryke
Die $3000 is inclusief versterker ed. In die buurt staat ook nog een andere berekening, waar heel andere bedragen worden genoemd.

Bovendien wordt hier die HE15 besproken, waarvan ik hierboven zei dat de componentkosten op 850 euro komen. Stryke heeft meerdere drivers in het assortiment.
In dit topic op het forum van stryke (John reageert daar zelf, houdt dat dus even in het achterhoofd :P ):linkje, wordt de shiva vergeleken met een woofer van stryke zelf. Het blijkt dat deze bij dezelfde fabrikant vandaan komen (eminence), dezelfde conus hebben maar dat de stryke versie een zwaardere motor heeft en een gegoten frame. Hij is 199 dollar per TWEE

De PB15 kan je wel als concurrent voor de tempest zien. En die is ook ongeveer even duur. Dus in kosten zit er maar weinig tussen!

Maar dat je niet voor stryke wilt gaan, moet je zelf weten. Daar heb ik weinig mee te maken, maar doe dat niet omdat je denkt dat Stryke veel duurder is, want dat valt best mee :)

• Raymond
Op zondag 24 maart 2002 22:24 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

utfs Lampje :)
[topic=303672/1/25]
(9e vanonder)
ah, thanks. Nu weet ik ook de reden waarom hij niet meer op de site staat:
Dieser Artikel ist im Moment nicht lieferbar; zu Ihrer Information ist er dennoch in diesem Katalog enthalten.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 maart 2002 23:28 schreef Lampje het volgende:
Die $3000 is inclusief versterker ed. In die buurt staat ook nog een andere berekening, waar heel andere bedragen worden genoemd.

<knip>

De PB15 kan je wel als concurrent voor de tempest zien. En die is ook ongeveer even duur. Dus in kosten zit er maar weinig tussen!

Maar dat je niet voor stryke wilt gaan, moet je zelf weten. Daar heb ik weinig mee te maken, maar doe dat niet omdat je denkt dat Stryke veel duurder is, want dat valt best mee :)
Argl, Lampje, ik haat je! ;)
Dacht ik de juiste speaker gevonden te hebben, komt er iemand aan met nog meer keus.

Ik ga het Stryke assortiment ook maar eens grondig onderzoeken denk ik.

• Raymond
Op maandag 25 maart 2002 00:19 schreef DaBit het volgende:

[..]

Argl, Lampje, ik haat je! ;)
:*

Verwijderd

Topicstarter
Lampje:

Stryke SAL-PB12 of Adire Audio Brahma 12". Welke zou jij nemen, en waarom?

Heb je nog meer 12" drivertips? 15" levert over het algemeen een te grote kast op, of er moet belachelijk veel puf in.

• Raymond
Op maandag 25 maart 2002 00:27 schreef DaBit het volgende:
Lampje:

Stryke SAL-PB12 of Adire Audio Brahma 12". Welke zou jij nemen, en waarom?

Heb je nog meer 12" drivertips? 15" levert over het algemeen een te grote kast op, of er moet belachelijk veel puf in.
Ik heb geen extra tips meer, ik heb vanmiddag al een tijd lopen zoeken. In de laatste klang+ton staan trouwens wel een aantal 15" woofers getest, dat zou je ook nog eens kunnen lezen. Maar veel betere dan wat in deze thread al staat, staan er niet tussen.

Volgens mij is de adire nog niet leverbaar, dus dan is de keuze al snel gemaakt. Ik denk trouwens dat je beter zelf kan kiezen. Beide sites hebben genoeg info om je eigen voorkeur te kiezen.

Ik weet wel dat binnenkort Adire met een compleet nieuw motorconcept gaat komen. Dat schijnt een hele verbetering te zijn, mischien wel interessant om daar nog eens naar te kijken

• Jag

Jag

Op zondag 24 maart 2002 18:37 schreef Lampje het volgende:

Hmmm, die zijn idd een stuk duurder. Ik dacht al, het moet toch duurder kunnen, en idd, dat kon :P. Zo'n 15-inch Focal driver (audiom) is al meer dan 1000 euro per stuk. Maar om nou te zeggen dat hij zulke goede specs heeft, neuh. Maar misschien dat iemand mij kan overtuigen (en wat kan simuleren, mij lukt dat niet met LSP cad lite). Op zich kan ik het betalen, alleen een beetje kut dat ik per se twee wil hebben :(.
Ik denk trouwens dat ik toch een sealed ontwerp wil hebben, met als target F3 @ 30 Hz ofzo. En misschien moet ik maar eens gaan luisteren, alhoewel dat wel wat lastig zal zijn met zelfbouw.

• Raymond
Op maandag 25 maart 2002 03:07 schreef Jag het volgende:

[..]

Maar misschien dat iemand mij kan overtuigen (en wat kan simuleren, mij lukt dat niet met LSP cad lite).
Koop de laatste Klang+Ton, daar staat' ie in. Samen met iets van 8 andere drivers van dat formaat

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 00:47 schreef Lampje het volgende:
Volgens mij is de adire nog niet leverbaar, dus dan is de keuze al snel gemaakt. Ik denk trouwens dat je beter zelf kan kiezen. Beide sites hebben genoeg info om je eigen voorkeur te kiezen.
Op 12" gebied heb ik een voorkeur voor de Brahma wegens de hogere lineaire uitslag en dubbele spoel (hoewel je die bij Stryke ook kunt krijgen tegen meerprijs). Dan zou ik eventueel nog eens een versterker kunnen bouwen voor 1 Ohm, mocht ik die behoefte krijgen. MOSFET's voor lagere spanningen (<100V) hebben meestal stukken betere specs dan MOSFET's voor hogere spanningen. En met die dubbele spreekspoel zou ik nu met 4 Ohm kunnen draaien, en er op die manier 300-350W RMS induwen met spul dat ik nog heb liggen uit de tijd dat veel met PA deed. Lijkt me voldoende herrie te geven om de omgeving volledig gek te maken, en voldoende kwaliteit om niet de behoefte te voelen om een nieuwe sub te bouwen.

Vanaf de andere kant: Stryke is goedkoper met z'n 12" speakers. En met dat audiospul geef je op de een of ander manier altijd het dubbele uit van wat je origineel gepland had.

Maar hoezo is Adire nog niet leverbaar? de 12" zou er moeten zijn, de 10" en 15" lieten nog even op zich wachten.

• Raymond
Op maandag 25 maart 2002 12:27 schreef DaBit het volgende:

[..]

Maar hoezo is Adire nog niet leverbaar? de 12" zou er moeten zijn, de 10" en 15" lieten nog even op zich wachten.
Dan heb ik niet goed gelezen. Ik dacht dat geen enkele al leverbaar was.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, tot nu toe lijkt de Adire Brahma de beste kaarten te hebben op het 12" gebied. De Stryke HE15 (verdorie, wat een geil ding is dat toch zeg!) wint het van de Tempest en eventuele Brahma 15". Nadeel van de huidige selectie 15" speakers: kasten van rond de 200L voor een PR systeem, en rond de 300L voor een basreflexsysteem getuned op 20Hz. Met auto-15" speakers kom ik wat kleiner uit, maar dan is het voordeel meer visueel dan dat ik er echt nog iets mee opschiet (hoewel de Brahma eigenlijk ook een carspeaker is). En daar doe ik het niet voor; it's the inside of the box that counts.

Ik zal straks Stryke eens een mailtje sturen.

• Raymond
Op maandag 25 maart 2002 15:27 schreef DaBit het volgende:

Ik zal straks Stryke eens een mailtje sturen.
Wat wil je gaan vragen? Die ene post van mij, in het engels is een reply van stryke. Mischien dat je daar ook al wat info uit kan halen?

Verwijderd

Topicstarter
Vanwege de kastgrootte ben ik meer geinteresseerd in 12" speakers. En dan nog het meeste in een basreflexsysteem.

Als Stryke een 12" speaker heeft, of in de planning heeft, met hoge lineaire Xmax (soort 12" versie van de HE15), dan is dat erg interessant.

• Peertje NL
Zou ja aub alle ideeen/ontwerpen van goedkoop maar duur wil zetten, en ook de ideeen die hier niet op GoT zijn gepost.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 22:00 schreef E-MANs het volgende:
Zou ja aub alle ideeen/ontwerpen van goedkoop maar duur wil zetten, en ook de ideeen die hier niet op GoT zijn gepost.
pff. Een goedbedoelde niet complete poging:

- Peerless XLS10 in een gesloten kistje van ca. 50 liter
- Peerless XLS10 + XLS10-Slave in 35 ltr kast
- Peerless XLS12 + XLS12-Slave in 45 ltr kast
- Peerless XLS12 + 2x XLS10-Slave in 45 ltr kast
- Stryke SAL-PC12 in een basreflexkistje
- Adire Tempest in een 220L basreflexkist
- Adire Brahma 12" in een 80L basreflexkist
- Stryke HE15 + 2x 18" passive radiator.

zoiets?

• Peertje NL
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- Peerless XLS10 gesloten ca. 50 liter       147
- Peerless XLS10 + XLS10-Slave in 35 ltr kast    242
- Peerless XLS12 + XLS12-Slave in 45 ltr kast    330
- Peerless XLS12 + 2x XLS10-Slave in 45 ltr kast 390
- Stryke SAL-PC12 in een basreflexkistje
- Adire Tempest in een 220L basreflexkist     220
- Adire Brahma 12" in een 80L basreflexkist 600
- Stryke SAL-PC12 + 2x 15" 1050 gram PR (100L) 
- Stryke HE15 + 2x 18" passive radiator.       850

Verwijderd

Topicstarter
Pff, geen idee over de exacte prijzen.

De Tempest kost 220 euro zonder shipping, de Brahma kost ongeveer 600 euro zonder shipping :(
Argl, dat maakt 'm al minder leuk.

Peerless XLS10 zit tussen de 150 en 175 euro, de XLS10-Slave op zo'n 90 euro.

Verder geen idee. Ik kijk liever naar speakers zonder eerst te weten wat ze exact kosten, dat bevordert een objectieve beoordeling.

Verwijderd

Topicstarter
Oh my GOD!

De Stryke SAL-PC12 met 2x 1050 gram passieve radiator presteert met nog niet de *helft* van het ingangsvermogen RUIM beter dan de Brahma 12". Weliswaar in een iets grotere kast (100L).

Kostenindicatie:
Brahma 12" : $369
SAL-PC12 + 2x PR: $303.

En natuurlijk: beide weer veel meer dan ik ervoor plande uit te geven.

Waarom heb ik nou toch het idee dat er morgen iemand aankomt met een nog betere driver?

Lampje: bedankt voor de Stryke tip!

• Peertje NL
Dus tot nu toe zijn deze de beste?
- Stryke SAL-PC12 +2x 1050 gram PR (100L) hoeveel inch zijn de PR's?
en de
- Stryke HE15 + 2x 18" PR (???L)

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heb jij ook wel erg veel interesse in een subje, is 't niet E-MANS? ;)

Tot nu toe lijken de Peerless XLS10+Slave en de Stryke SAL-PC12 + 2x 15" 1050g slave de beste kaarten te hebben voor mij. Peerless vanwege de beperkte kosten, Stryke vanwege de hogere SPL bij lage frequenties en beter gedrag in simulaties.

De HE15 is gewoon onbetaalbaar voor me. 't zou wel iets voor Jag zijn.

• Peertje NL
Volgens mij heb jij ook wel erg veel interesse in een subje, is 't niet E-MANS? ;)
Hehehe zeker weten :)
En voor mij :P

• Jag

Jag

Op dinsdag 26 maart 2002 10:53 schreef DaBit het volgende:

Tot nu toe lijken de Peerless XLS10+Slave en de Stryke SAL-PC12 + 2x 15" 1050g slave de beste kaarten te hebben voor mij. Peerless vanwege de beperkte kosten, Stryke vanwege de hogere SPL bij lage frequenties en beter gedrag in simulaties.

Ik heb net de Klang + Ton gekocht, kijken of ik daar iets wijzer uit kan worden :).

• Peertje NL
Op dinsdag 26 maart 2002 13:16 schreef Jag het volgende:

[..]

Ik heb net de Klang + Ton gekocht, kijken of ik daar iets wijzer uit kan worden :).
Welke taal is dat, duits?

Verwijderd

Topicstarter
Delen jullie wel even je bevindingen uit de klang + ton?

Zoals het er nu uitziet, en mits te krijgen, word het die Stryke 12" met 2x 15" PR. Die combinatie verplaatst bijna 6.5L lucht per slag @ 20Hz, vol vermogen :9~

Leuk kwootje over die HE15:

Tonight I gave the HE 15's the ultimate test....I played The Haunting
DTS at 3 db above reference level, and I did run into a few problems,
and here they are:

1. My bathroom door closed itself continually, despite my best efforts.
2. The dimmer, which I normally keep very low, in the back portion of my
theater, rotated to the point where no light came out, and I had to keep
going back there to turn it up a little.
3. The magazines in my bookcase upstairs were in a pile on the floor
after the movie was done.
4. I was smart enough to make sure that there were no breakable dishes
on the kitchen counter, but I forgot to secure an extra hard drive in my
computer room, and I found it on the floor when I came in to write this
note. I'll test it tomorrow....Doh!

In short, the new subs performed flawlessly
It seems like this project will never be done, though. Now I will
definitely need to upgrade my house!

Een vriend van me kwam ermee aangezet. Geen idee waar die het vandaan getrokken heeft.

• Peertje NL
Over hoeveel maximum SPL spreken we dan bij de:
Stryke SAL-PC12 + 2x 15" 1050 gram PR (100L) en de
Stryke HE15 + 2x 18" passive radiator. (???L)

• Raymond
mochten jullie nog materiaal zoeken om je subje mee af te werken: Ik heb net vanmiddag een plaat fineer van 125x250cm besteld. Ongeveer het drievoudige van wat ik nodig heb :)

edit: van deze fabrikant: http://www.decoflex.com/

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 15:31 schreef E-MANs het volgende:
Over hoeveel maximum SPL spreken we dan bij de:
Stryke SAL-PC12 + 2x 15" 1050 gram PR (100L) en de
Stryke HE15 + 2x 18" passive radiator. (???L)
Hangt echt volledig van je kamer af, en de frequentie. De room-gain is behoorlijk hoog voor lage freqs.

Reken voor de SAL12 ergens tussen 110 en 115dB. De HE15 gaat daar dik bovenuit. Wel beide subs voorzien van de juiste amps natuurlijk :)

• Peertje NL
Op dinsdag 26 maart 2002 17:34 schreef DaBit het volgende:

[..]

Hangt echt volledig van je kamer af, en de frequentie. De room-gain is behoorlijk hoog voor lage freqs.

Reken voor de SAL12 ergens tussen 110 en 115dB. De HE15 gaat daar dik bovenuit. Wel beide subs voorzien van de juiste amps natuurlijk :)
damn das veel, met hoeveel liter gaat de SAL12 het diepst en de HE15? en als die heel groot wordt wat is dan een mooie compromie?

Ja ik weet het, mijn nederlands zuigt

Edit2:
Ik voel gewoon dat er een mini inkoopactie komt van Stryke drivers :P

Verwijderd

Topicstarter
HE15 heb ik niet aan gerekend. SAL-PC12 zal ik de pics nog wel eens van posten.

mini-inkoopactie? Als er niemand met iets beters aankomt, dan doe ik mee.

• Peertje NL
pics!
en nog iemand een aanrader?

Verwijderd

Topicstarter
Grrr, en ik krijg maar geen reactie van Stryke....

• Raymond
Op donderdag 28 maart 2002 11:40 schreef DaBit het volgende:
Daar staat hij om bekend. Hij runt de tent in zijn eentje en de email blijft vaak een paar dagen liggen.

Als je echt iets wilt weten, bel hem dan even (hij post regelmatig op de basslist en geeft dan vaak aan dat hij telefoon goed beantwoord)

Of post je vraag hier, dan stuur ik hem een icq :)

• Raymond
Op donderdag 28 maart 2002 11:40 schreef DaBit het volgende:
Hebbie al antwoord?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 13:55 schreef Lampje het volgende:
Of post je vraag hier, dan stuur ik hem een icq :)
Ja, een pricequote voor de SAL-PC12 en 2 15" passieve radiators van 1050gram, plus shipping.

Zojuist dit mailtje ontvangen:

**** Confirmation ****
Your message:

To: sales@stryke.com
From: Bart van Hest <bart.van.hest@arcobel.nl>
Date: 3/29/2002 2:09 PM
Subject: Price quote SAL-PC12 + 2x 15" PR

was read by "John E. Janowitz" <sales@stryke.com> on Friday, March 29, 2002
at 9:52 AM

Nu hopen dat-ie ook nog reageert...

• Raymond
Op vrijdag 29 maart 2002 21:35 schreef DaBit het volgende:

[..]

Ja, een pricequote voor de SAL-PC12 en 2 15" passieve radiators van 1050gram, plus shipping.
Dat kan ik je ook wel vertellen: $50 shipping, via boot.

2x $62 voor de PR's
$170 voor de SALpc12

Maakt in totaal $344

Easy :)

• Peertje NL
heb je ook gevraagt naar de 15" met 2x18" PR :?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 29 maart 2002 21:57 schreef Lampje het volgende:
Dat kan ik je ook wel vertellen: $50 shipping, via boot.

2x $62 voor de PR's
$170 voor de SALpc12

Maakt in totaal $344

Easy :)
Hmm, okee. En die shipping per boot, hoe lang duurt dat? 'k wou die dingen toch over een week of 8, 9 wel in huis hebben, eigenlijk.

Ik wacht nog even de reactie van John af, maar als ik eind volgende week nog geen antwoord heb, dan begin ik toch huiverig te worden om daar zoveel geld uit te geven.

E-MANS:

Naar de HE15 heb ik niet gevraagd. Dat kun je met de info van Lampje ook zelf opzoeken dus ($495 voor de HE15, $xx voor de PR's, plus shipping)

Maar zou je zeggen dat je serieus van plan bent om dat monster te bouwen? En er dan ook vrolijk 1500-2000W achter te mikken? Hmm, mag ik dan een keertje bas komen voelen bij jou? >:)

Geef de afmetingen van de kamer waar hij komt te staan eens. Dan draai ik een simulatie van dat ding in jouw kamer: ben benieuwd.

Overigens: zo gauw ik kan bestellen bij Stryke, wilde ik dat eigenlijk ook doen. Als je jouw eventuele bestelling gelijk mee wilt laten komen, best. Scheelt weer verzendkosten.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op zaterdag 30 maart 2002 00:57 schreef E-MANs het volgende:
Doe toch eens rustig aan man, je bent weer alles doorelkaar aan het proberen te kopen, kijken, nog meer van hetzelfde bouwen,.. Ga eerst die Visatons nou maar eens bouwen ;)

Anders zit je straks met allemaal spullen die je toch niet wilt, of waar je niets mee kunt.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Peertje NL
Op zaterdag 30 maart 2002 13:12 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Doe toch eens rustig aan man, je bent weer alles doorelkaar aan het proberen te kopen, kijken, nog meer van hetzelfde bouwen,.. Ga eerst die Visatons nou maar eens bouwen ;)

Anders zit je straks met allemaal spullen die je toch niet wilt, of waar je niets mee kunt.
Tis Vifa Format, en ik ga de sub iig ook bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 30 maart 2002 13:29 schreef E-MANs het volgende:
Tis Vifa Format, en ik ga de sub iig ook bouwen.
sub == H15+2xPR :?

• Peertje NL
Op zaterdag 30 maart 2002 13:30 schreef DaBit het volgende:

[..]

sub == H15+2xPR :?
ik ben ook de vifa fomat aan het bouwen en tbusquet zegt dat ik visaton aan het bouwen ben ;)

• tbusquet
Op zaterdag 30 maart 2002 13:50 schreef E-MANs het volgende:

[..]

ik ben ook de vifa fomat aan het bouwen en tbusquet zegt dat ik visaton aan het bouwen ben ;)
Ja, vergissingkje :P

Wat is er mis met je Karlson dan ?

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Peertje NL
Op zaterdag 30 maart 2002 14:20 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Ja, vergissingkje :P

Wat is er mis met je Karlson dan ?
zit een elcheapo speaker in, weinig rendement onder de 40-50 hz, en bij een flink volume, gaat ie "schuren" :(
ik wou gelijk maar gaan voor een flinke sub, dan ben ik er voor de rest van mijn leven af.

• Peertje NL
ow gvd, 2x $114 voor de 18" PR's en $425 voor de HE15, dat is $650
jaja lezen is moeilijk |:(
En dat is een lekker kleine 22" behuizing
Afbeeldingslocatie: http://www.stryke.com/enclosures/Power15-2-18PR-render-sm.jpg

• Raymond
Op zaterdag 30 maart 2002 00:57 schreef E-MANs het volgende:
Hoef je niet naar te vragen, staat gewoon op de site :)

• Raymond
Op zaterdag 30 maart 2002 13:06 schreef DaBit het volgende:

[..]

Hmm, okee. En die shipping per boot, hoe lang duurt dat? 'k wou die dingen toch over een week of 8, 9 wel in huis hebben, eigenlijk.
Mijn doos met speakers kwam na 7 weken aan met de boot. Waar ik nog wel graag bij wil vermelden dat dat precies in de 11 september periode was, dus ik verwacht dat het nu een weekje of 2 sneller kan

Verwijderd

Topicstarter
Een week of 5 dus. Nou, da's prima. Eerst m'n pc klaar, en met het huidige tempo schiet dat niet op. 2 projecten tegelijk is bij mij 2 projecten niet af.

Vandaag een paar 15" speakers gezien. Allejezus, wat zijn die dingen groot zeg! Dat word een, ahum, indrukwekkende sub, met 2x 15" PR en 1x 12" driver :)

E-MANS:
Teken eens een circel van 18" (46cm) op een groot stuk papier, en bedenk dan nog eens of je dat wel wilt.... Die HE15 met passieve radiatoren is *behoorlijk* grof geschut.

edit:

Lampje, wat had jij er eigenlijk besteld?

• Raymond
Op zaterdag 30 maart 2002 18:04 schreef DaBit het volgende:

Lampje, wat had jij er eigenlijk besteld?
Een tijd terug mailde hij de basslist dat hij wat voorraad over had. En dat hij dat voor weinig wegdeed.

Dus nu heb ik
2xM26WR-09
5xp17WG-00-08
4xpl11MG-09

Alles van vifa. En waar ik nog het meeste spijt van heb, is dat ik er niet gewoon twee tweetertjes bij heb gedaan. Dan had ik mooi een vifa 3weg kunnen bouwen :D

Verwijderd

Topicstarter
Waarom bestel je die tweetertjes dan niet gewoon?

• Raymond
Op zaterdag 30 maart 2002 18:22 schreef DaBit het volgende:
Waarom bestel je die tweetertjes dan niet gewoon?
Waarom zou ik dat achteraf nog eens doen? Dan kost het opeens zoveel extra (shipping vooral) dat ik ze net zo goed bij speakerland kan halen.

Dat komt vanzelf wel een keertje, ik loop vast nog wel eens tegen een leuke aanbieding aan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde eigenlijk ook bestellen bij speakerland o.i.d.
Zo duur zijn ze meestal niet, en Vifa is goed leverbaar hier in het kikkerlandje (eigenlijk het meeste duitse spul wel)

• Peertje NL
Op zaterdag 30 maart 2002 18:04 schreef DaBit het volgende:
E-MANS:
Teken eens een circel van 18" (46cm) op een groot stuk papier, en bedenk dan nog eens of je dat wel wilt.... Die HE15 met passieve radiatoren is *behoorlijk* grof geschut.
[/edit]
die 22" cube is kwa volume iets groter dan mijn huidige sub, boeit dus niet.
Of is er buiten de prijs een reden om voor de 12" met 2x 15" PR's te gaan :?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, denkut niet. Als je het kunt/wilt betalen denk ik dat je er een heel goede sub aan hebt. Bij lagere volumes heb je nauwelijks uitslag, en zit je met een erg lage vervorming te kijken.

En opzich zijn de driver+PR's nog niet eens zo gek duur.

Om deze sub volop te gebruiken zou ik er wel ook gewoon 1500W vermogen achter mikken >:)

• Peertje NL
Damn: We recommend 500W per VC, or 1000W total to the woofer.
1000 watt rms @ 6 ohm

Dabit hoe werkt z'n klasse D eindversterker?

edit: Aangezien de sub toch maar tot 80-100Hz gaat, is die klasse-D eindtrap realiseerbaar als direct digitaal met een PWM frequentie van 200kHz ofzo. En als we toch bezig zijn, dan ook gelijk een mooie ronde 2000W.

En dat met room gain:
slaapkamer: 3x5 = 15m2
woonkamer: 4,2x7,5 = 31,5m2

• Jag

Jag

Op zondag 31 maart 2002 22:59 schreef E-MANs het volgende:
1000 watt rms @ 6 ohm

edit: Aangezien de sub toch maar tot 80-100Hz gaat, is die klasse-D eindtrap realiseerbaar als direct digitaal met een PWM frequentie van 200kHz ofzo. En als we toch bezig zijn, dan ook gelijk een mooie ronde 2000W.

En dat met room gain:
Wat ze recommenden is ook maar uit de lucht gegrepen. Je kan er maar één ding over zeggen, en dat is wat het maximum is. Wat je wilt hebben aan versterkervermogen ligt er maar helemaal aan wat je er mee wilt. Je hebt echt geen 1 kW nodig om echt hard te gaan, dat kan met 100Watt ook wel.

• Peertje NL
Op maandag 01 april 2002 13:04 schreef Jag het volgende:
Je hebt echt geen 1 kW nodig om echt hard te gaan, dat kan met 100Watt ook wel.
Weet ik wel, hij komt voorlopig toch alleen maar aan 120 watt bij 6 ohm amp te hangen.
1k is natuurlijk wel kewl :P

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 22:59 schreef E-MANs het volgende:
1000 watt rms @ 6 ohm

In principe gewoon een PWM modulator, met een halve of volle H-brug aan de uitgang. Voor alleen de subwoofer zou ik wel eens willen proberen wat een simpele delta-modulator doet met in de terugkoppellus een netwerk met dezelfde tijdsconstante als de RL seriekring die de spreekspoel vormt.
Yup, en de benodigde spanning rechtstreeks uit het lichtnet halen, zonder trafo's. Galvanische scheiding doe je dan maar op je ingangssignaal >:)
En dat met room gain:
Zeker 10-12dB @ 20Hz....
Op maandag 01 april 2002 13:04 schreef Jag het volgende:
Wat ze recommenden is ook maar uit de lucht gegrepen. Je kan er maar één ding over zeggen, en dat is wat het maximum is. Wat je wilt hebben aan versterkervermogen ligt er maar helemaal aan wat je er mee wilt. Je hebt echt geen 1 kW nodig om echt hard te gaan, dat kan met 100Watt ook wel.
De gevoeligheid van die HE15 driver is niet al te fantastisch. Da's overigens normaal bij die long-throw woofers. De gevoeligheid van die PC12 is daarentegen bijzonder goed.

Maar het zou mij niet lekker zitten als ik zo'n beest had met daar 'maar' 100W vermogen achter.

Jag: nog iets leuks gezien in die Klang+Ton ?

• Peertje NL
Yup, en de benodigde spanning rechtstreeks uit het lichtnet halen, zonder trafo's. Galvanische scheiding doe je dan maar op je ingangssignaal >:)
Ik las dat ze pieken konden hebben van 110 volt, maar lichtnet is 310 volt, zou ie overlijden als er iets fout gaat? en hoe zit het met de beveiliging van z'n ding?

btw: is een gevouwen hoorn ontwerp niet beter voor een sub?

• tbusquet
Op dinsdag 02 april 2002 12:59 schreef E-MANs het volgende:

[..]

Ik las dat ze pieken konden hebben van 110 volt, maar lichtnet is 310 volt, zou ie overlijden als er iets fout gaat? en hoe zit het met de beveiliging van z'n ding?

Lijkt me toch vrij risicovol.. en beetje belachelijk allemaal.. bigger is niet ALTIJD better.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 april 2002 12:59 schreef E-MANs het volgende:
Tuurlijk, als de eind-IGBT's of MOSFET's doorslaan, en je hebt geen beveiliging, dan vliegt je conus dwars door je kamer heen. Dat probleem heb je met alle DC, dus als je 120W eindversterker overlijd, dan gebeurt er ongeveer hetzelfde (alleen vliegt dat je conus maar tot half je kamer)

Ik beveilig het spul altijd met zekeringen en een crowbar, bestaande uit een dikke TIC263M en eenvoudige foolproof stuurelektronica. De crowbar sluit meteen de voeding kort op het moment dat er iets erg fout gaat. De zekering volgt daarna wel. Reageren doe je onder andere op DC spanning op je uitgang boven een bepaalde waarde.
Jawel, maar bereken eens hoe groot de hoornmond word voor een Fc van 30Hz en een 15" driver die een liter of 2 lucht kan verplaatsen. Ik denk dat die niet onder de 5 m2 komt. Bovendien is de Qts van die HE15 te laag, dus word je hoorn nog langer.

• Peertje NL
is z'n klasse D veel goedkoper dan een ander ontwerp?
je hebt iig niet de dure trafo kosten

En kunnen we niet Stryke emailen, vragen of hier in NL een importeur zit?

• Raymond
Op dinsdag 02 april 2002 16:34 schreef E-MANs het volgende:
En kunnen we niet Stryke emailen, vragen of hier in NL een importeur zit?
Zit er niet, waarom zou je dat willen, btw?

• Peertje NL
Op dinsdag 02 april 2002 17:02 schreef Lampje het volgende:

[..]

Zit er niet, waarom zou je dat willen, btw?
ik d8 dan kunnen we hem hier halen, misschien vragen ze hier er wel meer voor, maar hoeven we de verzendkosten niet te betalen.

• Raymond
Op dinsdag 02 april 2002 17:04 schreef E-MANs het volgende:

[..]

ik d8 dan kunnen we hem hier halen, misschien vragen ze hier er wel meer voor, maar hoeven we de verzendkosten niet te betalen.
Mijn ervaring met de raven tweeter is dat hij in duitsland voor meer in de prijslijst staat als dat ik in totaal kwijt was voor het ding. (dus wanneer ik hem in duitsland zou halen, of bestellen zou ik veel duurder uit zijn)

Ik denk dat voor de stryke woofers waarschijnlijk hetzelfde verhaal zou opgaan

Bovendien: ik doe liever zaken met amerikanen dan met nederlanders/duitsers. (maar da's persoonlijk)

• Peertje NL
Edit:

SA-PR18-2500D 3.36Hz 2500grams 92
*** for Power15 enclosures***
Dual spider version for up to 3000 grams Mms
Sd=1200 sq cm Vd=6L Vas=1840L Xmax=50mm p-p

hoeveel gram moet ik voor de 22" cube hebben, of ben ik nu weer al blind?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 april 2002 16:34 schreef E-MANs het volgende:
is z'n klasse D veel goedkoper dan een ander ontwerp?
je hebt iig niet de dure trafo kosten
Ja, scheelt best veel.
Op dinsdag 02 april 2002 17:04 schreef E-MANs het volgende:
Hmm. Een Adire speaker kost in de USA $369, in Duitsland durven ze er EUR600 voor te vragen. Beetje verschil maar..
Op dinsdag 02 april 2002 17:07 schreef Lampje het volgende:
Bovendien: ik doe liever zaken met amerikanen dan met nederlanders/duitsers. (maar da's persoonlijk)
Kan best zijn. Ik heb John al 2 mails gestuurd. De laatste heeft-ie gelezen, maar een reactie ho maar. Niet echt netjes. En het eerste mailtje is toch echt al 2 weken geleden ofzo. Dat vind ik een nogal ruime beantwoordtijd.

E-MANs:

zal wel 2500 gram zijn. Geen idee precies. Hoe dan ook: verzwaren is niet zo'n kunst, lichter maken wel.

• Raymond
Op dinsdag 02 april 2002 22:57 schreef DaBit het volgende:
Kan best zijn. Ik heb John al 2 mails gestuurd. De laatste heeft-ie gelezen, maar een reactie ho maar. Niet echt netjes. En het eerste mailtje is toch echt al 2 weken geleden ofzo. Dat vind ik een nogal ruime beantwoordtijd.
Ben ik met je eens, hij zou inderdaad wat vlotter mogen zijn met beantwoorden. Maar nogmaals: bel hem gewoon. Ik weet dat het in deze tijd van emails en andere onpersoonlijke contacten vreemd overkomt. Maar naar wat ik totnutoe op de basslist heb meegekregen is bellen voor veel van deze wat kleinere leverancier de beste methode om contact te hebben.

• Peertje NL
nog nieuws?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 april 2002 23:01 schreef Lampje het volgende:
Ben ik met je eens, hij zou inderdaad wat vlotter mogen zijn met beantwoorden. Maar nogmaals: bel hem gewoon. Ik weet dat het in deze tijd van emails en andere onpersoonlijke contacten vreemd overkomt. Maar naar wat ik totnutoe op de basslist heb meegekregen is bellen voor veel van deze wat kleinere leverancier de beste methode om contact te hebben.
Weet ik, maar 't is wel USA. En dat vinden pa en ma he-le-maal niet leuk. Wat is het tijdverschil tussen ons en hem?

Weinig nieuws verder.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op woensdag 03 april 2002 23:20 schreef DaBit het volgende:

[..]

Weet ik, maar 't is wel USA. En dat vinden pa en ma he-le-maal niet leuk. Wat is het tijdverschil tussen ons en hem?
Oostkust = 6 uur vroeger, t.o.v. ons, westkust is 9 uur vroeger. Weet alleen niet of 'daylight saving time' (zomertijd dus) daar ook nu al ingegaan is.

Bellen naar de USA is niet zo heel duur, bellen van landlijn naar mobiel is behoorlijk wat duurder. Tele2 (1602 enz.) rekent 5 eurocent per minuut naar Amerika.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Raymond
Op woensdag 03 april 2002 23:36 schreef JumpStart het volgende:

[..]

Tele2 (1602 enz.) rekent 5 eurocent per minuut naar Amerika.
En de KPN niet veel meer. Een gesprekje duurt maar 3 minuten, dus da's best te betalen :)

Verwijderd

Topicstarter
Jawel, maar waar zit Stryke nu precies? Oostkust, westkust? Wat is de beste NL tijd om 'm te bellen?

• Raymond
Op donderdag 04 april 2002 10:53 schreef DaBit het volgende:
Jawel, maar waar zit Stryke nu precies? Oostkust, westkust? Wat is de beste NL tijd om 'm te bellen?
Qua tijd loopt hij 7 uur achter op ons.

Dus je kan hem vanaf een uurtje of 5 's avonds wel bellen.

• Peertje NL
het is bijna al weer een week geleden, is er nog nieuws?

• Peertje NL
ff kicken na dat ik al 2 weken niks heb gehoort.

• Raymond
Op vrijdag 19 april 2002 20:12 schreef E-MANs het volgende:
ff kicken na dat ik al 2 weken niks heb gehoort.
Ikke ben ook wel nieuwsgierig :)

• Peertje NL
Op vrijdag 19 april 2002 20:15 schreef Lampje het volgende:

[..]

Ikke ben ook wel nieuwsgierig :)
aargg waarom moest ie nou modje worden nu heeft ie geen tijd meer :'(

• Raymond