Toon posts:

ontwerp/design van een programma

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Niet direct een programmeer vraag, maar wel één die er direct op aansluit zegmaar ;).

Ik heb een opdracht gekregen van mijn baas om versie 4 van mijn stats software te schrijven (voor inbellijnen en plugins op het internet). Grote probleem met de vorige versies was dat de software gewoonweg te langzaam is.

Even een kleine uitleg over wat het programma tot en met versie 3 doet, das wel zo handig :Y). Een klant wil een overzicht hebben van de "gescoorde" belminuten, plus nog wat andere shit. Per nummer worden er dan voor x dagen aan queries op de databaseserver afgevuurd. Daar staat ie nogal lang op te werken; na transformatie van de gegevens ben je meestal een grote bak koffie verder :(. Database ontwerp problemen, incl. indices vormen geen problemen, in geval dat je dat mocht denken ;).

Versie 4 moet daar dus verandering in brengen, dus bedenk ik een nieuwe manier waarop de gegevens worden weergegeven. In plaats van zo'n enorme matrix bedacht ik dat het wel handig kon zijn om een maandoverzichtje te draaien en dan met een muisklik de klanten een gedetailleerd (per dag) overzicht te geven van het gekozen nummer)...

Nu het grote probleem (na nogal wat tekst :P)... de twee gebruikers binnen het bedrijf (eigenlijk één, maar goed) willen per sé dus weer hetzelfde overzicht van de vorige versies :( :'(. Discussie hierover is niet mogelijk (lekker star)...

Mijn vraag is nu eigenlijk:
1. wie bepalen er in het algemeen bij een stuk nieuwe software dit soort ontwerp kwesties, afgezet tegen de eisen die gesteld worden?
2. wat kan ik er aan doen om de mensen te overtuigen dat mijn idee beter gaat werken?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 22:04
Op woensdag 20 maart 2002 18:15 schreef pinguin het volgende:
Niet direct een programmeer vraag, maar wel één die er direct op aansluit zegmaar ;).

Per nummer worden er dan voor x dagen aan queries op de databaseserver afgevuurd.
Kan je dat niet in één query doen? Per nummer een query die de gegevens ophaalt van dag x tot dag y ?
Mijn vraag is nu eigenlijk:
1. wie bepalen er in het algemeen bij een stuk nieuwe software dit soort ontwerp kwesties, afgezet tegen de eisen die gesteld worden?
Technisch Analist.
2. wat kan ik er aan doen om de mensen te overtuigen dat mijn idee beter gaat werken?
Een cursus 'Mensen overtuigen/Mensen beinvloeden' volgen. :)

https://fgheysels.github.io/

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

Op woensdag 20 maart 2002 18:15 schreef pinguin het volgende:
De designer? Ga met je baas na of het erg belangrijk is dat die opties er in komen. En ga dan eventueel na hoe lang/duur het gaat worden. Een lijst met bijvoorbeeld punten in volgorde van belangrijkheid is handig om te maken. Zo kun je de minst belangrijke dingen opschuiven naar een andere versie.
Schrijf alle voor en nadelen op. Heb het er over met je baas (of iemand anders die er mee te maken heeft) En als je dan nog steeds bij blijft dat het beter is, probeer dan de klant over te halen.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dus juist dat het de zus van de baas en de baas zelf is die de twee personen zijn...

Bij ons wordt er tot mijn grote teleurstelling ook alles behalve professioneel gewerkt als er een project gedaan moet worden. Dat gaat van: dat moet er (in x dagen) komen, programmeer maar raak... Ondanks de vele problemen die er al van gekomen zijn heeft men er nooit van geleerd... }:O.

En ik ben al vaak genoeg te hard met mijn hoofd tegen die bovengenoemde muur aangelopen om nog veel tijd te gaan steken in het overtuigen van mensen die toch niet anders willen en denken dat zij altijd gelijk hebben...

Hmz, beetje veel frustraties geloof ik :)

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 14:32
Op woensdag 20 maart 2002 18:39 schreef pinguin het volgende:
Het probleem is dus juist dat het de zus van de baas en de baas zelf is die de twee personen zijn...

Bij ons wordt er tot mijn grote teleurstelling ook alles behalve professioneel gewerkt als er een project gedaan moet worden. Dat gaat van: dat moet er (in x dagen) komen, programmeer maar raak... Ondanks de vele problemen die er al van gekomen zijn heeft men er nooit van geleerd... }:O.

En ik ben al vaak genoeg te hard met mijn hoofd tegen die bovengenoemde muur aangelopen om nog veel tijd te gaan steken in het overtuigen van mensen die toch niet anders willen en denken dat zij altijd gelijk hebben...

Hmz, beetje veel frustraties geloof ik :)
Tsja... Dan denk ik eigenlijk: wat doe je daar dan nog?

Misschien beetje bot, maar soms is het gewoon beter. Je moet niet helemaal frusty naar je werk gaan, en hopen van "ik hoop dat vandaag alles volgends de planning loopt".

Misschien wat overdreven, maar als je alleen kijkt naar wat jij daar net had geschetst... Tsja.

Verbouwing

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 07:36

morphje

let's all love lain

Het probleem zal waarschijnlijk niet alleen liggen bij het ontwerp. het zal ook liggen bij de machine die de database bevat. Het beste is om dit op een dedicated machine te laten draaien.

Misschien is het ook handig om je ontwerp van je database te herzien. Misschien een complete rewrite van de grond af zonder de basis van vorige versies? Gebasseerd op de meest aangeroepen query je primary key bepalen?

Als ik het goed begreep overzicht van een bepaald nummer moet er komen. Dan lijkt het mij het beste om als primary key je telefoonnummer te kiezen. Nou jah dit is natuurlijk aan jouw.

Als je baas een goede database wil, moet je hem overtuigen dat dat nou eenmaal geld kost cq tijd. Gewoon recht op de man af zijn en eerlijk wat betreft de eisen :) Een goede baas luistert ;)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

om inzicht te geven of je oplossing daadwerkelijk langzaam is, kunnen we alleen zeggen als je een idee geeft van bv. het aantal records, de bak waar het op draait en de exacte data die naar de user moet worden gegenereerd, en de software waar het geheel op draait.

Het genereren van (bij voorbaat diep in de nacht) cumulatieve stats is altijd een goed idee... evt. kan je zeggen dat data van > 1 jaar geleden bv. het niet meer interessant is op 100% accurate info direct onder 1 muisklik te hebben, en die data samen te voegen per dag of week bv.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Scorpion

Scorpion

[offtopic]

chem: "hebbie ook SAUS?" -> hans teeuwen ruled!! :)

• Scorpion

Scorpion

[ontopic]

een tip:

Geef de klant $100,- en laat ze die verdelen over de punten die gedaan moeten worden volgens hun.

Als je dan bijvoorbeeld 10 verschillende klanten hebt, met alleen hun eigen punten, dan tel je alles bij elkaar op, bij alle punten, (sommige zullen gezamelijke punten hebben) en waar dan het meeste geld staat is het belangrijkste...

vervolgens tijd indelen per punt, en dan de meest belangrijke nemen tot je tijd op is voor de planning.
Pagina: 1