DinoRaptor:Hmmz... Ik heb het gevoel dat .net erg gehyped wordt. Er zijn toch ook nog niet (veel) boeken (en guru's ) voor? Dat is dus niet zo 'veilig' als de andere 2 talen
Er zijn al heel wat resources beschikbaar over .Net. Zowel boeken als online tutorials. Dan is er nog het belangrijk gegeven dat .Net van Microsoft is, en MS nu eenmaal het grootste software bedrijf is en de belangrijkste leverancier van besturingssystemen voor op de desktop en die zullen dus in hun latere versies van Windows het .Net framework wel integreren.
Microsoft staat volledig achter .Net en is machtig genoeg om ervoor te zorgen dat andere softwarebedrijven zich ook op .Net zullen richten.
elnino:Daarnaast kun je ook nog denken aan C#, de nieuwe taal van Microsoft voor het .NET-framework. Dat lijkt heel erg op (lees: is een kopie van) Java en sommige mensen vinden het beter dan Java. Ik heb er zelf nog niet mee gewerkt, dus ik kan hierover geen mening geven.
C# lijkt inderdaad op Java maar het is wel wat overdreven om te zeggen dat het een kopie is. Er zijn heel wat zaken anders geimplementeerd in C#. Bv het eventmodel, de mogelijkheid om pointers in uw code te gebruiken (wat dan wel de zogeheten 'unsafe code' oplevert), ... Je kunt C# eerder beschouwen als een mix van C++, Java en Delphi.
De .NET-strategie is vooral gebaseerd op XML-structuren en XML-Web Services en voor grote enterprise toepassingen is dat een grotere verbetering. Of de huis/tuin/keuken-programmeur er ook gebruik van zal gaan maken, weet ik niet. Veel mensen blijven dan liever bij het 'oude vertrouwde' VB, Delphi, C++ of Java.
Je kan ook perfect .Net applicaties ontwikkelen zonder gebruik te maken van XML. Alles wat je mbhv het oude VB, Delphi, Java... kunt, is ook mogelijk in .Net (C#, VB.NET).
Stylee:Maar ik ben wel sterk van mening dat je zoiezo een goede kennis van C (pointers, arrays, structures) moet hebben als programmeur, omdat dit toch wel de basis is waar het gros van alle talen op doorbouwt (en ook Java dus).
Hier ben ik het wel mee eens. Het is belangrijker dat je eerst leert
programmeren en dat je kennis hebt van de basisstructuren. Dat is veel belangrijker dan eerst één bepaalde taal te leren en die volledig onder te knie te hebben. Als je leert programmeren en de basisbeginselen kent, zul je veel sneller een taal aanleren en ook gemakkelijker kunnen overstappen naar een andere taal.
Alarmnummer:In c++ heb je multiple inheritance en dat brengt een aantal nadelen met zich mee.
Welke nadelen? Ik vind dit eigenlijk wel jammer dat ze multiple inheritance uit Java en C# gestript hebben. Ik zie er niet direct nadelen in. Het kan alleen maar handig zijn.
mbravenboer:Interfaces zijn niet alleen een work-around voor een al dan niet gebrek aan multiple-inheritance van implementatie... Interfaces vormen voor een groot deel de basis van polymorphisme in een OO-programmeertaal.
Hoezo? Polymorphisme is toch gewoon 'late binding'? Er wordt at runtime bepaald welke functionaliteit er moet uitgevoerd worden. Mbhv interfaces kun je wel verschillende functionaliteit aan functies gaan geven per class, maar je hebt toch niet perse interfaces nodig om tot polymorphisme te komen. Ik zie dit niet als de basis voor polymorphing. Inheritance en virtual functions zijn de basisblokken voor polymorphisme.
(Na het lezen van uw 2de post ivm polymorphisme mbhv inheritance van abstract classes en polymorphisme mbhv interfaces snap ik nu wel meer wat je bedoelt.
En nu nog even mijn mening:
Ik zou niet gaan voor C, omdat je hier niet OO kunt programmeren en je dus 'vast' zit in een procedurele taal. Je kan dan natuurlijk voor C++ opteren, omdat je hier volgens mij het meest kunt leren qua programmeren, Classes, structures, pointers, ... Het nadeel van C++ tov Java/C# is dan wel dat je je ook meer met de taal zelf moet bezig houden dan met het oplossen van het probleem waarvoor je uw programma schrijft.
Als je twijfelt tussen Java en C#, dan zou ik voor C# opteren als je enkel voor het Windows platform wilt ontwikkelen. Wil je ook voor Linux/Unix ontwikkelen dan zou ik Java verkiezen.
Zelf ben ik momenteel bezig met .Net en C# en daarvoor heb ik eventjes van Java geproefd.
Persoonlijk hou ik meer vn C# dan van Java. Zo vind ik bv het event-model in C# beter/mooier dan dat in Java maar dat komt waarschijnlijk door m'n Delphi achtergrond.
.Net zal voor de Windows-ontwikkeling zeer belangrijk gaan worden. In de toekomst zullen de meeste Windows applicaties op het .net platform gaan draaien.