[wc] nieuwe waterkoeling word WEL warm!!

Pagina: 1
Acties:

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
Ik heb gister mijn waterkoeling-systeem in mijn comp gezet, pics hiervan komt ff wat later.
Ik zit nu alleen met een probleem:
Als ik mijn comp nu ongeveer een half uur tot een 3 kwartier aanzet en verder geen programma's draai loopt de temp al op naar bijna 50 graden.
ik heb een koelblok van swiftech, een radiator van 24cm bij 15cm bij 5cm uit een auto en een pomp die max 1000l/h pomt.
[Zie pic hieronder]

kan het zijn dat ik iets niet goed gemonteerd heb?
Ik heb mijn AMD TB 1200 op dit moment niet over geklockt.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1250007109

Still King

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

WAT wordt 50graden? De koelvloeistof, de processor of de wamtewisselaar?

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Verwijderd

ja maar als je er warm water in pompt heeft het geen nut

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 17:30 schreef Bart_Banaan het volgende:
WAT wordt 50graden? De koelvloeistof, de processor of de wamtewisselaar?
de proc! :(

Still King

Verwijderd

zitten er wel fans op de radiator ? want die zie ik niet. als dat zo is dan zou ik dat eerst eens proberen want dan draagt ie geen warmte af omdat de lucht verzadigt is namelijk, :(

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:11

charrel

Cortisol4life..

ik lees niks over fans die door je radiator blazen, dit schijnt wel is te schelen ;)

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 00:42

Tead

nnb

VOlgens mij is er iets niet goed, of het water stroomt te langzaam (knik in kabel ergens) of blok niet goed aan gesloten op CPU, ik heb eergister mijn nieuwe set er in gezet en mijne wordt maximaal 36. Ik heb een senfo waterblok en radiator met reservoir. en ik heb ook een 1000l/h maxi-jet pompje.

Verwijderd

Je zou bijna gaan denken van wel.... :+

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Zit de koeler 100% vlak op de proc?
Is de doorstroming van de radiateur goed? (doorstroom richting)? Misschien het water water trager laten stromen (1.000 ltr/u is erg veel), dan kan het beter de warmte 'meenemen'.

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
ik heb twee fans van 80mm aan de achterkant zitten die koude lucht van buiten naar binnen zuigt.
Een knik in de slangen kan niet omdat dit slangen zijn voor een compressor, en die zijn heel stug. Zijn ze misschien te stug zodat het koelblok er niet meer goed op zit of kan dat niet? :'(

Still King

Verwijderd

Als je het snel laat stromen neemt het meteen de warmte mee die ontstaat en heb je het probleem van langzaam warmte afgeven ook niet. Als je geen fans gebruikt heeft dat natuurlijk ook weinig zin.

Maar wel een oplossing die het zeker waard is om uit te proberen!

edit:

owkay, de fans werken. Weet je zeker dat je pompje werkt? Keer uitgeprobeerd?

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-02 23:08

scorpionv

This space for rent

Op zondag 17 maart 2002 17:32 schreef djspot het volgende:
zitten er wel fans op de radiator ?
Dat was dus ook mijn eerste gedachte... En 50 graden is niet bijzonder slecht, als je kamertemperatuur ('s zomers) vrij hoog is haal je dat met luchtkoeling maar nauwelijks.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 17:38 schreef Achilles het volgende:
Als je het snel laat stromen neemt het meteen de warmte mee die ontstaat en heb je het probleem van langzaam warmte afgeven ook niet. Als je geen fans gebruikt heeft dat natuurlijk ook weinig zin.

Maar wel een oplossing die het zeker waard is om uit te proberen!

edit:

owkay, de fans werken. Weet je zeker dat je pompje werkt? Keer uitgeprobeerd?
Ik heb de deksel van het reservoir afgehaald zodat ik kan zien als het pompje goed werkt.
En zo te zien pompt hij perfect, er zit in ieder geval genoeg druk achter. :)

Still King

• wipe-out
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08-2025

wipe-out

oud icon, geen zin in nieuwe:)

zit er wel iets van koelprut tussen je proc en blok?

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 17:41 schreef scorpionv het volgende:

[..]

Dat was dus ook mijn eerste gedachte... En 50 graden is niet bijzonder slecht, als je kamertemperatuur ('s zomers) vrij hoog is haal je dat met luchtkoeling maar nauwelijks.
Maar het is nu niet eens zomer en ik draai hellemaal nog geen programma of game!!! :?
als ik de comp zo een tijdje laat staan en ik wil hem opnieuw opstarten blijft ie hangen nog voor dat ik iets op het beeldscherm heb gehad.
als ik dan een tijdje wacht en dan weer aanzet is er niets an de hand. :? :?

Still King

Verwijderd

mm te hoge stroom snelheid?

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 17:42 schreef wipe-out het volgende:
zit er wel iets van koelprut tussen je proc en blok?
ja, koelpasta dat ik bij het koelblok heb gekregen!

Still King

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 17:46 schreef djspot het volgende:
mm te hoge stroom snelheid?
maar als je in de FAQ kijkt dan staat daar dat een waterkoel-systeem meer koelt als de stroomsnelheid hoger is.

Still King

Verwijderd

Misschien toch maar proberen om het water iets langzamen te laten stromen of de verbinding koelblok > processor beter te maken...btw, als je je hand op het koelblok houdt (als ie van de processor af is) voelt ie dan koud aan of houdt hij dezelfde temp?

Verwijderd

Probeer er 100% zeker van te zijn dat er geen lucht in het systeem zit ook in je koelblok want als er een luchtbel in je koelblok zit wordt hij veel warmer.
En 50c wil wel zegggen dat hij wat koelt maarniet voldoende.

30c moet zeker haal baar zijn met deze radiator. B-)

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 17:48 schreef Achilles het volgende:
Misschien toch maar proberen om het water iets langzamen te laten stromen of de verbinding koelblok > processor beter te maken...btw, als je je hand op het koelblok houdt (als ie van de processor af is) voelt ie dan koud aan of houdt hij dezelfde temp?
dan voelt ie wel koud aan.
Kan het ook zijn dat alleen de warmte-sensor te warm wordt omdat er geen "koele" lucht onder de proc doorstroomt???

Still King

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 17:53 schreef Imhotep het volgende:

[..]

dan voelt ie wel koud aan.
Kan het ook zijn dat alleen de warmte-sensor te warm wordt omdat er geen "koele" lucht onder de proc doorstroomt???
haha, dat zou wel lol zijn :) btw, wat is je case temp? die is toch geen 50 graden?
Vraag 2: Is je temp met waterkoeling hoger geworden dan ervoor? Dan weet je zeker dat er iets verkeerd zit...

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 21:51
Heb je er niet TE VEEL koelpasta onder zitten?
Zit het koelblok wel strak genoeg?
Hoe warm is het water?

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 17:56 schreef AMDude het volgende:
Heb je er niet TE VEEL koelpasta onder zitten?
Zit het koelblok wel strak genoeg?
Hoe warm is het water?
Ik heb alleen een beetje pasta op de core gesmeerd.
Het koelblok kan niet strakkenr, zit nammelijk al tegen de afstand-houdertjes aan. (zo staat het omschreven in de handleiding)
En het water kan in niet nu ff nog niet meten, kom daar straks op terug.

Still King

Verwijderd

Je zei net dat het blok koud aanvoelt als je hem aan hebt staan. Lijkt me dan logisch dat de radiator dan ook goed is en dus de watertemperatuur ook ok is.

Verwijderd

Het water lijkt mij koel genoeg, want je zei dat het WB ook koel is. Je WB zit dus niet goed op je CPU. Of je hebt niet genoeg thermal paste op je WB/CPU gesmeerd. Teveel paste kan niet echt. Je kan wel teveel paste erop doen, maar je temp zal dan niet meteen 15*C schelen.

WB slecht gemonteerd
of
Niet genoeg thermal paste

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 18:06 schreef Achilles het volgende:
Je zei net dat het blok koud aanvoelt als je hem aan hebt staan. Lijkt me dan logisch dat de radiator dan ook goed is en dus de watertemperatuur ook ok is.
Ik bedoel niet echt koud, maar zeker geen 50 graden.

Still King

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
de temp van mijn water is 31 graden. (net ff gemeteren)
Is dit normaal of is dat bij jullie lager?
De temp van de cpu is nu 45/46 graden.

Still King

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

zet je pc aan en laat hem een uurtje of wat draaien, voel vervolgens of je koelblokje is opgewarmt, als jouw proc 50*C is dan moet dat koelblok dus ook warm zijn. is die dat niet, dan zou ik maar een goed kijken of je goede contact hebt met je core (neem bijv Artic Silver en soepelere slangen)

is je koelblok wel warm, dan moet je maar eens je radiator uit je case halen en zorgen voor genoeg koude luchtstroom door je radiator, heb je dan nog geen resultaat, ga je dan afvragen of je radiator niet toevallig een onwijs brak ding is. (neem een liter warm kraanwater in een emmer en laat je pomp dat water door de radiator pompen en kijk of het water snel afkoelt).

ga eerst maar ff lekker testen... misschien ben je zo al geholpen. suc6!

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

• Mark_Oostdam
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

Op zondag 17 maart 2002 18:06 schreef Aico het volgende:
Het water lijkt mij koel genoeg, want je zei dat het WB ook koel is. Je WB zit dus niet goed op je CPU. Of je hebt niet genoeg thermal paste op je WB/CPU gesmeerd. Teveel paste kan niet echt. Je kan wel teveel paste erop doen, maar je temp zal dan niet meteen 15*C schelen.

WB slecht gemonteerd
of
Niet genoeg thermal paste
waterblok is van koper, dus dat voelt altijd koud aan

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 18:16 schreef Mark_Oostdam het volgende:
zet je pc aan en laat hem een uurtje of wat draaien, voel vervolgens of je koelblokje is opgewarmt, als jouw proc 50*C is dan moet dat koelblok dus ook warm zijn. is die dat niet, dan zou ik maar een goed kijken of je goede contact hebt met je core (neem bijv Artic Silver en soepelere slangen)

is je koelblok wel warm, dan moet je maar eens je radiator uit je case halen en zorgen voor genoeg koude luchtstroom door je radiator, heb je dan nog geen resultaat, ga je dan afvragen of je radiator niet toevallig een onwijs brak ding is. (neem een liter warm kraanwater in een emmer en laat je pomp dat water door de radiator pompen en kijk of het water snel afkoelt).

ga eerst maar ff lekker testen... misschien ben je zo al geholpen. suc6!
dit zal ik eerst eens proberen, ik zal later wel ff later horen als ik een oplossing heb gevonden.

Bedankt allemaal voor de hulp *D :) >:) O+

Still King

• Mark_Oostdam
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

Op zondag 17 maart 2002 18:13 schreef Imhotep het volgende:
de temp van mijn water is 31 graden. (net ff gemeteren)
Is dit normaal of is dat bij jullie lager?
De temp van de cpu is nu 45/46 graden.
Probeer eens een grote emmer met koud water (ijsklontjes desnoods), en kijk dan of je proc nogsteeds op 50*C loopt.
dan weet je gelijk dat het aan je koelblok ligt.

Verwijderd

zet je pc op full load. kijk wat de temp wordt...

wacht totdat ie op max zit... druk dan met je hand op het waterblok. kijk of de temp omlaag gaat... ookal hebbie hem genoeg vast gedraaid.. hij kan nog steeds scheef zitten of hij moet nog vaster worden aangedraaid

Verwijderd

haal es de 'spuit' slang van je resevoir af ( die slang die het water weer terug in het resevoir doet en kijk es of de flow wel hard is en of het water erg warm is (nadat je PC een klein half uurtje aanstaan ( laat je pomp geen lucht pompen dan gaat ie stuk! )

Verwijderd

ik denk toch dat je radiator niet goed koelt.

Mijn CPU wordt niet warmer dan 31c en de video kaart wordt wel 40 graden, maar mijn water wordt zeker niet warmer dan 24c het is normaal dat je CPU warmer is dan je water

Verwijderd

heb je er al aan gedacht andere vloeistof te proberen ??
er bestond iets van waterwetter (schrijf je het zo ?). Probeer dat eens :)

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 18:04
Op zondag 17 maart 2002 18:17 schreef Mark_Oostdam het volgende:

[..]

waterblok is van koper, dus dat voelt altijd koud aan
Wat een onzin. Als het blokje warm is dan voelt het koper gewoon warm aan hoor :)

Verwijderd

Ik denk dat je slangen idd te stug zijn en het blok oplichten

Verwijderd

Net ff gegeten maar ben er weer...denk niet dat ik verder nog kan helpen. Het zou leuk zijn als je nog even laat weten wat het probleem nou is want zo te horen is iedereen erg benieuwd :)
Veel succes met je probleem, grtz

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Veel dezelfde topics:

Eerste hulp bij hoge temperaturen:

Ik quote van Marcel op Het Waterkoeling Forum:
Bij dit soort vragen geef ik vrijwel altijd hetzelfde antwoord.

Als je proc warm is, en het blok ook, dan hebben die twee goed contact.

Als de proc warm is, maar het blok koel, zit het blok er niet goed op.

Als het blok warm is, en het water koel (afvoer), dan heb je een kutblok.

Als zowel de processor, het blok en het water (te) warm zijn, dan wijst het naar de radiator.

Als je achter en voor de radiator geen duidelijke luchtstroom voelt, zou je aan de fan moeten sleutelen, om efficiëntier de lucht door de radiator te bewegen.

Als de uitgaande lucht na de radiator niet beduidend warmer is dan de ingaande lucht, werkt je radiator niet helemaal lekker. Zie daarvoor het vorige punt, of neem een radiator met een groter contactoppervlak of van een ander metaal.

Als je achter de radiator veel warme lucht voelt stromen, maar het water blijft te warm, dan kan je radiator het niet meer aan. Probeer dan iets met punt 5 of het vorige punt.

Nou, dit was dan de afwerklijst bij EHBHT...

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 17:38 schreef Imhotep het volgende:
ik heb twee fans van 80mm aan de achterkant zitten die koude lucht van buiten naar binnen zuigt.
Blazen deze wel door de radiator heen of zijn dit gewoon casefans?
In het laatste geval kan ik me wel voorstellen dat het boeltje heet wordt.

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 17:38 schreef Imhotep het volgende:
Een knik in de slangen kan niet omdat dit slangen zijn voor een compressor, en die zijn heel stug. Zijn ze misschien te stug zodat het koelblok er niet meer goed op zit of kan dat niet? :'(
Misschien zijn die 80mm fans te licht of bestrijken ze een te klein oppervlak... 120mm? :)
Vreemd btw dat je lucht aanzuigt, waarom niet blazen (naar buiten)?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
*hier stond bullshit*

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Op zondag 17 maart 2002 18:24 schreef JabberJaw het volgende:
ik denk toch dat je radiator niet goed koelt.

Mijn CPU wordt niet warmer dan 31c en de video kaart wordt wel 40 graden, maar mijn water wordt zeker niet warmer dan 24c het is normaal dat je CPU warmer is dan je water
Hier sluit ik me bij aan. Ik heb gisteren even gedraaid zonder fans op de radiator. Binnen 1 uur was de rad en mijn reservoir lekker op badwatertempratuur ;).
Fans weer aangegooid en na een halfuurtje was alles weer lekker koel.

Mijn CPU zit onder normale (lichte last) ook op 31 graden. Het water zal dus veel kouder zijn (hoe koud ? geen idee)

One of the animals has left its cage today.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Kijk gewoon of je koelblok wel goed contact maakt!

Dat doe je door pasta te gebruiken, te monteren en weer eraf.
Dan moet je precies de afdruk zien van je koelblok.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 18:48 schreef Masta-T het volgende:
Ik denk dat je slangen idd te stug zijn en het blok oplichten
Ik denk nu zelf ook dat het koelblok word "opgetilt" door de stugge slangen.
Welke slangen zijn aan te bevelen en waar kun je deze slangen kopen?

Still King

Verwijderd

mmm hoe heb je je opstelling ???

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 21:41

Zoefff

❤ 

Op maandag 18 maart 2002 15:21 schreef Imhotep het volgende:

[..]

Ik denk nu zelf ook dat het koelblok word "opgetilt" door de stugge slangen.
Welke slangen zijn aan te bevelen en waar kun je deze slangen kopen?
Maar als je blok word opgetild, dan kan je water toch nooit 31 graden worden?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 21:21
Ik zit zelf ook met hetzelfde probleem. M'n cpu wordt 56 graden idle, en mijn watertemp is 28 graden. Dan lijkt het me ook logisch dat de radiator weinig effect zal hebben, dus neem ik even aan dat de lucht die er nu uitkomt (20 graden) warm genoeg is om aan te nemen dat de radiator niet verantwoordelijk is voor de te hoge cpu temp.

Mijn blokje wordt wel een beetje warm, maar komt niet boven de 35 graden uit denk ik. Lijkt me hier dus een typisch geval van verkeerd gemonteerd/verstopt blokje.

Naja, maak em straks wel schoon (chloor of soda) en dan probeer ik het wel opnieuw.

Heeft iemand trouwens ervaring met kopersulfaat als anti-alg middel? Volgens de info van Acros is CuSO4 (al dan niet met kristalwater wat natuurlijk geen fuck uitmaakt :)) erg giftig voor waterbeesies. Ikzelf zie geen corrosie-risico met kopersulfaat, omdat er toch al koper van me blokje oplost, en het sulfaat errug lastig te reduceren valt.
Maar zeker ben ik nu niet meer, vooral niet omdat m'n water toch aardig bruin kleurt. Hopelijk is dit vervuiling uit mijn radiator of blokje en geen roest ofzo.
Pagina: 1