Toon posts:

PartitionMagic en hoe hij partities rangschikt ..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Als ik nou een HDD pak en daar met PartitionMagic partities op ga bouwen, waar komen die partities dan te staan?

Wat ik bedoel is : als ik een partitie maak, en die helemaal links maak in het vak dat PartitionMagic daarvoor heeft, staat de daadwerkelijke partitie dan helemaal aan de binnenkant van de platter, helemaal aan de buitenkant, of een beetje op elke platter aan het begin of het eind?

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Het begin van een harde schijf is het snelste, dus komt het aan de buitenkant van de platter(s) te staan: daar komt per seconde meer data onder de kop door.
Of het over 1 of meerdere platters gaat, weet ik niet helemaal zeker. Volgens mij wordt op alle platters tegelijk van buiten naar binnen geschreven omdat je dan voor je eerste partitie de maximale snelheid hebt (4 * X buitenste ringen i.p.v. X buitenste ringen, X ringen daarop aansluitend aan de binnenkant etc).

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, maar dat betekend dat als ik een video-edit partitie wil maken ik die het beste als 1e partitie kan hebben. Maar de 1e partitie moet Windows zijn, dus dat gaat al niet .. damn.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 14 september 2000 02:32 schreef HlpDsK het volgende:

Wat ik bedoel is : als ik een partitie maak, en die helemaal links maak in het vak dat PartitionMagic daarvoor heeft, staat de daadwerkelijke partitie dan helemaal aan de binnenkant van de platter, helemaal aan de buitenkant, of een beetje op elke platter aan het begin of het eind?[/quote]Hangt van je HD controller af.

Verwijderd

Als ik een video-edit partitie wil maken kan ik die het beste als 1e partitie hebben. Maar de 1e partitie moet Windows zijn, dus dat gaat al niet .. damn.

Waarom zou Windows de eerste partitie moeten hebben???

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Hmm, maar dat betekend dat als ik een video-edit partitie wil maken ik die het beste als 1e partitie kan hebben. Maar de 1e partitie moet Windows zijn, dus dat gaat al niet .. damn.[/quote]Je kunt natuurlijk altijd een oude/goedkope HD gebruiken voor je windows en als 2e hd een rappe video-edit schijf. Dat heeft dan weer als voordeel dat tijdens het werken daarmee die schijf niet afgeleid wordt door lees- en schrijfacties van windows zelf, want die gebeuren dan lekker op je andere schijf.

Verwijderd

omdat w9x op de eerste partitie moet

nt niet btw

Verwijderd

omdat w9x op de eerste partitie moet

Toch grappig dat ik Win9x op een andere dan de eerste partitie draai...

Verwijderd

uh w9x moet toch op c:\ (=eerste partitie)

Verwijderd

uh w9x moet toch op c:\ (=eerste partitie)

Waarom zou dat moeten?

In [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion] kan je System Root vinden... C:\Windows oid, maar dat kan ook D:\Windows zijn of wat dan ook.

Verwijderd

kee jij wint ik wist niet dat je dat in de registry kon veranderen....

had nooit zo'n behoefte om windows op een andere par te zetten

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 18:43

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Alleen de loader hoeft op de actieve partitie te staan, en zelfs dat hoeft niet de eerste te zijn :)
Verder maakt het hem echt niet uit waar hij de zut vandaan haalt, alleen is het ivm eventuele letterveranderingen als je er een extra HD indrukt af te raden om hem op een andere dan C: te zetten; gevolg is namelijk dat je dan heel je Win niet meer kan opstarten.
Verder zou ik dus een 100 MB (of 300/400 :() partitie C: gebruiken om daar windows op te installeren, dan de volgende partitie voor je edit-gebeuren en de programmatuur op de laatste partitie. Maar natuurlijk is zoals hierboven gezegd een extra HD beter/sneller

edit:
zo goed Mr.B?:)

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Verder zou ik dus een 100 MB partitie C: gebruiken om daar windows op te installeren[/quote]100 MB voor Windhoos? Maak daar maar gerust 300/400 MB van :(

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

Verwijderd

Vraagje: ik heb een partitie van 211 meg die ik voor het virtuele geheugen van windows gebruik. Ik zou deze partitie graag naar het begin van de schijf zetten. Ik heb partition magic 5 pro, kan dat hiermee???
Pagina: 1