Toon posts:

Hoe groot is de ruimte eigenlijk?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.453 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-10 22:52

FCA

Verder hoeft er helemaal geen "andere" ruimte te zijn waarin het heelal zich in uitbreidt. Voor zover wij weten bestaat het heelal op zichzelf, en een variëteit, een gekromde n-dimensionale ruimte, kan op zichzelf bestaan, zonder ingebed te worden in een hoger-dimensionale ruimte.

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moeilijk onderwerp om over naar te denken. Ik denk dat wij mensen niet kunnen denken dat er niets is na het heelal er kan niet niets zijn want niets is iets (al is het een zwart gat dan is het nog een zwart gat).
Verder vraag ik me er bij af of het nut heeft erover na te denken het is iets wat niet aan te tonen te meten of te bevatten valt.
Zelfde als dat ik zeg buiten staat spiderman maar als je er heen gaat om hem te bekijken dan is hij weg.

De vraag van het heelal is ong. hetzelfde als wat gebeurd er met me als ik dood ben ik kan niet indenken dat er dan niks is verder hoewel ik weer niet in reïncarnatie geloof misschien hebben zulke vragen over heelal en leven enz. wel een verband met elkaar moeilijk te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat mij opvalt is dat het lijkt alsof iedereen de ruimte ziet als een ruimte die overal even ver uitdijt. Maar misschien is dit wel helemaal niet zo.

Misschien is het wel zo dat de ruimte nog eens bestaat uit honderden paralle dimensies die mogelijk met elkaar verbonden zijn. Dit kan betekenen dat het heelal mogelijk miniscuul is, maar er meerdere dimensies zich bevinden in dezelfde ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 21:38 schreef Da-WiZZy0n het volgende:

[..]

Wat een ongelooflijke onzin. Als dat zo zou zijn dan was aan het begin van alles, de zon een paar KM van de aarde ofzo? En dan zou het hier steeds kouder worden omdat de zon steeds verder van ons af komt te staan. Dit slaat natuurlijk nergens op.
excuses for my studipity

die vraag van mij was dus idd te krom om waar te kunnen zijn, zie ik nu zelf ook wel als ik ff nadenk,

kan je toch gewoon op reageren en uitleggen wat jij vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

'Ze' zeggen twee dingen:

1) Het heelal heeft geen grenzen, is eindeloos
2) De ruimte groeit nog steeds

Het kan aan mij liggen hoor, maar iets wat kan groeien heeft toch ook een einde ? Iets zonder einde kan niet groeien volgens mij....

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eindeloos en grenzeloos zijn niet hetzelfde als oneindig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar is het ook zeker dat het door de oerknal is ontstaan?
en al die andere sterren met hun planeten hoe oud zijn die dan?. misschien is de aarde wel iets heel bijzonders maar misschien ook totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 10:32 schreef itstim het volgende:
en al die andere sterren met hun planeten hoe oud zijn die dan?. misschien is de aarde wel iets heel bijzonders maar misschien ook totaal niet.
niks is zeker. We kunnen alleen maar speculeren (dit is wel zeer goed gegrond). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deiktisch1
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08-2021
Lijkt mij heel simpel, namelijk oneiding er is niemand op deze aardkorst die het einde heeft gezien of aangetoond.
Echter er wel een "soort" einde aangetoond (met achtergrond straling / rood verschuiving)maar wat daarvoor c.q. achter is is onbekend en volgens de sommige geleerde niet belangrijk :?.
Ik denk zelf dat de alle belangrijkste vragen zijn namelijk "Wat was er voor de oerknal" en "hoe kan een ruimte groter worden als er niks is" ?????? en "kan er een tweede oerknal komen"
Echter misschien krijgen we antwoord op deze vragen met super String theorie (dus ook de afmeting van het heeal), maar tot nu toe blijven er zeer veel vragen open en zijn vele theorieen nog niet helemaal gegrond.

Sommige dominees zijn zo blij met het eeuwige leven, dat ze de lengte van hun preek erop baseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja maar zoals al eerder werd verteld in deze discussie, misschien worden we wel voor de gek gehouden en leven we misschien in een virtuele wereld(De film matrix heeft me toch erg aan het denken gezet) het is ook niet onwaarschijnlijk dat dit niet zo is, maar er zijn geen bewijzen.Alles lijkt wel mogelijk eerlijk gezegd, maar mijn grootste vragen zijn `hoe heeft de oerknal kunnen ontstaan terwijl er helemaal nix was` en wat gebeurd er als je dood gaat, dit zijn allemaal vragen waarop we misschien nooit een antwoord op kunnen krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

interessant topic.
Ik zit er ook vaak over te denken. Want ga eens na, als het oneindig is dan zijn er nog oneindig veel planeten met leven. Ook nog oneindig veel planeten met een soort mensen, en dus zijn er ook oneindig veel planeten met mensen, en ook onneindig veel die precies hetzelfde zijn als deze planeet. Dus ergens ver weg zijn er nog oneindig veel mensen die precies, maar dan ook tot de molecule gelijk zijn als ik... *D

/me houdt van filosoferen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Op zondag 31 maart 2002 17:05 schreef daniellion het volgende:
interessant topic.
Ik zit er ook vaak over te denken. Want ga eens na, als het oneindig is dan zijn er nog oneindig veel planeten met leven. Ook nog oneindig veel planeten met een soort mensen, en dus zijn er ook oneindig veel planeten met mensen, en ook onneindig veel die precies hetzelfde zijn als deze planeet. Dus ergens ver weg zijn er nog oneindig veel mensen die precies, maar dan ook tot de molecule gelijk zijn als ik... *D

* Guillome houdt van filosoferen >:)
`k Vind t niet meer als een beetje dom ouwe hoeren.
:P ;) Nee geintje :) Moet kunnen.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Ach, als je alles eruit haalt wat wij kunnen waarnemen en meten , blijft nog altijd 98% over.....

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom op nou jongens!!

Het heelal is niet oneindig!! Hoe kan iets wat oneindig is uitdijen!?!
DAt het eindig is wil echter niet zeggen dat het grenzen heeft waar je "overheen" kan of waar iets achter moet/kan liggen.
Ik beroep mij nogmaals op de analogie van het aardoppervlak.
In 2 dimensies (dus hoogte niet meegeteld) heeft het aardoppervlak geen grenzen (anders was Columbus er lekker afgelazerd met zijn bootje). Maar toch is het volmaakt eindig, omdat het gekromd is!
En het is toch nu iet de eerste keer dat je hoort van ruimtekromming, wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je er goed over nadenkt kom je tot de conclusie dat we als mensen in een soort glazen bol leven.

Wat bedoel ik hier nu mee ?
Het is vrij eenvoudig, het komt erop neer dat we niet oneindig ver kunnen kijken en wel om de volgende reden:
(tijd oerknal tot nu) x (lichtsnelheid) = verste wat we kunnen zien.

Immers we kijken dan naar de oerknal, ofwel een oneindig klein punt, daar doorheen kijken is onmogelijk.

Ons einde van het heelal neemt dus vorm als een bol om ons heen (als we niet al te veel rekening houden met vervorming van ruimte en tijd).

Over wat er buiten ons "gezichtsveld" ligt kunnen we alleen maar speculeren met allerlei theorien, waarnemingen erover kunnen (helaas) nooit worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom nadenken over iets wat ons brein nimmer zal kunnen bevatten? Dat het heelal 'oneindig groot' is gaat er tegenwoordig bij niemand meer in, alles moet aangetoond en berekend worden... *zucht

Dat krijg je ervan met die eeuwige nieuwschierigheid van de mens; onze hond zal het een worst wezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Worst....lekkuhr! :) :P

Sa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op zondag 31 maart 2002 10:32 schreef itstim het volgende:
Als alles van elkaar wegvliegt, wat het zeker doet, is gemeten dmv de roodverschuiving van de spectra, kun je dus terugrekenen en blijkt dat alles +- 15 miljard jaar geleden op 1 punt zat.Het mechanisme dat de materie verspreid heeft zoals we het nu nog zien wegvliegen noemen we de oerknal, daar kun je bijna niet meer omheen ;)
Verder blijkt uit de vondst van meteorieten, maanstof, geologisch onderzoek, dat de aarde +- 4,5 miljard jaar oud is en dat dit ook de leeftijd van ons zonnestelsel is.
Verder kun je de sterren weer onderverdelen in spectraalklassen, die meteen hun levensduur laat zien, sterren van het type zon (een doodnormale type g ster) hebben een levensduur van +- 10 miljard jaar.
De zon is dus een hele tijd na de oerknal pas ontstan, uit materiaal van eerdere sterren die supernovae gegaan zijn.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 we gebruiken logica
2 buiten logica is het onzinnig verder te gaan/praten
3 iets buiten (begrensde ) ruimte voorstellen leidt tot logische contradicties
4 ergo: de ruimte is onbegrensd
5 hetzelfde als bij (4) gaat op voor tijd
6 wij waarnemen met onze beperkte zintuigen
7 wat wij (kunnen) denken is oneindig
8 gezien (7) en (8) kunnen wij ons van alles voorstellen maar blijven toch 'hangen' in (7)

Tot slot: ik realiseer me dat hiermee de verklaring/het verhaal niet compleet is,
mijn fysische kennis schiet hiervoor tekort.
ik zie in mijn reactie een smiley staan waar ik per abuis (8) tikte, dat moest (6) zijn
was dit een slim(e) programma (-eur) die dit direct signaleerde ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2014 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Om nu na 12 jaar een topic uit de winterslaap te halen? :p

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.