De vraag is eigenlijk: met welke programmeertaal kan je best een game ontwerpen, het zou dus iets moeten zijn met graphics, het doel is een platform game met enkele levels. Ik weet echter niet hoe ik er moet aan beginnen. Heeft iemand ideeën?
voorlopig ken ik niet echt veel echt programmeertalen, maar ik wil er gewoon leren door enkele eenvoudige dingen te ontwerpen, ik ben momenteel bezig met c++ en asm
Ik heb hier nog een programmaatje liggen en dat heet DIV Gamesstudio. Kan je wel een paar leuke dingen mee doen, maar ik denk dat het nog vrij lastig wordt om aan te komen.
vast niet, stoutert! Blader eens door dePCZone, daar hebben ze nu een tutorial over hoe je met modules supersnel een eigen game opbouwd, en ik geloof dat het programma dat ze gebruiken gratis is (niet 100% zeker, kan ook shareware zijn)
"Zoek en gij zult vinden", maar ik denk het niet. Misschien dat het ergens (tweedehands) via internet te kopen is.Op donderdag 14 maart 2002 22:35 schreef Molshoop het volgende:
zou het te vinden zijn op kazaa?
Sinds een week ben ik bezig met een programma genaamd Virtools. Ik gebruik het dan voor m'n studie Bouwkunde (poppetjes laten rondwandelen in je gebouw), maar officieel is het een game-programma.
Werkt met C++, maar heeft een grafische interface en een geweldige helpfile met voorbeelden en alles. Werkt hardstikke simpel, en je kan er gemakkelijk Tomb Raider / Quake achtige dingen in maken. De omgeving kun je trouwens ook (en eigenlijk veel beter) in Maya of 3D Max o.i.d. maken.
Werkt met C++, maar heeft een grafische interface en een geweldige helpfile met voorbeelden en alles. Werkt hardstikke simpel, en je kan er gemakkelijk Tomb Raider / Quake achtige dingen in maken. De omgeving kun je trouwens ook (en eigenlijk veel beter) in Maya of 3D Max o.i.d. maken.
Verwijderd
Ik zou niet meteen beginnen met het programmeren van een heel spel als je nog in het leerproces bent. Dat raak je zeer gemakkelijk de draad kwijt en zul je het project laten vallen en opnieuw beginnen (ik spreek uit ervaring).
Wat ik je kan aanraden is om eerst kleine programmaatjes te maken die elk een aparte functie hebben, hierdoor zie je veel sneller resultaat van je harde werk en blijf je gemotiveerd om meer te leren en door te blijven gaan.
Kijk eens op http://www.gamedev.net of http://nehe.gamedev.net (voor als je met OpenGL wilt werken, is helemaal niet zo moeilijk om mee te beginnen als dat je zou denken).
Wat ik je kan aanraden is om eerst kleine programmaatjes te maken die elk een aparte functie hebben, hierdoor zie je veel sneller resultaat van je harde werk en blijf je gemotiveerd om meer te leren en door te blijven gaan.
Kijk eens op http://www.gamedev.net of http://nehe.gamedev.net (voor als je met OpenGL wilt werken, is helemaal niet zo moeilijk om mee te beginnen als dat je zou denken).
And remember...Designdocs are everything
Hahaha ik kende een paar kaar geleden een beetje QuickBasic en wilde ook meteen een spel maken 
Ach, je bent jong en je wilt wat
Leer eens eens iets, bied dan je diensten aan aan een bedrijf, en ga dar meehelpen. Alleen lukt dat nooit.
Ach, je bent jong en je wilt wat
Leer eens eens iets, bied dan je diensten aan aan een bedrijf, en ga dar meehelpen. Alleen lukt dat nooit.
Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.
Voordat je eraan begint moet je voor de gein eens kijken op http://www.gameskool.nl/
Persoonlijk denk ik dat je, wanneer je net begint met het game-maken, eerst kunt beginnen met het maken van games met Tile Studio, ja 2D, maar je moet toch ergens beginnen. Die is te downloaden, ergens,, (met google kom je er erg snel)
Daarmee kun je tiles en maps aanmaken/editten/importeren uit MSPaint. En vervolgens uitspugen in een hele keuze aan verschillende programmeertalen. Ik dacht dat er C, Pascal7, Delphi(X), Blitz Basic en Clean bij zit. Er staat wel heel leuk van "Blabla met Clean GameLibrary..heel snel", dat klopt wel, maar Clean is een moeilijke taal.
Daarmee kun je tiles en maps aanmaken/editten/importeren uit MSPaint. En vervolgens uitspugen in een hele keuze aan verschillende programmeertalen. Ik dacht dat er C, Pascal7, Delphi(X), Blitz Basic en Clean bij zit. Er staat wel heel leuk van "Blabla met Clean GameLibrary..heel snel", dat klopt wel, maar Clean is een moeilijke taal.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Verwijderd
Het lijkt mij dat als je een game wilt ontwerpen dat je een programmeertaal moet kennen en niet 1 of andere hulp ontwikkeltool ofzo (
) die het meeste werk voor jou doet, ik bedoel de bekendere games die je nu vaak zit te spelen zijn ook niet zo ontworpen.
Ik denk niet dat 't doel is om meteen een UT2 te maken. Maar idd zal je wel programeertaal moeten beheersen. Ik zal de programmaatjes eens downloaden (freeware hoop ik) en zal er eens naar kijken wat de beste programmeertaal is om te lerenOp vrijdag 15 maart 2002 09:35 schreef Lighteye het volgende:
Het lijkt mij dat als je een game wilt ontwerpen dat je een programmeertaal moet kennen en niet 1 of andere hulp ontwikkeltool ofzo () die het meeste werk voor jou doet, ik bedoel de bekendere games die je nu vaak zit te spelen zijn ook niet zo ontworpen.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Zoek eens naar "Game Maker 4"...
Dat is een makkelijk programma, met een makkelijke, maar toch redelijk krachtige taal erachter die iets van C wegheeft.
Leuk programma, maar ik heb de tijd/creativiteit niet.
Dat is een makkelijk programma, met een makkelijke, maar toch redelijk krachtige taal erachter die iets van C wegheeft.
Leuk programma, maar ik heb de tijd/creativiteit niet.
eenvoudige dingen != gameOp donderdag 14 maart 2002 22:32 schreef Molshoop het volgende:
voorlopig ken ik niet echt veel echt programmeertalen, maar ik wil er gewoon leren door enkele eenvoudige dingen te ontwerpen, ik ben momenteel bezig met c++ en asm
https://fgheysels.github.io/
Ook in flash 5 kan je tegenwoordig aardige dingen maken, echter voor zware 3d shit is het niet geschikt, maar multiplayer platform games, is het goed te doen, grote voordeel is dat de leer curve vrij laag ligt, nadeel is dat je snel tegen beperkingen aan zit.
div gamestudio is btw nog best wel te vinden als je goed zoekt hoor.
Zag hem enkele weken geleden nog bij een Dixons in utrecht
Ik wil ook beginnen met Games te maken, ben nu bezig met administratieve software, maar das ook niet alles
Zag hem enkele weken geleden nog bij een Dixons in utrecht
Ik wil ook beginnen met Games te maken, ben nu bezig met administratieve software, maar das ook niet alles
try blitz3d..
heb zo geen url bijdehand maar blitzcoder.com of blitz.com zal vast wel werken. Is helemaal niet moeilijk en kun je wel leuke resultaten mee krijgen.
DIVgamesstudio ofzo raad ik je vet af
heb zo geen url bijdehand maar blitzcoder.com of blitz.com zal vast wel werken. Is helemaal niet moeilijk en kun je wel leuke resultaten mee krijgen.
Ik zag dit toevallig op de c't cd:
http://www.cs.uu.nl/people/markov/gmaker/
[ervaren_programmeur_mode=ON]Op donderdag 14 maart 2002 22:30 schreef Molshoop het volgende:
met welke programmeertaal kan je best een game ontwerpen,
Ehm, je ontwerpt een game niet met een programmeertaal, je implementeerd een ontwerp van een game met behulp van een programmeertaal
[ervaren_programmeur_mode=OFF]
Programmeren van een game doe je in een taal waarmee je zeker weet dat je doelstellingen gehaald worden. Waarbij aangetekend moet worden dat de meeste games het maximale uit een systeem halen en dat je moeilijk het maximale uit een systeem kan halen met een programmeertaal als BASIC.
De meeste gamesprogrammeurs gebruiken C++ met assembly. Een enkele keer gebruiken ze nog gewoon ANSI C en een enkele keer wordt een game helemaal in assembly geschreven.
Maar als je game toch niet het maximale uit een systeem hoeft te halen (2D platformgame in basic doet het op een 1.4Ghz prima), dan kun je een andere taal gebruiken.
Een simpel 2D platformspel met een paar levels is bijvoorbeeld best in Flash 5 te maken.
Macbook Pro
edit.. dit kost je een OWOp vrijdag 15 maart 2002 14:49 schreef r0bert het volgende:
try blitz3d..
Oh zeer zekers.Op vrijdag 15 maart 2002 13:04 schreef whoami het volgende:
[..]
eenvoudige dingen != game
Ooit van de Atari 2600(Combat,Missile command) gehoort en Tetris Pacman en nog meer van dat simpel gedoe.
Dat zijn ook games lekker simpel met verslavende game play en ideaal om mee te beginnen voor moraal vitaminnen en met 'n PC als targed platform ook gemakkelijk om die orginele versies flink op te poetsen Kwa Grafische prestentatie en UI.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Verwijderd
Ik denk dat je Quest3D bedoelt: www.quest3d.net/www.quest3d.comOp donderdag 14 maart 2002 22:38 schreef GambitRS het volgende:
vast niet, stoutert! Blader eens door dePCZone, daar hebben ze nu een tutorial over hoe je met modules supersnel een eigen game opbouwd, en ik geloof dat het programma dat ze gebruiken gratis is (niet 100% zeker, kan ook shareware zijn)
Is inderdaad een modulair opgebouwd programma waarmee je vrij "simpel" hele complexe interactieve programma's kan maken, dit alles zonder dat er performanceverlies optreed. Het is gebaseerd op DirectX, dus alle nieuwe mogelijkheden van de Geforce 3 zijn mogelijk. Er zijn een aantal mensen bezig om o.a. games mee te maken, maar je kan het ook gebruiken om er bijvoorbeeld een demo mee te maken.
Je moet even registreren om op het forum te komen en dingen te downloaden, maar er staan dan ook heel wat prachtige dingen klaar die tonen wat je er mee kan doen!
Geen warez aanbieden/req. enz., dan krijg je problemen met ons
maarehm, dat is dus niet de bedoeling.. in deze thread hebben iig twee personen een OW aan hun broek hangen. Maargoed, ontopic..
Juist. Die GameMaker bedoel ik. Best mooi programma; het heeft een ERG lage instap, maar je kan er uiteindelijk dus wel veel dingen mee.Op vrijdag 15 maart 2002 18:01 schreef Orphix het volgende:
Ik zag dit toevallig op de c't cd:
Molshoop, probeer die maar eens!
Trouwens, meestal raadt men aan voor een spel c/c++ te nemen, maar kan het niet in c#? Ik heb er geen directx of glide ondersteuning voor gezien. Zijn die er gewoon niet?
omdat directx van MS is neem ik aan dat directx wel gebruikt kan worden in c#, als het nu nog niet kan dan over een tijdje wel..Op zaterdag 16 maart 2002 13:43 schreef Limhes het volgende:
Trouwens, meestal raadt men aan voor een spel c/c++ te nemen, maar kan het niet in c#? Ik heb er geen directx of glide ondersteuning voor gezien. Zijn die er gewoon niet?
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Pagina: 1