Op maandag 18 maart 2002 08:53 schreef lolly het volgende:
Hé hé... Jag bedankt

Eindelijk iemand die met een beetje technische informatie komt.
Zijn er meer mensen die TECHNISCH e.e.a. over bioscopen kunnen vertellen?!?
Ik kan nog wel wat meer technische info geven over bios gebeuren. Ik werk zalf in de stadsschouwburg utrecht, een theater dus. Maar eens per jaar is daar het filmfestival, en dan wordt de SSU een aantal weken lang een bios. Nou ben ik de laatste keer op zich niet betrokken geweest bij het ontwerpen en tunen van de geluidsset, daar zijn mensen met iets meer ervaring voor

. Maar er stond één dag een normale theater voorstelling tussendoor, en ik moest de volgende dag weer de bios terug bouwen met wat anderen. Ik heb toen door een communicatie foutje de hele bios opnieuw moeten inregelen, en dat was best een interessante ervaring. En dan kom je erachter dat het ook nog best complex is.
Het systeem bestond uit het volgende:
front links en rechts werd gedaan door onze eigen gevlogen source set:
In combinatie met een XTA DSP stond deze ingesteld op een delay van 9.40 ms, een hipass op 125 Hz en de standaard zaal EQ.
Het screenchannel werd gedaan door twee achter het scherm gevlogen scopes:
Aangevuld door 6 Axys TX-86 frontfills in de toneelrand, en 4 U-12's voor het balcon:
Op de frontfills en backfills stond een hipass op 125 Hz, en alles stond naar het scherm gedelayed.
Op de scopes stond een hele heftige EQ om te compenseren voor het scherm.
Het surround werd gedaan door een heleboel U-14's, die verspreid langs de zijkanten van de zaal hingen:
Als laatste was er het sublaag, dat werd gedaan door een Arena sub (onderaan op het plaatje):
Deze stond op een onderkant van een flightcase en was verrijdbaar. Ik heb meerdere plekken geprobeerd, zonder echt tevreden te worden over het resultaat. Uiteindelijk stond hij achter het scherm midden op het (grote) toneel. Beetje jammer van de bijgeluiden die een toneelhuis produceert (rammelende lampen!). Uiteindelijk nog een hele verbetering gehaald door een mat tussen de sub en flightcase te stoppen en zo'n 100 kg aan kluiten op de sub te stapelen

.
Dit gecombineerd met een scherm van zo'n 15 meter breed en een vette joekel van een projector een mooi resultaat. De film die gedraaid werd had een hele hoge dynamiek, met hele plotselinge uithalen. Werd mooi weergegeven zonder geforceerd te klinken. Screen channel klonk ook heel behoorlijk na lang ge-EQ-ed te hebben. En het surround klonk met volle zaal mensen ook mooi (lege zaal lelijke reflecties tussen parrallele wanden). Als aan mij de keus was geweest had ik trouwens gekozen voor het sublaag via de source set, en had ik de arena sub weer netjes in zijn kistje gedaan

. Maar toch was het geluid beter dan in de meeste biossen.
Overigens bleek dat ik zo de hele settings in de XTAs had kunnen laden, maar niemand had mij verteld waar die stonden (en de save had een hele onlogische naam). Dus was al het werk voor niks (wel met mijn settings gedraaid trouwens

.