Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] 'Voltage booster' 3V iets verhogen?

Pagina: 1
Acties:
  • 759 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Ik heb mijn fietslampje gemod (zo'n knipperding met 3 leds). Ik heb de leds door blauwe vervangen. Ziet er wreed uit, alleen helaas hebben die blauwen eigenlijk iets meer dan 3 volt nodig (hij werkt op 2 1,5V AAA batterijen), waardoor ze nu heel zwak branden.
Is er geen simpel schakelingetje (met condensators?) om die 3 volt per ledje met bv 1 volt te verhogen.
Ik zat te denken aan bv een condensator ertussen die snel oplaad en ontlaad, waardoor de led supersnel knippert (waardoor het lijkt alsof hij constant brand).
Iemand ideen?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

Yep, condensatortje diode en oscilator :)

Powered bij meergranenbrood.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 12:30 schreef picobyte het volgende:
Yep, condensatortje diode en oscilator :)
Ok, nu heb ik een basiskennis van elektronica. Ik weet wat een condesator is, kan de ontlaad en oplaad tijd uitrekenen impedantie zelfinductie bla bla, maar heb geen flauw idee hoe die dingen in de praktijk werken. Het typische 'nerd' geval dus ;) Kun je misschien vertellen wat voor cap ik nodig heb van welke waarde? Wat voor diode, of maakt dat niets uit? en wat is een oscilator?

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
+ in ----->|------>|-------------   + uit
           |
           |
          ===
           |
           |
[~]------------

- in ----------------------------   - uit

Zo ongeveer :)
De tilde moet je zien als een schakelingetje (555 bv) die tussen de plus en min van je batterij schakelt :)
Als je de frequentie regelbaar maaakt kan je je leds nog dimmen of zichtbaar laten knipperen ook :)

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 12:45 schreef picobyte het volgende:
[..]
Zo ongeveer :)
De tilde moet je zien als een schakelingetje (555 bv) die tussen de plus en min van je batterij schakelt :)
Als je de frequentie regelbaar maaakt kan je je leds nog dimmen of zichtbaar laten knipperen ook :)
Ok, dankjewel ! Wat voor condensator denk je dat ik moet hebben? Hij kan al knipperen enzo, want het is zo'n fietsknipperlicht, hij heeft 3 standen: constant branden, snel knipperen of alle drie de leds 1 voor 1 knipperen (soort mini knightrider ;) )

edit:
[quote]
Op woensdag 13 maart 2002 12:53 schreef picobyte het volgende:
oeps vekeerde forum :)
[/quote]

Aah, ik dacht al :+

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Je kan het best de gehele schakeling vervangen voor een 555 schakeling, kost minder spanning en je hebt maar drie volt waar je ook nog een diode overgang af moet trekken.

Probeer het eerst eens met 2.2uF oid, is een beetje afhankelijk van pulstijd en frequentie en natuurlijk de leds.
bdw dit kan ook met een spoel natuurlijk.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 13:10 schreef picobyte het volgende:
Je kan het best de gehele schakeling vervangen voor een 555 schakeling, kost minder spanning en je hebt maar drie volt waar je ook nog een diode overgang af moet trekken.

Probeer het eerst eens met 2.2uF oid, is een beetje afhankelijk van pulstijd en frequentie en natuurlijk de leds.
bdw dit kan ook met een spoel natuurlijk.
Ok, hardstikke bedankt! Ik ga gouw inkopen doen bij de elektronica boer :)

• Chaot
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:35
Weet er misschien iemand hoe je van een gelijkspanning (batterij) omvormt tot een wisselspanning?

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Op bovengenoemde manier :)
Bovendien kan je deze diode/condensator schakeling eindeloos herhalen, wordt bv gebruikt vd hoogspanning in TV's
Omdat een transformator spoel voor 30KV door isolatie ed de maat zou krijgen van een flinke bowling bal en ook overeenkomstig zwaar zou zijn heeft men dus een trafo die slechts 5~7KV aan een "kaskade" leverd ingebouwd.

Verwijderd

sorry voor de mega-kick, maar dit is wel het topic voor mijn vraag.

Ik ben van plan ook wat blauwe led's (12 stuks (2 groepen van 6)) aan 2 AAA-batterijen te hangen (1,2V maar dat moet weinig uitmaken denk ik) en heb dus ook het probleem van een te lage spanning. Ze hoeven niet constant aan te blijven, maar dat de 2 groepen om de seconde aan gaan leek me wel aardig (hoeft niet per se). Ik lees hier dat je met een condensator de spanning kan opkrikken en het enige wat ik niet snap is hoe je kan uitrekenen hoe groot de condensator moet zijn en de (werking van de) oscilator. Is het een schakelaar die met een bepaalde frequentie open en dicht gaat?

Zou iemand mij dit uit kunnen leggen of meteen zeggen wat ik nodig heb?

Verwijderd

Er zijn hier volgens mij wel een aantal dedicated ic's voor te krijgen. Zoek eens op bv ti.com naar charge pumps.

Zie bijvoorbeeld http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/reg711-3.html

Verwijderd

Ik soldeer het liever zelf met wat simpele condensators en een oscilator. Zo'n prefab ding is sowieso duurder, lastig te krijgen, en ik leer het liever zelf dan blind een onbekend component te gebruiken. Die dingen in je link zitten trouwens ook op 1MHz en ik heb aan 1 Hz zat...

Verwijderd

Is het niet mogelijk om er in de behuizing nog 'n penlight batterij bij te plaatsen? Dan wordt het 4,5 Volt. Of is er ruimte voor 3 potlood-batterijen = 4,5 Volt?
Of neem 4 compacte nicads 28x14mm (~ halve penlight). 4 x 1,2 = 4,8 Volt. Niet echt goedkoop, als je ze niet in de rommelbak hebt liggen. c. 12 gulden)
Er zijn trouwens ook 3 Volt batterijen te koop (lithium = duur). Misschien kun je één penlight vervangen door zo'n 3 Volt batterij.
Of twee compacte nicads en 'n penlight: 1,5 + 1,2 + 1,2 = 3,9 Volt

Scheelt een hoop gesoldeer.

Afbeeldingslocatie: http://img260.echo.cx/img260/7334/spanningsverdubbelaar9fl.gif

Ik weet niet of het IC lekker werkt op 3 Volt.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 01:35 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 15:09
offtopic:
Hey fubbie, weer bezig aan een nieuw project? :+

Kan iemand me uitleggen hoe een oscillator spanning kan verhogen? Ik snap het basisprincipe niet. Of staat het ergens op een site uitgelegd?

tvw

Verwijderd

Dit is een simpele schakeling waarmee je 1-4 LED(s) op een spanningsbron van 1-3V kan laten werken:

Afbeeldingslocatie: http://img90.echo.cx/img90/8387/leddrivercircuit3gk.png

R1 en C1 bepalen de oscillatie-frequentie, R2 bepaald de stroom (voor 4 LEDs kan voor R2 1k nemen).

De waarde van de inductor L1 is niet echt kritisch, je kan ook rustig 330uH nemen. Kwestie van experimenteren, of wat je voorhanden hebt.

Voor Q1 kan je een BC557C en voor Q2 een BC547C nemen.

Je kan proberen of je meer dan 4 LEDs kan aansturen met deze schakeling, maar dan zul je waarschijnlijk de componenten en het schema er op aan moeten passen.

Ik heb het schema iig succesvol gebruikt om een zaklampje te kunnen voorzien van een 3LED-lamp unit ipv het standaard halogeenlampje.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nog simpeler is dit:
http://www.solarbug.com/whiteled.html

je hebt een torretje van 25cent, een spoel (ik heb em van een oud mobo gehaald) en een electro motortje nodig, en maar 1 1,5v batterij, zelfs een knoopcel kan :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 01:25:
Is het niet mogelijk om er in de behuizing nog 'n penlight batterij bij te plaatsen? Dan wordt het 4,5 Volt. Of is er ruimte voor 3 potlood-batterijen = 4,5 Volt?
Ik wilde het eigenlijk op 3 batterijen houden, omdat ie anders toch weer een stukkie zwaarder wordt en 3 een irritant oneven getal is. (batterijen worden ook meestal per 2/4 verkocht, niet 3 ;)) En dan heb ik het knipper gedeelte nog niet.
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 03:12:
Dit is een simpele schakeling waarmee je 1-4 LED(s) op een spanningsbron van 1-3V kan laten werken:

[afbeelding]

R1 en C1 bepalen de oscillatie-frequentie, R2 bepaald de stroom (voor 4 LEDs kan voor R2 1k nemen).

Voor Q1 kan je een BC557C en voor Q2 een BC547C nemen.

Je kan proberen of je meer dan 4 LEDs kan aansturen met deze schakeling, maar dan zul je waarschijnlijk de componenten en het schema er op aan moeten passen.
Dit ziet er voor mij nog wel maakbaar uit, maar eraan rekenen kan ik niet als electro-noob. Kan ik de 5 andere leds parallel aan die ander hangen? Er zullen dan ook wel wat weerstanden ed andere waarden moeten krijgen, maar zoals ik al zei kan ik die niet berekenen. En welke waarden moeten C1 en R1 dan hebben om het zootje om de seconde te laten knipperen?

offtopic:
hey iets, ben idd weer bezig. Kijken hoe lang ik hierover ga doen :P

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:41

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 01:25:
...
Of twee compacte nicads en 'n penlight: 1,5 + 1,2 + 1,2 = 3,9 Volt
...
NOOIT verschillende typen batterijen combineren (dus geen alkaline met niet-alkaline, NiCd met NiMh of welk ander type ook).
Verschillen in eigenschappen maken dat 1 van de batterij soorten gaat parasiteren en de andere leeg trekt. Dit leverd minimaal een lekkende batterij op, maar kan zelfs tot explosies leiden (li-ion gecombineerd met iets anders). Om dezelfde reden eigenlijk ook geen verschillende merken mengen (al is dat een stuk minder gevaarlijk).

Verder zijn er eigenlijk al genoeg spanningspompen aanbod gekomen, dus kan ik er niks zinnigs meer aan toevoegen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.nl/circuits/sch/000122.gif
Heb nog een paar vragen over de werking van het geval, want ik probeer het te snappen, maar dat lukt nog niet helemaal met mijn standaard natuurkunde-kennis.
- Wat is het nut van T2 (en die ene helft van een condensator eronder) ?
- waarom hangt er geen weerstand voor de led? Zorgt die spoel ervoor dat er niet te veel stroom wordt getrokken?
- Zorgt T1 ervoor dat C1 leegloopt over R2 als ie vol is?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 15:07 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hij knippert niet, maar is wel een stuk feller (2x 26000mcd leds)dan de standaard led-koplampjes met de gelige leds. De led's branden niet vol power, als ik er 1 aansluit brand die feller, maar 2 gaf meer licht. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60712/full.jpg
Gemaakt dus met het schemaatje wat ik hierboen had gepost. Er zit nu dus 1 aaa batterij in IPV 2, dus de brandduur neemt wel iets af, maar normaal is dat zo'n 70uur....
Pagina: 1