Toon posts:

proggie voor profielwerkstuk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
medetweakende mensen gegroet,

In het kader van mijn profielwerkstuk (vak: wiskunde) kreeg ik vandaag de inval om van de gelegenheid gebruik te maken en me een programmeertaal te leren.

Het plan was om hier een programma mee te schrijven met wiskundige achtergrond, bruikbaar voor dat profielwerkstuk, bv. iets waar je paswoorden mee kunt encrypten of zo. Iemand suggesties voor een programma dat dermate met wiskunde te maken heeft dat het bruikbaar is? :?
(en eventueel welke programmeertaal daar het meest geschikt voor zou zijn?)

thnx alvast

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Matlab, Mathematica, Maple zijn allemaal stukken software die allerlei wiskundige zaken uit kunnen halen...

Of ze ook bruikbaar voor je zijn weet ik niet :)

Verwijderd

Ik heb vorig jaar mijn profielwerkstuk over encryptie gedaan met als hoofdvak wiskunde en bijvak informatica (dat mocht toen nog): http://www.betasteunpunt.rug.nl/jan_kommandeurprijs2001/encryptie.html (daar is het te downloaden, om een indruk te krijgen wat je er mee kunt doen :) )

Ik heb bij een aantal encryptie technieken simpele pascal programmatjes gemaakt.

• douweh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 18:34
Je zou een programma kunnen bouwen waarmee je pi kan benaderen...
Is ook altijd leuk..
Omtrek van een cirkel bepalen door deze in stteds meer kleine driehoekjes te verdelen en dan op die manier..
deze omtrek delen door 2*R dan heb je pi...

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:38
Op zaterdag 09 maart 2002 18:56 schreef douweh het volgende:
Je zou een programma kunnen bouwen waarmee je pi kan benaderen...
Is ook altijd leuk..
Omtrek van een cirkel bepalen door deze in stteds meer kleine driehoekjes te verdelen en dan op die manier..
deze omtrek delen door 2*R dan heb je pi...
Je kan toch ook een of andere formule gebruiken :?

Verbouwing

Verwijderd

tan(1) nogwat oid. Verder denk ik niet dat je daar 80 uur mee kunt vullen ;) (en dat moet dacht ik wel).

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:38
Op zaterdag 09 maart 2002 19:30 schreef Zef het volgende:
tan(1) nogwat oid. Verder denk ik niet dat je daar 80 uur mee kunt vullen ;) (en dat moet dacht ik wel).
En waarom zou je dan moeilijk doen met 3hoekjes? :P

Verbouwing

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 maart 2002 19:33 schreef DinoRaptor het volgende:

[..]

En waarom zou je dan moeilijk doen met 3hoekjes? :P
die driehoekjes worden beschreven in die formule, het zijn trouwes geen driehoekjes maar veelhoeken, 1 ingeschreven veelhoek en 1 omgeschreven veelhoek om een cirkel. Als de cirkel een diameter van 1 heeft is de omtrek van de omgeschreven veelhoek de max. waarde van pi en die van de ingeschreven de min. waarde van pi. En dan kun je d.m.v. die veelhoeken pi door inklemmen bereken, en daar slaat die formule op. Zoiets had k eens ergens gelezen.

Maar dit ga k niet doen denk k, 80 uur ERRUG lang :'(

Maar een andere ingeving: een A.I. waar je kruisje bolletje tegen kunt spelen, is dat n beetje te realiseren (in visual basic bv.) ?? Zou wel vetjes zijn i.i.g. >:)

(realiseren, lees: is dat qua A.I. niet te moeilijk programmeren voor een n00b)

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:44

WiXX

Kijk uit malloot een...

WTF ik heb die zooi vorige week vrijdag al in moeten leveren bij die eikels

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:13
Op zaterdag 09 maart 2002 20:10 schreef drone het volgende:

Maar een andere ingeving: een A.I. waar je kruisje bolletje tegen kunt spelen, is dat n beetje te realiseren (in visual basic bv.) ?? Zou wel vetjes zijn i.i.g. >:)
Ik denk dat je met je boter-kaas-en-eieren AI minder tijd kwijt bent dan met het berekenen van Pi. Bovendien heeft dat laatste onderwerp veel meer met Wiskunde te maken. Sowieso is boter-kaas-en-eieren een spelletje van niets, aangezien je met de hand nog wel een optimale strategie kan uitdenken.

Als je iets met speltheorie wilt doen, zou je wat onderzoek kunnen doen naar nulsomspelen die niet geheel door te rekenen zijn (schaken, dammen, vier-op-een-rij). De meeste informatie daarover is weliswaar al beschikbaar, maar je kan het eigenlijk zo ingewikkeld maken als je wilt, door de basisalgoritmes uit te breiden met lookup tables, killer heuristics, pruning, etcetera. Het leuke is dan natuurlijk dat je het project kan afronden met een niet al te ingewikkeld spelletje dat je tegen de computer kan spelen. Wel oppassen dat je het simpel houdt trouwens, als je niet méér dan 80 uur bezig wil zijn.

Verwijderd

LoL, wat een vraag. Bijna alles wat ik dagelijks bij programmeren tegen kom heeft met wiskunde te maken. Erg leuk is het programmeren van grafische zaken en bij zowel 2D als 3D kom je een heeeeeeleboel wiskunde tegen :)
3D zou ik iemand zonder minimaal 1 a 2 jaar calculus gehad te hebben niet aanraden, tenzij het je een echt -autodidactisch- genie bent met de exacte wetenschappen. 2D dus. Wat je kunt proberen is een 2D top-down shootertje te bouwen a la raptor ofzo. Voor de AI, pixelpreciese collision detection, etc etc heb je al snel een shitload aan wiskunde nodig. ;)

[edit][offtopic patsmode ;)]
waar ik nu mee bezig ben [textures gejat van UT enzo >:)]:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2969243838

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 20:16
Ehh ff voor de duidelijkheid; het moet ERUIT zien alsof je er 80uur aan gewerkt hebt... Op het moment dat jij een flinke lap programmeer code kan laten zien (gewoon ALLES uitprinten >:) dan staat dat al erg indrukwekkend hoor :)
Pagina: 1