P4 Northwood te warm ?

Pagina: 1
Acties:

• Hobbybob123
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-04 14:08
Beste Medetweakers,

Mijn P4 Northwood 2A Ghz (512KB Cache) draait onoverklokt met standaard retail Intel heatsink idle 53 a 55 graden. Moederbord is een MSI 6528 met de laatste bios (1.3)
Stressed (Sisoft cpu stress test) wordt hij 59 graden.
Dit is m.i. te warm. Een vriend van me heeft exact zelfde Mobo en processor en die draait idle 39 en stressed 44.

Mijn processor en mijn koeler op zijn board gezet, idle 39 en stressed 45. Zijn processor en koeler op mijn board idle 52 stressed 58. Dus ik neem aan dat mijn koeler en processor OK zijn. Ik dacht dus: misschien is mijn board niet lekker. Nieuw Board gehaald, alles weer ingebouwd: Geen verbetering.

Omdat de processor er een paar keer afgeweest is, netjes heatsink en processor schoongemaakt. Artic Silver 3 ertussen (flinterdun) geen verschil.

Wat me nu wel opviel is dat mijn voltages van mijn voeding wat aan de lage kant liggen: +5V is 4.82, +12V is 11.5 (soms heel even 11.4V) en -12 is -12.2 (lijkt me wel OK).

Nu is mijn vraag, kunnen die lage voltages ervoor zorgen dat de processor zo warm word ? Zeker gezien het feit dat de processor van mijn maat die bij hem max. 45 graden wordt bij mij idle draait op 52 ?
Nou lijkt mij dat als er minder voltage is dat P=U*I lager wordt. Lijkt me. Maar misschien dat ik het mis heb ?

Voordat iemand behulpzaam roept dat mijn kast te warm is: kasttemperatuur is na 2 dagen aanstaan 34 graden. Zitten 4 fans in. De kast van mijn maat is 40 graden.

Het enige wat ik volgens mij nu nog kan proberen is een andere voeding. Ik kan er morgen eentje lenen. 400W exemplaar heb zelf 300W.

Misschien dat iemand soortgelijke ervaringen heeft, een wetenschappelijke onderbouwing kan geven of andere tips heeft ?

Verwijderd

Des te meer voltage des te meer warmte.
Weet je zeker dat de Artic Silver niet te dik is
Zo ja dan kan dit tegen je werken
Ik heb ook een Northwood 1.8A op een P4T-E
en die word idle 39c stressed 45c met de standaard
cooler
Misschien is de Airflow in je kast niet goed en gaat de warme lucht de kast niet goed uit?

• Hobbybob123
Bedankt voor je reaktie.

Arctic silver 3 zit er echt heel dun op, heb hier 8 pc's staan (p3/p4's) allemaal draaien allemaal onder de 44 graden stressed, allemaal met koelpasta zelf gesmeerd.

De kast blijft heel stabiel 34 graden, zelfs na 2 dagen aanstaan. Zitten 2 80mm fans aan de voorkant en 2 aan de achterkant. Draaien op 7 Volt. IK gebruik deze kast al vanaf mijn dual celeron overclocked naar 550 en daarna mijn p3/800. Nu zit mijn P4 erin.

Mijn processor en koeler op het bord van mijn maat draait netjes 39 idle 45 stressed zoals reeds in de eerste post staat. ZIJN processor op MIJN bord (en in MIJN kast met MIJN voeding) draait OOK te warm (zie eerste post).
Bord wisselen hield niets uit. Dus blijft m.i. de voeding toch over ???? Waar zit het probleem ?

Dimitri

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Je proc wordt niet heter van lagere voltages.

Maar de temperatuursensor in je proc geeft wel andere waarden als ie op een ander voltage staat; het is immers een soort weerstandsmeter. Ander voltage geeft andere stroom, maar de chip denkt dat de weerstand en dus de temp veranderd is.

Gelukkig boeit die tempwaarde niet: je hebt toch een stabiel systeem?

Verwijderd

Geeft je BiOs dit aan of een progje?
En is de kast het zelfde als je maat?
Zo ja wat is er dan anders in de jouwe
is de intake en je outtake goed?
met de kap er af word hij dan warmer of kouder?
Staat je voltage (V-Core) standaard of is die verhoogt
Dit zijn maar suggesties

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Een andere voeding zal waarschijnlijk niet helpen. Zoek in je bios naar de Vcore v/d cpu en probeer die iets te verlagen. Als ie dan niet meer stabiel loopt moet je hem weer terug zetten. Enne.. misschien is het handig de FAQ ff te lezen: geen begroeting onder je posts.

ps Welkom op GoT :)

• Hobbybob123
John Glenn, bedankt voor de uitleg.
En inderdaad draait mijn systeem stabiel.
Maar vind je 58/59 graden onder stress niet wat hoog ?
Voor een AMD waarschijnlijk normale waarden (al zie ik bergen gasten met 45 graden temp en lager, ook een enkeling post temps van 65 of hoger, da's echt gekkenwerk denk ik.
OK hij kan misschien 70 graden of meer worden voor hij stuk gaat, maar ik ben bijzonder geinteresseerd in waarom de ene processor op een ander (zelfde type bord) opeens WEL cool kan blijven direct na aanzetten al. Dan is er toch iets vreemds aan de hand ?

Spirit: Bios geeft direct na opstarten 49 graden. Doorstarten windows (duurt even dus proc word nog warmer) dan PC Alert III opstarten (meegeleverd bij MSI mobo) geeft aan 52/55. Dus denkt dat waardes betrouwbaar zijn.
Met mijn proc in bord vriend, direct na aanzetten 39 graden in de bios (PC Health Status).

Kast is niet dezelfde mijn kast is veeeeeel groter (serverkast met 10 5.25inch drive bays! en 4 fans) tegen over Aopen HQ08 van vriend. 2 fans zuigen lucht aan aan de voorkant, 1 fan midden achter zuigt lucht weg naar buiten en 1 fan achter boven in ook. Plus de voeding die zuigt ook lucht weg naar achter.

En omdat DIRECT na aanzetten temp al zoveel scheelt denk ik niet dat kast of airflow er mee te maken heeft. Tevens blijft mijn kast 6 a 7 graden koeler dan die van mijn maat maar is mijn proc 16 graden warmer!

Met de kap eraf zakt de temperatuur van 56 a 58 naar 55-57.
Scheelt dus iets maar niet gek veel.

Spirt en Kutkip: Vcore staat standaard op 1.50 kan niet lager wel hoger (1.525, 1.55, 1.60 en 1.65) heb alle geprobeerd en temp zakt niet. Vanaf 1.60 zie je de temp iets stijgen (1 a 2 grd. ofzo).

Kutkip heb begroeting weggehaald in originele post. Excuus. Inderdaad nieuw hier, wel al jaren tweakers.net admirer. :)

Bedankt voor alle suggesties. Ik sta open voor meer goede tips en wil alles uitproberen wat hier aan tips gegeven word. Toch ben ik bang dat dit mysterie nooit ontrafeld zal worden.... Dat zal me toch niet gebeuren he ?

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:27
Heb je je koeler ook al verwisseld met die van je vriend? Dus jouw proc in jouw kast met jouw voeding, maar met zijn boxed koeler?

Enne... als het kan: probeer de voedingen ook nog uit te wisselen. Blijft het probleem, dan kan het bijna alleen nog maar aan je kast liggen :o

[edit]

Jouw mobo kan natuurlijk ook gewoon een hogere Vcore aan de proc doorsluizen... een soort ingebouwde voltage-mod >:)

• Hobbybob123
Esteg: nee, dat is inderdaad het enige dat ik nog niet heb geprobeerd. De reden waarom ik dat niet heb gedaan is de volgende: Mijn processor met mijn cooler bleef in zijn systeem OOK cool. Dus ben er dan maar vanuit gegaan dat dat dus werkt ! het bleef cool en zijn setje in mijn PC werd warm! Dus heeft dan toch geen zin om te ruilen of zie ik iets over het hoofd ?

Zijn Vcore is ingesteld op 1.6V en in PC alert zien we 1.47, mijn Vcore staat ingesteld op 1.5V in de bios in PC alert zie ik 1.42V

Dan is ie toch niet stiekem hoger ? Of zou hij een hogere Vcore doorsluizen en niet laten zien ? Dat zou heel bizar zijn.

Oh ja. Nog iets, beide coolers draaien 2678 en 2721 rpm.
Dit is laag, maar wel normaal voor Intel Retail coolers.
Wel heb ik zijn cooler een keer op 3300 zien staan, even opgezocht op Intel site en wat blijkt.
Bij 33 graden draait de fan op zijn langzaamst. Bij 40 draait in het in middengebied en boven 43 maximaal.
Stond ook een mooi grafiekje bij.

Mijn kast blijft altijd 33 a 34 graden (dus draait mijn cooler 2678 of 2721 rpm=minimaal) zijn kast word 40 graden en zijn fan draait dus ook 3368 rpm=midden stand).
De PC van zijn vriendin wordt 44 graden in de kast en cooler draait 3680 rpm).

Ik heb ook mijn retail cooler DIRECT op de 12 volt aangesloten middels zo'n Molex naar 2 pin converter (geen tacho) maar maakte niets uit...

Dus inderdaad (ondanks afwijzingen van andere tweakers) wil ik toch de voeding wisselen (jaja ik ben eigenwijs). Ok als dat niet helpt dan baal ik. Maar ik snap dan alleen het argument niet dat het dan aan mijn kast zal liggen, ja blijft inderdaad niet veel over, dat ben ik met je eens :)
MAAR....als we de pc aanzetten is meteen de processor 49 graden, dan heeft de omgeving toch nog geen invloed uit kunnen oefenen ? Ik bedoel dit: stel je kast is dicht en is volledig afgekoeld. Meteen na het aanzetten meet je 49 graden. De proc kan dan toch nog niet de lucht in de kast hebben opgewarmd ?(dat zie je ook, kasttemp is 29 graden en loopt dan in minuten op naar de 33....)
Dan doe ik hetzelfde met een open kast enige verschil is dat dan de kast temp er langer over doet om op 33 uit te komen.

Kijk als mijn kast nou warmer zou worden als die van hem en mijn airflow zo beroerd zou zijn dat de retail cooler WARME lucht uit de kast aanzuigt en nogmaals over het koelblok blaast dan zou die stelling toch alleen maar op gaan ?

Maar mijn kast is en blijft 33 a 34 graden zelfs na 2 dagen NONSTOP aanstaan... Dan neem ik aan dat de airflow toch goed ?

Als ik de 2 blowers voorin uit zet en de bovenste achterin die op 7 volt draaien wordt de kasttemp een stabiele 37 graden. Kast is een redelijk volumineus model met 10 5.25 inch drive bays en veel lucht rondom de proc en devices.

Alles is met royale ruimte rondom ingebouwd en voedingskabels netjes met klittenband bijeengebonden.

Lucht heeft alle ruimte om te flowen door de kast :)

Ik vestig mijn hoop op de andere cooler, al lijkt het me sterk. Binnenkort krijg ik die Aopen HQ08 van die vriend van me ik kan voor de grap de boel eens overbouwen.
Ik zal niet zeggen dat ik mijn schoenen op eet als hij dan cool blijft want ik blijf van mening dat het NIET aan de airflow ligt, maar ik zou WEL raar staan te kijken |:(
Krijg hem trouwens zonder voeding, vragen om problemen :) ?

• ESteg
Nee, je hebt wat die koelers betreft gelijk, denk ik.

Wat die voltages betreft: ik sta nergens meer van te kijken ;)

De voeding verwisselen is redelijk eenvoudig te doen op zich. Maakt het ook al niet uit welke voeding je gebruikt, dan zou ik toch echt denken aan de Vcore die afwijkend is van wat je ziet, of dat de temperatuurweergave "fout" is. Beide moederbord-gerelateerd, dus.

Het enige vreemde is dan weer dat je al 2 mobo's gehad hebt, met allebei hetzelfde probleem. Mochten die voedingen dus niks uithalen, dan kun je nog proberen om zijn moederbord in jouw kast te stoppen :+

[edit]

Oh ja, heeft hij ook dezelfde videokaart?

En wat ik ook nog zit te denken: is de airflow achter in je kast wel voldoende? je hebt 4 fans, maar is er ook 1 bij die de lucht vlak bij de proc de kast uit jaagt? (Die in het midden achter, hoe zit die???) Anders krijg je gewoon een re-circulatie door de koeler heen... reken maar dat je dan andere temps krijgt...

• Hobbybob123
Esteg, thanks voor je hulp.

V.w.b. videokaarten: hij een Geforce 3 en ik een Geforce 2GTS.

Inderdaad is 1 van de 4 koelers gemonteerd VLAKBIJ de cpu.
Net onder de voeding op precies te zijn dezelfde hoogte als de CPU. Deze fan zuigt als het ware de warme lucht die van de kaarten opstijgt en de warme lucht rond de cooler meteen weg naar buiten.

Er zitten slechts 3 kaarten in de kast.
Onderin een 3com 905, dan 1 slot vrij, dan een Pinnacle DC30+ dan 3 lege pci slots en dan de geforce 2 op agp.

• ESteg
Hoe zorg je er voor dat de lucht bij je proc ververst wordt?

Hieronder een plaatje van een In-Win kast, net zo één als ik in gebruik heb. De koelerbevestigingsmogelijkheid boven het ATX-shield (hier rechts ervan, uiteraard) is dus ideaal: verse, koele lucht komt van voren, passeert door de trek de cpu-koeler, waarna, de lucht naar buiten gezogen wordt: de lucht heeft dus geen enkele kans om op te warmen rond het koelblok. Als de mobo-temp-sensor toevallig op een plek zit waar wel voldoende airflow is, krijg je een vertekend beeld, natuurlijk...

Afbeeldingslocatie: http://www.in-win.com/icon/9905/3dview/qback.jpg

[edit]

DAMN, net te laat :( ;) nou ja, dat zit wel snor dus... eerst die voeding dan maar? :z

• Hobbybob123
EsTeg: Ja ik houd het voorlopig maar even op de voeding.
Dit nieuwe bord had nog bios 1.1 net geflashed naar 1.3 maakt ook geen verschil. Pc staat nu al weer (met wat pauzes al weer een uurtje of 3 aan). Temp schommelt een beetje op en neer in PC Alert III tussen 53 en 56 graden.
Ik kan morgenavond 21.00u die voeding ophalen zal hier wel even posten of het gewerkt heeft :) of niet :?

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Als je een losse temperatuursensor erbij pakt, kan je zien of die cpu-temperaturen ook echt verschillen tussen de twee systemen. Als de oorzaak in mijn eerdere idee zat is het gemeten verschil namelijk niet echt.

Enne, dat je vriend een kasttemp van 40 en een cpu idletemp van 39 heeft doet vermoeden dat zijn sensors ook niet helemaal zuiver zijn...?

Verwijderd

Als het na het wisselen van die voeding nog steeds geen verschil is....dan is het gewoon een gare sensor..en hoef je je nergens druk over te maken! Een Heatsink die 58 graden is...is vrij warm/heet. Het verschil is duidelijk te voelen tussen 45 en 58 graden... Dus voel gewoon eens aan de koeler of je daar verschil in voelt, als dit ook hetzelfde is..ook geen probleem.

• Hobbybob123
OK , Nou ik ben er NOG steeds niet uit.
Ik heb gisteren een andere P4 voeding geleend. Helaas ook een 300W exemplaar dus kan nog steeds niet met zekerheid zeggen waar het probleem zit.

Wat ik dus o.a. nog meer geprobeerd heb:
Andere voeding eraan. VCore in bios op 1,5 blijft lage (1.42V) waardes geven. temp 52 graden
Bord uitgebouwd, op een stukje karton met alleen AGP videokaart eraan aangesloten. temp 52 graden
Kwam erachter dat je het zaakje ook gewoon ZONDER dat p4 stekkertje (4polig 2keer geel, 2 keer zwart) kan laten draaien. Temp 52 graden.
Hele zaakje over gebouwd in andere kast die ik had staan, met slechts 250W voeding (maar wel weer een heel andere dus nog even testen).
Toen zag ik wel wat interessants: 250W is natuurlijk wel wat krappies en dat bleek ook want PC Alert gaf voor de 12v 11.00V aan! Dus als ik dat doorredeneer ik meet met mijn P4 voeding 11.4a 11.5 en met die van mijn vriend 11,6 a 11,7.
Nog steeds wat laag. Als ik dat dus doorredeneer zou je met een 350W voeding op 12.00v uit komen, echter blijft de temp ook nu weer 52 graden. Maar was ook weer een interessante conclusie. Toen ik een extra fan aansloot hoorde je echt alle andere fans downspinnen, trok dus echt op het randje alles eruit :)

Toen heb ik uit pure nood nog maar eens de koeler losgehaald en i.p.v. heel dun Artic Silver gewoon een klein kloddertje in het midden van de P4 gelegd, beetje uitgesmeerd ter grote van een dubbeltje (ja een ouderwets dubbeltje) toen de koeler erop. Temp:50 tot 52 graden. Dus MEER koelpasta leidt tot ietsje lager temps. dat vind ik raar want ik heb altijd op de MTS geleerd DUN SMEREN anders isoleer je de boel juist en kan de warmte niet weg en word de boel alleen maar warmer, nou ja ik heb toch iets eraf gekregen...maar vond het wel vreemd (misschien had ik TE dun gesmeerd, kan ook...)

Als laatste dus alles maar in die andere kast gebouwd, van de week een Lanparty en ik wilde mijn P3-800 ook meenemen, die zit ook in zo'n zelfde kast, dus vond het sowieso wel leuk staan (verder bied het volgens mij niets meer...

Als laatste wanhoopspoging dat PC ALert maar geinstalleerd daar zit een soft cooler optie in. Aangezet en PC de hele nacht laten downloaden. Kom ik vanmiddag mijn bed uit.
Ik kijken. 46 graden !!! Met de softcooler weliswaar, maar is toch aardig. Weliswaar met de kast open. Ik ga nu zo de kast dicht maken, maar hoop dan in ieder geval idle onder de 50 graden te zitten.

De eerdere opmerkingen van de behulpzame medetweakers dat de sensor dan kapot zou zijn wil ik toch (proberen) te weerleggen met het feit dat ik mijn board omgewisseld heb voor een nieuw bord. En als er een sensor IN de p4 zit (is dat zo ?) die kapot is, dan zou hij toch op het board van die vriend van mij nog steeds kapot moeten zijn en dus ook DAARIN verkeerde waardes af moeten geven.

Ik kan mij er dus niet bij neerleggen dat ik 2 borden krijg waar sensoren raar doen. Da's wel heel toevallig.
En 2 andere vrienden die hetzelfde bord hebben (1tje ook met een Northwood 2Ghz en de andere met een 1,8 of 2Ghz gewoon P4 weet even niet meer welke) die hebben resp. dus 44 en 46 graden onder stressed condities, dus eruit ben ik nog steeds niet.

Mijn processor is op dit moment nu ik dit tik, met softcooler optie 45 graden. Staat 1 IE windows open.
Nou ja ik schroef de kast maar dicht en geheel tegen mijn aard in geef ik het maar op :'(

Het zit me geheel niet lekker en ik ben dan ook al 3 dagen flink chagrijnig. Wat is dit toch ?

• ESteg
Tsja... sommige dingen kun je misschien ook maar beter niet weten... :Y)

Jammer dat er nog steeds geen duidelijke oorzaak naar boven is gekomen... en ik ben eerlijk gezegd een beetje uitgeblust qua ideëen, dus...

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

CPU terugbrengen...

• Hobbybob123
Waarom CPU terugbrengen ?
Op exact hetzelfde mobo bij een vriend van me draait hij 39 graden idle en 45 stressed.
Moederbord heb ik al gewisseld, voeding, alles zit nu in een andere kast. Ik ben op kwa ideen, wie het weet mag het zeggen....

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Hobbybob, wat kun jij typen/lullen zeg, lijkt wel op mij :p. Maar je moet wel denken dat tweakers meestal als er veel staat maar de helft lezen.

Het is gewoon een feit dat temperatuur meting op mobo's niet precies is. Soms zeer onprecies.

What about een multimeter met temp. meter ofzo dan tegen de heatsink aan zo dicht mogenlijk bij de CPU. Doe dat ook eens bij je vriend. Als er dan nog een DeltaT boven de afwijking waarde van de meter zit???, maar dat zal wel niet.

Je schrijft toch ook dat jouw proc. met jouw koeler in jouw vriend zijn systeem wel koel is. Dan zal het wel aan het mobo liggen.

Maak je verder niet zo druk over een Delta T van 7 graden met je vriend. De temperatuur is toch ver binnen de specs, en aangezien je (nog) niet hebt overgeklokt hoef je je 0 zorgen te maken over stabiliteit. Is trouwens wel zielig, die nortwood niet overklokken >:). Ben je een F1 moter in een ford ofzo.

Bedankt die vriend maar eens van je voor al dat gepruts en tijd dat ie in jouw systeem heeft gestoken :p.

succes.

• Hobbybob123
Roedie, je hebt helemaal gelijk...ik lul veel.
Van de tweakers is inderdaad waar dat ze vaak maar alles half lezen, of meteen proberen te installeren zonder de manual te lezen (who reads it anyway ?) dat idee.
Dat jij dus ook onder de echte tweakers valt, voor zover me dat vanwege je technische kennis nog niet duidelijk was, valt op te merken uit je opmerking dat het bord niet goed is/was. Die heb ik dus omgeruild (er zit dus een gloednieuw bord in). Met waarschijnlijk hetzelfde probleem dan ?

Wat me wel opviel is dat als ik de FSB op 110 zet (en zo dus overclock naar 2200 dat hij niets warmer word.
Dat word dus meteen de nieuwe standaard instelling.
Maar hij blijft dus 55 graden met de kast dicht.
Vind je dat dan niet veel voor een P4 en zo niet, wat is dan wel veel ?

Ik heb zo warm echt nog nooit meegemaakt (nu moet ik eerlijk zeggen dat ik altijd Intel processoren koop en dat bij AMD deze temps misschien standaard wat hoger liggen ?)
Alhoewel ik bergen posts lees van mensen met een Athlon XP die op slechts 40 graden draait.

Ik ben benieuwd naar je reaktie. Ben waarschijnlijk de enige in Nederland die een Northwood draait op 55 graden idle...Nou ja ben ik toch weer uniek op een bepaalde manier.
:)

• Hobbybob123
Vandaag dus nogmaals de processor van mijn maat erop gezet.
Hij begint dan wel cool op 39 maar ook deze processor gaat met sisoft sandra doodleuk naar de 52-55 graden!
Echter deze word niet warmer. Die van mij word na een hele nacht sisoft sandra cpu test gedraaid te hebben 60/61 graden
Dus wel wat warmer, maar het verschil is niet zo groot als in eerste instantie gedacht.

Nou heb ik dus vandaag maar een Zalman CNPS6500-CU besteld bij Space Promotion in Heerlen, heel aardige meneer aan de lijn gehad en als het goed is, is mijn cooler Woensdag binnen. Is wel een heel blok koper (waaiervorm) van 914 gram maar daarmee hoop ik dan toch eindelijk de temperatuur omlaag te halen. Nu nog een goed adresje voor 2 80*80mm papst coolers (schijnen enorm stil te krijgen te zijn).
Wie weet waar deze stille Papst coolers te bestellen ?

Dan word ie misschien nog steeds wel warm, maar doet hij het in ieder geval in stilte.

• Lord_T
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 09:50
Hej,

ik heb ook een northwood en de mijne wordt ook warm....
nu op 2.0 GhZ wordt hij stressed 53 graden...
is officieel een 1.8A. Laat nog ff weten hoe het lukt met die zalman... ben wel benieuwd namelijk.. regenboog maastricht raadde die ook aan. en die case coolers... hoe en waar precies ga je die in je kast zetten????

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

• Hobbybob123
Heej Lord,

had weer een heel verhaal getikt, in mijn enthousiasme op verstuur gedrukt maar vergeten Username in te vullen.
Je hebt mazzel nu dus het bericht in telegram stijl....

Zalman cooler verwacht ik vandaag (woensdag) met de post.
Na het installeren hoop ik dat de temp omlaag gaat. 60 graden stressed is gewoon veel te veel vind ik. Ik hoop dat de cooler helpt, hij kost 60EURO en weegt 914 gram dus ik hoop dat hij goed koelt.

De 2 papst wil ik in het kader van "als-hij-dan-niet-kouder-wil-dan-maar-VEEL-stiller" op de plek schroeven waar nu 2 oude 80*80 coolers zitten. De voeding is volgens mij al thermo controlled. Dus op naar een stille en hopelijk koelere kast en vooral processor. Ik houd je op de hoogte !

• Lord_T
Super...
uhhm en kon jij bij je proc daar achter een 80x80 fan kwijt??
ik geloof ik maar 40 x 40 ofzo... en heb ongeveer van de achterkant dezelfde kast.. heb wel een 300 watt p4 voeding en als het zou moeten heb ik nog een extra voeding liggen van 400 watt... (probleem is alleen dat die geen p4 connector heeft)

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

• Hobbybob123
Heej Lord.

Nou Nieuwe heatsink geinstalleerd. Mooi niks.
Is maar 2 graden cooler dus zit nu meestal idle rond de 50 en onder belasting nog 58 a 59 graden. heatsink word ook helemaal niet warm. Leek even goed te gaan (heatsink kwam IJSKOUD uit de doos. Pc aan 35 graden !!! Jippie dacht ik nog. Nou niet dus want na een kwartiertje sisoft sandra werd hij vrolijk 55 graden en na een uurtje was het gewoon weer feest @58 graden.... damn weet niet goed wat te doen nu :'(

• Lord_T
damn man...
das klote..
heb jij nou wel of niet casefans erin zitten....
uhhm welke meter gebruik je voor deze temperatuur??
ennuh koelpasta gebruikt?
ipv dat lelijke spul wat soms al van te voren erop zit.. :r
??

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Hmmm..

Interessant onderzoekje.. Echter heb je nooit getweifeld aan de waaarden die voor de temperatuur worden gegeven? Is die inderdaad zo heet? Als tie namelijk echt ca 55 graden wordt zou je dat echt wel moeten kunnen merken aan de koelblok. Die wordt dan ook wel warm (geen 55 graden).

Als ik zo jouw verhaal lees maak ik eruit op dat de temp. waarden niet kloppen., wat zeker wel vaker voorkomt bij diverse moederborden.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Hi

Wat ik nog niemand heb zien zeggen is dat de sensor misschien niet goed zit.
Kijkik heb eek een msi mobo en mijn temp was altijd 53 idle en 57 stressed.

Ik naar de winkel omdat ik dit best wel hoog vond zegt die knul van de TD haal je cpu los en kijk naar de sensor pak hem beet trek hem iets omhoog dan draai je de sensor naar de linker of rechter bovenhoek en knik je het sensor puntje iets naar beneden de hoek in,dan geeft die de temp beter weer.

En inderdaad idle 37 stressed 43. :)

BETER :)

In de bios zelfde waarde nu,zelfs met speedfan en met mbm5 :)

misschien heb je hier iets aan.

Verwijderd

mmm video kaart ? kan het daar aan liggen misschien, vaak zijn er wel conflikten tussen chipsets van video kaarten en moederborden misschien veroorzaakt dat het

btw mijn PIV 1.9 draait ook o 40 tm 60 graden...

• Lord_T
mijne is ook warm trouwens en ik heb een asus p4t-e mobo...
in Ocerclocking en casemodding is nu een toppic of ik beter casefans of beter h2o cooling kan gaan nemen..
mijne stressed 53 graden en idle 39 ofzo...

Verwijderd

Wat een gezeur over die temperaturen. Als je PC@ 60 graden een hele nacht de burn-in test overleefd, zit het wel goed.

Een goede cooler die op de juiste manier is gemonteerd is voldoende.

Mijn Northwood wil ook wel eens 55 graden worden onder stress. Boeien.

Verwijderd

Heeee Hobbybob123,

Nou ik geloof dat we zo'n beetje het zelfde probleem hebben :( Mijn temp is ook niet lager te krijgen. En het gekke is dat mijn PC ook niet overklockd is, en ook nooit is geweest :) Maar ik heb dus een plaatje op mijn toppic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/439837 gezet die de temps van mijn proc laten zien in Sisoft... misschien steld dat jou weer dan wat gerust :?

Succes in iedergeval :Y)

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Op vrijdag 15 maart 2002 07:17 schreef Orange het volgende:
Wat ik nog niemand heb zien zeggen is dat de sensor misschien niet goed zit.
Kijkik heb eek een msi mobo en mijn temp was altijd 53 idle en 57 stressed.
Eh.. Ik dacht dat die sensor in de CPU (PIII en PIV) zat.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Op vrijdag 15 maart 2002 01:21 schreef Hobbybob123 het volgende:
Heej Lord.

Nou Nieuwe heatsink geinstalleerd. Mooi niks.
Is maar 2 graden cooler dus zit nu meestal idle rond de 50 en onder belasting nog 58 a 59 graden. heatsink word ook helemaal niet warm. Leek even goed te gaan (heatsink kwam IJSKOUD uit de doos. Pc aan 35 graden !!! Jippie dacht ik nog. Nou niet dus want na een kwartiertje sisoft sandra werd hij vrolijk 55 graden en na een uurtje was het gewoon weer feest @58 graden.... damn weet niet goed wat te doen nu :'(
het vermogen van een proc bij idle en stressed is meestal best groot. Als dat verschil in temperatuur niet zo groot is op je meeting(tussen idle en stressed), Kan het ook niet zo zijn dat tussen 0 vermogen en idle heel veel temperatuur verschil zit.

Als je opstart en gaat de bios in, dan is de temperatuur?

En voel je de heatsink ook echt warm worden.

Northwood's zouden best koel moeten zijn, een watje of 50 en dat is niet zo veel.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Op vrijdag 15 maart 2002 10:49 schreef Papillon het volgende:

[..]

Eh.. Ik dacht dat die sensor in de CPU (PIII en PIV) zat.
Dat is inderdaad zo, hij zit er echt in. Maar het probleem was dat met twee verschillende P4's en twee verschillende mobo's nog steeds hoge temperaturen worden genoemd. Dus aan de sensor ligt het niet. Blijft over: kamertemperatuur hoog, airflow in de kast laag, en het oorspronkelijke idee van voedingsvoltage... Ik niet snappen...

• Hobbybob123
OK,
Nou weer even een update (ik blijf bezig...)
Van het weekend op mijn Lanparty gewoon de Zalman losgeschroeft en P4 in een ander (Aopen) moederbord gezet.
Mijn processor bleef daar keurig 39 graden idle en na 30min sisoft sandra cpu test werd hij 40,5 graden.

<TUSSENDOOR MODE AAN>
Een vriend van me die er ook was heeft een origineel Intel moederbord. Kasttemp 30 graden processor 31 idle 40 stressed. Echt netjes...
<TUSSENDOOR MODE UIT>

Mijn processor is dus goed. Even rond gekeken, 4 mensen met een MSI Pro845 mobo, 2keer een P4 1,7Ghz en 2 keer P4 2.0A Ghz.
1 P4 1,7Ghz was 58 graden, 1 P4 1,7Ghz was 48 graden, 1 P4 2.0A GHz was 52 graden stressed en die van mij met die megamooie zalman was lekker 58-61 graden, zelfs na intensief MOHAA spelen en na het stoppen ervan was de proc na 10 minuten nog steeds deze temp.

Al die borden geven dus teveel aan lijkt wel, alleen vind ik gewoon dat zo'n proc van ik geloof 52 watt echt veel koeler moet. Mijn maat die mij het board verkocht heeft heeft MSI gebeld die gaan nu ook een machine bouwen met W98.

Wat mij ook opviel en misschien dat iemand daar zijn mening over kan/wil geven, is dat in het Aopen bord na het aanzetten en meteen in de bios gaan de proc netjes 39 graden is. Hij dit ook blijft in windows terwijl hij idle is. Heel strak en geen fluctuaties. Bij mij (maar ook de 2 MSI 845 borden met P4 1,7Ghz) gaven direct na het opstarten heel fluctuerende waardes aan. Nou kan een temp sensor kapot zijn, daar kan ik inkomen, maar een processor die alleen maar in de bios staat hoort m.i. niet te fluctueren van 42, 48 dan weer 44, dan 40, dan 48, etc. Ik vond het in ieder geval heel vreemd en denk dat MSI duidelijk een probleem heeft met het detecteren of meten van de temp van een P4.

Sensor ombuigen onder de CPU is er niet bij omdat ik dacht dat de p4 een ingebouwde thermal sensor heeft ?
Ik zie alleen maar een stuk of 8 smd componenten zitten onder de cpu (nu weet ik dat je ook NTC/PTC's hebt in SMD maar aan SMD valt dus niks te buigen, ja 1 keer daarna niet meer.... :) )

Nou ik ben heel benieuwd. Begin het goed zat te worden zeker nu ik zie dat een ander (geen) msi board veel netter de temps aangeeft. Ik ben dan ook zwaar in dubio of ik niet gewoon lekker een ander board moet halen, meteen met DDR ofzo en daar gewoon lekker alles moet op prikken.

Maar los van het feit dan je dan zo weer 500 EURO verder bent lost dit het probleem niet op.

Verwijderd

Ik bouw zelf ook pc's (in een winkel) en ben er met toeval achter gekomen dat op asus borden met een ezplug (dat is zon "harde schijf molex" conector) op het mobo je deze MAG gebruiken. Deze kun je namelijk alleen gebruiken als je geen PIV voeding hebt en dus die vierkante, (2gele + 2 zwarte draden) aansluiting niet aan je voeding hebt hangen. Heb je deze wel dan moet je die aansluiten en kan die "harde schijf" molex eraf. De temperatuur zakte op deze systemen vet naar beneden. Ook werden er wat rare verschijnselen verholpen zoals het niet in een keer "koud" booten. Mischien zit op dat MSI (toch??) bord ook zo iets en heeft die ander deze niet aangelsoten. Test dit is ff. Het voorkomt in ieder geval een hoop problemen

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 18 maart 2002 14:46 schreef IconOS het volgende:
ben er met toeval achter gekomen dat op asus borden met een ezplug (dat is zon "harde schijf molex" conector) op het mobo je deze MAG gebruiken.

Deze kun je namelijk alleen gebruiken als je geen PIV voeding hebt en dus die vierkante, (2gele + 2 zwarte draden) aansluiting niet aan je voeding hebt hangen.

Heb je deze wel dan moet je die aansluiten en kan die "harde schijf" molex eraf.
Ik heb het 4 keer gelezen en ik begrijp niet wat je bedoeld. Ik krijg ook zo'n Asus bord en dus wil ik het wel graag begrijpen :)

Je mag hem gebruiken? Als je geen PIV voeding hebt? Of moet je nu juist wel? Of toch niet? :?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025

noltha

Hantam!

Asus heeft sowieso hogere waardes dan normaal (in ieder geval wel met mijn bordje) En zeker de a7v exemplaren.

Maar eeh kan dit niet iets met het bios te maken hebben?

HLT command etc??

MSI heeft dit misschien ingeschakeld
ASUS weer niet -> Dus hogere idle temp.

Stressed moet het allemaal niet uit maken.

Ik kan het natuurlijk mis hebben maar ik dacht eraan toen ik dit topic met alle balangstelling las.

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

• Lord_T
Op maandag 18 maart 2002 14:46 schreef IconOS het volgende:
Ik bouw zelf ook pc's (in een winkel) en ben er met toeval achter gekomen dat op asus borden met een ezplug (dat is zon "harde schijf molex" conector) op het mobo je deze MAG gebruiken. Deze kun je namelijk alleen gebruiken als je geen PIV voeding hebt en dus die vierkante, (2gele + 2 zwarte draden) aansluiting niet aan je voeding hebt hangen. Heb je deze wel dan moet je die aansluiten en kan die "harde schijf" molex eraf. De temperatuur zakte op deze systemen vet naar beneden. Ook werden er wat rare verschijnselen verholpen zoals het niet in een keer "koud" booten. Mischien zit op dat MSI (toch??) bord ook zo iets en heeft die ander deze niet aangelsoten. Test dit is ff. Het voorkomt in ieder geval een hoop problemen
plaatjes van wat je bedoelt zijn welkom...
ik volg je ook niet direct.

Verwijderd

Hij bedoeld dat, normaal gesproken elk P4 moederbord een speciale P4 stroom stekker heeft (die vierkante), maar ASUS heeft bij zijn moederborden een constructie gemaakt waarbij een normale stroomstekker ( Zo eentje die je in je HDD stopt) die P4 stroom stekker vervangt.

Verwijderd

Idd,

sorry voor de late reactie.

Als je zo'n vierkante plug hebt moet je die erin doen en NIET die harde schijf connector. Heb je alleen een harde schijfconnector dan doe je die erin en MOET je die vierkante wel leeg laten.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ja dat van die steker wist ik wel. Maar ik had even de indruk dat er bedoeld werd dat je ze juist alletwee moest gebruiken. Bedankt...hij draait bij mij prima :)

Verwijderd

Nee als je ze alletwee gebruikt dan kunnen er rare dingen gaan gebeuren. (kapot gaat ie in ieder geval niet)

BTW, heb jij een p4s333 bordt dan of heb je ook een msi?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

• Hobbybob123
Ortep,

Ziet er goed uit. Mooi bord. Zelfs USB2.0 al aan boord.
Kan je hier nu ook zo'n Asus I-panel aanhangen.
Als ik er met MSI niet uit kom wil ik of een ASUS p4b266 kopen of een Abit bord.
Zit er naast die raid controller nog wel gewoon IDE op.
Dus dat je 8 HD's kan aansluiten ? Dat vind ik even niet terug maar dacht ik ergens anders wel gelezen te hebben.
(anders is het voor mij sowieso niet interessant..heb namelijk 5 IDE devices..)

En (misschien moet ik dit maar gewoon in het forum posten) ik zie dat je PC2100 DDR mem op dat bord moet stoppen, kan je hier nou ook PC2700 DDR instoppen en kom je dan hoger met overklokken (als ik het toch nieuw moet kopen).
Dat is dus iets wat ik me afvraag en of dat kan, kom ik nergens echt tegen....

• Hobbybob123
Nou weer een voorlopig laatste update.
Mail gestuurd naar vriend/leverancier.
Die heeft dat weer doorgestuurd naar MSI.
Bij MSI hebben ze ook een systeem in elkaar gezet.
P4 Northwood op MSI840PRo2-r bordje.
Bios in gegaan 34 graden, na 2-5 minuten nog steeds geen 40 graden.

Maandag dus met mijn systeem onder de arm naar MSI, ben heel benieuwd wat ze gaan zeggen/doen.
I'll keep y'all posted !

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 19 maart 2002 16:30 schreef Hobbybob123 het volgende:
Ortep,

Ziet er goed uit. Mooi bord. Zelfs USB2.0 al aan boord.
Ik heb het hals over kop gekocht. Mijn oude machine met een Athlon legde het loodje en ik had direkt iets nieuws nodig. Na een uurtje zoeken op het net was ik er achter dat ik perse een P4 1600 Northwood wilde. Die schijnen niet echt te bestaan en door Intel alleen als marketing truc voor het lage segment te zijn geplaatst. Het zijn dus gewoon 2000 chips. Maar ze zijn wel 370 Euro goedkoper. En zelfs bijna 700 Euro goedkoper dan een 2200. Hij loopt dus bij mij nu op 2000 zonder aan het voltage te komen en zonder bijzondere koeling. Ik heb nog geen tijd gehad om hoger te kijken. Ik heb meldingen gezien van mensen die hem op 2400 of 2500 kregen.
Kan je hier nu ook zo'n Asus I-panel aanhangen.
Ja zonder problemen.
Zit er naast die raid controller nog wel gewoon IDE op.
Dus dat je 8 HD's kan aansluiten?
Ja de gewone connectoren zitten er op en ook de raid. Dus samen 8. Ik gebruik de raid ook niet. Maar dit bord was toevallig op voorraad en de raidloze niet.
ik zie dat je PC2100 DDR mem op dat bord moet stoppen, kan je hier nou ook PC2700 DDR instoppen en kom je dan hoger met overklokken (als ik het toch nieuw moet kopen).
Ik zit nu al zo hoog :) (25%) Ik denk dat ik eerder tegen de grens van mijn processor aanloop dan tegen het geheugen. Maar je kan de snelheid per MHz aanpassen en dan van 100-200 MHz.

• Hobbybob123
Ortep,

Klinkr allemaal erg interessant wat je daar zegt (eh. schrijft). Maar werkt het bij Intel zo niet altijd zoals jij schetst met die processoren.
Dat ze bijv. een 2GHz maken, die komt bij hun NET niet lekker door de test, testen ze hem op 1.9 dan op 1,8 etc.
Zo ging het volgens mij al sinds de pentium 1.

Maar wat jij nu zegt is dat het perfecte 2GHZ procs zijn, alleen die bestempeld (Laser gegraveerd) worden met 1,6 erop ? Dat zou wel cool zijn!

Maandag ga ik naar MSI in Son (volgens mij bij Eindhoven in de buurt) met mijn PC.
Bij MSI beweren ze namelijk dat ze een 2GHZ northwood op een MSI 8450 PRO2-r hebben geprikt en dat ie niet warmer wordt als 35 graden idle en na 2-5 minuten 40 graden is.
Dat zou natuurlijk kunnen maar WAT doet ie dan onder stress.
Want even snel pc aan (jij hij blijft cool en dan weer uit, ja dat kan ik ook...nee eigenlijk dat kan ik zelfs niet).

Maar je begrijpt wat ik bedoel, ik wil dan wel zien wat ze over mijn board met 2GHz northwood en Zalman cooler te zeggen hebben die idle op 42 graden begint en dan opklimt naar 48 om vervolgens onder belasting door te klimmen naar 58-60 graden.

Mocht ik er daar niet met ze uitkomen, want ik dan zeer teleurstellend zou vinden en ik zal dan ook nooit iemand meer een MSI aanraden dan zie ik me toch genoodzaakt een ander bord (en MEM) te kopen.
Maar dan koop ik gewoon een goedkope p4 (en nou niet al die AMD mannetjes roepen DIE BESTAAN NIET...) en prik ik die wel op dat halvegare MSI board. Beetje zonde om dat board met 640 MB van 2 weken oud weg te donderen.
Maar mijn 2GHz zet ik dan wel op een echt bord.

Maar niet vooruit lopen op de zaken, eerst kijken wat MSI maandag te vertellen heeft. Misschien doe ik wel iets fout, woon ik in een huis met aardstralen, etc....

Voor een plaatje van de Mega zalman koeler kijk op mijn website.

http://copynite.xs4all.nl/CN2002_1/03170015JPG.html

En mijn 2GHz northwood op het Aopen bord van een vriend onder belasting (na 30 minuten Sisoft sandra):

http://copynite.xs4all.nl/CN2002_1/03170020JPG.html

41 graden grrrr...

Maar je kan ook met de pijltjes op en neer en dan zie je plaatjes van de Lanparty die ik dit weekend georganiseerd had. Was wel weer erg kicken.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 20 maart 2002 20:47 schreef Hobbybob123 het volgende:

Klinkr allemaal erg interessant wat je daar zegt (eh. schrijft). Maar werkt het bij Intel zo niet altijd zoals jij schetst met die processoren.
Dat ze bijv. een 2GHz maken, die komt bij hun NET niet lekker door de test, testen ze hem op 1.9 dan op 1,8 etc.
Zo ging het volgens mij al sinds de pentium 1.
Dat klopt ook wel hoor. Maar soms gooien ze er een paar bewust omlaag om marketing redenen. En meestal beginnen ze met de laagste in de reeks bij een introductie. En alles wat ze beter krijgen dat krijgt een hoger stempel. Maar nu begonnen ze dus met 2.0 en pas twee maanden later begonnen ze pas met 1.6 en 1.8 Zouden ze nu pas slechtere gaan maken? Of wilden (marketing technisch?) ze een gat opvullen? In principe is het net zo duur om een 1.6 te maken als een 2.6. Dus verliezen doen ze er niet op. En als je daarmee mensen kan overhalen om een P4 te kopen heb je toch winst. Vooral als ze eerst de lage prijs van de 1.6 zien om daarna te zeggen: Geef me toch maar een 1.8 of een 2.0
Maar wat jij nu zegt is dat het perfecte 2GHZ procs zijn, alleen die bestempeld (Laser gegraveerd) worden met 1,6 erop ? Dat zou wel cool zijn!
De mijne loopt nu zonder enig probleem op 2133. Kijk maar eens in de overclock lijsten. Je ziet bijna iedreen met een 1.6 of een 1.8 dit soort getallen halen. Met een 2.0 trouwens ook. Natuurlijk zijn er die meer halen, maar dat is naar verhouding veel minder bij een 2.0 dan bij een 1.6. En minder halen ze haast nooit.

• Hobbybob123
Ehm Ortep ?
Ik zie een quote van jouw maar geen reply ?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 21 maart 2002 01:04 schreef Hobbybob123 het volgende:
Ehm Ortep ?
Ik zie een quote van jouw maar geen reply ?
Dat was dus een foutje, de reply staat er nu

• Hobbybob123
Nou klinkt wel goed allemaal. Inderdaad ben ik met je eens als ze eerst de P4 2GHz maken ze niet later 'slechtere' CPU's gaan maken, dat zou niet slim zijn, en het gat opvullen da's WEL slim.

Als ik er met MSI maandag niet uitkom (ik hoop het wel) dan haal ik denk ik een ander bord (asus P4B266 ?) met DDR. Nu zag ik bij de overclock geheugen dat PC2400 is, staat inderdaad bij dat het niet standaard is, zou dit geheugen ook werken op de P4B of is dit onnodig duur en niet slim omdat je waarschijnlijk eerder tegen de grens van de processor aanloopt met overclocken dan tegen de mem limiet en kan ik dus beter gewoon 512MB DDR PC2100 kopen ?

Verder zag ik ook die Koolance Kasten bij OC-shop, die vallen me nog wel mee kwa prijs. Komt natuurlijk nog wel een en ander aan koelers bij mij voor zo'n 1000 a 1200 piek (450-550 EURO) ben je een heel end op weg en heb je waterkoeling. Leuk allemaal hoor.

Ik wacht het maandag allemaal wel even af.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik kan alleen over mijn situatie spreken. Ik heb er gewoon een stripje Dane-Elec Dimm 512Mb DDR SDram PC2100 in zitten. Die trekt het tot zover met gemak. Aan extra koeling voor de processor heb ik nog niets gedaan. Ik draai met de standaard Intel koeler. Die is mooi stil. Ik heb zelfs de front intake fan er uit gehaald. (Ik had eerst een Athlon) Ik moet nog een stress test doen om te zien wat de maximum temp wordt. Maar ik denk dat ik het hierbij laat. Mischien breng ik hem als het lukt nog naar 2.2 Maar dat is voor mij voldoende. Overclocken is geen doel op zich voor mij. Ik ga niet als ik al 37.5% sneller ben nog veel moeite doen om er 40% van te maken. Dan ben ik 5 dagen bezig en win ik op jaarbasis 3 minuten :) En dan geef ik ook nog eens een smak geld uit.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb vannacht een stress test gedraaid. Met de standaard Intel koeling kwam de processor op 44 C toen ik hem overclockte van 1600@2133. Dat is van 100->133 MHz FSB. Ik ben tevreden. :)

Verwijderd

Nou hobbybob ik wens je veel plezier en geluk met je asus moederbord ik hoop dat het nu wel goed gaat draaien*D

• Lord_T
mijne draait nu op een fsb van 125 en is nu 56 graden stressed... dit nog steeds met standaard cooler en geen airflow..

• Hobbybob123
Nou hier dan de allerlaatste en LANGE !!! update.
Maandag dus naar MSI geweest.
Systeem mee en 105 km gereden naar Son en Breugel bij Eindhoven. Aldaar opgevangen door iemand van de TD.
Nou wilde mijn systeem meenemen en hij zou wel even kijken.
Wilde er graag bij zijn want ik wilde wel eens zien hoe hij testte en met wat voor middelen. helaas pindakaas om de TD ruimte te bereiken moest je door een grote opslag loods met 100'en dozen met MSI moederborden en 'hij mocht daar niemand toelaten'. Ja zal best maar hij is er toch bij ? Ik steek heus geen pallet MSI borden in mijn zak ofzo. Maar goed. Hij zou wel vragen of het mocht. Niet dus want de eerste 45 minuten tot een uur kwam hij niet meer terug.
Zeker al mijn DIVX'jes gekopieerd (ja zit 200GB in mijn systeem en stond helemaal vol op 8 GB na ofzo...)
Maar goed, na een klein uurtje kwam hij dus terug.
"nou ik kan niets vinden hoor, systeem draait prima en word 55 graden". Ehm ja. Ikke;" Maar vind je 55 graden dan niet een beetje veel voor een Northwood ???" Idle ?
En als je hem aanzet meteen de bios in gaat is hij 42-46 graden. Is dat niet veel. ?
Neuh. Da's toch goed ? Nou ja toen had ik al het idee dat ik 105 kmvoor niets had gereden , nog even gepraat, maar hij kon niets doen. Ik zei nog: Ja maar als het systeem lang aanstaat stopt hij gewoon. Ik kopieer bijv. 10GB over het netwerk van mijn ene pc naar mijn W2K servertje. Dan doet ie dat. 's ochtends kom ik dan bij de pc en dan ziet alles er normaal uit. Ik pak mijn muis en klik op My COmputer. Ipv dat de disken opspinnen, is het *BOEM* vast.
Is toch raar ? Sterker nog kom ook wel eens bij de pc en dan is het scherm gewoon zwart, geen powersaving hij is gewoon zwart en doet niets.
Reaktie MSI'er : Tja...
Nou dat schoot dus niet op. Beetje teleurgesteld weg.
's middags meteen naar Informatique (weer 100km vanaf Amersfoort). Op aanraden van een goede vriend een ASUS P4B-266E (met raid) gekocht. 2 reepjes 256MB Kingston met Nanya chips erop gekocht en een Ipanel (tja als je het doet dan meteen alles erop en er aan...).
Effe leuk gepraat met iemand van Informatique en MSI verhaal uitgelegd en dat dat de reden was dat ik daar was.
Hij vond het wel leuk en vond 55 graden ook veeeeel te veel.
Hij zei: Je moet toch 30 a 35 graden idle kunnen draaien. Minstens!

Echt gaaf. Gisterenavond geen tijd meer, net de boel ingebouwd. Aangezet meteen bios in.
22 graden kast. 25 graden proc...Kijk eens aaaan...
Ben nu win98SE aan het installeren, kast dicht gemaakt. Strak op 32 graden. Kijk eens aan. En je kan het meteen zien op het Ipanel. Ik ben zeer gelukkig zeg ook tegen MSI:

55 graden normaal... TUUUURLIJK |:(

En bedank Informatique voor de coole spullen en de goede service ! Wel ruim 400km gereden op die dag (ach ik rijd op gas kan mij het bouten....)
Maar voor mij geen MSI meer :r

Verwijderd

Netsjes ziet er goed uit
he he probleem opgelost en wat betreft MSI microstar betreft
gooi maar weg die troep
groeten

Verwijderd

Gaf je MSI moederbord niet gewoon een verkeerde temp weer?

• Lord_T
relaxed...
jammer dat ik nog steeds met dat soort temperaturen zit... :(

ohw en ik hen dus geen MSI maar een bagger stock cooler denk ik... en geen airflow

Verwijderd

Dit is een temp topic, dus ik post het hier maar. Ik heb wel geen northwood maar een willamette, maar wel temp problemen.

Systeem :

Abit Th7 II
P4 1,8 Willamette
ATi radeon
512 MB RDram

Mijn proc wordt dus ook bloedje heet. Heb al een aantal koelers geprobeerd, de standaard, een akasa (pokkedingen) en nu zit er een koelermaster op, gegarandeerd tot 2 Ghz willa.

ALs ik PC aanzet alles goed, MBM geeft aan kast 19, mobo 22, proc 29 of 32 of iets. Na een tijdje windows draaien schiet dat al snel naar 48 graden. Als ik een 3d spel draai of de koe aanzet schiet het naar 58 tot 61 graden! dit is met alle koelers hetzelfde. Heb er al verschillende koelpasta op gesmeerd, mobo uit elkaar gehad en bracket opnieuw op mobo gezet. Het beste resultaat tot nu toe met de standaard koeler, kwam ie niet hoger dan 58 graden. Kast temp en mobo temp blijven resp. 26 en 33 graden.

Ik heb 1 intake koeler (8cm), 1 outtake fan (8cm)en een pci koeler onder de video kaart. Kast is een chieftec dragon miditower. Gezien de kast en mobo temperaturen wordt de kast niet echt super heet. De proc baart me een beetje zorgen, de PC is echter nog nooit gecrasht, alleen als ik een beetje ga overklokken (10%) slaat ie wel vast.

Zoals de topic starter heb ik nu echt geen idee meer wat het zou kunnen zijn. Temp wordt hetzelfde aangegeven in zowel bios, MBM5, hardware doctor en sisoft sandra.

Iemand nog een suggestie die ik zou kunnen proberen?? Ik had eerst een MSI 645 pro, die heb ik al ingeruild vanwege problemen en de Abit met RDram gehaald.

Alvast bedankt

Mart

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 27 maart 2002 09:38 schreef Martin het volgende:
Heb er al verschillende koelpasta op gesmeerd
Heel DUN smeren. Dik gesmeerde pasta kan het effect van een perfecte koeler totaal verzieken. De pasta zelf maakt niet veel uit. Arctic Silver levert je als je het optimaal aanbrengt een winst op van hooguit 2 graden. Het raam open of dicht heeft meer effect. Als je zonder pasta 100% warmteweerstand noemt, dan is het met een slechte, goed aangebrachte pasta, nog maar 5-10%. AS kan dat verbeteren tot 3-7%. En een dikke laag AS is slechter dan dunne laag normale pasta.
Het beste resultaat tot nu toe met de standaard koeler, kwam ie niet hoger dan 58 graden.
Intel levert goede koelers. Als is het mode om te zeggen dat boxed koelers 'brak' zijn.
Kast temp en mobo temp blijven resp. 26 en 33 graden.
Dan is de luchtstroming in je kast in ieder geval in orde.
De proc baart me een beetje zorgen, de PC is echter nog nooit gecrasht, alleen als ik een beetje ga overklokken (10%) slaat ie wel vast.
Het is wel hoog, maar niet te hoog. En jouw processor zit zo'n beetje aan het einde van zijn 'reeks' Hij is dus al behoorlijk uitgemolken door Intel. Veel zal er dus niet meer in zitten. Vandaar dat een Northwood 1600 op zijn sloffen hoger komt. Die zit helemaal onderin de volgende reeks.

Verwijderd

Bedankt voor je uitgesplitste antwoord. De koelpasta zit er ook erg dun op. de koeler maakt goed contact met de proc, koelpasta komt overal op de proc terecht. Het enige waarom ik me zorgen maak is dat de proc bij intensieve toepassingen omhoog schiet van 38/42 graden idle in windhoos tot 55-60 graden bij belasting, das toch wel een erg groot verschil lijkt me. Mijn P3 overgeklokt kwam nooit boven de 42 graden uit.

• Hobbybob123
Ik kan me je zorgen wel een beetje voorstellen hoor Martin,
met een ander mobo is het nu bij mij veel lager.
Zoals Ortep al zei: Dun smeren is het devies met de koelpasta. Je kan soms nog beter GEEN pasta ertussen doen als een hele dikke laag (tuurlijk moet er altijd een beetje tussen maar er zijn volgens mij nog steeds mensen die denken dat het HELE tubetje erop moet!) :).
Idle draait ie wel redelijk, bij belasting gaat hij wel wat ver. Houd wel rekening met het feit dat jou Willamette een proc is die zo'n 75 Watt verstookt en een Northwood maar iets van 52W ofzo. Dat scheelt ook, en juist natuurlijk met intensieve taken kan de temp dan misschien sneller wat hoger komen. Het zal allemaal wel draaien, ik had zoals je in mijn vorige topics heb kunnen lezen een en al gezeur en dat is nu meteen over. Maar je bord kan het haast niet aan liggen want die word megaveel gebruikt door de 'tweaking society' zeg maar. Je ziet bijna op elke overclock site de Abit borden bovenaan staan. (en de 1,6Ghz Northwood ook !).

Hmm ik kan alleen maar adviseren wat ik ook heb gedaan, proberen, proberen en nog eens proberen, ken je iemand anders met een Willamette ? Bouw die dan eens in zou ik zeggen. Probeer eens op een koeler de fan om te draaien, zuigen i.p.v. blazen, haal artic silver en smeer het heeeeeeeeeeeel dun (ik heb net iets meer als een speldeknop zeg maar, en dat heel dun uitgesmeerd, ik denk dat 10 a 20 procent daarvan nog aan mijn vingers zat. Proc draait 32 idle 40 onder load.

Staar je ook niet teveel blind op temp sensors. Bij MSI klopt er volgens mij geen ene zak van, alhoewel het systeem net als bij jouw wel instabieler werd naar mate de temp steeg, overklokken zat er voor mij al helemaal niet in , standaard werd hij al >60 graden en sloeg hij na een nachtje aanstaan al vast. Nu is dezelfde proc helemaal stabiel. Kan je dus alleen maar heel veel succes wensen.

Laat nog even weten als je de temp omlaag krijgt wat je gedaan hebt ?

Verwijderd

Een P4 wordt gewoon erg warm zeker een williamete

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 27 maart 2002 18:48 schreef stek het volgende:
Een P4 wordt gewoon erg warm zeker een williamete
Alléén een Williamette. De Northwood blijft eng koud. Zeker als je eerst een Athlon had.

Verwijderd

Temp is nu idle 32, stressed 48/51 :)
Heb mijn hele pc weer uit elkaar gesloopt. Koelbracket maar weer van mobo afgehaald en opnieuw erop gezet. Standaard intel koeler uit elkaar gehaald en helemaal schoongemaakt. Proc helemaal schoongemaakt en onderkant koeler afgeschuurd en schoongemaakt.

Tubetje arctic silver gehaald en vreselijk dun opgesmeerd.

Alles weer in elkaar gezet, aangezet en hoppa.

Draait nu redelijk zoals het hierboven staat aangegeven, kast 19/21 oplopend tot 25/26, mobo 25 oplopend tot 29, proc idle 32, stressed rond de 50.

Ik ben bang dat het niet veel lager zal worden, maar voorlopig vind ik het zo best. Ben er ondertussen wel achter dat het heatsink design van Intel toch wel het beste werkt, de fan zou wat sneller kunnen draaien, maar dat gaat weer meer herrie maken.

Misschien probeer ik in een later stadium nog wel es een andere koeler en een beetje overklokken ofzow.
Pagina: 1