[Alg]Design van UI voor eigen programmatuur*

Pagina: 1
Acties:

• Phenomenon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 13:18
Ik was eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie gebruiken en doen om de programatuur een leuke layout te geven.

Gebruiken jullie ocx/dll voor andere menubalken/knoppen enzo?
Of is het ook mogelijk om een formulier in VB transparant te maken.

Een beetje van zulke dingen was ik dus wel geintereseerd in.

Weet niet zeker of die hier wel goed staat, maar het is dus bedoeld voor programatuur die je ontwikkeld.

Verwijderd

Je zult wel aan de C++ moeten, maar dan kan je wel dit: http://www.flipcode.com/articles/article_win32skins.shtml *D

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:14

Crazy D

I think we should take a look.

Skinnen kan ook in VB:
vbAccelerator NeoCaption Component
Al heb ik dat zelf nog niet gebruikt, vind het niet echt professioneel staan mjah da's imho...

Exact expert nodig?

Verwijderd

Persoonlijk gebruik ik sinds korte tijd SmartUI voor al m'n lay-outs. Dan heb je voor $199 (ja, helaas dit kost wel wat) een stabiele en vooral snelle totaal oplossing (zelfs met support als iets niet wil kukken :)).
Met dit componentje kan je toolbars/menus/statusbars/propertiegrids/tabs/en nog veel meer maken. Zeer flexibel opgezet. Kijk maar eens op www.sax.net.

Als je persé een gratis oplossing wilt, moet je ff op www.pscode.com rondneuzen. Daar staan een aantal goede componentjes. Persoonlijk ben ik daar toch vanaf gestapt omdat er toch veel bugs inzitten ;(.

Op www.cyotek.com zijn ook nog de nodige (gratis) componentjes te vinden, daarvan is de kwaliteit wel tamelijk goed, en ze zien er goed uit *D.

Verwijderd

Zelf gebruik ik dus geen extra controls.
Saai, maar wel snel...

• Crazy D

Crazy D

Op vrijdag 08 maart 2002 10:13 schreef Debbus het volgende:
Zelf gebruik ik dus geen extra controls.
Saai, maar wel snel...
Ik gebruik voor m'n werk alleen eigen controls. Kleine apps, dus is denk ik ook iets makkelijker om de interface er niet niet supersaai uit te laten zien, maar superfancy hoeft niet want daar zijn 't de apps niet voor.
Kan me voorstellen dat als je een groot pakket schrijft (boekhoudpakket of zo) het wel leuk is om een wat modernere interface te maken. Dat is wat klanten zien, en wat ze vaak ook tof vinden. Ook al weten wij wel dat de interface geen moet zegt over de werking van het programma (ongegeneerde open deur flame: kijk maar eens naar Microsoft produkten :P). Heck, we hebben klanten die helemaal kwijlden op "internet intergratie" wat in de praktijk inhield dat je een button had om naar de homepage te gaan (gewoon via je default browser...) en een knopje om te mailen (gewoon mailto: linkje zeg maar...). Tjah zolang veel klanten daar van onder de indruk zijn.... :D

Exact expert nodig?

Verwijderd

Ik vind de Office XP look afschuwelijk! Volgens mij is er gekapt in de design corner! }:O

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2086191756

We hebben een eigen icoonontwerper enzo :)

Verwijderd

Nu nog ff uitzoeken hoe je een screenshot kunt resizen! :Y)

• Phenomenon
Maare weet iemand ook of het mogelijk is om een formuliertje transparant te maken (In vb).

Zitten trouwens wel wat leuke dingen in die sites, maar ben persoonlijk ook niet zo kapot van een skin.

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 17:22
Op vrijdag 08 maart 2002 10:39 schreef Nielsz het volgende:
[afbeelding]

We hebben een eigen icoonontwerper enzo :)
Hoe heet ie? Bill Gates?

• dusty
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Even duidelijk gemaakt in de titel dat het om de UI gaat en niet het opbouw van het programma zelf.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Crazy D

Crazy D

Op vrijdag 08 maart 2002 13:04 schreef Peter1978Thuis het volgende:
Maare weet iemand ook of het mogelijk is om een formuliertje transparant te maken (In vb).

Zitten trouwens wel wat leuke dingen in die sites, maar ben persoonlijk ook niet zo kapot van een skin.
Check de code van de skinner ff, met CreateRectRgn oid kun je 'gekke figuurtjes' maken van een window, en de rest ben ik vergeten :D maar aangezien bij die VB sample ook een formlayout bij zit die niet echt normaal te noemen is, zal er daar ook een deel van de window transparent gemaakt moeten worden.

Exact expert nodig?

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

Win32 Window Skins artikel op flipcode...

Verwijderd

Eej vriendelijke vriend, die had ik al als reply gepost (2e item) *D

• ParaNoiMia
  • Laatst online: 15:05
Ik gebruik een paar controls van

http://www.ingenuware.com/impulsestudio/index_features.htm

In de app waar ik nu mee bezig ben zit soort mouseover menuutje, zoals je wel op websites ziet. Zo is de interface ook opgebouwd, linkerframe menu, rechterframe detail.
Zijn MDI-forms.

• Phenomenon
Nou ik heb het voor elkaar gekregen om een formuliertje transparant te maken. Ook onder windows 98 dus dat is wel mooi.

Ik heb de code van de volgende site gehaald.

• ParaNoiMia
Ik was ondertussen op zoek naar deze:

http://www.softshape.com/activeskin/

• Nielsz
  • Niet online
Op vrijdag 08 maart 2002 13:22 schreef PhoneTechnician het volgende:

[..]

Hoe heet ie? Bill Gates?
:D

Verwijderd

Lijkt me leuk als er hier ook screens worden geplaatsen van programma's ontwikkeld door jullie zelf. :) Maakt overigens niet uit of het webbased is of niet :)

• Nielsz
  • Niet online
Op vrijdag 08 maart 2002 14:50 schreef Gordijnstok het volgende:
Lijkt me leuk als er hier ook screens worden geplaatsen van programma's ontwikkeld door jullie zelf. :) Maakt overigens niet uit of het webbased is of niet :)
Wie houdt je tegen? :P

• Phenomenon
Hier is een voorbeeldje van het doorzichtje formuliertje. Vindt het zelf heel mooi, maar smaken zullen wel verschillen.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~velema/test.jpg

• Anders
  • Laatst online: 24-08 18:29
Niet helemaal on topic, ben ook geen offline-programmeur, maar wil wel als gewoon gebruiker melden dat ik een hekel heb aan afwijkende GUI's. Het kost me keer op keer weer te veel moeite om te wennen aan aparte icoontjes, nieuwe termen. Gruwelijk voorbeeld hiervan vind ik Eudora 5, waarin de designer veel te veel is doorgeschoten. De mooiigheid is iets waar je alleen de eerste keer naar kijkt, daarna gaat het enkel om de gebruiksvriendelijkheid.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:38
Op vrijdag 08 maart 2002 15:18 schreef Peter1978Thuis het volgende:
Hier is een voorbeeldje van het doorzichtje formuliertje. Vindt het zelf heel mooi, maar smaken zullen wel verschillen.

[afbeelding]
Ik wil niet zeggen dat ik 'm mooi vind (vooral de kleur van die scrollbalk), maar apart is 'ie wel!! (alleen een heel programma met die dingen.... NEE!)

Verbouwing

• Phenomenon
Op vrijdag 08 maart 2002 16:22 schreef DinoRaptor het volgende:

[..]

Ik wil niet zeggen dat ik 'm mooi vind (vooral de kleur van die scrollbalk), maar apart is 'ie wel!! (alleen een heel programma met die dingen.... NEE!)
Denk ook niet dat ik het ga gebruiken, want dat kost me denk ik iets te veel van mijn performance, omdat hij eerst een fototje van de achtergrond maakt en dan plakt in het formulier.

• whoami
  • Laatst online: 15:57
Het is wel apart en mooi, maar toch niet handig volgens mij, die doorzichte form.
Doordat je alles ziet wat eronder ligt, wordt het al snel veel te druk op die form.

https://fgheysels.github.io/

• Crazy D

Crazy D

Op vrijdag 08 maart 2002 19:22 schreef whoami het volgende:
Het is wel apart en mooi, maar toch niet handig volgens mij, die doorzichte form.
Doordat je alles ziet wat eronder ligt, wordt het al snel veel te druk op die form.
Voor een status windowtje als DU meter geen probleem, maar een normale form kun je imho idd beter niet doorzichtig maken. Tenzij je natuurlijk een lekker onwerkbaar progje wilt maken :P (maar daar zijn nog andere manieren voor, zoek eens naar "interface hall of shame" :))

Exact expert nodig?

Verwijderd

Ik ben ook niet zo dol op afwijkende interfaces in serieuze applicaties en heb veel moeite gedaan om een goede, niet-skinnable MP3-player te vinden. Ik vind die enorme kleurrijke titelbalken uit WinXP ook lelijk. Transparantie is ook uit den boze en die kleurrijke XP-style menus die opeens erg populair worden in allerlei applicaties vind ik ook waardeloos. Spelletjes mogen natuurlijk wel een eigenwijze interface hebben en ik neem die uitzonderlijk kleurrijke applicaties ook gelijk minder serieus :). Waarom zou bv. een scanner een skinnable stuurprogramma moeten hebben? Ook wel eens een word processor gezien die dialogen had met een felgroen-geel gradiënt achtergrond. Fratsen zijn leuk als wow-factor, maar ze zijn vreselijk wanneer je er echt mee moet werken.

Overigens vind ik (als gebruiker) wel dat een verzorgde interface erg belangrijk is, maar dat is iets anders dan full-color skins waar je moet gaan pixel-hunten om een functie te vinden. Flat look (a la Office 97 en zo) vind ik aanzienlijk beter dan die oude Win3.11 3D-knoppen die sommigen een must vinden in een goede interface en een beetje knappe icons (kleurrijk mag, maar hoeft niet) kunnen ook geen kwaad.

Al met al hangt het af van de applicatie. Ik zou die grote knoppen van AudioGrabber niet in AutoCAD willen hebben, maar in Audiograbber storen ze niet.

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 14:50 schreef Gordijnstok het volgende:
Ok, hier een paar screenshotjes van een "universele" Login Shell. Dwz. een programma dat de standaard login schermen van Win9X/ME en binnenkort NT/W2K/XP) kan vervangen. Zowel voor MS networking, lokale aanmelding en Novell networking (gemaakt met MS VB6 en VC++ 6). De achtergronden, sounds e.d. zijn "skinnable". Ook het scherm achter het login venster (hier niet zichtbaar) is te wijzigen.
Login schermpjes zijn (heb ik gemerkt) meestal een van de eerste toepassingen die men zelf wil programmeren ;) Ik heb het alleen een beetje "overdreven" geloof ik.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~burom2/pl1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~burom2/at1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~burom2/ef1.jpg

De volgende stap is een optie om i.p.v. een bitmap/jpg als skin een webpage naar keuze weer te geven zodat ook flash, video e.d. mogelijk moet worden.

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 09:32 schreef daxx909 het volgende:
Je zult wel aan de C++ moeten, maar dan kan je wel dit: http://www.flipcode.com/articles/article_win32skins.shtml *D
C++ nodig? Die API kan ook gewoon in VB gebruikt worden.

• Phenomenon
En hoe zit het dan met een animated gifje op een formulier? Zou dat ooit kunnen werken. Heb wel eens gezocht naar dat kopieren icoontje, dat die bladen in de mapjes vliegen, maar hoe krijg je dit lopend op een formulier?

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik maak gewoon gebruik van de windows GUI. Standaard controls dus. Geen bullshit, werkt alles gewoon. Ook de standaard dialogs wil je niet zelf maken.

Ik vind trouwens de Office XP/VS.NET stijl wel mooi, lekker strak, goede kleuren. Als ik nu een programma zou downloaden met die stijl zou ik er al meer vertrouwen in hebben dan met de 'gewone' gui :)

• Crazy D

Crazy D

Op vrijdag 08 maart 2002 22:27 schreef Peter1978Thuis het volgende:
En hoe zit het dan met een animated gifje op een formulier? Zou dat ooit kunnen werken. Heb wel eens gezocht naar dat kopieren icoontje, dat die bladen in de mapjes vliegen, maar hoe krijg je dit lopend op een formulier?
Er zwerft ik meen op www.codeguru.com/vb een ocxje (gratis) om ani-gif te tonen (maar zullen er ongetwijfeld meer zijn).
Dat kopieer filmpje is overigens een .avi, staat op 1 van de Visual Studio cd's, images directory oid. Zit bij VB ook een <uh ff de naam kwijt> controltje om avi's te spelen (16 kleuren avi's, geen complete speelfilms in 32 bits kleuren :P)
Die kun je daarvoor gebruiken.

Exact expert nodig?

• Orphix
  • Niet online
Op zaterdag 09 maart 2002 01:52 schreef Crazy_D het volgende:

[..]

Er zwerft ik meen op www.codeguru.com/vb een ocxje (gratis) om ani-gif te tonen (maar zullen er ongetwijfeld meer zijn).
Dat kopieer filmpje is overigens een .avi, staat op 1 van de Visual Studio cd's, images directory oid. Zit bij VB ook een <uh ff de naam kwijt> controltje om avi's te spelen (16 kleuren avi's, geen complete speelfilms in 32 bits kleuren :P)
Die kun je daarvoor gebruiken.
Hmm wel idee natuurlijk, lekker divx-je kijken wanneer je aan het kopieren bent ;)

• Crazy D

Crazy D

Op zaterdag 09 maart 2002 01:53 schreef Orphix het volgende:
Hmm wel idee natuurlijk, lekker divx-je kijken wanneer je aan het kopieren bent ;)
Klinkt als een intressante Windows tweak ;)

Exact expert nodig?

• Phenomenon
Tsja maar ik denk dat het kopieren dan wel meer dan de dubbele tijd in beslag neemt, dus dat is ook niet echt de bedoeling. :o

• ParaNoiMia
Ok, een screenie van een ledenapp waar ik nu mee bezig ben.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rvds/scr.jpg

• Orphix
  • Niet online
Op zaterdag 09 maart 2002 02:39 schreef Crazy_D het volgende:
Klinkt als een intressante Windows tweak ;)
Ik heb even zitten kijken waar die animatie nou vandaan komt. Nou blijkt dat in %SYSTEM32%\shell32.dll je via resource hacker de animaties van o.a. de kopieren-avi kan zien. Nu heb ik dit ook zitten veranderen, maar ik krijg bij een restart geen andere animatie te zien, beetje raar, misschien dat ik toch in het verkeerde bestand zit te klooien. Nouja tot zover mijn tweaker gehalte :)

Als iemand nog iets wil proberen heb je hier iets aan iig ;)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Afbeeldingslocatie: http://www.elebbs.com/ecfg_w32.png
(layout is niet door mij ontworpen...)

• Scorpion

Scorpion

Op vrijdag 08 maart 2002 14:17 schreef daxx909 het volgende:
Eej vriendelijke vriend, die had ik al als reply gepost (2e item) *D
wh00ps, zag het ja, sorry :)

• Scorpion

Scorpion

Op zondag 10 maart 2002 13:30 schreef elevator het volgende:
[afbeelding]
(layout is niet door mij ontworpen...)
Remote Access ? :D

• elevator
  • Niet online

elevator

Op zondag 10 maart 2002 13:41 schreef Scorpion het volgende:

[..]
Remote Access ? :D
had niet verwacht dat hier mensen zaten die dat kennen :)
Het is EleBBS om precies te zijn, is vrijwel compatible met RA, vandaar ook de gelijke configuratie :-)

Anyways.. Ik denk dat een user interface simpel, snel en bruikbaar moet zijn. Dat is ook (imho) een van de problemen met niet-Microsoft desktops (en helaas tegenwoordig steeds meer met MS desktops). KDE lost dit behoorlijk netjes op, overigens.

Microsoft heeft behoorlijk wat resources over UI design die gemakkelijk lezen, eg:

http://www.msdn.microsoft.com/ui/ is leuk om eens te beginnen.. http://www.msdn.microsoft.com/library/default.asp?URL=/library/techart/IUIGuidelines.htm moet herkenbaar zijn.

• Scorpion

Scorpion

Op zondag 10 maart 2002 15:40 schreef elevator het volgende:

[..]

had niet verwacht dat hier mensen zaten die dat kennen :)
Het is EleBBS om precies te zijn, is vrijwel compatible met RA, vandaar ook de gelijke configuratie :-)

Anyways.. Ik denk dat een user interface simpel, snel en bruikbaar moet zijn. Dat is ook (imho) een van de problemen met niet-Microsoft desktops (en helaas tegenwoordig steeds meer met MS desktops). KDE lost dit behoorlijk netjes op, overigens.

Microsoft heeft behoorlijk wat resources over UI design die gemakkelijk lezen, eg:

http://www.msdn.microsoft.com/ui/ is leuk om eens te beginnen.. http://www.msdn.microsoft.com/library/default.asp?URL=/library/techart/IUIGuidelines.htm moet herkenbaar zijn.
remote access is cool :) vroeger zelf ook een bbs gehad :)

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Op maandag 11 maart 2002 09:38 schreef Scorpion het volgende:

[..]

remote access is cool :) vroeger zelf ook een bbs gehad :)
Da's toch de originele interface van FrontDoor.. Joaquim H. Homrighausen ofzoiets heette die gast? :+

Doet me weer helemaal terugdenken aan me nodelist-compilers, FRobot, goldwave en gecho *meeeemorieees*

Volgens mij was deze interface ook een van de eerste gestandaariseerde interfaces in die tijd als ik me niet vergis (FD, RA, Gecho etc)

Heb em zelf ook nog wel eens compleet nagebouwd in een toolkitje voor eigen gebruik :-)

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

Verwijderd

Op zaterdag 09 maart 2002 17:23 schreef Orphix het volgende:

[..]

Ik heb even zitten kijken waar die animatie nou vandaan komt. Nou blijkt dat in %SYSTEM32%\shell32.dll je via resource hacker de animaties van o.a. de kopieren-avi kan zien. Nu heb ik dit ook zitten veranderen, maar ik krijg bij een restart geen andere animatie te zien, beetje raar, misschien dat ik toch in het verkeerde bestand zit te klooien. Nouja tot zover mijn tweaker gehalte :)

Als iemand nog iets wil proberen heb je hier iets aan iig ;)
Wat dacht je van Windows File Protection, die moet eerst uit.

• Orphix
  • Niet online
Op maandag 11 maart 2002 22:23 schreef dev het volgende:
Wat dacht je van Windows File Protection, die moet eerst uit.
hmm nu je het zegt, het werkt dus echt! :P

Ik zal er nog eens naar kijken als ik tijd heb :)

• elevator
  • Niet online

elevator

Op maandag 11 maart 2002 22:05 schreef JayTaph het volgende:

[..]
Da's toch de originele interface van FrontDoor.. Joaquim H. Homrighausen ofzoiets heette die gast? :+
Yep.. www.defsol.se ... Veel toolkits (TurboPower, TTT, TOT, e.d.) gingen dan de interface ook nabouwen zodat die beter gebruikt konden worden.
Doet me weer helemaal terugdenken aan me nodelist-compilers, FRobot, goldwave en gecho *meeeemorieees*

Volgens mij was deze interface ook een van de eerste gestandaariseerde interfaces in die tijd als ik me niet vergis (FD, RA, Gecho etc)

Heb em zelf ook nog wel eens compleet nagebouwd in een toolkitje voor eigen gebruik :-)
Goldwave? GoldEd of Bluewave zal je bedoelen :)

de interface nabouwen van RA is behoorlijk complex.. De screenshot zoals je die daar ziet zit ongeveer een regeltje of 3000 achter puur qua interface logic, de invulling qua menus enzo niet meegerekend. Dat is toch veel leuker dan met controltjes slepen :)

Wat je ziet in deze interfaces is dat ze al heel duidelijk een active/passive window hebben aangehouden - een actief window is lichter (Cyan) dan een niet actief window (blue).

Ook qua hotkeys houden ze veelal de "standaard" Wordstar keyreeks aan (deze zie je ook terug in bijv. de Borland IDE's), zo kan je CTRL+Y gebruiken in editfields om de huidige line te wissen, en zit er de zogenaamde jumpy-delete in. Al met al behoorlijk knap hoe gestandaardiseerd die interfaces destijds waren zonder dat daar daadwerkelijk standaarden over waren.

PS: www.elebbs.com, www.thebbs.org, www.mysticbbs.com, www.synchro.net, www.textfiles.com, www.bbsdocumentary.com, www.defsol.se, www.lordlegacy.org, www.fidonet.org, www.rapro.com *D

• Scorpion

Scorpion

Op maandag 11 maart 2002 23:58 schreef elevator het volgende:

[..]

Yep.. www.defsol.se ... Veel toolkits (TurboPower, TTT, TOT, e.d.) gingen dan de interface ook nabouwen zodat die beter gebruikt konden worden.
[..]

Goldwave? GoldEd of Bluewave zal je bedoelen :)

PS: www.elebbs.com, www.thebbs.org, www.mysticbbs.com, www.synchro.net, www.textfiles.com, www.bbsdocumentary.com, www.defsol.se, www.lordlegacy.org, www.fidonet.org, www.rapro.com *D
bluewave! :)

extra ps. www.eds.dhs.org :)

• elevator
  • Niet online

elevator

Op dinsdag 12 maart 2002 08:19 schreef Scorpion het volgende:

[..]

bluewave! :)

extra ps. www.eds.dhs.org :)
wheee, cool :-)
Is die van jou? Die ziet er goed uit, erg 'af'. The Greenmachine (als ik het goed heb, ben url kwijt) was ook die style. Je ziet het steeds meer, BBS'en die volledig integreren in het internet, ik hou daar wel van.

Het is mooi om te zien dat met interfaces die gebruikers gewend zijn (bv. OE als newsreader), users toch deel kunnen nemen in FidoNet.

Wat helemaal een 'freaky' experiment is, is http://tw2.thebbs.org/bbs/perlele.cgi - dit is een FreeBSD box die stdio/stdout redirect naar een script, welke vervolgens via die cgi te bedienen is.. :-)
Als dat geen bizarre UI meer is.. ;)

ps2: www.elevillage.com [url="telnet://elevillage.com"]telnet://elevillage.com[/url].

Verwijderd

Ik heb nog niemand horen roepen over de mogelijkheid van VB.NET:

alle vormen en maten van de wereld en je kan transparantie toepassen.

Niks moeilijke add-ons of andere "meuk". Gewoon de properties instellen en klaar.

Toevallig maandag een demo gezien op de MSDN/Technetbrieving.
Pagina: 1