Toon posts:

[wc] pomp sterk genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangstoken door vele mede-tweakers wil ook ik beginnen aan waterkoeling...
Niet omdat ik extreem wil gaan overklokken, maar om mn pc zo stil mogelijk krijgen. Mijn doel is dan ook om een fanloze pc te maken (op de fan voor de radiator na dan.)

Ik wil dus echt alles waterkoelen: Processor (duron700@900), voeding, hdd en mn ATI Radeon7500...

Op de processor komt een koperen koelblok dat ik door mn broer laat frezen, hoe ik de voeding ga koelen moet ik nog bedenken.. oja, ik gebruik in eerste instantie dus geen
Verder koel ik de hdd en ATI door een constructie met koperen buis, maar das nog een verassing

De pomp die ik ga gebruiken is er een van de aldi, en wel degene die in dit topic is besproken..

Eigenschappen van deze pomp:
code:
1
2
3
4
Nathura type IPF-4
26 Watt
1200 ltr./uur max.
(de rest boeit niet)

Ik heb nu twee opstellingen gedacht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
pomp--processor--voeding--ati--hdd--radiator--pomp

of

pomp-\----Processor----------------/---radiator--pomp
    \                  /
     \------voeding--ati--hdd--/

Welk van deze opstellingen zal ik gebruiken? Of een combinatie van deze twee? Of misschien iets totaal anders?

En is deze pomp krachtig genoeg om dit allemaal rond te pompen? Of zal ik een tweede pomp kopen; eentje voor processor en eentje voor de rest?

Verwijderd

water neemt de weg van de minste weerstand. De rest kun je zelf wel bedenken :)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23
De serie opstelling naar wij dachten :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 22:18 schreef FragFrog het volgende:
De serie opstelling naar wij dachten :)
sgoed...
is het dan alleen niet zo, dat het water nadat het de processor en voeding gepasseerd is, te warm is om hdd en ati fatsoenlijk te koelen :?

Of valt dat wel mee?

Verwijderd

Een 400l/H pomp is al genoeg, dus een 1200l/h pomp zal goed genoeg zijn.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23
Zo warm zal dat water niet worden, maar meet anders gewoon de temperatuur van wat er uiteindelijk uitkomt. Wanneer die te hoog is kun je overwegen er een extra pomp neer te zetten (= meer water = minder opwarming = kouder aan't end)

Meten is weten :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, zal dan wel gaan lukken...

Als alles klaar is post ik de resultaten wel...

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

scorpionv

This space for rent

Het wordt bijna een standaard opmerking van me, maar check je even of de pomp wel geschikt is voor continubedrijf. Veel pompen werken op het 50/50 principe, een half uur max aan en dan een half uur uit.

Verder maakt de volgorde van je componenten bij een stroomsnelheid van 1200l/h vrijwel niets uit. Ik raad het af om het parrallel (parallel, parralel :? klotewoord) te doen, je hebt dan kans dat je water voor 90% door 1 tak zal gaan, en de andere tak dan dus oververhit.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 22:46 schreef FragFrog het volgende:
Zo warm zal dat water niet worden, maar meet anders gewoon de temperatuur van wat er uiteindelijk uitkomt. Wanneer die te hoog is kun je overwegen er een extra pomp neer te zetten (= meer water = minder opwarming = kouder aan't end)

Meten is weten :)
Na een paar uur kan het makkelijk oplopen tot zo'n 45 à 50 graden. (Afhankelijk van de cpu natuurlijk)

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

Op woensdag 06 maart 2002 22:43 schreef Aico het volgende:
Een 400l/H pomp is al genoeg, dus een 1200l/h pomp zal goed genoeg zijn.
nou d8 het niet! met 400l/u krijg je dus na 4 koelelementen echt wel een zijkstraaltje hoor!

maar 1200l/u lijkt me voldoende. ik heb een 600l/u en die vind ik te zwak, maar ik gebruik een bong... dus het water moet zeker 1m omhoog gepompt worden en dat vind mijn pompje niet zo leuk.

ik zou kiezen voor de paralel opstelling die je zelf al bed8 had. deze opstelling krijgt je cpu blokje voldoende water, omdat (denk ik) de weerstand van de andere 3 koelelementen ongeveer gelijk te stellen is. en in deze opstelling krijgen je hdd en ATI ook nog lekker vers water.

wel zou ik zorgen dat je ATI voor in de reeks staat... die wil je natuurlijk met het koelste water koelen (want wat boeien je HD en voeding nu?, ok wel iets, maar je ATI zou ik toch voorang geven)

nog een laatste tip: moet je niet een Northbridge blokkie dan? die kan ook mooi in serie met je voeding/ati/HD!

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 22:50 schreef scorpionv het volgende:
Het wordt bijna een standaard opmerking van me, maar check je even of de pomp wel geschikt is voor continubedrijf. Veel pompen werken op het 50/50 principe, een half uur max aan en dan een half uur uit.
In de gebruiksaanwijzing stond hier niks over in, dus volgens mij mag ie gewoon continu in bedrijf zijn...

Ik weet nu alleen niet zeker meer of ik alles in serie zal aansluiten, of deels paralel :?

In serie zou het best zijn, omdat je er dan zeker van bent dat alles genoeg water krijgt, en je dus geen problemen hebt met het feit dat water de weg van de minste weerstand zoekt,
maar als je een paralelle schakeling gebruikt zorg je ervoor dat zowel mn cpu als mn ati/psu vers (=koud)krijgen.. Moet je er alleen wel voor zorgen dat de weerstand ongeveer gelijk is..

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

scorpionv

This space for rent

Op woensdag 06 maart 2002 22:59 schreef DynamiX het volgende:
maar als je een paralelle schakeling gebruikt zorg je ervoor dat zowel mn cpu als mn ati/psu vers (=koud)krijgen.. Moet je er alleen wel voor zorgen dat de weerstand ongeveer gelijk is..
Ik zal het even uitrekenen, met een 1200l/h pomp zal je 600l/h effectief overhouden na aardig wat componenten. Dat is dan 10l/min of 167ml/sec. En in een seconde warm je niet zomaar 167 ml een paar graden op. Dan moet je heel flink stoken. Bij dergelijke stroomsnelheden en een normale CPU is de TCPU water in = TCPU water out + een paar graden.

Stel dat je water dus 25 graden is en je doet het eerst door je CPU. Dan is het na je CPU dus 26 of 27 graden. Boeiend, dat is koud genoeg om je Radeon nog mee te koelen. Voor veel graden tempverschil moet je een zeer goede rad + zeer goede fan zoeken. Maar dat wil je ws niet, HERRIE!

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 23:08 schreef scorpionv het volgende:

[..]

Ik zal het even uitrekenen, met een 1200l/h pomp zal je 600l/h effectief overhouden na aardig wat componenten. Dat is dan 10l/min of 167ml/sec. En in een seconde warm je niet zomaar 167 ml een paar graden op. Dan moet je heel flink stoken. Bij dergelijke stroomsnelheden en een normale CPU is de TCPU water in = TCPU water out + een paar graden.

Stel dat je water dus 25 graden is en je doet het eerst door je CPU. Dan is het na je CPU dus 26 of 27 graden. Boeiend, dat is koud genoeg om je Radeon nog mee te koelen. Voor veel graden tempverschil moet je een zeer goede rad + zeer goede fan zoeken. Maar dat wil je ws niet, HERRIE!
Tanx voor je rekenwerk...
Ik doe t dus maar mooi allemaal in serie, (kachel)radiotor moet ik nog van de sloop halen, maar ik zal een niet te kleine nemen..
En over die fan: dat moet idd een stille worden. Als de afmetingen van de radiator gunstig zijn doe ik er 2 van 12cm naast elkaar, beide op 7 volt. Lekker stil, en genoeg koeling lijkt me.

Verwijderd

Ik weet het niet hoor, maar lees even mijn topic [mijn 1e waterkoeling] dan zie je dat flow niet zoveel uitmaakt
Pagina: 1