Lemmeb schreef:
Ja het is goed met je. Je hebt geen gelijk, je denkt dat je gelijk hebt net als Beauchamp.
Oh wat kan je mensen toch altijd lekker op stang krijgen door letterlijk te beweren dat je gelijk hebt. Zelfs als er een knipoogje achter staat

. Begreep je niet dat ik bedoelde dat de opmerking overbodig was, omdat je opmerking slechts het statement: 'Jullie zijn hetzelfde', zonder argumenten was?
Haat en nijd zijn inherent aan geen enkele religie. Haat en nijd zijn inherent aan mensen.
Zie de post van FCA. Gelovigen overal ter wereld roepen op tot geweld tegen andersgelovigen en jij claimt dat het niet inherent aan religie is? Hindoes verbranden moslims in India, moslims vermoorden christenen in Indonesie, Joden en moslims moorden elkaar uit in Israel, moslims doden elkaar in Algerije, christenen doden elkaar in Noord-Ierland en dit al minstens 500 jaar. Wanneer is ook alweer de laatste keer dat je hoorde dat een groep atheisten gewelddadig jegens een andere groep atheisten was wegens hun net iets andere atheisme?
Sommigen vegen misschien hun kont af met jouw op logica gebaseerde argumenten, net zoals jij dat bij hen doet. En zij hebben daar evenveel recht toe. Maar dat zal jij toch nooit begrijpen, omdat jij nu eenmaal denkt dat argumenten die uit logica ontspringen altijd waar zijn.
Argumenten die uit logica ontspringen
zijn altijd waar. Geef mij eens een voorbeeld van een logisch argument dat onwaar is?
We noemen ze rationele argumenten, omdat ze voor iedereen, onafhankelijk van de waarnemer, waar zijn. Je kan niet ontkennen dat het argument "je moet geloven om het bewijs te kunnen zien" logisch onjuist is. In elke niet-geloofs discussie waarin iemand een gelijksoortig argument aan zou voeren zou iedereen, inclusief jij, Beauchamp en Reyn, het eens zijn met de conclusie dat het een logisch foute redering is en
dus zou het argument ongeldig worden verklaard. Alleen in
deze discussie, verwerpen jullie opeens de logica. Dat is inconsequent: ik sta altijd op dezelfde manier tegenover de wereld, maar jullie veranderen de manier als het over religie gaat. Bij jou moet er dan opeens overgetolereerd worden en geldt logica opeens niet meer. Bij hen geldt logica niet meer omdat de resultaten van de logica ze niet aanstaat. Als we dat soort dingen zouden accepteren, zou de wereld al snel in anarchie uit elkaar vallen: de wereld kan slechts bestaan bij de gratie van bewijsbaarheid van statements.
Onzin, dergelijke praktijken vereisen vooral het juiste sociale klimaat en dat is er op dit moment niet in Nederland. Men zou net zo goed iedereen die het niet met jou en je vriendjes eens is op de brandstapel kunnen zetten, als dat de overheersende mening is.
"Ik en mijn vriendjes" hebben daar nooit de intentie toe gehad en hebben ook nooit zoiets gedaan. Sorry, wanneer was de laatste verbranding van een gelovige door een atheist omwille van dat geloof?
Allemaal subjectieve flauwekul, gebaseerd op het geloof in je eigen superioriteit

.
Dat is een ad hominem. Fijn dat je zelfs de gangbare discussieregels niet accepteert. Ik voel me inderdaad superieur aan bijvoorbeeld een moslimterrorist. Het is in deze tijd van opgelegde bescheidenheid onacceptabel geworden om je eigen gelijk te claimen, maar ten opzichte van de door mij beschrevenen claim ik dat zeker. Als zij allemaal vervangen werden door mensen met mijn mening, zou de wereld een veel prettiger plek zijn. Wil je dat ontkennen?
BTW, geef maar aan wat er fout is aan mijn argument. Jij noemde mij een monster, wat al een slap ad hominem was. Ik doe het terug en dan kom je niet verder dan één regeltje "nou, het is lekker niet zo"?

Leuk stukje van de één of andere fanatieke gemeenschap op internet. Bâh, zo ken ik er nog wel 10.
Wat een gelul

Een fanatieke gemeenschap? Kan je 1 onjuistheid in die paginas aangeven? Wat is er fanatiek aan? Het zijn enkel paginas met
informatie. Wat ben jij blind, om een argument gaan afdoen omdat het van de website van
een organisatie komt. Als ik hier een stukje bijbel post dan krijg ik zeker ook: "Lekker stukje uit één of ander boek van een fanaticus"?! Vind maar eens een atheist die het niet eens is met wat er op die paginas staat. Zij representeren de groep als geheel. Hoe haal je het in je hoofd ze van fanatisme te beschuldigen?
Overigens heb ik niet gezegd dat atheïsme een geloof is, maar een overtuiging, en daar zit een subtiel verschil in. Dit stukje is helemaal niet toepasbaar op mijn uitspraak. Atheïsme is een overtuiging. Simpel gezegd, jij bent ervan overtuigd dat een geloof niet 'waar' kan zijn, daarom ben je atheïst.
Nou ben je precies bezig met het beschreven herdefinitie spelletje. Zoals jij het hier neerschrijft is een overtuiging exact hetzelfde als een geloof. Daarom noemen ze geloof ook wel een
geloofsovertuiging. Jij probeert te beweren dat wetenschap ook een
act of faith is.
Je lijkt Beauchamp wel die
overal te pas en te onpas z'n religieuze flauewkul ophoest.
Met dat verschil dat zijn redeneringen niet sluitend zijn en deze dat wel is. Dat wil niet zeggen dat ik nooit niet-sluitende rederingen post, maar wel dat ik daarnaar streef, terwijl hij, na op zijn fout gewezen te zijn, hetzelfde argument blijft aanvoeren.
Wetenschap heeft niets met atheïsme te maken, het is slechts een tool om je argumenten kracht bij te zetten.
De meeste atheisten zijn atheist omdat de beschrijving die de wetenschap van de wereld weet te geven hen tevreden stelt en om de wetenschap geen afdoende argument kan geven
voor geloof. Atheisten zijn het er niet over eens of wetenschap de beste methode is om kennis over de wereld te vergaren, maar veruit de meesten vinden dat wel. De opkomst van de wetenschap is de directe aanleiding tothet ontstaan van atheisme op grote schaal geweest.
Bovendien is wetenschap helemaal geen tool om argumenten kracht bij te zetten; slechts logica is dat. Wetenschap opereert onafhankelijk van atheisme, doet niet haar best atheisme te 'prediken' of argumenten ervoor te vinden. De wetenschap produceert slechts de beste beschrijving van de werkelijkheid die zij kan vinden en als jij dat specifiek voor atheisme een tool noemt, dan doe je net alsof de kennis die de wetenschap ons brengt voor anderen geen argumenten oplevert en zit je weer in de herdefinitie game van wat een
specifiek tool is.
Wie zegt mij dat er geen paarse kabouters bestaan, als ik maar voldoende genotmiddelen tot me neem? En misschien is dat juist wel de enige juiste waarneming. (En nee, ik gebruik geen drugs.)
Ook als jij voldoende genotmiddelen tot je neemt, bestaan de paarse kabouters niet. In jouw hoofd bestaan ze, maar dat is nu juist de essentie van het verhaal: mensen zijn met elkaar tot de conclusie gekomen dat bepaalde zaken waar zijn en anderen onwaar zijn. Er is geen schaduwgebied: de paarse kabouters zijn een afwijking van jou, niet van de duizenden mensen die ze niet zien. Dat soort afspraken zijn gemaakt, zodat ik bijvoorbeeld niet tegen de bakker kan zeggen: dit biljet is een briefje van 100, niet van 20, en dat je het niet ziet komt omdat je er niet in gelooft. Het is wel zo, dus accepteer het nu maar en geef me wisselgeld van 100 euro.
Door tegen mij te zeggen dat je God bent bereik je niks, om de voor de hand liggende reden dat je niet geloofwaardig voor mij bent.
Niet geloofwaardig? God is je aan het testen mannetje en het ziet ernaar uit dat je de test doorstaat.
Een religie kan alleen succesvol zijn, als er voor een bepaalde groep mensen geloofwaardigheid in zit.
Geloofwaardigheid is geen argument. Er zijn miljoenen mensen die menen dat lucht blauw is door weerspiegeling van de oceanen. Dat vinden ze heel logisch en ze zijn ervan overtuigd dat het waar is. Dat maakt het niet waar.
Ja hoor, dit slaat weer eens nergens op.
A: "De aarde is vierkant, want dat vind ik."
B: "Nee hoor, de aarde is rond, dat blijkt uit de wetenschap"
A: "Probeer je me er nu van te overtuigen dat de aarde rond is?"
B: "Nee hoor, helemaal niet, ik probeer je er alleen maar van te overtuigen dat je argumenten niet deugen."
Nu ga je er zelf aan voorbij dat er een verschil is tussen feiten die iedereen kan controleren en geloof. Ik zeg toch ook dat geloof zelf het enige argument is. De conversatie gaat als volgt:
A: "De aarde is vierkant, want dat geloof ik."
B: "Uit alle waarnemingen blijkt dat de aarde rond is."
A: "Probeer je me er nu van te overtuigen dat de aarde rond is?"
B: "Ja, maar als je toegeeft dat geloof je enige argument is, dan heeft dat geen zin en zal ik het dus ook niet proberen. Als je echter met onjuiste argumenten aan anderen probeert wijs te maken dat de aarde vierkant is, dan zal ik daar wel tegenin gaan."
Je mist dus het essentiele deel van mijn argumentatie. Het punt is: je kan geen argumenten tegen theisme geven zonder dat diezelfde argumenten voor atheisme gelden. Het gaat erom
dat het mijn opzet niet is. Ik voer geen eigen, nieuwe argumenten aan tegen de juistheid van religie. Ik ondergraaf enkel de onjuiste van de andere kant.
Mijn probleem is enkel en alleen dat je hiermee religieuze discussies in de weg staat, daar gaat dit draadje namelijk over.
Onwaarheden mogen niet onweersproken verkondigd worden.
Ik heb me ook weleens in een draadje over de interpretatie van een stukje Bijbel gemengd, waarbij ik slechts 'common sense' predikte en dat verliep heel goed.
Dit draadje gaat over de ergernis van theisten dat ze gewoon geen argumenten hebben. Ik bepleit dat ze daar niet omheen kunnen en dat de topicstarter dus zeurt over zijn onvermogen argumenten te geven. Als ze dat niet hebben, moeten ze dat toegeven en niet telkens blijven doen alsof het niet is. Op die basis mogen ze best een discussie voeren en zal je mij niet zien (of wel, om een nieuwe richting te introduceren in bijvoorbeeld zo'n interpretatie).
Het gooien van een atoombom op Bagdad is wat anders dan iemand die z'n eigen geloof aanhangt. Deze vergelijking raakt kant noch wal.
Au contraire mon ami. Jij claimt dat de wereld er makkelijker en beter op wordt als je zaken maar gewoon accepteert. Dat was de basis van je argument, ongeacht het religieuze deel eraan. Ik geef een tegenvoorbeeld en probeer daarmee aan te tonen dat je stelling te generaliserend is en geen antwoord heeft: je zou moeten specificeren dat de wereld er makkelijker op wordt wanneer ik 'het gewoon accepteer' en wel omdat .... Die omdat mistte en dus stond er slechts een statement zonder argumentatie.
En ik vind het heel naïef van je dat je blijkbaar een hele site uit je hoofd kent en daarom denkt dat je kunt claimen dat je gelijk hebt.
HALLO?! Ben je nu echt zo dom?! Ik ben al jaren atheist en heb argumenten voor mijn atheisme gezocht; toen ik een jaar of 14 was vond ik het moeilijk om stand te houden tegen religieuze indoctrinatie. Ik heb informatie gevonden, waaronder op die site. Die site geeft helder en beknopt antwoord op enkele basisvragen over atheisme. Waarom mag ik een site die precies verwoord wat ik denk niet gebruiken als argumentatie? Dat is als zeggen dat een christen de antwoorden van een lokale kerkelijke authoriteit niet als argumenten mag gebruiken om anderen van zijn gelijk te overtuigen.
Misschien bestaat er wel een site die claimt dat er paarse kaboutertjes bestaan, met het bijbehorende gegoochel om aan te tonen dat het ook echt zo is.
Onmogelijk.
Ik heb die plicht pas op het moment dat ik vind dat de maatschappij in gevaar komt, bijvoorbeeld als onze grondwettelijke vrijheden in het gedrang komen. In dat geblaat van Beauchamp zie ik voorlopig echt geen bedreiging.
Best. Als jij op de grote lijnen wilt letten heb ik daar geen moeite mee. De wereld gaat er echter aan kapot dat alle kleine veranderingen samen een grote stroom rotzooi vormen en ik probeer kleine veranderingen ten nadele overal waar ik kan te voorkomen. Dat jij liever een dam stroomafwaarts bouwt vind ik geen probleem: dat moet ook gebeuren, maar daar liggen mijn mogelijkheden tot aanpakken niet.
En daar zit hem nou net het grote verschil. Hierdoor zullen we het nooit eens worden.
Kan je aangeven waarom mensen niet gelukkig zullen worden als ze allemaal dezelfde gedachtengang hebben? Ik vind dat een beetje defaitistisch, omdat je daarme bijvoorbeeld zegt dat de mensheid dus niet zonder honger en geweld kan. Nu heb ik dat vaker gehoord en ik kan er niet veel tegenin brengen, omdat grote sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen nu eenmaal niet te voorzien zijn. Ik heb de indruk dat de mens wel degelijk vreedzaam zou kunnen leven, op een manier waarin iedereen dezelfde basis-ideeen heeft. Die kunnen dan nog steeds op hele verschillende manieren tot uiting komen.
Maargoed, het is ook geen vereiste. Van mij mogen er altijd gelovigen blijven, zolang ze mij of anderen maar niet willen vermoorden
om het geloof. En daarvan zijn er nu teveel. Zeker teveel sluimerende, die met een druk op de knop in te zetten zijn.
Andersheid kan leiden tot het hechten van minder of geen waarde aan logische redenaties. Omdat jij vindt dat logische redenaties de enige belangrijke en geldige zijn, hoeft een ander dit nog niet te vinden.
Ja, doe jij het fundament van de huidige samenleving even af als iets 'waaraan mensen geen waarde hoeven te hechten'. Je ontkent dus ook dat we een moordenaar die zijn buurman vermoord om zijn religie mogen opsluiten. Tenslotte is de logische redenatie dat hij gevaarlijk voor de maatschappij is voor hem niet waardevol, omdat hij denkt de maatschappij een dienst te bewijzen.
Nee, je moet van betere huize en met veel betere argumenten komen als je zomaar wilt poneren dat logica voor sommige mensen niet waardevol hoeft te zijn. Iedereen gebruikt zelf logica en mag die op plek A niet gaan negeren terwijl hij hem op plaats B met veel succes toepast.
Nee, de eerst atheïst die er in z'n arrogantie op wijst dat de gebruikte argumenten niet logisch te verantwoorden zijn en dat de theïsten daarom pure onzin praten, verpest de sfeer. Jij vindt dit oke, ik soms niet, omdat je hiermee een discusie kunt verpesten die weleens relevant zou kunnen zijn voor anderen. Dat is het enige verschil.
Ach, schei toch uit. De draadjes die Beauchamp opent zijn relevant? Wat zou er gebeuren als niemand die het ermee oneens was zou reageren? Dan zou de draad enkele bevestigende reacties voor zijn waanideeen krijgen en that's it. Wij maken de discussies hier.
Ik heb hier nog nooit een draad gezien die er beter op was geworden als alle atheisten eruit gebleven waren. Ze waren allen een vroege dood gestorven.
Dit kun jij niet hardmaken. Als de andere wetenschapper maar genoeg invloed heeft, zou de ene het weleens makkelijk kunnen vinden de ander uit de weg te ruimen.
Ja hallo, geef me een beetje speling vanwege het schaalverschil. Miljoenen gelovigen tegen die vijf wetenschappers per jaar...
Nogmaals, het begrip 'wetenschap' is niet te vergelijken met het begrip 'geloof', het is slechts een tool. Atheïsme is er wel mee te vergelijken.
Dat is een zelfopgelegde illusie. Wetenschap en atheisme hebben niet slechts een middel-doel verhouding. Zoals wiskunde zaken in de natuurkunde heeft voorspeld, zo heeft de wetenschap directe invloed op het atheisme.
Hier heb je gelijk in. Ik ben in werkelijkheid een Jehova's Getuige, maar hier doe ik ff of het niet zo is. Zo goed?
Waarvan doe ik of het niet zo is? Ik zou me hier ook als Jehovas getuige voor kunnen doen. Er bestaat een correlatie tussen mijn voorkomen hier en mijn werkelijke aard, maar ik wil gewoon even duidelijk maken dat je niet weet hoe ik in real life zou zijn.