[Phase Change 2] PUR schuim hard niet uit

Pagina: 1
Acties:
  • 8.600 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Topicstarter
Grmbl.

Ik heb mijn warmtewisselaar in een flinke brok piepschuim (polystyreenschuim) gestopt, om de kou binnen te houden. Nu had ik alleen geen dun (3cm ofzo) piepschuim, dus dacht ik: 'ach, laat ik de bovenkant maar met PUR schuim doen'. Dus ik een busje Bison bouwschuim gehaald, en de bovenkant eens lekker volgePURt. Nou, de verwachtte bloemkool zit er inderdaad op. Maar bij het op maat snijden merkte ik dat het schuim vanaf zo'n 2 cm onder het oppervlak het verdomt om uit te harden.

Wat doe ik niet goed? De hele laag zal een centimeter of 5 zijn, dus niet schandalig dik ofzo.

offtopic:
't gaat prima met Phase Change 2: alleen moet ik lang wachten op van alles en nog wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-04 15:57

eagle

-beast

is de omgeving wel vochtig genoeg ? Pur schuim hard uit doormiddel van vocht in de omgeving (en dan bedoel ik niet een natte vriendin dan hard er iets anders uit :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dikke klodders pur schuim harden in het midden altijd slecht uit. Daar is weinig aan te doen behalve heeeeeel lang wachten

je kunt het evt. uit lagen opbouwen zodat het wat beter uithardt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45185

Op dinsdag 05 maart 2002 23:21 schreef DaBit het volgende:
Grmbl.

Ik heb mijn warmtewisselaar in een flinke brok piepschuim (polystyreenschuim) gestopt, om de kou binnen te houden. Nu had ik alleen geen dun (3cm ofzo) piepschuim, dus dacht ik: 'ach, laat ik de bovenkant maar met PUR schuim doen'. Dus ik een busje Bison bouwschuim gehaald, en de bovenkant eens lekker volgePURt. Nou, de verwachtte bloemkool zit er inderdaad op. Maar bij het op maat snijden merkte ik dat het schuim vanaf zo'n 2 cm onder het oppervlak het verdomt om uit te harden.

Wat doe ik niet goed? De hele laag zal een centimeter of 5 zijn, dus niet schandalig dik ofzo.

offtopic:
't gaat prima met Phase Change 2: alleen moet ik lang wachten op van alles en nog wat.
Geduld is een schone zaak! Zorg voor een vochtig genoege omgeving idd, en dan wachten!
Het hard niet zo snel uit als je misschien zo denken (in de bouw maakt het toch niet zoveel uit omdat het toch weggewerkt zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Op dinsdag 05 maart 2002 23:28 schreef NextGeneration het volgende:

[..]

Geduld is een schone zaak! Zorg voor een vochtig genoege omgeving idd, en dan wachten!
Het hard niet zo snel uit als je misschien zo denken (in de bouw maakt het toch niet zoveel uit omdat het toch weggewerkt zit).
In de bouw hangt alles altijd met purschuim aan elkaar dus niet zo negatief over de bouw hé :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 05 maart 2002 23:24 schreef eagle het volgende:
is de omgeving wel vochtig genoeg ? Pur schuim hard uit doormiddel van vocht in de omgeving
Op de bus stond dat ik de omgeving vochtig moest maken als die droog was. Nou, dat heb ik dus gisteren braaf gedaan. En met vochtig bedoel ik ook vochtig, en niet kletsnat.

Vochtig genoeg? Tsja, gewoon de hobbykamer. Daar is het vochtiger dan in de huiskamer.
(en dan bedoel ik niet een natte vriendin dan hard er iets anders uit :P )
Ehm, hier ga ik even niet op in om de hoeveelheid offtopic reacties te beperken ;)

[edit]
In lagen opbouwen zat er niet in. Ik kon niet langzamer spuiten: dan kwam er alleen maar drijfgas uit de bus. En de laag is uitgehard een centimeter of 5...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 16:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op dinsdag 05 maart 2002 23:32 schreef DaBit het volgende:

Vochtig genoeg? Tsja, gewoon de hobbykamer. Daar is het vochtiger dan in de huiskamer.
Als het op die andere niet mag, dan maar op deze: Welke hobby beoefen jij daar, dat het zo vochtig is? >:)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16219

Op dinsdag 05 maart 2002 23:32 schreef DaBit het volgende:

[..]

Op de bus stond dat ik de omgeving vochtig moest maken als die droog was. Nou, dat heb ik dus gisteren braaf gedaan. En met vochtig bedoel ik ook vochtig, en niet kletsnat.

[..]

Ehm, hier ga ik even niet op in om de hoeveelheid offtopic reacties te beperken ;)

[edit]
In lagen opbouwen zat er niet in. Ik kon niet langzamer spuiten: dan kwam er alleen maar drijfgas uit de bus. En de laag is uitgehard een centimeter of 5...
Douche laten lopen en em daarin ophangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
vind PUR dat leuk? Ik heb er geen enkel bezwaar tegen om die bak onder de kraan te mikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16219

Niet op die manier , laat de douche effe lopen dat de ruimte vochtig wordt en leg hang em dan in de couchecabine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45185

Op dinsdag 05 maart 2002 23:43 schreef DaBit het volgende:
vind PUR dat leuk? Ik heb er geen enkel bezwaar tegen om die bak onder de kraan te mikken.
Nee niet onder de kraan, maar naast de douche (stoom enzo) lijkt me best een aardig idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
stoom moet het wel doen ja... gewoon de luchtvochtigheid omhoog brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 16:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Misschien beter om het naast de douche te zetten? Dat is ook behoorlijk vochtig, en het lijkt mij dat je het PUR schuim niet nat moet maken (dan hadden ze dat er wel bij gezegd...)

EDIT:
Op dinsdag 05 maart 2002 23:44 schreef real_raichu70 het volgende:
Niet op die manier , laat de douche effe lopen dat de ruimte vochtig wordt en leg hang em dan in de couchecabine
Op dinsdag 05 maart 2002 23:44 schreef NextGeneration het volgende:

[..]

Nee niet onder de kraan, maar naast de douche (stoom enzo) lijkt me best een aardig idee.
Ben dus duidelijk niet de enige met dit idee... :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 14:26

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

o ja kleine tip.

Leg NOOIT een bus pur schuim in het vuur. wants je geluk hebt raakt die net niet je hoofd, maar je bek jas, en broek zit er wel onder.

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weazle
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 20:18
Waarom leg je 'm niet in de koelkast? Dat is ook lekker vochtig, en ik neem aan dat het ook uithard als het koud is anders zouden ze de bouw al moeten stoppen bij 7 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 15:32
zet m naast een fluitketel of waterkoker wordt ie vanzelf wel (nat) nee niet je vriendin :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 00:50 schreef weazle het volgende:
Waarom leg je 'm niet in de koelkast? Dat is ook lekker vochtig, en ik neem aan dat het ook uithard als het koud is anders zouden ze de bouw al moeten stoppen bij 7 graden.
Nou... Dat ding past niet echt meer in onze koelkast, zonder moeders kwaad te maken.
(grootte: 23x23x25cm)

Met stoom of douche ofzo: moet ik dan ook echt 24 uur stomen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik zou gewoon even wat geduld uitoefenen. Een vochtige omgeving is OK, maar je moet het ook niet overdrijven.

Ik heb eens met die bende een modelbootje volgeschuimd, een grote bloemkool, en die was pas na een dag of 10 hard.

Warmte wil overigens wel helpen om de boel te versnellen. Als je de kans hebt, leg de boel dan eens in het zonnetje, of in een lauwe oven oid, of op de achterkant van de koelkast. Pas wel op met gasovens, ik weet niet wat voor gassen vrijkomen....

Overigens gebruik ik voor dat soort ellende geen spuitschuim meer, teveel bende. 2 componenten PU schuim werkt een stuk mooier, maar nadeel dat je een mal moet hebben (stel je van een mal niet teveel voor, een doos met een stuk plastic erin = mal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7477

[domme vraag modus]
Waarom kan het niet tijdelijk nat blijven? Uiteindelijk zal het wel hard worden, maar ondertussen zit het toch gewoon middenin waar he er geen last van hebt (toch?)
[/domme vraag modus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 13:28 schreef Herman het volgende:
Warmte wil overigens wel helpen om de boel te versnellen. Als je de kans hebt, leg de boel dan eens in het zonnetje, of in een lauwe oven oid, of op de achterkant van de koelkast. Pas wel op met gasovens, ik weet niet wat voor gassen vrijkomen....
Het idee van warmte om dingen sneller te laten drogen heeft toch te maken met het feit dat de relatieve luchtvochtigheid afneemt bij het stijgen van de temperatuur en dat dus het verschil in dampdruk tussen het te drogen object en de lucht toeneemt, zodat het ehm..sneller droogt?
En ik lees net dat PUR het snelst uithardt bij een hoge luchtvochtigheid...

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 14:15 schreef ascii het volgende:
[domme vraag modus]
Waarom kan het niet tijdelijk nat blijven? Uiteindelijk zal het wel hard worden, maar ondertussen zit het toch gewoon middenin waar he er geen last van hebt (toch?)
[/domme vraag modus]
dat ligt er maar net aan hoever het naar het midden is... als je d'r met je vinger nog in kan porren dan is het ook niet helemaal handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

ja mag hem ook hier langsbrengen, dan hangen we hem een weekje boven me bong :D daar verdampt per dag wel 1/2L dus das lekker vochtig.

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 13:28 schreef Herman het volgende:
Ik zou gewoon even wat geduld uitoefenen. Een vochtige omgeving is OK, maar je moet het ook niet overdrijven.
Ik begin er achter te komen dat het normaal is. Maar ik meende van niet omdat er op de bus stond: snijbaar na een uur. En dit was na een uur of 20, dus 20 keer zo lang als de bus aangaf. Dus vond ik het verdacht dat het schuim nog vloeibaar was.
Overigens gebruik ik voor dat soort ellende geen spuitschuim meer, teveel bende. 2 componenten PU schuim werkt een stuk mooier, maar nadeel dat je een mal moet hebben (stel je van een mal niet teveel voor, een doos met een stuk plastic erin = mal)
Tsja, ik wilde eigenlijk gewoon 2-3cm dik piepschuim hebben ipv PUR, maar dat kon ik niet krijgen. En ik kan donderdag bij dat koelkastenvulbedrijf terecht, dus dan moet het ding klaar zijn, punt. Anders moet ik weer lang wachten.
Op woensdag 06 maart 2002 14:15 schreef ascii het volgende:
[domme vraag modus]
[/domme vraag modus]
Ja, maar als je pur spuit, dan word dat een bloemkool, en alles wat je teveel hebt moet je afsnijden. En da's niet handig als het nog half vloeibaar is. Vandaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Niet online

php

Een tweede dinge van verwarmen is, is dat elke chemische reactie ongeveer 3 keer sneller verloopt bij 10 graden temp stijging. 9 keer sneller bij 20 graden, 27 keer sneller bij 30 graden, 81 keer sneller bij 40 graden.....

ongeveer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Op woensdag 06 maart 2002 15:00 schreef Herman het volgende:
Een tweede dinge van verwarmen is, is dat elke chemische reactie ongeveer 3 keer sneller verloopt bij 10 graden temp stijging. 9 keer sneller bij 20 graden, 27 keer sneller bij 30 graden, 81 keer sneller bij 40 graden.....

ongeveer...
je hebt de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt :9~

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:06

Epsilon

Op woensdag 06 maart 2002 15:00 schreef Herman het volgende:

ongeveer...
is geen factor 3, maar een factor 2 :)
maar verder klopt je principe wel

maar dit is zeker niet altijd goed trouwens. Je kan beter gewoon ff w88. Geduld is een schone zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.R.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

D.R.

XBox Live Tag: CrazyCavia

Op dinsdag 05 maart 2002 23:28 schreef NextGeneration het volgende:

[..]
(in de bouw maakt het toch niet zoveel uit omdat het toch weggewerkt zit).
Isoleren in de bouw met PUR gaat op basis van 2 componenten en dan kun je dmv een pistool heel secuur en netjes aanbrengen, laag voor laag. Ligt eraan wat de aannemer wilt, 2,5 cm of 4 cm bv.
Alleen het pistool laten liggen en de pomp schiet plotseling aan, geeft zo'n teringzooi :)

Flickr | Groningen Eelde Aviation Society | Flightdiary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:06

Epsilon

Op woensdag 06 maart 2002 18:53 schreef D.R. het volgende:

[..]

Isoleren in de bouw met PUR gaat op basis van 2 componenten en dan kun je dmv een pistool heel secuur en netjes aanbrengen, laag voor laag. Ligt eraan wat de aannemer wilt, 2,5 cm of 4 cm bv.
Alleen het pistool laten liggen en de pomp schiet plotseling aan, geeft zo'n teringzooi :)
hmm
ik heb welles een volle fles pur-schuim in het vuur gegooit >:)

en DAT geeft een teringzooi

ten eerste een enorme knal, ten 2e al die pur vliegt in de rondte (en dat gaat VER hoor :D)

Ik had het in een huis gedaan wat ze nog aan het bouwen waren (half, de ene kant was open en de andere kant dicht). En dat zag er dus echt niet uit. Ik weet niet hoe groot pur uitzet (verhouding) maar het is dan echt gooor hoor.

Volgens mij ben ik nie de enige die het heeft gedaan denk ik... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, het was gisteren voldoende uitgehard om het spul op maat te kunnen snijden.

Vraagje: hoe zit het met vochtdiffusie en PUR schuim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Niet online

php

Van PUR weet ik het niet, maar wel van PU:

PU (2K) is waterdicht, maar niet waterdamp dicht. Dit houdt in dat in de toepassing waar ik het van ken (holle ruimten vullen in boten etc) het PU zich langzaam zal vullen met water, wat in de cellen condenseert. Dit is eenvoudig te voorkomen door de boel in te pakken in het een of ander, zoals PE folie (plastic zak) oid, of als je op sjiek gaat, in een stevige buitenmantel van bijvoorbeeld polyester, epoxy of siliconenrubber oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus eigenlijk is mijn keuze voor PUR ter isolatie van de koude warmtewisselaar niet zo'n strak plan. Waterdamp diffundeert door de cellen heen -> bevriest en zet dus iets uit -> breekt de cellen.

Nouja, we zien wel. Ik had toch geen andere keus gezien het feit dat het vandaag klaar moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28043

Op donderdag 07 maart 2002 11:07 schreef DaBit het volgende:
Dus eigenlijk is mijn keuze voor PUR ter isolatie van de koude warmtewisselaar niet zo'n strak plan. Waterdamp diffundeert door de cellen heen -> bevriest en zet dus iets uit -> breekt de cellen.

Nouja, we zien wel. Ik had toch geen andere keus gezien het feit dat het vandaag klaar moest zijn.
Zolang je pur niet snijd of beschadigt is het waterdicht,
dit is dus aan de binnenkant tegen de apparatuur aan bij jou het geval. Maar aan de buitenzijde waar je het op maat maakt is hij dan niet meer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, maar daar is het niet zo belangrijk. Daar behoort geen vocht/condensatie op te treden.

Het mag van mij nat worden tot het punt waar bevriezing op gaat treden, verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
even leuk om te vermelden, ik heb een paar weken geleden mijn met PUR behandelde BP6 + celeron433 + peltier/waterblok/coldplate) uit mekaar gehaald, en dat ging me gemakkelijk af... tot ik op een plek kwam waar ik vaseline was vergeten te smeren... was echt met geen mogelijkheid van het waterblok af te krijgen. ik hoop dat je er vaseline onder gesmeerd hebt, want anders wordt het een _klere_ zooi :)

Het pur schuim op mijn celeron was toen ongeveer 3cm dik aan alle kanten, en duurde 2 dagen om echt te drogen, trek je conclusies...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 07 maart 2002 11:54 schreef P5ycho het volgende:
tot ik op een plek kwam waar ik vaseline was vergeten te smeren... was echt met geen mogelijkheid van het waterblok af te krijgen. ik hoop dat je er vaseline onder gesmeerd hebt, want anders wordt het een _klere_ zooi :)
Nee, heb ik niet gedaan. 't is ook min of meer de bedoeling dat die laag aan de ondergrond zou hechten.
Pagina: 1