Toon posts:

PIII 1GHz draait als dikke str*nt...

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een PIII 1GHz, op een asus cusl2-c mb, 512 mb ram, GF2 GTS (asus v7700 deluxe) 2x maxtor d740 40GB (a-133), een promise a-133 controller, plex 24x rw en een 54x cdrom, sb live! 5.1 en een ethernetkaartje..

In principe is dit een redelijk snel systeempje.. Alleen hij is niet vooruit te branden...

Het hakkelt en stottert.. etc...

Het is niet de hd, mb, ram.... dat heb ik al uitgetest...

Als ik die hd's bench.. komen ze er bedroevend slecht uit... :(

Weet 1 van jullie misschien wat er aan de hand zou kunnen zijn, wat ik over het hoofd gezien heb?

Ik draai trouwens onder xp

:7

Verwijderd

Probeer eens win98 te installeren, misschien doet ie het dan wel, meet je tenminste zeker dat het geen Hardware matige fout is...

Verwijderd

ik heb wel vaker ellende gehad met die promise controllers, probeer je hddtjes eens op je onboard controller zou ik zeggen, geen oplossing, maar i.i.g. verduidelijking van het probleem zou het wel kunnen geven.

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Op dinsdag 05 maart 2002 12:40 schreef HelleCool het volgende:

Het is niet de hd, mb, ram.... dat heb ik al uitgetest...
Erg controversioneel...
Als ik die hd's bench.. komen ze er bedroevend slecht uit... :(

Verwijderd

Ik heb wel vaker problemen gehad met Xtra Pipo-de-clown ;) maar dan was mun pc alleen traag in de eerste 3 minuten na het opstarten, en tijdens het afsluiten,, vreemd, weet ook nog steeds niet hoe het nou kwam....

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
tsja het is moeilijk in te schatten wat jij met traag bedoelt.
Windows XP is zowiezo erg zwaar dus als je bv. win98 gewend bent en je sinds kort XP draait is dat niet echt raar dat je p3 langzaam vindt.
Een andere oorzaak zouden je ide kabels kunnen zijn die je op je HD het staan. Zorg dat je de goede kabels (80 schielded wire) voor je ultra 133 ata kaart.
Wat ik zelf gedaan heb om de snelheid in XP op te voeren (Ik vond hem erg traag ook in het begin) is sistem restore uitzetten voor drivers die niet nodig zijn (Opslag en zo) en de page file (swap file) helemaal uitzetten. Dat laatste scheelt wel een hoop en je hebt meer ruimte vrij op je schijf. En verder kijk of alle instellingen in de bios goed staan.

=/\= System Status =/\=

Verwijderd

Belangrijkste dingen die je moet doen:

1. Intel INF driver installeren, staat op de Asus CD
2. DMA aanzetten op je IDE-apparaten

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

als je zegt dat het aan de HD's kan liggen (slechte benches) dan neem ik aan dat je al gechecked hebt:

- IDE drivers (chipset drivers)
- DMA instellingen Windows XP
- BIOS instellingen IDE controllers

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Symphony-X
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 12:19
hoeveel watt voeding heb je erin zitten? Bij mij zorgde dat voor veel shit dankzij een zekere geforce die toch wel meer stroom verbruikte dan een PCI kutkaart.

" Play the violent strings of my symphony "

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op dinsdag 05 maart 2002 12:55 schreef Symphony-X het volgende:
hoeveel watt voeding heb je erin zitten? Bij mij zorgde dat voor veel shit dankzij een zekere geforce die toch wel meer stroom verbruikte dan een PCI kutkaart.
Dat zou alleen vastlopers verklaren, niet het traag lopen van het systeem zelf :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 maart 2002 12:55 schreef Symphony-X het volgende:
Er zit een 300W voeding in en alles is aangesloten met van die shielded flatcables (80 pins)...

En ik draai al langere tijd met xp, zonder problemen alleen de laatste tijd issie niet vooruit te branden... :(

En hoe zet je dma aan in win xp??? ik zie daar nergens iets van staan bij de eigenschappen van je harde schijf (zoals in win98)

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-08 19:30
[Intel PIII 1GHz][ASUS CUSL2-C][2x 256MB PC133][2x Maxtor 6L040J2][ASUS V7700-DeLuxe][Plextor PX-W2410A][54X CDRom][Creative SBLive! 5.1][2x Realtek RTL8029][IIyama MA901U][Logitech Cordless Desktop Optical][Promise A-133]

voor deze specs heb je wel brakke lan kaarten :)
ik zou zeggen controleer de drivers eens...

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op dinsdag 05 maart 2002 13:08 schreef Beus het volgende:
...
voor deze specs heb je wel brakke lan kaarten :)
ik zou zeggen controleer de drivers eens...
gelul, die kaarten werken bij veel mensen perfect, de drivers ervan ook. Wat je noemt "zonder reden afgeven op een goedkope produkten" ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op dinsdag 05 maart 2002 13:05 schreef HelleCool het volgende:

[..]

Er zit een 300W voeding in en alles is aangesloten met van die shielded flatcables (80 pins)...

En ik draai al langere tijd met xp, zonder problemen alleen de laatste tijd issie niet vooruit te branden... :(

En hoe zet je dma aan in win xp??? ik zie daar nergens iets van staan bij de eigenschappen van je harde schijf (zoals in win98)

Gebruik zelf geen xp, maar zat het in xp niet bij de eigenschappen van de controller zelf :?

Kan het mis hebben hoor :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op dinsdag 05 maart 2002 13:15 schreef tborgdorff het volgende:
Gebruik zelf geen xp, maar zat het in xp niet bij de eigenschappen van de controller zelf :?
klopt, niet bij de apparaten maar bij de controller (is ook veel logischer IMHO).

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 maart 2002 13:28 schreef limoentje het volgende:

[..]

klopt, niet bij de apparaten maar bij de controller (is ook veel logischer IMHO).
Ja ok maarre bij die promise controller kan ik niets instellen :?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op dinsdag 05 maart 2002 13:31 schreef HelleCool het volgende:
Ja ok maarre bij die promise controller kan ik niets instellen :?
:Y) :Z

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 maart 2002 13:50 schreef limoentje het volgende:

[..]

:Y) :Z
Nee hier heb ik wat aan :P

Gheghe :7

Verwijderd

lol :P

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 maart 2002 12:48 schreef MASH_MAN het volgende:
ik heb wel vaker ellende gehad met die promise controllers, probeer je hddtjes eens op je onboard controller zou ik zeggen, geen oplossing, maar i.i.g. verduidelijking van het probleem zou het wel kunnen geven.
Ja dat heb ik ook al gedaan... Het draaide allemaal erg beroerd op en daarom heb ik juist een extra controller gekocht... |:(

En het maakt dus geen verschil....

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op dinsdag 05 maart 2002 13:52 schreef HelleCool het volgende:

[..]

Zo'n beetje 0,1% van mijn computerkennis gaat over windows xp :P dus ik kan je helaas niet verder helpen...

Maar wel succes met je probleem verder :)

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 11:42
Check eens al je drivers zou ik zeggen, zeker die van je promise controller, daar ligt het probleem volgens mij.

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op dinsdag 05 maart 2002 13:52 schreef HelleCool het volgende:

je zette er zelf een have-a-cigar smiley onder ;) dus ik verwachtte niet al te veel serieuze vraag :)

Dan ff ontopic: die Promise controller heeft waarschijnlijk bij het booten al de goede settings, die kun je dan in Windows niet meer veranderen. Check dus de Promise BIOS (ja als het goed is kun je daarin komen) of de settings daar allemaal goed (AUTO?) staan. Misschien kan het bij die Promise controller ook wel in Windows, maar dan zul je wellicht een andere driverversie moeten proberen. Promise ken ik nl. niet, ken alleen Highpoint :)

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 13:05 schreef HelleCool het volgende:
En wat is er sinds de laatste tijd veranderd? Nieuwe software/updates/hardware?

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Ehrmmm... als je tijd en geduld hebt zou ik de oude vertrouwde aanpak gaan gebruiken.

- Strip je complete pc totdat je alleen nog mobo met RAM en CPU hebt, videokaart en 1 Harddisk in je onboard IDE controller.

- Installeer XP en kijk of het nu wel vlot werkt; is dit niet het geval dan kun je in de BIOS de default settings kiezen en nogmaals opnieuw installeren.

- Check in je BIOS ook of PNP aware OS uit staat.

- Nu steeds een component toevoegen en opnieuw opstarten; gebruik gewoon de standaard drivers van XP... ze zullen niet het maximale uit je spul halen maar vlot genoeg werken.

- Op deze manier moet je uiteindelijk de veroorzaker van je probleem kunnen vinden; let wel: dit apparaat is hoogstwaarschijnlijk niet eens slecht of stuk maar krijgt naar verwachting een vervelend IRQ toegewezen waardoor het met andere componenten stoort.

- Het kan bijvoorbeeld goed gebeuren dat XP je soundcard IRQ 10 geeft en je NIC IRQ 5... werkt wel maar liever andersom: Sound op 5 en NIC op 10.

- Ik ga er van uit dat je tenminste 1 van je onboard IDE controllers niet gebruikt; schakel deze in de bios ook uit, dan scheelt je weer een IRQ.

- En als laatste, hoe lullig het ook moge klinken, verwissel je NIC of Soundcard of whatsoever eens van PCI slot. Ook hieraan kunnen nl. vaste IRQ's zijn verbonden.

Veel succes dude, laat ff weten of het je heeft geholpen o.k? :7

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Verwijderd

De asus CUSL2C als mainboard - heb dat ding zelf ook gehad - en om heel eerlijk te zijn - ik heb dat ding er hooguit 3 dagen in gehad... wat een &#$@! :X ding!!! idd zo traag als dikke :X... vervolgens maar wat expirimentjes meegedaan, soldeerbout erop gezet... is weinig van het mainboard overgebleven :P... dus: probeer eens een ander moederbord... de CUSL2C sucks!! :(

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

welke chipset heeft die cusl ? toch geen via ofwel :D

via = bagger + dikke stront (voor intel procs)

Verwijderd

via zo traag als :X - nooit geen last van... heb zelf een via chipset op een DFI mainboard, maar heb er nooit last mee... is ook lekker snel (alleen de post duurt wat lang)...

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-08 13:04
Ceyenne is echt de eerste op heeeeel internet die zich negatief uitlaat over de prestaties van het CUSL2-C bord.

Het is gewoon onzin
is een super relaxt en SNEL!! bord. Heerlijk om over te klokken etc etc.

Het ligt gewoon ergens anders aan.
Alles stap voor stap uit checekn is het beste.

Succes!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op dinsdag 05 maart 2002 20:33 schreef Klubbheads het volgende:
welke chipset heeft die cusl ? toch geen via ofwel :D

via = bagger + dikke stront (voor intel procs)
Nope, i815 chippie. Intel dus :)

Verwijderd

Ben ik de eerste?! Nou ja... iemand moet de eerste zijn :P - maar goed - bij mij was ie zo traag als :X... met alle componenten die ik nu ook in mn peecee heb zitten (zie mn sig) - heb nu een DFI bordje... perfect!! Om te :*

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
* Icey heeft net het tekstje van greengras uitgeprint...

Je weet maar nooit of je het ooit nodig kan hebben :7.

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Op dinsdag 05 maart 2002 21:15 schreef Ceyene het volgende:
Ben ik de eerste?! Nou ja... iemand moet de eerste zijn :P - maar goed - bij mij was ie zo traag als :X... met alle componenten die ik nu ook in mn peecee heb zitten (zie mn sig) - heb nu een DFI bordje... perfect!! Om te :*
Zet er eens voor de gein een intel i440 bx in man :D weet je pas wat perfect is :7

toen ik nog een p3 800 had liep ik mijn pa's pc met een p3 1ghz op een via chipset er 4 x uit >:)

Verwijderd

uuuhh.. jaah: dat heb ik nu dus ook - kennis van me heeft een Dell Dimension 1gHz - mijn DFI bordje met PIII-850 is een stuk sneller - DFI is niks mis mee- en ook die via chipset die erop zit niet... :P

Verwijderd

heb een AMD teveel ervaringen mee gehad met intel pentium als je het mij vraagt een nieuwe mobo en een nieuwe proc. en kies voor een AMD

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 15:59

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb ook zo'n mobo met mijn ietwat overgeklokte P3 733. Bij mij loopt XP net zo vlot als 98. Ik ben juist meer dan tevreden met dit mobo. En is zeker niet zo traag als sommigen beweren. (Misschien dat ze wel brakke hardware hebben :P )

Ik denk dat het probleem van de topic starter in de Promise kaart zit, anders zou ik het niet weten.

Overigens de instelling voor je HD kun je vinden bij de instellingen van je IDE channels.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Kijk je bios instellingen eens na, installeer de goede drivers en zorg dat dma aanstaat.

De cusl-2 is een prima bord. Op mijn bx bordje liep mijn proc op max 933 nu op 1099 :9~ De snelheid van het bord zou niet goed zijn?? Kijk dan maar eens naar me 3D mark scores. Ik heb trouwens een getweaked bios :P (1.09, evil inside)
Ik ben zeer tevreden over dit bord.

Verwijderd

één zin: volg de 2 tweakguides voor XP op http://www.tweaktown.com (staat rechts onder bij recent guides)

• Slackware
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DMA hoef je voor een promise controller niet apart in te schakelen, staat al standaard aan. Je kan 't ook zien bij het booten, krijg je zo'n schermpje met alle hd's op de promise controller, daar staat ook wel wat bij over dma.

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 20:27
Op dinsdag 05 maart 2002 13:09 schreef limoentje het volgende:

[..]

gelul, die kaarten werken bij veel mensen perfect, de drivers ervan ook. Wat je noemt "zonder reden afgeven op een goedkope produkten" ...
Die Realteks zijn ook brakke producten...

Die halen bij lange na niet eens de volle 100 mbit |:(

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Mijn realteks halen onder linux zeker wel 11 a 12mb/s hoor :) onder windows is het 8mb/s :D

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 08:28 schreef MST_Morpheus het volgende:
Ik denk dat het probleem van de topic starter in de Promise kaart zit, anders zou ik het niet weten.
Nou op zich zou je gelijk kunnen hebben, daar ik niet voor de aanschaf van die controller net zo'n trage pc had als erna...

Ik heb die controller juist gekocht omdat mijn pc traag was... Ik dacht aan een conflict ofzo tussen de 2 hd's aan 1 ide controller....

Maar nee dus :(

En ik heb een tijdje geleden een soort van crash gehad... Kon niet meer opstarten enzo... Nadat ik weer win xp had geinstalleerd, is het nooit meer goed gekomen... Sinds die "crash" is mijn pc gewoon nooit meer zo snel geweest als daarvoor.... Erg vreemd...

Maar zoals ik al zei, mijn harde schijven zijn goed, aan het moederbord ligt het ook niet, geheugen is ook okee.

Als ik de boel opstart in de minimum configuratie, mb, cpu, ram, hd, vga... Dan is ie ook traag...

Iets in mijn pc werkt niet zoals het hoort... Het enige wat het zou kunnen zijn is mijn vgakaart... Alleen de vga kaart heeft toch geen invloed op de performance van een harde schijf in een benchmark????

Als ik ze benchmark in SiSoft Sandra 2002 dan komen alle partities op een score van rond de 21000 uit... Terwijl ik in meerdere testen heb gelezen dat mijn hd's gewoonweg een van de snelsten zijn....

Maar ik weet het niet meer, de puterboer ook niet... |:(

Drivers installeer ik amper... ik gebruik de drivers van xp zelf...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 09:59 schreef msteggink het volgende:

[..]

Die Realteks zijn ook brakke producten...

Die halen bij lange na niet eens de volle 100 mbit |:(
Ehm ik heb geen problemen hoor met die realteks... Kopieren van mijn ene pc naar mijn andere gaat via het netwerk sneller als van mijn ene naar me andere partitie...

Damn... mijn pc sux bigtime :9 Eigenlijk tijd voor een nieuwe... Alleen is mijn pc in principe snel zat voor alle dingen...

Nouja ik rommel nog wel wat... en anders valt ie "per ongeluk" uit het raam ofzo... ;)

Verwijderd

Heb 2 realtek 8139 kaarten in mn systeem zitten - 1 voor internet, en 1tje voor lokaal netwerk - ze werken perfect, stabiel en erg snel, net zo snel als een 3com 3c905c die ik ook een tijd heb gebruikt (de 3com kan alleen iets meer en de kwaliteit is misschien iets beter, maar dat zegt dus niet dat realtek slecht is);;; :P

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 12:59 schreef HelleCool het volgende:

Als ik ze benchmark in SiSoft Sandra 2002 dan komen alle partities op een score van rond de 21000 uit... Terwijl ik in meerdere testen heb gelezen dat mijn hd's gewoonweg een van de snelsten zijn....

Maar ik weet het niet meer, de puterboer ook niet... |:(

Drivers installeer ik amper... ik gebruik de drivers van xp zelf...

lees ff voor je raid probleem: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/429158
staat oa in dat je wellicht betere performance hebt als je ze als cable select instelt. (vraag me niet waarom)

Gebruik toch maar andere drivers voor je videokaart, nics (realtec heeft nieuwere drivers op hun site staan) en andere nieuwere drivers als de nieuwere intel chipset drivers.

Stop die controller een in het pci slot naast je agp, want die kan je in de bios als busmasterpci slot instellen, ofwel die krijgt voorrang boven de andere sloten.

Suc6
Pagina: 1