Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Concept "Maglev Mouse"

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Na een tijdje geleden een casemodding van iemand gelezen te hebben, hij had zijn muis verandert door een ventilatortje in te bouwen, waardoor je hand niet zal gaan zweten onder het gamen, kwam ik ook op een idee.

Ik wou hier even vragen wat jullie hier van denken en wat er misschien mis zal gaan en ideeen etc..

Oke het volgende wil ik gaan doen. Ik wil een Magnetische Muis maak. Niet het interne gedeelte van de muis, maar voor een soepelere beweging. Dus nog beter te kunnen gamen.

Het volgende heb ik bedacht;

- Je maakt onder je muis een paar kleine magneten vast
- Je zorgt dat je een grote ijzeren plaat hebt, die magnetisch is. En het liefst 1 die je kunt uitzetten (het magnetische gedeelte)
- Zorg er voor dat de magneten elkaar afketsen en dat ze de zelfde magnetische kracht hebben.

nu heb dus zeg maar een muis die "zweeft". Die ijzeren plaat gaat pas aan als je de muis aanraakt.

Ik wou hier dan een optical muis voor gebruiken. Hier zit mijn probleem een beetje, want een opticalmuis mag je niet echt ver boven de tafel houden, dan ziet de laser niet vergenoeg en hij zal het niet doen.

Just a idea...en het leek me wel een leuke uitdaging om er aan te beginnen..wat denken jullie?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 19:57
Geen antwoord, wel een vraag: als je de plaat op stroom zet, gebeurt er dan niets met je computer, boxen & beeldscherm?

Verbouwing

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:43

JT

VETAK y0

Op zaterdag 02 maart 2002 11:49 schreef The Real Falcon het volgende:
Na een tijdje geleden een casemodding van iemand gelezen te hebben, hij had zijn muis verandert door een ventilatortje in te bouwen, waardoor je hand niet zal gaan zweten onder het gamen, kwam ik ook op een idee.

Ik wou hier even vragen wat jullie hier van denken en wat er misschien mis zal gaan en ideeen etc..

Oke het volgende wil ik gaan doen. Ik wil een Magnetische Muis maak. Niet het interne gedeelte van de muis, maar voor een soepelere beweging. Dus nog beter te kunnen gamen.

Het volgende heb ik bedacht;

- Je maakt onder je muis een paar kleine magneten vast
- Je zorgt dat je een grote ijzeren plaat hebt, die magnetisch is. En het liefst 1 die je kunt uitzetten (het magnetische gedeelte)
- Zorg er voor dat de magneten elkaar afketsen en dat ze de zelfde magnetische kracht hebben.

nu heb dus zeg maar een muis die "zweeft". Die ijzeren plaat gaat pas aan als je de muis aanraakt.

Ik wou hier dan een optical muis voor gebruiken. Hier zit mijn probleem een beetje, want een opticalmuis mag je niet echt ver boven de tafel houden, dan ziet de laser niet vergenoeg en hij zal het niet doen.

Just a idea...en het leek me wel een leuke uitdaging om er aan te beginnen..wat denken jullie?
Dan mag je hele sterke magneten hebben, die muis moet dan een paar kilo tillen. Maar las het lukt zie ik graag de resultaten.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wel leuk ja, maar zo'n muis mag inderdaad maar een heel klein stukje boven het oppervlak zitten. Maarja, misschien als je de magneetjes er een beetje in stopt kan het wel lukken, mits je een plaat kan maken die overal een even grote magnetische kracht heeft.
Ook handig voor schroefjes trouwens, zo'n plaat op je bureau :)

• elgringo
  • Laatst online: 16-09 20:30
leuk idee werk niet...
- als jij mageneten draait zullen ze aantrekken. Dit is ook de rust houding van de magneten. Dus je muis zal willen draaien wat irri is.
-Je rust met je hand op je muis dus je hebt donders sterke mageneten nodig, waardoor je muis lomp groot wordt.
-je elektomagneetmuismat wek je leuk veld op: monitor, luidspreker, pc zullen hier last van hebben. En jij op den duur ook.

Neem een airhockey veld... :Y)

if broken it is, fix it you should

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:15
Ik denk dat een zwevende muis de precisie niet ten goede zal komen. Daarnaast zullen mensen met een pacemaker ook niet blij worden van dit soort magnetische velden ;)

• XyonN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03-2022

XyonN

Onderkin zul je bedoelen....

Op zaterdag 02 maart 2002 12:01 schreef elgringo het volgende:
leuk idee werk niet...
- als jij mageneten draait zullen ze aantrekken. Dit is ook de rust houding van de magneten. Dus je muis zal willen draaien wat irri is.
-Je rust met je hand op je muis dus je hebt donders sterke mageneten nodig, waardoor je muis lomp groot wordt.
-je elektomagneetmuismat wek je leuk veld op: monitor, luidspreker, pc zullen hier last van hebben. En jij op den duur ook.

Neem een airhockey veld... :Y)
Daar sluit ik me bij aan ;)

Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:16
Wat hier boven staat klopt denk ik wel. Maar als je aan de rand van die plaat een kussen maakt waar je arm op rust, heb je minder kanst op RSI, maar heb je ook minder sterke magneten nodig.

Anders maak je er toch een hovercraft van? ;) (mm, best goed idee eigenlijk...)

Verwijderd

airhockey veld!!!!!!
gaatjes in je bureau ventilator eronder :P
Beetje opvoeren dat ding :D
en voila!!!
:D

• Spleasure
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-10 16:56

Spleasure

Ik hier?

heb je gewoon een wat sterkere ventilator nodig dan in die ene muismod :P

Verwijderd

werkt niet
zal niet lukken
niet fijn voor je elektronica

hou maar op :P

• Xenon
  • Laatst online: 21-08 09:12
Niet echt uitvoerbaar idee...

Zie hierboven naar de dingen waaraan ik ook al aan't denken was

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Concept closed. "It cannot be maked" :)

Thnx for the reacties jongens...

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

Je monitor gaat ook aardig vlekken vertonen denk ik met zo'n partij magneten in de buurt.

• SinergyX
  • Laatst online: 15:27

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kan je niet iets met hele kleine "wieltjes"; kogerlagertjes of andere ijzeren balletjes in een "huisje".

Dan heb je maar druk op 4 punten, en lijkt me zeer glijend te gaan (die plastic dingen on mn muis beginnen te slijten, gaat steeds stroever)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

"It cannot be maked"
Gargl :( ...cannot be MADE, alsjeblieft. Dat woord zou toch bekend moeten zijn.

Still: tof plan. Als ik een antigravveld heb gaan we samen knutselen. Of iets met een goed gekoelde plaat ijs, en een muis met verwarming?

Airhockey? IJshockey! :P

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:21
uh, zitten er geen chips in de muis?
Wordt de data in die chips niet gewist door magnetische velden?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Chiron
  • Laatst online: 19:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Op zaterdag 02 maart 2002 15:03 schreef Nitrox_Infinity het volgende:
uh, zitten er geen chips in de muis?
Wordt de data in die chips niet gewist door magnetische velden?
laat staan je monitor die dan compleet de pan uit flipt

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Kom op zeg, waarom is iedereen zo negatief?

Dit concept is best wel aardig, en ook redelijk uitvoerbaar. (Je monitor zul je moeten afschermen, maar verder kan zo'n magnetisch veldje niet veel kwaad hoor).

Het grootste probleem zit 'm in de juiste sterkte van je magnetisch veld... je hand geeft niet altijd dezelfde druk naar beneden, maar toch wil je je muis op ongeveer dezelfde hoogte houden. De slimste oplossing is een systeem waarbij de muis net contact blijft houden met de plaat, waarbij de stroom dus uitgeschakeld (langzaam!) wordt zodra de muis begint te 'vliegen'.

Ik hoop wel dat je 't geld en de kennis voor zo'n installatie hebt, en niet verwacht dat je binnen een halfjaar lekker kunt muizen. Maar een leuke uitdaging is 't zeker wel.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Volgens mij is het geen problemen met dat zweven... kijk duwt de muis wel om laag....en trouwens heb je welles geprobeerd om 2 magneten aan elkaar te krijgen?.. VEEL SUCCES!.. Het enigste wat hij zal doen.. is naar de zijkanten willen... maar dit is te sturen..

Trouwens ander maglev concept heb ik ook al bedacht.. ik zal even een tekeninkje hier zo meteen neerzetten..

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:41

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Muis op kleine zwenkschaatsjes (nee niet klapschaats ;) ) en dan een mini-ijsbaan eronder..... :P Met die installatie kun je meteen je drank koelen enzo. (en proc?...)

Verwijderd

-=[Jeugdsentiment]=-

airhockey , is da nie met die schijfjes op zon tafel , en als je dan supethard tegen die schijf ramde , vloog de schijf de hele zaal door ? jah he ...nou ...da vink tof ..

over je project...

it aint gonna happen :)

• happy3736
  • Laatst online: 30-12-2024
Op zondag 03 maart 2002 05:10 schreef WaXWeAzLE het volgende:
-=[Jeugdsentiment]=-

airhockey , is da nie met die schijfjes op zon tafel , en als je dan supethard tegen die schijf ramde , vloog de schijf de hele zaal door ? jah he ...nou ...da vink tof ..

over je project...

it aint gonna happen :)
[/offtopic]
wrom ben je niet op de irc ik verveel me :P :+ :'(
[/offtopic]

volgens mij moet dit wel lukken
maar je moet de ondersteplaat ook als een magneet hebben
dan stoten ze elkaar af
zulke sterke magneten heb je niet nodig
maar ik denk dat je muis er wel vandoor gaat
de magneten drukken elkaar weg

nouja veel suc6 als je je plan nog wilt doorzetten

Verwijderd

Hmm, het lijkt me niet erg relaxt om steeds maar met je klauwen in een magnetisch veld te hangen.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
gaat niet werken, omdat jouw arm+muis meer dan 1kg weegt. probeer maar eens magneten te vinden die 1kg houden zonder dat heel je elektronica eraan gaat....

airhockeyveld is een goed id, en glijlagers is al een keer gedaan toch?

Verwijderd

Een dergelijk magnetische veld is nogal ;) schadelijk voor het celweefsel in je hand e.d. Maar ja, als jij graag je gezondheid inlevert voor een paar frags extra, be my guest :)

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 08:47 schreef insan1ty:
airhockeyveld is een goed id, en glijlagers is al een keer gedaan toch?
Dat heeft een betere kans van slagen ja. Nou nog zien of je ergens een 'continue' compressor + metalen plaat met gaatjes vandaan kunt halen... :)

• XyonN
  • Laatst online: 25-03-2022

XyonN

Onderkin zul je bedoelen....

Ik heb het......
Maak een touwtje vast aan het plafond.
Laat het touwtje 10 CM boven je bureau stoppen.
Maak er 2 lussen aan, en dan zo, dat als je je muis in die 2 lussen hangt dat-ie net niet je bureau aanraakt(en in evenwicht hangt. 8-)
"Hang-glide-mouse" dus! >:)

Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!

• Corn
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

celweefsel in je hand.... whatever. Het zit zo: we leven op een hele grote magneet, en gaan we daar dood aan? Nou ja, op een gegeven moment wel ja. :) Maar een magnetisch veld is GEEN zender o.i.d. De cellen in je poot zullen niet gaan muteren en kankercellen worden. Dus je gezondheid zal er niet slechter op worden. Alleen je monitor.... tsja... >:) CRT's worden er niet vrolijker van iig, en je portemonnee wil je ook niet op je muismat leggen :P En technisch is het wel haalbaar, maar er zit een klein probleempje aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  _ Z__
/__N__ \-------
`````````````````````````

Doordat de magneten zo sterk moeten zijn dat ze ook een deel van het gewicht van je hand op moeten tillen, zal de muis alleen zo'n 10cm boven de grond bllijven "hoveren". Op zich niet zo'n probleem, maar hij is dan heel onstabiel, en wil dan graag op z'n ruggetje gaan liggen. -> Z wordt aangetrokken en de muis valt dood neer >:) Vervolgens zit de muis muurvast aan de muispad, en moet je hem er met brute kracht afslopen.
Daarbij, er moet ook een flinke magneet in de muis zitten, en heb je daar wel plaats voor?
Ik weet dat er een heleboel van deze dingen al gezegd zijn, maar ik had gewoon zin om dit ff wetenschappelijk aan te pakken :9

Verwijderd

Je zou het ook kunnen doen door een grote supergeleidende plaat als muismat te gebruiken en die constant af te koelen tot extreem lage temperaturen met vloeibare stikstof zoals hier: http://www.fieldlines.com/other/superconductor.html

(haalbaar? nou nee :) )

of je gebruikt twee neodymium-ijzer-boron magneten, de sterkst magnetische legering die we kennen, stond laatst wat over op slashdot.. oh ja, 'home-made gauss gun'

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Op zondag 03 maart 2002 10:02 schreef Cornholio2001 het volgende:
celweefsel in je hand.... whatever. Het zit zo: we leven op een hele grote magneet, en gaan we daar dood aan? Nou ja, op een gegeven moment wel ja. :) Maar een magnetisch veld is GEEN zender o.i.d. De cellen in je poot zullen niet gaan muteren en kankercellen worden. Dus je gezondheid zal er niet slechter op worden. Alleen je monitor.... tsja... >:) CRT's worden er niet vrolijker van iig, en je portemonnee wil je ook niet op je muismat leggen :P En technisch is het wel haalbaar, maar er zit een klein probleempje aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  _ Z__
/__N__ \-------
`````````````````````````

Doordat de magneten zo sterk moeten zijn dat ze ook een deel van het gewicht van je hand op moeten tillen, zal de muis alleen zo'n 10cm boven de grond bllijven "hoveren". Op zich niet zo'n probleem, maar hij is dan heel onstabiel, en wil dan graag op z'n ruggetje gaan liggen. -> Z wordt aangetrokken en de muis valt dood neer >:) Vervolgens zit de muis muurvast aan de muispad, en moet je hem er met brute kracht afslopen.
Daarbij, er moet ook een flinke magneet in de muis zitten, en heb je daar wel plaats voor?
Ik weet dat er een heleboel van deze dingen al gezegd zijn, maar ik had gewoon zin om dit ff wetenschappelijk aan te pakken :9
Daar zat ik ook aan te denken, maar dan met meer magneetjes in de muis, met de zelfde polen naar buiten laten wijzen. Goed dichtmaken.
En de magneten verdelen over de onderkant, zodat hij recht komt te 'liggen'.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Hey als je nou van die uhm balletjes erin doet..weet je hoe veel beter dat is??...
Van die ronde ijzeren dingen erin maken die kunnen draaien :) beetje boter/vet op je mat en muizen maar :P

• Macros
  • Laatst online: 21-11 11:06

Macros

I'm watching...

Alles is al gezegd, het gaat niet lukken.
Moet wel lachen om al die mensen die denken dat het wel kan :D

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:27

kimjansen

Nu ff niks...

Op zondag 03 maart 2002 08:47 schreef insan1ty het volgende:
gaat niet werken, omdat jouw arm+muis meer dan 1kg weegt. probeer maar eens magneten te vinden die 1kg houden zonder dat heel je elektronica eraan gaat....
Ewm men neme een oude harddisk, men pakke een draaistokje en maakt dat kassie open... Kijk waar de arm (waar de koppen aan vastzitten) zit, schroef hem uit elkaar en haal de 2 of 4 magneten die de arm laten "zweven" eruit...
Deze magneten zijn echt supersterk en halfrond... Past precies in je knaagdier... Of het erg goed is voor je monitor, ewm nou nee maar dan moet je hem daar ook maar niet aan ophangen...

Het gedeelte van je muismat zal iets moeilijker worden vrees ik

Speed kills, but beauty lives forever...

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
:)....ik ga het toch proberen... maar dan met een iets ander concept. Wel Maglev trouwens!..

Men neme:

- Platte staaf magneet
- Een optical muis met in het midden een gat, het gat is van magneet.
- Men steekt de staaf er in
- Dan heb je nog een platform nodig. Zorg dat er aan weerzijde een gleuf zit met aan de zij/boven/onder kant magneet. Aan het uiteinde wel afgesloten. En een stuk ijzer tussen deze 2 zijde... waar de muis zeg maar boven "magleved" :)

Nu heb een frame waar je muis in magleved :)

Moet lukken ? toch?

Verwijderd

Bij dat magnetisch veld dat jij nodig hebt staan de polen tegenover elkaar, dus noord staat boven noord en zuid boven zuid. Nog niet aan gedacht dat de muis zich omdraai omdat noord zuid aantrekt en andersom. :) Lukt dus niet.
(Niet alles gelezen dus sorry als mijn antwoor al ergens staat)

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Muis kan zich niet omdraaien! :).. het is een magneet staaf die plat is.

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:12
De muis moet de afstand tot de mat meten en die doorgeven aan een controller die dan de magneet sterkte regelt. De onderkant vande muis moet een platte magneet worden, die heb ik wel eens gezien, van die plakken magneet :) Je mat word wat lastiger maar wel te doen. Een grote feriet plaat met veel spoelen eronder moet mogelijk zijn.Feriet is niet magnetisch uit zichzelf waardoor de muis nooit vast gaat zitten op je mat :) Als ik het materiaal had zou ik het meteen gaan maken, erg gaaf. Je kan ook meteen je muis besturen door sommige spoelen af en toe van polariteit te veranderen :) en/of zwakker/sterker te maken. Dit idee is dus zeker wel mogelijk en volgensmij ook al wel eens uitgevoerd. Niet voor een muis....

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
AAAAAARGHHHHH hou op mensen! WTF is er mis met een normale optische muis?! Mijn muis heeft al TWEE ledjes...alsof dat niet genoeg is! Wat wil je, dat je muis rondjes kan dansen over je tafel en liedjes zingen? |:(

move -> [HK] :P

I reject your reality, and substitute my own.

• Corn
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

Op een saaie zondagavond 03 maart 2002 17:32 schreef kimjansen het volgende:
Kijk waar de arm (waar de koppen aan vastzitten) zit, schroef hem uit elkaar en haal de 2 of 4 magneten die de arm laten "zweven" eruit...
Deze magneten zijn echt supersterk en halfrond... Past precies in je knaagdier...
Ik weet niet hoe jou hd in elkaar zit, maar koppen "zweven" al vanaf het begin af aan op het Bernoulli effect. En niet op magneten. Kan zijn dat je de magneten bedoeld die de koppen heen en weer slingeren over de schijf.... maar die hebben vrij weinig met "zweven" te maken
Muis kan zich niet omdraaien! .. het is een magneet staaf die plat is.
Leukerd..... denk eens goed na over wat je zegt.... en kijk eens naar mijn mooie tekeningetje

• DeX
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

Magnetisme en Pc-onderdelen?

Verwijderd

als je de magneetjes nou aan de binnenkant van je muis monteert? dan kan je het in plaats van om je muis te laten zweven gebruiken om je muis lichter verplaatsbaar te maken, hij hoeft toch niet perse in de lucht te hangen?

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 05:39 schreef happy3736 het volgende:

[..]

[/offtopic]
wrom ben je niet op de irc ik verveel me :P :+ :'(
[/offtopic]
[/bestwelofftopic]
aap , ik was wel @ irc
[/bestwelofftopic]

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 10:02 schreef Cornholio2001 het volgende:
....
Bij mij op school had de TOA pas een paar magneetjes met een doorsnede van ongeveer 7 mm die je als ze op elkaar zaten alleen maar van elkaar afkreeg als je je nagel er tussen duwde (best wel sterk zeg maar).

Verwijderd

/me krijgt et id dat et geen goed id is
:P :P :P
Pagina: 1