HD silencer ?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Topicstarter
Heeft er iemand ervaring met dit ding ?? :

http://www.silentpc.nl/prod04.htm

ik wil een maxtor 5400rpm 160gb drive kopen en hierin hangen..

IP Rocks

Verwijderd

heb er geen ervaring mee maar wat moet je ingodsnaam met een 160 GB schijf?

Verwijderd

tja,zal best wel helpen maar als je hem echt 100% wil silencen dan pak je een grote moker en deel je 3 flinke slagen uit

Verwijderd

En nu kappen met die offtopic crap-replies

• redguy
  • Niet online

redguy

Topicstarter
Wat ik er mee moet ?

In een server stoppen, in de kelder kwakken met een 100Mb touwtje er aan en al mijn cd's etc omzetten naar MP3 voor m'n barebone... En niet te vegeten mijn divx-jes..

IP Rocks

Verwijderd

Mmm ff snel doorgelezen.Ziet er goed uit en reduceerd ongeveer 90 % das toch een hele hoop. Heb er helaas geen ervaring mee maar als ik geld zou hebben dan zou eht zeker doen / proberen.

EN 160 gig is gewoon toppie :P

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:07

ChUcKiE

Dus........

Ik heb er een en ik gebruik um voor mijn 40GB IBM 7200RPM. Werkt perfect!!! je hoort je hdd niet noemenswaardig meer!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Isoleert dat geen warmte :? Ziet er namelijk wel naar uit en dat is niet goed voor je hd

iStockphoto

• HansH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-03 06:36
Als je hem toch in de kelder plaats lijkt me niet dat je dan een silencer nodig hebt. De meeste herrie zal waarschijnlijk komen van je cpu fan of voeding fan. Deze herrie overstemt dan je hd, dus lijkt me dat je die silencer niet nodig hebt.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:36
>> [forum=6].

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-04 21:01
Let nog ff hierop:
SilentDrive has the thermal capacity to cool hard disk drives that dissipate up to 5W of heat. However, drive manufacturers do not readily specify the heat dissipation of their drives. Therefore, Silent Systems has established the drives spindle speed as a proxy for heat dissipation. SilentDrive is specified to operate with hard drive spindle speeds of up to 5400 rpm. Whether the hard drive is an IDE or SCSI type is not relevant to the heat dissipation limitation. However, most SCSI drive spindle speeds are higher than 5400 rpm and therefore are not generally considered compatible with SilentDrive.
Je schijf mag maximaal 5W produceren... Bij een zware 160 GB zou dat best wel eens meer kunnen zijn, moet je ff de specs checken bij Maxtor...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Je moet gewoon kijken wat die 160 GB aan wattage afgeeft. Als dat minder is dan wat dat ding kan dissiperen dan gaat het. Maar zo'n dikke Maxtor zal wel flink wat platters en koppen hebben.

Maar als ie toch in je kelder staat .. wat boeit de herrie dan?

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op vrijdag 01 maart 2002 13:23 schreef HlpDsK het volgende:
Je moet gewoon kijken wat die 160 GB aan wattage afgeeft. Als dat minder is dan wat dat ding kan dissiperen dan gaat het. Maar zo'n dikke Maxtor zal wel flink wat platters en koppen hebben.

Maar als ie toch in je kelder staat .. wat boeit de herrie dan?
Ja precies...

Ik heb zelf ook zo'n silentdrive met mijn ibm erin.
Ik hoor de schijf er makkelijk doorheen, maar dat komt omdat die hdd brak en stervende is... ;(

Reken maar dat als je er een 5400rpm drive instopt, dat je die dan echt niet meer hoort hoor :)
Maar nogmaals, waarom moet dat ding stil als ie in je kelder staat :?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
hmm geen ervaring ermee, maar Maxtor 5400RPM schijven zijn sowieso harstikke stil hoor, denk dat je er niet echt last van zult hebben, als je een beetje kast eromheen bouwt al helemaal niet :)

• 9nevermind9
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
als die toch al in de kelder komt te liggen waarom wikkel je er dan niet gewoon een deken omheen (en de achterkant wel open laten om de airflow nog een beetje goed te laten) het wordt wel warmer maar een servertje hoeft toch nooit zo warm te worden

specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!

• redguy
  • Niet online

redguy

Topicstarter
Omdat dat ding daar niet hoort te staan en ik zowiezo liever niet heb dat iemand die machine kan horen..

Ze hoeven niet allemaal te weten dat er een glasvezel door de regenpijp loopt :-)

IP Rocks

Verwijderd

Met die warmte valt reuze mee. Je HD zit tussen 2 aluminium platen geklemd die naar de buitenkant van je silentdrive komen. Ik heb gezorgd dat er een luchtstroom (niet eens hard) langs komt en de temp van mijn HD komt niet boven de 43 gr C uit (ook als ie een week heeft aangestaan).

Verwijderd

vriend van me heeft er 1
werkt zeer goed alleen je moet oplette dat die metalen dingen de kast goed raken zodat de warmte die de hd produceerd goed kan weg gaan via de kast.

Geluid is nagenoeg verdwenen van de hd :Z

• 9nevermind9
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
Op vrijdag 01 maart 2002 14:00 schreef redguy het volgende:
Omdat dat ding daar niet hoort te staan en ik zowiezo liever niet heb dat iemand die machine kan horen..

Ze hoeven niet allemaal te weten dat er een glasvezel door de regenpijp loopt :-)
nou dan is een deken perfect heb je diret de rest van je kast ook geisoleert niemand hoort wat en het kost je (bijna) niks

specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-04 19:56
Op vrijdag 01 maart 2002 14:08 schreef 9nevermind9 het volgende:

[..]

nou dan is een deken perfect heb je diret de rest van je kast ook geisoleert niemand hoort wat en het kost je (bijna) niks
beetje warm voor de proc etc? :D

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 13:08 schreef redguy het volgende:
Heeft er iemand ervaring met dit ding ?? :

http://www.silentpc.nl/prod04.htm

ik wil een maxtor 5400rpm 160gb drive kopen en hierin hangen..
maaktie herrie dan?

• GarBaGe
Op vrijdag 01 maart 2002 13:36 schreef tborgdorff het volgende:
...
Ik hoor de schijf er makkelijk doorheen, maar dat komt omdat die hdd brak en stervende is... ;(
...
Hoe zou dat nu komen :?

Die IBM doet meer dan 5W en omdat het een GXP-serie schijf betreft gevoelig voor hogere temperaturen. Oftewel: je schijf wordt te warm in je SilentDrive waardoor ie stuk gaat...
Lijkt me zo klaar als een klontje...

• GarBaGe
Op vrijdag 01 maart 2002 14:53 schreef Thund3rKn0L het volgende:

[..]

maaktie herrie dan?
BTW, ik heb 4x 60 GB (seagates) 5400 rpm in een RAID-5 config in een mooi linux servertje hier. Nix speciaals gedaan om dat ding stil te krijgen, maar die schijven hoor je absoluut niet...

Die hele bak is fluisterstil.

Overigens niet helemaal eerlijk, natuurlijk, want de controller (een 3Ware Escalade 6410B) is niet snel genoeg om de maximale snelheid van de schijven te gebruiken...
De harddisks moeten continue wachten op data van de controller... Maar dat is de penalty van een RAID-5...

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:32
De herry van 5400RPM schijven valt al best mee. Heb een 7200RPM Maxtor (20GB) en een 7200RPM WD (10GB). Maar die produceren niet heel veel geluid. 'tis vaak dat irri fannetje op m'n cpu met z'n 5000rpm. Schijven zijn over het algemeen al vrij stil.

Ik hoorde trouwens ook ergens iets over vloeistof gelagerde schijven... Die schijnen nog stiller te zijn. En kun je niet veel beter je hele kast isoleren? Heb je van andere geluiden ook minder last. En het is makkelijker ivm je koeling. Die harddisk alleen is vrij lastig om hem goed koel te houden. De hele kast kun je met een paar fans op 7V goed doen.

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op vrijdag 01 maart 2002 14:59 schreef GarBaGe het volgende:

[..]

Hoe zou dat nu komen :?

Die IBM doet meer dan 5W en omdat het een GXP-serie schijf betreft gevoelig voor hogere temperaturen. Oftewel: je schijf wordt te warm in je SilentDrive waardoor ie stuk gaat...
Lijkt me zo klaar als een klontje...
Dan ligt de schuld bij informatique, die zeiden dat het makkelijk kon.....

• GarBaGe
Op vrijdag 01 maart 2002 15:04 schreef MMS_El_Guapo het volgende:
Ik hoorde trouwens ook ergens iets over vloeistof gelagerde schijven... Die schijnen nog stiller te zijn. En kun je niet veel beter je hele kast isoleren? Heb je van andere geluiden ook minder last. En het is makkelijker ivm je koeling. Die harddisk alleen is vrij lastig om hem goed koel te houden. De hele kast kun je met een paar fans op 7V goed doen.
De vloeistof gelagerde schijven (Fluid Dynamic Bearing, o.a. de Seagate Barracude IV) hebben een constant geluidsniveau (van het spinnen van de disk) wat onder het door mensen waarneem niveau ligt. (iets van < 29 dBA ofzo) Alleen zoeken op de disk is dan nog hoorbaar... maar hier zijn dan kleine software progjes voor van de verschillende harddisk producenten, om de koppen wat langzamer te laten bewegen... Kost je wel wat performance, maar dan ben je werkelijk alle herrie kwijt...

Vaak zijn CPU-fans de boosdoener van veel lawaai...

• Oscar the Grouch
  • Laatst online: 15-04 14:41

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

HA>>OM

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Je bewering klopt ook helemaal niet. Die IBM kan er wel in. Kijk maar eens in de specs.

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 18:21 schreef linus-1 het volgende:
Je bewering klopt ook helemaal niet. Die IBM kan er wel in. Kijk maar eens in de specs.
Volgens diezelfde specs kan die IBM goed tegen z'n eigen hitte. Da's dus ook gebleken van niet.

Ik hang dan ook niet voor niks een 80 mm voor m'n IBM.

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 18:52 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Volgens diezelfde specs kan die IBM goed tegen z'n eigen hitte. Da's dus ook gebleken van niet.

Wie zegt dat het door de :Z Silent Drive komt ? Beetje kort door de bocht om zomaar deze conclusie te trekken als de betrouwbaarheid :r van die schijf sowieso lager dan gemiddeld blijkt te zijn.

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op vrijdag 01 maart 2002 18:52 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

En dan klagen dat je computer teveel lawaai maakt :? ;)

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 13:03 schreef tborgdorff het volgende:

[..]

En dan klagen dat je computer teveel lawaai maakt :? ;)
op 4,5 volt.

Straks aan een baybus 12/7/0.

Nu een Sunon, straks een Papst.

Herrie = slecht

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 18:56 schreef linus-1 het volgende:

[..]

Wie zegt dat het door de :Z Silent Drive komt ? Beetje kort door de bocht om zomaar deze conclusie te trekken als de betrouwbaarheid :r van die schijf sowieso lager dan gemiddeld blijkt te zijn.
Kun jij überhaupt wel begrijpend lezen kerel?

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op zaterdag 02 maart 2002 13:13 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

op 4,5 volt.

Straks aan een baybus 12/7/0.

Nu een Sunon, straks een Papst.

Herrie = slecht
Da's beterz. Herrie is idd slecht, das ook de reden waarom die ibm hier in een silentdrive zit.

Ik kan nou wel een nieuw 5400rpm maxtor schijfje gaan bestellen, maar volgens mij is het verschil met 7200rpm best groot qua snelheid.

Iemand een idee hierover?

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 13:14 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Kun jij überhaupt wel begrijpend lezen kerel?
Oeps ik word meteen afgestraft |:(

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:47

Wimo.

Shake and Bake!

Op zaterdag 02 maart 2002 17:32 schreef linus-1 het volgende:

[..]

Oeps ik word meteen afgestraft |:(
Wen er maar aan

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 18:05 schreef Wimo. het volgende:

[..]

Wen er maar aan
¿# Is het hier zo erg dan ??

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik heb ook lang lopen zoeken naar een manier om m'n HD stil te krijgen (net als HlpDsk) maar ben uiteindelijk overgestapt naar een Seagate Barracuda IV en in zo'n zelfde silentdrive gemonteerd. Resultaat: Schijf is niet meer hoorbaar, alleen heel lichtjes bij extreem veel schijf activiteit.

Wat vaak de meeste herrie maakt is overigens niet altijd de cpu-fan. Ik heb een Papst 8412NGML fan gewoon op 12V die stiller is dan die kleine rotfannetjes op m'n mobo en GPU. Die op het mobo heb ik inmiddels uitgezet (merk niks van minder stabiliteit). Als PSU heb ik een Zalman 300W voeding. dies ook lekker stil, maar die hoor je toch nog het best van het hele systeem.

't valt nie mee ;)

Verwijderd

Ik blijf ondanks de silent drive toch nog iets van het draaien van mijn HD horen. De rest is eigenlijk ZO stil dat dit er bovenuitkomt. Niet hard maar het is gewoon zo hoe stil dan ook het minst stille component hoor je het best.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 13:36 schreef tborgdorff het volgende:

[..]

Ja precies...

Je IBM wordt ook te heet in dat ding. Ik heb zelf al 2 kapotte IBM's gehad (ongekoeld) en die zijn binnen een paar maanden overleden (70 graden trouwens).

Direct weer IBM's gekocht (zelfde serie en productiedatum)en die wel gekoeld. Draaien zonder problemen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op zaterdag 02 maart 2002 22:40 schreef thedolf het volgende:

[..]

Je IBM wordt ook te heet in dat ding. Ik heb zelf al 2 kapotte IBM's gehad (ongekoeld) en die zijn binnen een paar maanden overleden (70 graden trouwens).

Direct weer IBM's gekocht (zelfde serie en productiedatum)en die wel gekoeld. Draaien zonder problemen.
Das mooi dan... Ik ga de schuld wel mooi bij informatique neerleggen, die hebben mij toegezegd dat het geen probleem moet zijn.

Voortaan toch maar zelf op onderzoek uit :)

• GarBaGe
Op zaterdag 02 maart 2002 22:40 schreef thedolf het volgende:

[..]

Zelfs met koeling kunnen ze nog best uitvallen... Lees dit maar:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/429780

Pagina: 1