IP Rocks
Verwijderd
In een server stoppen, in de kelder kwakken met een 100Mb touwtje er aan en al mijn cd's etc omzetten naar MP3 voor m'n barebone... En niet te vegeten mijn divx-jes..
IP Rocks
Verwijderd
EN 160 gig is gewoon toppie
Je schijf mag maximaal 5W produceren... Bij een zware 160 GB zou dat best wel eens meer kunnen zijn, moet je ff de specs checken bij Maxtor...SilentDrive has the thermal capacity to cool hard disk drives that dissipate up to 5W of heat. However, drive manufacturers do not readily specify the heat dissipation of their drives. Therefore, Silent Systems has established the drives spindle speed as a proxy for heat dissipation. SilentDrive is specified to operate with hard drive spindle speeds of up to 5400 rpm. Whether the hard drive is an IDE or SCSI type is not relevant to the heat dissipation limitation. However, most SCSI drive spindle speeds are higher than 5400 rpm and therefore are not generally considered compatible with SilentDrive.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Verwijderd
Maar als ie toch in je kelder staat .. wat boeit de herrie dan?
Ja precies...Op vrijdag 01 maart 2002 13:23 schreef HlpDsK het volgende:
Je moet gewoon kijken wat die 160 GB aan wattage afgeeft. Als dat minder is dan wat dat ding kan dissiperen dan gaat het. Maar zo'n dikke Maxtor zal wel flink wat platters en koppen hebben.
Maar als ie toch in je kelder staat .. wat boeit de herrie dan?
Ik heb zelf ook zo'n silentdrive met mijn ibm erin.
Ik hoor de schijf er makkelijk doorheen, maar dat komt omdat die hdd brak en stervende is...
Reken maar dat als je er een 5400rpm drive instopt, dat je die dan echt niet meer hoort hoor
Maar nogmaals, waarom moet dat ding stil als ie in je kelder staat
specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!
Ze hoeven niet allemaal te weten dat er een glasvezel door de regenpijp loopt :-)
IP Rocks
Verwijderd
Verwijderd
werkt zeer goed alleen je moet oplette dat die metalen dingen de kast goed raken zodat de warmte die de hd produceerd goed kan weg gaan via de kast.
Geluid is nagenoeg verdwenen van de hd
nou dan is een deken perfect heb je diret de rest van je kast ook geisoleert niemand hoort wat en het kost je (bijna) niksOp vrijdag 01 maart 2002 14:00 schreef redguy het volgende:
Omdat dat ding daar niet hoort te staan en ik zowiezo liever niet heb dat iemand die machine kan horen..
Ze hoeven niet allemaal te weten dat er een glasvezel door de regenpijp loopt :-)
specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!
beetje warm voor de proc etc?Op vrijdag 01 maart 2002 14:08 schreef 9nevermind9 het volgende:
[..]
nou dan is een deken perfect heb je diret de rest van je kast ook geisoleert niemand hoort wat en het kost je (bijna) niks
Verwijderd
maaktie herrie dan?Op vrijdag 01 maart 2002 13:08 schreef redguy het volgende:
Heeft er iemand ervaring met dit ding ?? :
http://www.silentpc.nl/prod04.htm
ik wil een maxtor 5400rpm 160gb drive kopen en hierin hangen..
Hoe zou dat nu komenOp vrijdag 01 maart 2002 13:36 schreef tborgdorff het volgende:
...
Ik hoor de schijf er makkelijk doorheen, maar dat komt omdat die hdd brak en stervende is...
...
Die IBM doet meer dan 5W en omdat het een GXP-serie schijf betreft gevoelig voor hogere temperaturen. Oftewel: je schijf wordt te warm in je SilentDrive waardoor ie stuk gaat...
Lijkt me zo klaar als een klontje...
BTW, ik heb 4x 60 GB (seagates) 5400 rpm in een RAID-5 config in een mooi linux servertje hier. Nix speciaals gedaan om dat ding stil te krijgen, maar die schijven hoor je absoluut niet...Op vrijdag 01 maart 2002 14:53 schreef Thund3rKn0L het volgende:
[..]
maaktie herrie dan?
Die hele bak is fluisterstil.
Overigens niet helemaal eerlijk, natuurlijk, want de controller (een 3Ware Escalade 6410B) is niet snel genoeg om de maximale snelheid van de schijven te gebruiken...
De harddisks moeten continue wachten op data van de controller... Maar dat is de penalty van een RAID-5...
Ik hoorde trouwens ook ergens iets over vloeistof gelagerde schijven... Die schijnen nog stiller te zijn. En kun je niet veel beter je hele kast isoleren? Heb je van andere geluiden ook minder last. En het is makkelijker ivm je koeling. Die harddisk alleen is vrij lastig om hem goed koel te houden. De hele kast kun je met een paar fans op 7V goed doen.
Dan ligt de schuld bij informatique, die zeiden dat het makkelijk kon.....Op vrijdag 01 maart 2002 14:59 schreef GarBaGe het volgende:
[..]
Hoe zou dat nu komen
Die IBM doet meer dan 5W en omdat het een GXP-serie schijf betreft gevoelig voor hogere temperaturen. Oftewel: je schijf wordt te warm in je SilentDrive waardoor ie stuk gaat...
Lijkt me zo klaar als een klontje...
De vloeistof gelagerde schijven (Fluid Dynamic Bearing, o.a. de Seagate Barracude IV) hebben een constant geluidsniveau (van het spinnen van de disk) wat onder het door mensen waarneem niveau ligt. (iets van < 29 dBA ofzo) Alleen zoeken op de disk is dan nog hoorbaar... maar hier zijn dan kleine software progjes voor van de verschillende harddisk producenten, om de koppen wat langzamer te laten bewegen... Kost je wel wat performance, maar dan ben je werkelijk alle herrie kwijt...Op vrijdag 01 maart 2002 15:04 schreef MMS_El_Guapo het volgende:
Ik hoorde trouwens ook ergens iets over vloeistof gelagerde schijven... Die schijnen nog stiller te zijn. En kun je niet veel beter je hele kast isoleren? Heb je van andere geluiden ook minder last. En het is makkelijker ivm je koeling. Die harddisk alleen is vrij lastig om hem goed koel te houden. De hele kast kun je met een paar fans op 7V goed doen.
Vaak zijn CPU-fans de boosdoener van veel lawaai...
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve
Verwijderd
Volgens diezelfde specs kan die IBM goed tegen z'n eigen hitte. Da's dus ook gebleken van niet.Op vrijdag 01 maart 2002 18:21 schreef linus-1 het volgende:
Je bewering klopt ook helemaal niet. Die IBM kan er wel in. Kijk maar eens in de specs.
Ik hang dan ook niet voor niks een 80 mm voor m'n IBM.
Verwijderd
Wie zegt dat het door deOp vrijdag 01 maart 2002 18:52 schreef HlpDsK het volgende:
[..]
Volgens diezelfde specs kan die IBM goed tegen z'n eigen hitte. Da's dus ook gebleken van niet.
En dan klagen dat je computer teveel lawaai maaktOp vrijdag 01 maart 2002 18:52 schreef HlpDsK het volgende:
[..]
Volgens diezelfde specs kan die IBM goed tegen z'n eigen hitte. Da's dus ook gebleken van niet.
Verwijderd
op 4,5 volt.Op zaterdag 02 maart 2002 13:03 schreef tborgdorff het volgende:
[..]
En dan klagen dat je computer teveel lawaai maakt![]()
Straks aan een baybus 12/7/0.
Nu een Sunon, straks een Papst.
Herrie = slecht
Verwijderd
Kun jij überhaupt wel begrijpend lezen kerel?Op vrijdag 01 maart 2002 18:56 schreef linus-1 het volgende:
[..]
Wie zegt dat het door deSilent Drive komt ? Beetje kort door de bocht om zomaar deze conclusie te trekken als de betrouwbaarheid
van die schijf sowieso lager dan gemiddeld blijkt te zijn.
Da's beterz. Herrie is idd slecht, das ook de reden waarom die ibm hier in een silentdrive zit.Op zaterdag 02 maart 2002 13:13 schreef HlpDsK het volgende:
[..]
op 4,5 volt.
Straks aan een baybus 12/7/0.
Nu een Sunon, straks een Papst.
Herrie = slecht
Ik kan nou wel een nieuw 5400rpm maxtor schijfje gaan bestellen, maar volgens mij is het verschil met 7200rpm best groot qua snelheid.
Iemand een idee hierover?
Verwijderd
Oeps ik word meteen afgestraftOp zaterdag 02 maart 2002 13:14 schreef HlpDsK het volgende:
[..]
Kun jij überhaupt wel begrijpend lezen kerel?
Wen er maar aanOp zaterdag 02 maart 2002 17:32 schreef linus-1 het volgende:
[..]
Oeps ik word meteen afgestraft
Verwijderd
¿# Is het hier zo erg dan ??Op zaterdag 02 maart 2002 18:05 schreef Wimo. het volgende:
[..]
Wen er maar aan
Wat vaak de meeste herrie maakt is overigens niet altijd de cpu-fan. Ik heb een Papst 8412NGML fan gewoon op 12V die stiller is dan die kleine rotfannetjes op m'n mobo en GPU. Die op het mobo heb ik inmiddels uitgezet (merk niks van minder stabiliteit). Als PSU heb ik een Zalman 300W voeding. dies ook lekker stil, maar die hoor je toch nog het best van het hele systeem.
't valt nie mee
Verwijderd
Je IBM wordt ook te heet in dat ding. Ik heb zelf al 2 kapotte IBM's gehad (ongekoeld) en die zijn binnen een paar maanden overleden (70 graden trouwens).Op vrijdag 01 maart 2002 13:36 schreef tborgdorff het volgende:
[..]
Ja precies...
Direct weer IBM's gekocht (zelfde serie en productiedatum)en die wel gekoeld. Draaien zonder problemen.
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Das mooi dan... Ik ga de schuld wel mooi bij informatique neerleggen, die hebben mij toegezegd dat het geen probleem moet zijn.Op zaterdag 02 maart 2002 22:40 schreef thedolf het volgende:
[..]
Je IBM wordt ook te heet in dat ding. Ik heb zelf al 2 kapotte IBM's gehad (ongekoeld) en die zijn binnen een paar maanden overleden (70 graden trouwens).
Direct weer IBM's gekocht (zelfde serie en productiedatum)en die wel gekoeld. Draaien zonder problemen.
Voortaan toch maar zelf op onderzoek uit
Zelfs met koeling kunnen ze nog best uitvallen... Lees dit maar:Op zaterdag 02 maart 2002 22:40 schreef thedolf het volgende:
[..]
Je IBM wordt ook te heet in dat ding. Ik heb zelf al 2 kapotte IBM's gehad (ongekoeld) en die zijn binnen een paar maanden overleden (70 graden trouwens).
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/429780