"3Ware: Not in service" = hdd crash ??

Pagina: 1
Acties:

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-04 21:01
Event log 3-3-2002, 23:41: Unit 2, Drive Error.

Na 2,5 jaar trouwe dienst (2 jaar in RAID-0 en het laatste half jaar in RAID-10) is een van mijn 4 30 GB DTLA 75GXP IBM disks kennelijk overleden, ondanks de actieve koeling (2 fans in 5,25" drive bay).

Mogelijk door thermische problemen ?? Waarschijnlijk niet...

Na de HCC dagen van afgelopen november heb ik een "server" in elkaar geflanst met een RAID-5 van 4x5400 rpm harddisks, waardoor opslag minder belangrijk is geworden op mijn eigen machine. Vanwege de bekende betrouwbaarheidsvraagstukken van de IBM harddisks heb ik besloten mijn RAID-0 om te bouwen naar een RAID-10. Niet onverstandig, blijkt nu.

Just wanted to let you know, dat deze disks, OOK met actieve koeling, nog steeds "vrij gemakkelijk" kunnen uitvallen. Waarschijnlijk krijg ik van IBM straks een 40 GB 120GXP model terug (hoop ik), dan kan ik daar ook gelijk de betrouwbaarheid van testen....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• GarBaGe
Update: Gister de Drive Fitness Test van IBM gedowned en gedraaid. De tests lijken op zich goed te gaan en de schijf "klinkt" ook niet kapot. Geen geschuur of geschraap... zelfs niet tijdens het zoeken...
Maar DFT geeft aan het einde van de test toch een "Defective device" error.
Gisteravond heb ik een meeltje gestuurd naar IBM, met mijn complete verhaal en een verzoek voor een RMA.
Officieel zouden ze binnen 48 uur moeten reageren... ff afw88 maar en zien hoe dit loopt. Ondertussen houd ik die bak maar zoveel mogelijk uit, alhoewel ik de machine wel gewoon kan booten op 3 disks, zonder problemen.
Stiekum hopen dat ik een 120GXP-serie schijf terugkrijg... :)

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 08:44 schreef GarBaGe het volgende:
Update: Gister de Drive Fitness Test van IBM gedowned en gedraaid. De tests lijken op zich goed te gaan en de schijf "klinkt" ook niet kapot. Geen geschuur of geschraap... zelfs niet tijdens het zoeken...
Maar DFT geeft aan het einde van de test toch een "Defective device" error.
Gisteravond heb ik een meeltje gestuurd naar IBM, met mijn complete verhaal en een verzoek voor een RMA.
Officieel zouden ze binnen 48 uur moeten reageren... ff afw88 maar en zien hoe dit loopt. Ondertussen houd ik die bak maar zoveel mogelijk uit, alhoewel ik de machine wel gewoon kan booten op 3 disks, zonder problemen.
Stiekum hopen dat ik een 120GXP-serie schijf terugkrijg... :)
je hoeft ze niet te mailen...je kunt op hun site een RMA-formulier invullen...dan krijg je een mailtje met toekenning of afwijzing...

http://www.storage.ibm.com/warranty/index.htm

• GarBaGe
Op woensdag 06 maart 2002 14:08 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

je hoeft ze niet te mailen...je kunt op hun site een RMA-formulier invullen...dan krijg je een mailtje met toekenning of afwijzing...
Ik heb idd al een meeltje van ze terug gekregen met datzelfde antwoord. :)

Anyway, RMA aangemaakt en pakketje klaargezet.
Blijkt overigens dat dit 1 van de schijven is met actieve koeling. Alleen heb ik een aantal maanden geleden de fans ervan stilgezet vanwege de herrie.

Tevens blijkt dat de Deskstar (deze dus) maar 3 jaar garantie hebben. Dat betekent dat de garantie op de overige 3 schijven dus binnen 6-12 maanden verloopt :(
Zijn er mensen hier die... ehhh... *ahum* "expres" de koeling van hun disk uitzetten om zo een nieuwer/sneller/beter exemplaar te ontvangen ?? :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op woensdag 06 maart 2002 20:41 schreef GarBaGe het volgende:

[..]

Zijn er mensen hier die... ehhh... *ahum* "expres" de koeling van hun disk uitzetten om zo een nieuwer/sneller/beter exemplaar te ontvangen ?? :)
Diefstal noemen we dat! niet direkt maar wel indirekt.

• JJay
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09-2018

JJay

Hit me!

Bij tweaktown staat er een heel verhaal met speculaties over de hoge uitval van IBM's 60GXP en 75GXP series. De link hiervan stond een tijdje terug ook bij tweakers op de frontpage.
Als je het artikel leest zul je zien dat de echte oorzaak niet per definitie een thermisch probleem is.

zie tweaktown

Hardcore-Networking-Wannabe's© | Artistiek? Jahoor! ik kan heel goed MRTG-grafiekjes kleuren

• GarBaGe
Update: de harddisk is gister op de post gegaan naar "Herkenbosch"
Op woensdag 06 maart 2002 21:12 schreef JJay het volgende:
Bij tweaktown staat er een heel verhaal met speculaties over de hoge uitval van IBM's 60GXP en 75GXP series. De link hiervan stond een tijdje terug ook bij tweakers op de frontpage.
Als je het artikel leest zul je zien dat de echte oorzaak niet per definitie een thermisch probleem is.

zie tweaktown
Aan het eind van het artikel raden ze WEL sterk aan om gebruik te maken van koeling voor dit type harddisk...

Pagina: 1