Draadloos netwerk maken (Ronja 10M)

Pagina: 1
Acties:

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:28
Hallo ik ben vanplan om een draadloos netwerk te maken en daar dan ook een leuke guide voor te schrijven voor tweakers :)

nu ben ik bij de site : link gekomen en daar een boel leuke info vandaan gehaald ..

nu is mijn vraag zijn er al tweakers die dit een keer hebben gemaakt ? en hebben die dan ook meteen duidelijke aansluit schema's?

ook zou het leuk zijn als hij of zij wat over de werking kan vertellen en wat de revaringen zijn als het slecht weer is b.v.

er staat tevens op die site dat je het met een Coax (BNC) vanbinding kan aansluiten op je netwerk zou het ook mogekijk zijn op daar een UTP aansluiting van te maken ? zo dat elke gebruiker op het netwerk gebruik kan maken van deze verbinding ??

ik hoop snel wat meer info te krijgen !

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:45

Predator

Suffers from split brain

Dat was toch met AUI niet met BNC :?

Er is hier reeds een topic over geweest. Reddog33hummer oid was ermee bezig.
Ik wist gelukkig nog de topic titel en ik heb het even voor je opgezocht ;)
hier
Lees het eens door en neem misschien eens concact op Reddog33hummer om te zien hoe hij het er vanaf gebracht heeft.
Veel suc6 :P

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:57
Ik heb zelf geen draadloos netwerk maar wel een beetje ervaring met het aanleggen ervan. Als je een draadloos netwerk wil aansluiten op een bestaand netwerk dan kan je een access point gebruiken en die zijn er ook wel met utp aansluiting maar als je een server in het netwerk hebt, of gewoon een pc die de hele dag aanstaat dan kan je daar ook een draadloos netwerkkaartje bij inzetten. Geef beide kaarten wel een ander ip-adres anders krijg je soms leuke errors |:(. Via deze computer heb je dan toegang tot de twee netwerken.

Over de weersinvloeden op het netwerk. Ik ken alleen een draadloos bluetooth netwerk. Op de verpakking van de kaart staat dat het een reikweite heeft van ongeveer 10 meter. De 20 is al gehaald zo'n kaart heeft dus wel wat extra's dus zal het met de weersinvloeden wel meevallen. Belangrijker is in wat voor ruimtes je zit en waaruit de muren bestaan.

In de hoop je hiermee wat geholpen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:28
thanks Predator ik had het tropic ook gevonden en heb hem al een mail gestuurd .. alleen nog geen antwoord ;(

heeft verder iemand dit geprobeerd om te maken ?

het lijkt me namelijk een erg leuk onderwerp en ook de kosten die er aan zitten vallen heeeel erg mee

daar koop je geen draadloos netwerk voor
er gaat alleen veel tijd in zitten....

en s_schimmel bijde kanten waar de verbinding heen moet hebben een server die 24/7 draait dus dat met die access point is wel een goed idee ;)

heeft iemand nog andere op of aanmerkingen ? zodra we alle informatie hebben gaan we er aan beginnen ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 14:32

morphje

let's all love lain

Leuk idee

Ik ben het aan het lezen, alleen tja duidelijkste nadeel is die clear line of sight. Je max bereik is ook maar 1 KM, dus ver kom je er niet mee :(

en over rlan ga ik niet weer beginnen, zijn al een paar andere topics over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 10:41

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Op zondag 10 maart 2002 21:23 schreef morphje het volgende:
Leuk idee

Ik ben het aan het lezen, alleen tja duidelijkste nadeel is die clear line of sight. Je max bereik is ook maar 1 KM, dus ver kom je er niet mee :(

en over rlan ga ik niet weer beginnen, zijn al een paar andere topics over :)
Die had ik al eens voorbij zien komen hiero, maar er kleeft gewoon het nadeel aan dat het verschrikkelijk duur is, dat het via Infrarood werkt, dus erg weersafhankelijk is en je moet een line of sight hebben... :(

Nee dan ga ik toch voor een WLAN met een dikke helical antenne die het geheel lekker wijds maakt, is ook nog billiger!

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 14:32

morphje

let's all love lain

helical

Okee ik ga er weer over beginnen.
Cutebritney had een email verstuurt over wlan op grote afstanden naar rdr, maar voor zover ik weet is het nog steeds illigaal om versterkte antennes te maken. Lees maar verder in de andere meest recente wlan topics.

Edit: mocht je toch nog besluiten om een wlan versterkte antenne te maken, raad ik je aan dit te doen met een pringlescan. google search "pringles antenna"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 12:00 schreef morphje het volgende:
helical

Cutebritney had een email verstuurt over wlan op grote afstanden naar rdr, maar voor zover ik weet is het nog steeds illigaal om versterkte antennes te maken. Lees maar verder in de andere meest recente wlan topics.

Edit: mocht je toch nog besluiten om een wlan versterkte antenne te maken, raad ik je aan dit te doen met een pringlescan. google search "pringles antenna"
Het is inderdaat verboden om externe antennes aan je wlan kaart te knopen,
het is ook verboden om 55 te rijden waar je 50 mag,
en ook daar, zodra ze het niet weten / meten / zien gaat het goed.

als je zorgt dat de buren / omwonenden er geen last van hebben dan gaat het best goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 23:42
Op woensdag 17 juli 2002 21:09 schreef Sirchay het volgende:

[..]

Het is inderdaat verboden om externe antennes aan je wlan kaart te knopen
Bullshit. Je mag boven "niet-eigen" terrein niet stralen met meer dan 10mWatt. Binnenkort (of is al zo, weet ik niet) mag je met max 100mWatt stralen boven elk terrein.

Je mag er dus altijd wel een antenne op aansluiten, maar je mag niet boven de maximale aantal watt's EIRP komen.

Sonic: zie ook www.opticalaccess.com voor een bedrijf die deze optische-transmitters verkoopt / maakt. Hoge snelheden zijn mogelijk; tot 1 Gbit !
En't leuke is dat je er GEEN vergunningen etc voor nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:02
Op maandag 11 maart 2002 12:00 schreef morphje het volgende:
helical

Idd, en daar ben ik dus ook mee bezig..

Klant van ons wil wireless over een goeie 4 Km hebben... Op zich prima, alleen vergunning ???

Niemand schijnt atm te weten hoe dit zit..
Volgens site RDR mag je op 2.4Ghz 100mW eirp uitzenden.. effectief uitgestraald vermogen dus.

Volgens diverse leveranciers van cisco (Acal, Techdata) mag je tot 50mW accesspoint/bridge power gewoon legaal zenden. Staat los van de antenne.

maw: Tegenstrijdigheid alom.
Acal belde ons vandaag of we nog belangstelling hadden voor wlan zooi (was in de aanbieding, een of andere actie ofzo)
Ik heb dus ff het verhaal uitgelegd waarom ik het momenteel nog niet verkoop (wil eerst weten hoe het met de vergunningen zit!). Anyway: Dat ging die gast iets tever >:)
Blijkbaar wisten ze het zelf ook nu niet meer, hij ging bellen met de Cisco product manager, en die komen as dinsdag eens gezellig bij ons op de koffie.. Ik zal proberen voor die tijd ook wat faxjes van RDR of whatever te hebben, dan kunnen we eens kijken hoe het nu ECHT zit.

Ik ben wel benieuwd eigenlijk... Of leverancier heeft een probleem en kan die meuk niet in NL verkopen (ja, wel verkopen, maar men mag het niet gebruiken) of de klant heeft geluk en we kunnnen allemaal blazen met antenne's

(btw: geld speelde ook een beetje mee, als het mag neem ik namelijk een stuk of 6 bridges en 6 dish-antenne's van 24dbi af, en dat van cisco.. dus dat zijn wel wat eurotjes)

Maar goed, * DJSmiley koopt indien legaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 23:42
Op woensdag 17 juli 2002 21:43 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Idd, en daar ben ik dus ook mee bezig..

Klant van ons wil wireless over een goeie 4 Km hebben... Op zich prima, alleen vergunning ???

Niemand schijnt atm te weten hoe dit zit..
Volgens site RDR mag je op 2.4Ghz 100mW eirp uitzenden.. effectief uitgestraald vermogen dus.

Volgens diverse leveranciers van cisco (Acal, Techdata) mag je tot 50mW accesspoint/bridge power gewoon legaal zenden. Staat los van de antenne.

maw: Tegenstrijdigheid alom.
Acal belde ons vandaag of we nog belangstelling hadden voor wlan zooi (was in de aanbieding, een of andere actie ofzo)
Ik heb dus ff het verhaal uitgelegd waarom ik het momenteel nog niet verkoop (wil eerst weten hoe het met de vergunningen zit!). Anyway: Dat ging die gast iets tever >:)
Blijkbaar wisten ze het zelf ook nu niet meer, hij ging bellen met de Cisco product manager, en die komen as dinsdag eens gezellig bij ons op de koffie.. Ik zal proberen voor die tijd ook wat faxjes van RDR of whatever te hebben, dan kunnen we eens kijken hoe het nu ECHT zit.

Ik ben wel benieuwd eigenlijk... Of leverancier heeft een probleem en kan die meuk niet in NL verkopen (ja, wel verkopen, maar men mag het niet gebruiken) of de klant heeft geluk en we kunnnen allemaal blazen met antenne's

(btw: geld speelde ook een beetje mee, als het mag neem ik namelijk een stuk of 6 bridges en 6 dish-antenne's van 24dbi af, en dat van cisco.. dus dat zijn wel wat eurotjes)

Maar goed, * DJSmiley koopt indien legaal.
Het zou kunnen dat je nogsteeds een vergunning nodig hebt. (voor 100mWatt) Dit wilde de RDR wel gaan vrijgeven, en mischien is dat ook al wel gebeurd :)
Als dat niet het geval is, kost dat je ooknog 100 piek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:02
Op woensdag 17 juli 2002 23:20 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

Het zou kunnen dat je nogsteeds een vergunning nodig hebt. (voor 100mWatt) Dit wilde de RDR wel gaan vrijgeven, en mischien is dat ook al wel gebeurd :)
Als dat niet het geval is, kost dat je ooknog 100 piek...
ja, 100mw uitgestraald vermogen.

En daar ga je met een beetje antenne dus al wel overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 00:12 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

ja, 100mw uitgestraald vermogen.

En daar ga je met een beetje antenne dus al wel overheen
Daar ben ik het helaas niet mee eens......

Ik zal mijzelf nader verklaren:

Als de unit zelf een zendvermogen heeft van -/- 4dBi dan mag je gewoon een 24dBi antenne gebruiken. officieel moet je nog steeds je verbindingen aanmelden, echter de vraag is of de RDR nog steeds de aanvragen behandeld (heb gehoord van niet namelijk).

Max EIRP 100mW = 20dBm
Pagina: 1