Toon posts:

[Mandrake 8.1] Welkom bij localhost...en dan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[Newbiemodus=on]
Na installatie van Mandrake 8.1 download edition verschijnt een aanmeldscherm:

Daar kan ik me met password aanmelden en een sessie kiezen. Hierna flikkert het scherm een paar maal om weer bij hetzelfde 'Welkom bij localhost!' terug te keren.

Tijdens de installatie heb ik KDE en Gnome geïnstalleerd. De grafische kaart (S3 3D/2X) werd herkend en de aangegeven instellingen (800x600, 32-bits: werkt met Windows) overgenomen.

Wat ik ook in het aanmeldscherm selecteer, default, safe mode, KDE of Gnome, het verhaal blijft hetzelfde, wat flikkeren van het scherm en terug naar 'Welkom bij localhost!'

Hoe nu verder?

[Newbiemodus=off]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Je hoort daarna verder te gaan in X... Heb je het review van Nelske al gelezen ?

Misschien dat je een stap bent vergeten ofzo ? Naar xdm, waar jij nu naar zit te kijken, hoor je in Gnome of KDE te komen, wat draait op het X-Window System..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Nelske kan wel inloggen.

• moto-moi

moto-moi

Op dinsdag 26 februari 2002 21:22 schreef 480 het volgende:
Nelske kan wel inloggen.
Klopt, dus waarschijnlijk heb jij iets anders tijdens de installatie gedaan, daarom verwijs ik even naar dat review ;)

Tis maf, wat je krjgt een grafisch scherm, dus het grafische gebeuren werkt. Gnome c.q. KDE heb je geinstalleerd zeg je, dus dat moet ook werken :?

* moto-moi is at a loss here..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de aanwijzingen uit de bijgeleverde handleiding gevolgd, en de standaard opties gekozen. En inmiddels de hele procedure 3 maal opnieuw gedaan om zeker te weten niet ergens iets over het hoofd gezien te hebben.

• moto-moi

moto-moi

Op dinsdag 26 februari 2002 21:47 schreef 480 het volgende:
Ik heb de aanwijzingen uit de bijgeleverde handleiding gevolgd, en de standaard opties gekozen. En inmiddels de hele procedure 3 maal opnieuw gedaan om zeker te weten niet ergens iets over het hoofd gezien te hebben.
Da's inderdaad zeeeeeer vreemd..
Je krijgt een grafisch inlogscherm he ?
Probeer dan eens, i.p.v. je naam enzo in te tikken, op ctrl-alt-F2 , als username invullen root en het password wat je heb ingevult tijdens de installatie.
daarna cd /var/log , en tik dan mc in. Kijk dan de file genaamd XFree86.0.log (o.i.d.) door, of je daar regels ziet waar (WW) of (EE) voorstaan. Misschien dat daar wat meer info tussenzit..

Verwijderd

Probeer dit eens:

• Ctrl-Alt-F1 (nu kom je in een textscherm - dit noemen we console)
• log hier in met je eigen username/password
• type nu het volgende in:
code:
1
2
3
init 3
echo "exec gnome-session" > ~/.xinitrc
startx

Je komt nu of in gnome terecht of je krijgt een foutmelding die je hier kunt neergooien. Met "reboot" kun je weer herstarten en na een reboot kom je weer in xdm terecht :)

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 21:53 schreef moto-moi het volgende:
XFree86.0.log
Ik vrees dat als daar iets instond, dat dan xdm niet opstartte :P Ik gok meer in de richting van een missende library ofzo :{

Not sure, though :Y)

• moto-moi

moto-moi

Op dinsdag 26 februari 2002 21:58 schreef beelzebubu het volgende:
Ik vrees dat als daar iets instond, dat dan xdm niet opstartte :P Ik gok meer in de richting van een missende library ofzo :{
Not sure, though :Y)
Ik kan me eerlijk gezegt niet voorstellen dat het 3 keer fout gaat bij het installeren van hetzelfde pakket :?

Hmm, zou z'n CD net op dat punt brak kunnen wezen ? Dat zou wel /erg/ toevallig zijn trouwens...

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Misschien een beetje te simpel hoor, maareh weet je zeker dat je je password goed invult? Je scherm flikkert namelijk soms ook als dat password niet goed is.

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 22:00 schreef moto-moi het volgende:
Hmm, zou z'n CD net op dat punt brak kunnen wezen ? Dat zou wel /erg/ toevallig zijn trouwens...
Zou best wel een mogelijkheid kunnen zijn </politiek>... Maar als 't goed is krijgen we zometeen een foutmelding ofzo ;)

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:04

Heidistein

Blah

Ghe, dat heb ik eens bij iem opgelost :)
de X starte, sloot af, en dropte me wer gezellig in het inlog scherm. waarom?
Nou (bleek later) omdat er een fout was met de muis in XFree86-4.conf (toch?).
Nouja, anyhoes, dat vond ik uit door op ALT-F2 te duwen, en toen inloggen als root, zodattie niet de X gaat staan starten.
Toen startx ingetiepst en de error die er kwam eens bestudeerd, die duidelijk meldde dat de muis niet goed is.
De muis gefixt (inde configfile dan) en toen voilla, die iem was blij :)

Maybee we are alone... After all.

Verwijderd

Topicstarter
In de tussentijd wat zitten rommelen met het installatie-menu, of ik de schermresolutie kon aanpassen.
Hierna vele meldingen bij het opstarten.

Na inloggen foutmeldingen aangaande de harddisks.

Na uitvoeren startx fatal server error:
server is allready active for display 0
if this server is no longer runnin, remove /temp/.x 0-lock and start again

xlib: connection to ":0.0"refused by server
xlib: Invalid MIT-MAGIC-COOKIE-1 key giving up
xinit: unable to contact to X server
xinit: no such process (errno 3): server error

Welkom bij localhost is een grafisch scherm, ziet er niet erg geraffineerd uit. Tijdens de installatie heb ik veel moeite moeten doen het beeld recht op de monitor te krijgen, het stond helemaal bol. In het welkomstscherm was het ook weer uit proporties.
Hierom vermoed ik een probleem met de drivers van de display adapter.

De 2cd's zaten bij de uitgave: "Aan de slag met Linux" van het Haarlems Uitgeef Bedrijf. Deze heb ik gekozen omdat er een vrij duidelijke stap voor stap handleiding in staat afgedrukt. Kostte €8,95. De 3e cd heb ik inmiddels als ISO image gedownload en kan ik dus branden.

Ik heb nog een demo-cd van Suse 6.4 welke ik nu eerst eens probeer.

Terzijde: opvallend vond ik dat bij het installeren geen mogelijkheid was de netwerkadapter drivers van diskette te lezen.

En nog geen vraag: bij de installatie kan uit paketten gekozen worden. Onder server staat de mogelijkheid een email en nieuwsserver te installeren. Word hiermee nou bedoeld een zelfstandige nieuwsserver of het instellen van een newsreader op een nieuwsserver?

Verwijderd

Topicstarter
Bij de 5e installatie zijn wat dingen anders gegaan: zo staat in de lijst met grafische adpaters de S3 3D/2X twee keer vermeld. Dus maar eens de andere gekozen. Ook een angepast monitortype geselecteerd. De schermresolutie op laagst gezet. Alle desktops laten installeren. En door ergens op details te klikken, verschijnt de mogelijk automatisch op starten met X-Windows te kiezen.

Tevens gebruik makende van de handige partition tool alleen de 1e disk voor Linux gekozen.

Resultaat is na rebooten komt de stap voor stap handleiding en KDE. Dat dan de resolutie van 640x480 niet meer te wijzigen valt, ach, een zesde keer installeren kan er nog wel bij.

Tenslotte de Safeway netwerkadapter omgeruild met een Realtek 8139 welke wel in het lijstje staat en het lukt verbinding te maken met het internet.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 27 februari 2002 09:36 schreef 480 het volgende:
Resultaat is na rebooten komt de stap voor stap handleiding en KDE. Dat dan de resolutie van 640x480 niet meer te wijzigen valt, ach, een zesde keer installeren kan er nog wel bij.

Tenslotte de Safeway netwerkadapter omgeruild met een Realtek 8139 welke wel in het lijstje staat en het lukt verbinding te maken met het internet.
Dus het is nu gelukt? Dan kun je je resolutie wel veranderen door met root in console Xconfigurator te draaien.

Heeft die safeway dan geen realtek chip? Das nl zo'n popi-dopi-ding ;) . Naja, met een rtl8139 heb je wel de standaard, dus die wordt dan ook goed ondersteund.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is console Xconfigurator en hoe kom ik daar?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lees: console/terminal opstarten, en dan Xconfigurator intikken :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Guys

Ik heb precies hetzelfde probleem

Verwijderd

Topicstarter
Anyway, ik heb hem voor de 8e keer geïnstalleerd en nu dan de gewenste 1024x768 resolutie.

Nu er een werkende installatie is: bestaat er een methode om een image hiervan te maken? Ghost blijkt de partities niet te herkennen.

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 14:00 schreef 480 het volgende:
Anyway, ik heb hem voor de 8e keer geïnstalleerd en nu dan de gewenste 1024x768 resolutie.

Nu er een werkende installatie is: bestaat er een methode om een image hiervan te maken? Ghost blijkt de partities niet te herkennen.
Je zou tar kunnen proberen, die maakt simpelweg een archief van alle files op het systeem.

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 27 februari 2002 14:24 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Je zou tar kunnen proberen, die maakt simpelweg een archief van alle files op het systeem.
of df. console: "man df". Ik weet niet precies hoe het werkt. Ik zou dat image maken dan wel via een andere linux (via cd-rom rescue oid) doen ivm /proc bestanden en log-bestanden.

• moto-moi

moto-moi

Op woensdag 27 februari 2002 15:09 schreef banaan-X het volgende:
of df. console: "man df". Ik weet niet precies hoe het werkt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
hylke@kahlan:~$ df
Filesystem       1k-blocks  Used Available Use% Mounted on
/dev/hda1          964500    105996    809508  12% /
/dev/hda5         4806904   3149984   1412736  70% /home
/dev/hda6         4806904    327520   4235200   8% /var
/dev/hda7        28320808  17307860   9574332  65% /usr
hylke@kahlan:~$

Volgens mij bedoel je dd :D

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 27 februari 2002 18:08 schreef moto-moi het volgende:

[..]
code:
1
2
3
4
5
6
7
hylke@kahlan:~$ df
Filesystem       1k-blocks  Used Available Use% Mounted on
/dev/hda1          964500    105996    809508  12% /
/dev/hda5         4806904   3149984   1412736  70% /home
/dev/hda6         4806904    327520   4235200   8% /var
/dev/hda7        28320808  17307860   9574332  65% /usr
hylke@kahlan:~$

Volgens mij bedoel je dd :D
oops! O+

(ja)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt maar voor een newbie volstrekt onbegrijpelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Na een heleboel uitproberen van disks aansluiten op primary en secondary, instellen op master of slave, is ghost nu dan een disk to image aan het maken. Of het image truggezet kan worden durf ik niet te zeggen. Hoop het ook niet uit te moeten vinden natuurlijk.

• moto-moi

moto-moi

Op woensdag 27 februari 2002 19:46 schreef 480 het volgende:
Bedankt maar voor een newbie volstrekt onbegrijpelijk.
Je /zou/ natuurlijk even man dd in kunnen tikken op de commandprompt, of ff googlen op 'diskcopy dd linux' :?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 27 februari 2002 20:21 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Je /zou/ natuurlijk even man dd in kunnen tikken op de commandprompt, of ff googlen op 'diskcopy dd linux' :?
Goede suggestie. Ben effe paar dagen out of town, probeer het daarna.

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig&#039;s evil twin

Op woensdag 27 februari 2002 14:00 schreef 480 het volgende:

Nieuwere versies van ghost kunnen wel overweg met ext2 (ik neem aan dat je geen reiser of iets dergelijks gebruikt).
Met oudere versies van ghost kan het ook, maar dan kan ie alleen de hele partitie ghosten als raw disk.
Bij de nieuwere versies doet ie dan ook alleen de de data, en niet alles, dus dan krijg je een veel kleiner image.
Pagina: 1