Installatie review Mandrake Linux 8.1

Pagina: 1
Acties:
  • 1.952 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13874

Topicstarter

Installatie Mandrake Linux 8.1

Ik heb getracht deze review vanuit twee oogpunten te schrijven. Dat zijn te weten, de ervaren GNU/Linux gebruiker (voor zover je dat van jezelf kan zeggen) en de absolute newbie, die voor het eerst GNU/Linux installeert. Ik hoop dat dit me zo goed mogelijk gelukt is. Een kleine uitleg hierover lijkt me wel op zijn plaats. Als ervaren gebruiker zal ik wat opmerkingen plaatsen die mij opvallen (positief, danwel negatief) en ik zal dan ook proberen daar wat uitleg bij te geven. Als newbie, probeer ik zoveel mogelijk dingen te omschrijven die mij opvallen als zijnde vreemd, mooi, aangenaam etc..

Vanuit het "ervaren GNU/Linux gebruiker" oogpunt zal ik voornamelijk kijken naar de herkenning van onderdelen op mijn machine. Ik heb redelijk wat hardware in mijn machine zitten namelijk. ;) Daarom nu eerst een overzichtje van mijn computer om je te laten zien over wat voor een hardware ik het dan heb.
Er zitten 2 videokaarten in, te weten een NVidia TNT2 Vanta kaart (pci), daarop is mijn 2e monitor aangesloten (een Iiyama VisionMaster PRO 17 inch) en een NVidia GeForce 2 MX/400, waarop mijn primaire monitor is aangesloten (een LG StudioWorks 995 E 19 inch). Daarnaast ben ik in het bezit van een Plextor CD-rom speler, die evenals een Plextor 8 speed brander aangesloten zitten op een SCSI kaart. Naast deze brander heb ik nog een 24/10/40 rewriter van hetzelfde merk. Dit is echter een IDE-model. Ik heb 2 7200 toeren harde schijven van beide 40 GB. Voor het geluid gebruik ik een Vortex2 geluidskaart, die absoluut goed is. Helaas is het zo dat de maker daarvan (Aureal) over de kop gegaan is. Support voor drivers is dus zowel voor Windows als GNU/Linux enorm moeilijk te vinden helaas. Uiteraard heb ik ook een netwerkkaartje in mijn computer zitten. Deze bevat de welbekende Realtek chipset. Tot slot heb ik nog een Haupage TV-kaart erin zitten. We gaan over naar de printers. Er hangen 2 printers aan namelijk een HP Deskjet 720C aan de paralelle poort en een Epson Stylus C40UX aan de USB poort. Er wordt veelal door onwetende mensen nog steeds beweert dat GNU/Linux weinig hardware ondersteuning biedt. We zullen aan het einde van deze review zien of die kritiek gegrond is. Ik denk namelijk dat ik niet de meest alledaagse combinatie van hardware in/aan mijn machine heb zitten/hangen.

De installatie beschrijf ik aan de hand van mijn daadwerkelijke installatie van Mandrake Linux. De screenshots zoals je ze in het begin zult zien, zijn echter gemaakt onder een virtuele PC-omgeving (VMware). VMWare emuleert een complete PC. Helaas ben ik alleen in het bezit van een preview versie, waardoor de screenshots van de installatie zelf er niet al te mooi uitzien. Dit komt omdat er maar 256 kleuren gebruikt worden op een lage resolutie. Ik kan je echter verzekeren dat de installatie zelf er velen malen mooier uit ziet in het echt. Sterker nog, grafisch heb ik zelden een mooiere en duidelijkere installatie gezien dan Mandrake Linux. Op naar het verhaal waar eenieder op zit te wachten (hoop ik althans ;) ).

Als je een wat minder ervaren computer gebruiker bent en graag snel aan de slag wilt gaan dan zijn er een aantal GNU/Linux distributies uitermate geschikt. Mandrake Linux is daar zo'n voorbeeld van. Uiteraard begin je met het bezoeken van de website van Mandrake. Deze is te vinden op www.linux-mandrake.com. Aangezien GNU/Linux in het begin toch wel neer zal komen op veel lezen van documentatie om je er een beetje eigen in te maken, lijkt me dit het ideale punt om daar maar eens aan te beginnen. Een document dat je zeer zeker een keer moet lezen is de Installation and User Guide. Hierin staat alles dat je voor de installatie (en het gebruik) van Mandrake Linux moet weten. Het is namelijk niet de bedoeling van deze review om volledig te zijn. Waarschijnlijk zal je een heel eind komen aan de hand van deze review, maar ik verwijs toch eerst naar bovenstaande document. Daarnaast biedt Mandrake Linux echt uitstekende leer mogelijkheden online aan (gratis). Dit wordt de Mandrake Campus genoemd. Op de Mandrake Campus kan je o.a. cursussen volgen, die je zeer zeker goed van pas zullen komen. Een echte aanrader dus.
Uiteraard bekijk ik de website om te weten wat ik moet downloaden. ;) Op deze pagina kan je daarmee beginnen. Het vereist een registratie (waar verder niks aan vast zit, aangezien Mandrake Linux gewoon gratis is) om verder te gaan. Je zult zien dat er 3 CD-roms zijn. Als je direct wilt downloaden dan raad ik www.linuxiso.org aan. Ik heb er voor gekozen om alle 3 de CD's te downloaden, hoewel dit niet strikt noodzakelijk is. Alleen de eerste CD is namelijk vereist voor de installatie.

Het eerste dat me opvalt als ik de CD-rom in de CD-romspeler stop en de machine boot is het mooie welkomstscherm dat de installer me voorschotelt. Aangezien ik dit via de VMWare installatie methode niet te zien krijg, kan ik het helaas niet aan je tonen. ;) Ik volg de instructies die op dat scherm staan op en druk keurig op enter.

Nu zie ik een soort van blauw DOS-scherm dat mij vertelt dat hij bezig is met de installatie voor te bereiden. Hetgeen me meteen opvalt is dat de installer iets begint te mompelen van "loading scsi module symbios|53c895". Dit brengt een glimlach op mijn gezicht aangezien ik weet dat hij mijn SCSI kaart dus herkend heeft en ik dus gebruik kan maken van mijn 2 andere CD-rom spelers.

Ineens beland ik in een zeer mooi uitziend installatiescherm, dat absoluut de eerder gemaakte vergelijking met DOS niet meer rechtvaardigt. Als we toch aan het vergelijken zijn, dan kunnen we het nu beter met Windows vergelijken ;)
Helaas zien de screenshots zoals ze met VMWare gemaakt zijn er totaal anders uit dan de werkelijkheid, maar dat heb ik je al eerder duidelijk gemaakt.

Er wordt me meteen een scherm voorgeschoteld waarin ik op moet geven voor welke taal ik wil kiezen bij het installeren. Uiteraard kies ik voor Nederlands (Dutch).
Hmzz, helaas komt daar de eerste kleine teleurstelling. Ik zie dat de menu-opties allemaal ineens Nederlands zijn, evenals de knoppen. Helaas is echter de uitleg nog steeds in het engels evenals de licentie overeenkomst die ik nu te zien krijg. Maar goed een beetje engels kan geen kwaad (normaliter gebruik ik namelijk puur uit gewoonte altijd een engels OS). We drukken op OK om de licentie te accepteren.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Loading_Installer_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/License_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Languages_prev.jpg
"Dos" scherm na booten CDLicentie schermTaalkeuze

Nu wordt me gevraagd of ik de aanbevolen installatie wil kiezen of de expert installatie. Gelukkig is dit wel weer helemaal in het Nederlands. Ik kies dus voor de aanbevolen installatie :)

Meteen daarna verschijnt er een bericht met de volgende informatie: "Sommige hardware op uw computer heeft 'fabrikantsgebonden' drivers nodig om te kunnen functioneren. U kunt meer informatie hierover vinden op: http://sourceforge.net/projects/aureal ". Dit stemt mij uiterst gunstig kan ik mededelen. Dit betekent namelijk dat hij mijn soundkaart herkend heeft, ondanks dat Aureal over de kop gegaan is en het verdomd lastig is om aan driver te komen voor die kaart (geldt onder alle OS'en). Ik druk vrolijk op OK dus.

Hetgeen me eigenlijk al eerder opviel is dat aan de linkerkant de bullets van rood naar groen springen zodra een bepaald punt succesvol afgerond is. Het huidige installatie punt is oranje. Aangezien ik nogal nieuwsgierig van aard ben kan ik het niet nalaten om een van de punten die we al gehad hebben aan te klikken. Ik druk dus vrolijk op "installatie methode kiezen" en ben benieuwd wat er gebeurt. Mjah, eigenlijk was het wel te verwachten. ;) De betreffende vraag wordt me nu weer opnieuw gesteld. Gelukkig kom ik na beantwoording van die vraag meteen weer uit op het punt waar ik gebleven was en hoef ik de rest van de stappen niet nog een keer te herhalen. Ik ga dus verder met het punt dat gaat over de toetsenbordinstelling. Mijn indeling is US/internationaal, een indeling die bijna alle toetsenborden die in Nederland verkocht worden hebben. We klikken verder :)

We belanden aan bij een van de meest cruciale stappen in de installatie. Het gaat nu namelijk om de partitieindeling. De installer schotelt me een viertal opties voor, waaronder ook 1 zeer gevaarlijke. Er staat namelijk tussen het lijstje "Volledige hardeschijf wissen". Ik neem aan dat ik je niet uit hoef te leggen wat dat betekent. Aangezien ik graag mijn huidige OS ook nog zou willen gebruiken, zou ik het toch wel fijn vinden als dat niet gebeurt. ;) Er blijven dus nog 3 opties over. 1 daarvan valt omwille van deze review af. Dit is de "aangepaste schijfindeling". Als je een beetje weet wat partities zijn en hoe je ze in moet delen, dan kan je voor die optie kiezen. Ik moet hier wel bij zeggen, dat je moet weten wat je aan het doen bent, want de gevolgen kunnen namelijk net zo desastreus zijn als eerder genoemde optie. Deze keuze stelt je wel in staat om alles aan je eigen wensen aan te passen. Je kunt dus partities aanmaken, verwijderen, van grootte veranderen etc.. Als hetgeen ik nu allemaal blaat ervoor zorgt dat je sterretjes ziet, dan moet je niet voor die optie kiezen. We hebben nog 2 opties over dus. Hmzz, de ene daarvan heeft als titel "bestaande partitie gebruiken". Goh, dit betekent dus dat ik een partitie kan gebruiken die ik van te voren geprepareerd heb. Dit kan bijvoorbeeld met Partition Magic onder Windows heel makkelijk gedaan worden. Zorg er in ieder geval dan voor dat je 1 ext2 partitie hebt. Dit kan je als het ware vergelijke met het FAT (of NTFS) systeem onder Windows. Dat is de plaats waar de bestanden in terecht zullen komen. Zorg er daarnaast voor dat je een swap-partitie hebt (is niet strikt noodzakelijk voor de werking van GNU/Linux, maar het aanmaken ervan is eigenlijk een absolute must! ). De laatste optie wil ik hier absoluut toch even noemen aangezien dit de optie zal zijn die het meest voor zal komen bij mensen die nog nooit met GNU/Linux gewerkt hebben. De titel van die vierde optie luidt namelijk "Gebruik de vrije ruimte op de Windows partitie". Aangezien ik een special knutsel partitie op mijn harde schijf heb om allerlei OS-en te installeren en mijn Windows' partities niet al te groot zijn, kies ik voor de 3e optie. Te weten "bestaande partitie gebruiken". Ik zie dat mij meteen een voorstel qua indeling gedaan wordt. Dit is een voorstel waarbij ik wel eerst even 4 keer moet slikken (vanuit het perspectief van een beginnend GNU/Linux gebruiker), aangezien ik helemaal geen driveletters o.i.d. kan bekennen. Hij heeft het over hda's en nietszeggende "/" en "/mnt/c". Als de termen partities, logische stations en primaire ide controller je onbekend voorkomen, dan kan je hetvolgende stuk overslaan, omdat anders je oren misschien beginnen te suizen aangezien ik het een en ander probeer uit te leggen, maar daarbij wel van enkele bij jou bekende termen uitga. Het is misschien in zo'n geval dan ook verstandig om wat advies bij een kennis in te willigen of gewoon te kiezen voor de optie om je huidige Windows partitie te gebruiken.

We doen even een klein stapje uit het installatie verhaal en gaan toch wat dieper in op deze zaken, aangezien het wel zo handig is om enigszins te weten wat we nu aan het doen zijn. Ten eerste kent GNU/Linux geen schijfletters zoals Windows dat kent. Dit heeft wat voordelen die je vanzelf wel in zult gaan zien, maar dat is een onderwerp dat buiten deze review valt. Houd het er maar op dat de afwezigheid van schijfletters absoluut handig is. "Ja maar nelske, hoe zit het dan?", zul je je waarschijnlijk nu afvragen. GNU/Linux is gewoon ingedeeld in directories. De hoofddirectory is "/". Dit wordt de root genaamd (niet te verwarren met de user "root", die alle rechten op een GNU/Linux systeem heeft). Alle directories op je machine die je wil benaderen via GNU/Linux zullen dus als bovenste directory de root-directory moeten hebben. "Ja maar nelske, je zegt nu dat er geen drivelettters zijn, maar ik heb wel meerdere partities!! Hoe werkt dat dan?". Daar is het mounten voor uitgevonden. Mounten houdt in dat je een apparaat (in dit geval een partitie op een harde schijf) koppelt aan een directory. Dit koppelen kan in principe gebeuren aan elke willekeurige directory. Als er al inhoud in die directory aanwezig is (bestanden en directories) en je koppelt daar toch een partitie aan, dan betekent het dat de originele inhoud van die directory tijdelijk onzichtbaar wordt (het is niet weg!) en vervangen wordt door de inhoud van de gekoppelde partitie. Om reden van het tijdelijk wegvallen van de originele data, wil je dat koppelen (mounten) dus altijd doen met een lege directory. De wat slimmere mensen onder ons, zullen misschien nu al wel geraden hebben wat een van de voordelen van het afwezig zijn van driveletters is. Het betekent namelijk dat ik een partitie aan een willekeurige directory kan koppelen. Veel voorkomende mountpoints zijn dan ook een aparte partitie gekoppeld aan de directory /tmp (te vergelijken met Windows' temp) of een aparte partitie gekoppeld aan de directory /home. Dat is de plaats waar normaliter van alle gebruikers de gegevens en de programma's bijgehouden worden. Er zijn nog meer veel voorkomende mountpoints, maar het gaat iets te ver om die hier te behandelen. Ik hoop dat het mount verhaal je een beetje duidelijk is. Rest me nog wel 1 ding te zeggen over het mounten. Mounten kan dus bijvoorbeeld ook gedaan worden met CD-rom's, netwerk shares etc.... Je GNU/Linux systeem heeft een directory /mnt genaamt (je zal vast wel kunnen raden waar die afkorting voor staat ;) ). Het is dus ook gebruikelijk om bijvoorbeeld je Windows-partities, CD-roms, netwerkshares allemaal te mounten onder (lege) subdirectories onder /mnt. Bijvoorbeeld voor de C-schijf van je Windows (een partitie dus), kun je /mnt/c gebruiken (/mnt/windows is een even goed voorbeeld). Voor je CD-rom speler gebruik je bijvoorbeeld /mnt/cdrom.

"Okee nelske, ik denk dat ik het mount verhaal wel enigszins begrijp, alleen wat zijn die `hda's` (eventueel namen met daarin: hdb, sda etc.) nu allemaal die ik zie? "
Dat zijn dus de benamingen voor de verschilende partities die je systeem kent. Voluit is hda op je GNU/Linux systeem als /dev/hda terug te vinden. hda staat voor het apparaat dat hangt aan de primaire ide-controller en dat ingesteld staat als master voor die controller. hdb is het apparaat aan de primaire ide-controller dat ingesteld staat als slave. hdc is het secundaire master apparaat en tot slot is /dev/hdd het secundaire slave apparaat. (als je nog meer ide-controllers hebt, dan gaat het verhaaltje gewoon verder bij /dev/hde). Ofwel de ide-poort waaraan het apparaat hangt is bepalend voor de naam die het krijgt. (sda staat voor een scsi controller. Het gaat iets te ver om die hier te behandelen, het gaat echter annaloog aan de ide indeling). "/dev/hda staat dus voor de hele schijf dan? Of begrijp ik het verkeerd? Maaruh.... hoe wordt 1 partitie op zo'n schijf dan benoemd?" zullen sommige mensen zich nu misschien afvragen. Dit gebeurt dus door de cijfertjes die je erachter ziet staan. De cijfertjes 1 /tm 4 geven primaire partities aan, terwijl de cijfertjes 5 en hoger een logische partitie aanduiden (ik geloof met een maximum van 63 logische partities). Logische partities staan altijd in een uitgebreide (primaire) partitie. /dev/hdb7 is dus de 3e logische partitie op de primairy slave ide-disk. /dev/hdd3 is dus de 3e primaire partitie op de secundary slave ide-disk. Ik snap dat het misschien veel gevraagd is om te behappen, maar het is wel handig om te weten en eerlijk gezegd noodzakelijk om het volgende stukje een beetje te kunnen volgen. We stappen terug in het installatie proces.

Tot mijn verbazing zie ik dat /dev/hdb5 keurig gekoppeld wil worden aan "/" (de root). Dat is precies wat ik wilde, want die partitie had in namelijk van te voren geformateerd voor GNU/Linux (in mijn geval met EXT3 als bestandssysteem, maar in de meeste gevallen zal dat EXT2 zijn). Daarnaast wil /dev/hda1 (mijn Windows-partitie) keurig gekoppeld worden aan /mnt/c (zie verhaal hierboven). Tot slot deelt hij zelfs een aantal partities die door andere GNU/Linux distributies op mijn computer gebruikt worden in. Dit is echter voor dit review onbelangrijk en ik heb die koppelingen dan ook ongedaan gemaakt ;)

We gaan door naar de volgende stap. Er gebeurt nu echter iets waarvan mijn haren een beetje overeind gaan staan. Iets dat ik niet helemaal snap eerlijk gezegd. We zijn nu namelijk aanbeland bij de stap om de partities te formateren. De Windows C: partitie staat namelijk aangevinkt bij de te formateren partities. Als je dus al vanaf de installatie je Windows partitie wilt mounten (=benaderen, iets dat later eventueel ook nog kan hoor. Alleen wordt het dan iets lastiger) let er dan enorm goed op, dat je die partitie niet gaat formateren, aangezien je anders je Windows bestanden helemaal kwijt ben. (Ik weet de reden wel waarom hij toch aangevinkt staat, alleen ik had iets meer logica van de installer verwacht aan de hand van het mount-point, dat immers onder /mnt opgegeven is.). Aangezien de partitie die ik gekozen heb voor de root directory al van te voren door mij geformateerd was, kies ik ervoor om geen enkele partitie te formateren (het plaatje hieronder toont iets anders).

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Installation_Classes_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Partitioning_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Formatting_Partitions_prev.jpg
Aanbevolen of expert installatiePartitionerings optiesDe te formateren partities

Cool, ik krijg een scherm voor mijn neus waarbij ik kan gaan kiezen voor de pakketten die ik wil installeren. Hoewel je elke applicatie afzonderlijk kan selecteren (door het vakje aan te vinken) kies is nu voor alle opties die mij op een werkstation nuttig lijken. Zie het screenshot.
Ik installeer zowel de desktopomgevingen GNOME als KDE, evenals enkele ander bureaubladen.
De pakketkeuze zoals ik hem nu heb neemt 878 MB in beslag (niet gering dus!).

De installer begint de pakketten nu te installeren. Die installatie periode ziet er wederom anders uit dan je op de screenshots ziet. Het lijkt meer op een Windows installatie. Je krijgt dus enkele mooie plaatjes en verhaaltjes te zien over de pakketten die geinstalleerd worden. Het feit, dat je die op de screenshots niet ziet is wederom te wijten aan VMWare. ;) (Maar goed, beter iets, dan helemaal niets :P ) Nadat me om alle 3 de CD's gevraagd is (alleen CD1 is verplicht!) en ik iets langer heb moeten wachten dan de altijd veel te optimistische voorspellingen over installatieduur, kom ik dan eindelijk bij de volgende stap aan.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Packet_Selection_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Packet_Installation2_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Packet_Installation2_prev.jpg
Pakketten selecteren voor installatieInstallatie voortgangDe laatste loodjes

Het opgeven van het root wachtwoord. Dit is de almachtige user op je GNU/Linux machine. Met dat account moet je zorgvuldig omgaan. Je kiest daar dan dus ook een goed en zorgvuldig gekozen wachtwoord voor. Er zit een button bij met als label "geen wachtwoord". Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit is gedaan (gemak waarschijnlijk). Neem maar van mij aan dat je nooit van die optie gebruik moet maken. Het root-account moet in gebruik zo veel mogelijk vermeden worden, vanwege de schade die je kan aanrichten met dat account. Je dagelijkse werk zul je dus ook niet onder dat account doen, maar onder een ander account. De conclusie: Vul hier 2 maal het door jou gekozen wachtwoord in en druk op okee.

Vervolgens ga je dat extra account aanmaken zoals ik al aangaf. Je kunt hierbij dingen als je volledige naam opgeven. De systeem naam (zonder spaties en meestal zonder hoofdletters). Daarnaast kan je nog een eigen icoontje uitzoeken. Uiteraard kun je nog naar hartelust extra accounts aanmaken voor eventuele andere gebruikers van het systeem.

Nu komt een stap waarvoor ik persoonlijk ook nooit zou kiezen, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik nogal security minded ben. Je kunt nu namelijk opgeven als welke user er standaard ingelogd moet worden op welke desktopomgeving (zonder wachtwoord dus). Gelukkig is hierbij het root account niet te selecteren, daar waar je wel kon zeggen dat het account geen wachtwoord behoefde te hebben. Ik kies dus voor de nee knop. Wat jij doet, moet je helemaal zelf weten, maar ik zou zeggen, heb een beetje vertrouwen in de tips die ik probeer te geven. ;)

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Choosing_Password_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Adding_User_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Default_Login_prev.jpg
Invoeren van root wachtwoordGebruiker toevoegenStandaard login gebruiken?

Een klein eigenaardigheidje duikt vervolgens op. Het scherm dat ik nu aanschouw is namelijk ineens weer engels. Hier moet ik opgeven of het type netwerkverbinding automatisch gedetecteerd moet worden of niet. Ik kies voor automatische detectie natuurlijk, aangezien ik liever lui dan moe ben ;)

De detectie geeft nu mooi een overzicht van mogelijke verbindingen en heeft daarbij voor mij al de juiste verbinding geselecteerd (namelijk een lan-verbinding, omdat ik internet op ga via het netwerk en niet direct). Ik klik dus vrolijk verder op OK in het scherm dat nu overigens wel weer nederlands is.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Network_Configuration0_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Detection_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Detection_Selection_prev.jpg
Aanvang netwerk configuratieType netwerk detectieType netwerk selectie

Nu komt er een scherm dat mij vertelt dat we het lokale netwerk gaan instellen op deze computer. Ik vind het allemaal wel best dus ik druk wederom op het knopje dat ik het er mee eens ben. Er wordt mij nu gevraagd om een ip-adres en een subnetmasker in te vullen. Aangezien ik in het bezit ben van een DHCP-server (die dat soort dingen allemaal automatisch voor mij regelt). Sla ik die invoervelden over en vink ik de optie voor de dhcp-server aan en ga verder. Nu wordt mij gevraagd om een hostname. De meeste DHCP-server geven de client automatisch een hostname, maar aangezien het geen kwaad kan om hem zelf op te geven (en sommige ISP's als @home het zelfs vereisen!!) geef ik toch een hostname op voor machine. "warp.switch.nklomp.com" in mijn geval. Als je machine direct aan internet hangt, dan kan je hier eventueel de naam invullen die je van je ISP gekregen hebt. Als het gewoon om een intern netwerk gaat, dan kan je ook gewoon een naam kiezen voor je machine.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Network_Configuration_prev.pngAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Network_Configuration2_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Network_Configuration3_prev.jpg
Lokaal netwerk configurerenNetwerk instellingenHostnaam

Vervolgens zie ik dat er nog wat bestanden geinstalleerd worden. Mijn kennis van GNU/Linux zegt dat het hierbij om printer (ondersteunings) programmma's gaat. Niet geheel onverwacht komt dan ook de vraag of ik printers aangesloten heb en wat voor een printers dat zijn. Zoals aan het screenshot te zien is, kan er uit een grote collectie van aansluitmanieren gekozen worden. Aangezien ik 2 printers direct aan de computer heb hangen (speciaal voor dit review, normaliter hangen ze namelijk aan mijn server en zijn ze te bereiken via het netwerk), kies ik voor de optie "lokale printer".

Allebei mijn printers worden automatisch gedetecteerd door de installer. :) Ik kies ervoor om eerst de HP printer te installeren. Ik geef de printer een naam. Klik op okee, als de installer mij de juiste driver voor de printer voorschoteld en ga vervolgens wat instelling maken als papiergrootte, kwaliteit etc.. Het hele verhaal herhaal ik voor mijn Epson USB printer :)

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Printer1_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Printer4_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Printer6_prev.jpg
Aansluiting printer kiezenPrintermodel bevestigenTestpagina afdrukken?

Nu kom ik in een overzicht terecht waar ik nog wat kleine aanpassingen kan maken. Zo zie ik dat er een PS/2 muis geselecteerd is terwijl ik toch echt een draadloze optische muis met scrollwiel heb (PS/2). Ik kies dus voor de optie PS/2 met scrollwiel. Ik moet nu enkele malen met het scroll wiel friemelen voordat hij wil werken. Dit heeft te maken met de detectie.
Ik zie dat mijn TV-kaart ook al keurig in het rijtje staat dus die lijkt ook netjes gedetecteerd te zijn (niet te zien op het screenshot, remember dat ze gemaakt zijn onder VMWare ;) ) We gaan hoopvol verder.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Configuration_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Time_Selection_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Time_Selection_Ntp_Server_prev.jpg
OverzichtSysteemtijd updaten m.b.v. inetTijdserver kiezen

Ik zie wat voorbij flitsen over de opstartlader en vervolgens beland ik in het deel waar ik m'n grafische kaart en monitor kan instellen. Ook daar lijkt de detectie feilloos te werken, want zowel mijn NVidia Geforce2 MX 400 als mijn NVidia TNT2 Vanta (pci) worden beiden perfect herkend. Ik kies ervoor om beide kaarten te configureren. M'n beeldscherm knippert een paar keer en vervolgens kom ik in een menu om mijn eerste grafische kaart helemaal in te stellen. Het eerste dat me nu opvalt is dat mijn scrollwieltje inmiddels werkt *D . Ik kies de juiste monitor, omdat mijn hoofdmonitor (een 19" LG Studioworks) niet tussen het rijtje staat en verander wat andere instellingen als resolutie, kleurdiepte etc..

Ik ben nu eindelijk bij het einde van de installatie aanbeland. Normaliter zal er ongetwijfeld nog wel gevraagd worden om een bootdiskette aan te maken (aangezien dit ook in het menu aan de linkerkant staat), maar bij mij gebeurde dat niet (waarschijnlijk omdat ik geen diskettestation in de computer heb zitten :P ). De CD-rom speler werpt de CD uit en vervolgens maak ik me klaar voor de reboot.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Monitor_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Monitor_Confirm_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Ready_prev.jpg
Monitor kiezenInstellingen bevestigenKlaar is klara!

Als Mandrake Linux opstart, zie ik allerlei regels voorbij komen. Zo te zien gaat alles goed, aangezien achter elke regel in het groen het woordje "OK" staat.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Checking_Hardware_prev.jpg
Het opstarten van Mandrake Linux

Uiteindelijk beland ik in het grafische login scherm. Ik klik op "nelske", vul mijn wachtwoord in en kies uit de opties KDE (als desktopomgeving). Ik word nu meteen opgevangen door de zogenaamde "First time wizard". Met behulp van deze wizard stel ik wat zaken voor mijn desktop in. Te beginnen bij de standaard desktop omgeving die ik wil gebruiken. Ik kies voor KDE deze keer. Zodra je een keuze maakt, zie je meteen een image op de achtergrond verschijnen die je in lage resolutie toont hoe die desktop omgeving eruit ziet. Na wat persoonlijke info en e-mail instellingen ingevoerd te hebben ben ik klaar met de wizard. KDE wordt nu netjes opgestart.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Default_Mandrake_KDE_prev.jpg
KDE na 1e maal opstarten

Ik zie nu een desktop verschijnen met onderin een menubalk en enkele icoontjes op de achtergrond. Het onderste icoontje heeft de veel belovende naam "Mandrake Control Center". We zijn nieuwsgierig, dus we klikken er vrolijk op los. Er wordt me nu gevraagd om het root-password in te voeren. Dit is een mooie test om te kijken of je geheugen goed is. >:) Je kan in het Controlecentrum (in het nederlands) een hele hoop dingen instellen. O.a. ook de software die je geinstalleerd hebt staan en eventuele updates daarvan. We begeven ons dan ook eerst daarnaartoe. Dit updaten is voornamelijk belangrijk om eventuele security problemen die er gevonden zijn in bepaalde software te fixen. Zometeen zul je 2 opties zien die ervoor zorgen dat het systeem helemaal up to date wordt.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Mandrake_Controlcenter_prev.jpg
Mandrake's Controlecentrum

Na wat rondgeneusd te hebben besluiten we om uit te loggen. We komen weer keurig in het login scherm. Dit maal loggen we in op GNOME als desktopomgeving. We zien een aantal icoontjes op de desktop terug die we ook al onder KDE zagen. Bekijk de desktopomgevingen die het loginscherm je biedt eens op je gemak. Probeer het een en ander uit en bepaal welke omgeving je het beste ligt.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Default_Mandrake_GNOME_prev.jpg
GNOME na 1e maal opstarten

Zoals ik al zei zijn er wat manieren om je systeem te updaten. De software manager i.c.m. met Mandrake Update is daar een manier van. Twee andere manieren ga ik nog even hier aanhalen. Ten eerste is er de in het "Linux op de Desktop" review genoemde Ximian. Deze heeft het programma redcarpet gefabriceerd, waarmee je voor de grote distributies ervoor kan zorgen dat je systeem helemaal up to date is. Ik ga deze installeren samen met de Ximian GNOME desktop op dit systeem.

We bekijken de website erover en dan met name de link over het installeren van Ximian GNOME. We volgen die 2 simpele instructies op en we belanden in de grafische installer. Als er om download sites gevraagd wordt kies ik elke keer voor een franse mirror (fr.rpmfind.net), omdat ik daarvan weet dat dit een snelle mirror is. Ik kies voor een volledige update. Dit betekent dat er bij mij 88 packages zullen worden ge-update en dat de totale grootte van te downloaden bestanden precies 100 MB in beslag zal nemen. Nog geen 20 minuten later is alles binnengehaald (Chello) en staat alles al geinstalleerd op mijn systeem. :) Nadat het grafische gedeelte opnieuw is opgestart wordt ik verwelkomd door een configuratie wizard. We vullen alles netjes in en kiezen ervoor om zelf wat dingen voor de desktop in te stellen. Het resultaat ervan kan je tegen het einde (dat we met rasse schreden naderen nu) van deze review zien.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Ximian_GNOME_Installer_prev.png
Installatie (+website/aanwijzingen) van Ximian GNOME

Redcarpet van ximian staat nu ook geinstalleerd. Daarmee kan je heel makkelijk pakketten updaten en installeren. Aangezien de vorige stap alleen nog maar de Ximian GNOME desktop installeerde (en de daarvoor benodigde pakketten), kiezen we er nu in Redcarpet voor om alle paketten die geinstalleerd staan te updaten. Zorg er bij redcarpet voor dat je een snelle mirror kiest, aangezien het een populaire service is. Als je gegarandeerd wilt zijn van een snelle mirror dan kan je voor Redcarpet betalen. Na een kleine 20 minuten wederom weet Redcarpet me te vertellen dat alles up to date is. :)

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Ximian_Redcarpet_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Ximian_Redcarpet_Installing1_prev.jpgAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Ximian_Redcarpet_Installing_prev.jpg
Ximian's RedCarpetUpdates selecterenUpdates worden gedownload

De andere manier die ik niet ongenoemd wil laten is het downloaden van de nieuwste Mandrake Linux. Dit is versie 8.2 die nu nog in beta fase verkeert. Deze zal enorm veel verbeteringen bevatten vooral specifiek gericht op de gebruiker die helemaal nieuw in GNU/Linux is. Helaas heb ik niet de tijd om de installatie van die beta door te nemen. Wie weet in een vervolg review hierop nog wel. ;) Ben je een beetje avontuurlijk dan raad ik je zeer zeker aan om de beta eens te proberen.

De conclusie na mijn installatie van Mandrake Linux. Als ervaren GNU/Linux gebruiker sta ik te kijken van de gebruiksvriendelijkheid van zowel de installatie als ook de configuratie tools die Mandrake Linux levert en gebruikt. Daarnaast is de detectie van de hardware in mijn geval gewoon perfect. Werkelijk alles wordt gedetecteerd. Als newbie er tegen aan kijkende zitten er helaas toch wat kleine schoonheidsfoutjes in. Hierbij valt te denken aan het af en toe overspringen naar Engels van de installer evenals het standaard willen formateren van mijn Windows partitie (die ik toch duidelijk op een plaats wilde mounten die normaliter gebruikt wordt voor reeds bestaande partities). Desalniettemin ben ik eigenlijk best wel te spreken over Mandrake Linux. Het is een zeer geschikte distributie om je eerste stapjes mee zetten in de wereld die GNU/Linux heet. De opvolger (8.2, die nu nog beta is), kan hier alleen nog maar verbetering in aan brengen. Iets dat aan de specificaties daarvan te zien ook zeer zeker het geval zal zijn. Inmiddels is de software die Mandrake Linux installeert enigszins verouderd (hoewel het nog weel meevalt), echter dat is geen enkel probleem als je in het bezit bent van een breedband internet aansluiting, zoals je in deze review hebt kunnen lezen.

Tot slot wil ik je niet het laatste screenshot onthouden uit deze review. Dit is m'n GNOME desktop, na alle updates en een enkele configuratie verandering in de desktop.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/nelske/Mandrake/Mandrake_Desktop_prev.jpg
GNOME desktop na wat kleine tweaks.

Deze review valt onder de GNU Free Documentation License. Lees a.u.b. het volgende copyright stuk indien je van plan bent deze tekst te distribuëren, modificeren en/of kopiëren in wat voor vorm dan ook.

GNU Free Documentation License.
Copyright (c) 2002 Niels Klomp (nelske)

Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.1 or any later version published by the Free Software Foundation; with the Invariant Sections being NONE, with the Front-Cover& Backcover Texts being NONE.

A copy of the license is included in the section entitled "GNU Free Documentation License".

Dit houdt dus in dat dit document te allen tijden gekopieërd, gedistribuëerd en gemodificeerd mag worden met de restricties dat de volgende paragraaf erin opgenomen moet worden: "Geen restricties".

Het is dus zo, dat er geen copyright geclaimed mag worden op de originele tekst uit deze review. Na modificaties zal het document als geheel dus ook aan een vorm van copyleft (wat ook een copyright is!) moeten voldoen. Een auteur die modificaties maakt, kan zich eventueel wel beroepen op invariante secties voor zijn/haar modificaties middels de GNU FDL.

Daarnaast stel ik het op prijs als je mij even een e-mailtje stuurt, mocht je deze review op wat voor manier dan ook willen gebruiken.

e-mail: nelske@tweakers.net

[ Voor 12% gewijzigd door moto-moi op 08-10-2003 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mjah ik zal mezelf maar niet gaan bedanken he ;)

Mensen die vragen en/of opmerkingen hebben over deze review of andere reviews kunnen terecht in [rml][ overzicht/discussie] Desktop Linux reviews[/rml] of uiteraard bij de auteur van de review.

Alle reviews (en links naar reviews) zijn te vinden in [rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 22/04][/rml] (modemgebruikers u bent gewaarschuwd!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Zal ik je dan maar bedanken? ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 03:12 schreef Jotti het volgende:
Zal ik je dan maar bedanken? ;)
Is goed ;)

Wil je deze review downloaden voor offline gebruik dan heb je nu de volgende mogelijkheden:

Offline Windows: HTMLPDFPDF (+orig plaatjes)
.zip compressed2,2 MB348 KB2,0 MB

Offline Unix/Linux: HTMLPDFPDF (+orig plaatjes)
.tar.bz2 compressed2,2 MB350 KB2,0 MB

[ Voor 42% gewijzigd door moto-moi op 08-10-2003 16:57 ]

Dit topic is gesloten.