StatBar.nl - @GoT
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.
noflushd gaat dit tegen door de kernel te overtuigen wat minder gretig files te updaten (hoe hij dat precies doet weet ik trouwens niet) en daarna de HD down te spinnen.
Dat noflushd hdd writes cached/buffert om zo een spinup te voorkomen weet ik, maar dat zou ie toch ook moeten blijven doen als de schijf al handmatig "gestopt" is?Op dinsdag 26 februari 2002 02:24 schreef deadinspace het volgende:
Er staan als je computer aanstaat veel files open (bijvoorbeeld logfiles). In deze files verandert regelmatig wat (er wordt een regeltje bijgeschreven, een datum wordt bijgewerkt, enz), dus als je de HD downsping met hdparm, dan duurt het waarschijnlijk niet lang voor de kernel zoiets heeft van "hee, deze file moet geupdate worden" en dus de HD weer vrolijk laat upspinnen. Dit effect neemt toe naar gelang je bak meer doet (meer services draait enz).
noflushd gaat dit tegen door de kernel te overtuigen wat minder gretig files te updaten (hoe hij dat precies doet weet ik trouwens niet) en daarna de HD down te spinnen.
StatBar.nl - @GoT
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.
Post de uitvoer van 'free' eens.
Verder zou de noflushd de disk-writes moeten opvangen. Dit werkt alleen NIET 100% met ReiserFS. Die gaat voorbij aan de standaard schijfbenaderingsmethoden. Dus zoiets zou ook een oorzaakje kunnen zijn.
Wat als je ext3 gebruikt?Op dinsdag 26 februari 2002 12:44 schreef Valium het volgende:
Dit werkt alleen NIET 100% met ReiserFS. Die gaat voorbij aan de standaard schijfbenaderingsmethoden.
Geen beurs, geen tempo
Op dinsdag 26 februari 2002 12:44 schreef Valium het volgende:
Heb je wel genoeg geheugen voor het bufferen?
Post de uitvoer van 'free' eens.
1
2
3
4
5
| bart@spitfire:~$ free
total used free shared buffers cached
Mem: 46164 36800 9364 11716 17760 7116
-/+ buffers/cache: 11924 34240
Swap: 104384 0 104384 |
Dat had ik ook gelezen in de manpages van noflushd, maar ik gebruik gewoon ext2, dus daar kan het niet aan liggen.Verder zou de noflushd de disk-writes moeten opvangen. Dit werkt alleen NIET 100% met ReiserFS. Die gaat voorbij aan de standaard schijfbenaderingsmethoden. Dus zoiets zou ook een oorzaakje kunnen zijn.
Zelfde verhaal als bij ReiserFS geloof ik, maar da's hier dus niet van toepassing.Op dinsdag 26 februari 2002 13:26 schreef it0 het volgende:
[..]
Wat als je ext3 gebruikt?
StatBar.nl - @GoT
||
||
||
Up
StatBar.nl - @GoT
Werkt helaas ook niet... ook dan spint ie na een paar seconden weer upOp woensdag 27 februari 2002 16:49 schreef it0 het volgende:
en hdparm -Y /dev/hda?
StatBar.nl - @GoT
StatBar.nl - @GoT
BTW, als ie weer upspint na een hdparm -y of -Y blijft het harddisk ledje constant branden.
StatBar.nl - @GoT
Hdparm -Y wekt ook niet , spint ook meteen op. Waarschijnlijk vanwege allerlei buffers die nog open staan en geflushed moeten worden.
Is er een manier om progs te monitoren zoals ipv cpu activiteit schrijf/lees activiteit?
Het CPU gebruik van je actieve processen kun je met top zien, hoe je de harddisk activiteit kunt zien weet ik niet.Op dinsdag 05 maart 2002 13:39 schreef it0 het volgende:
Heb van het weekend een debian server geinstalleerd en heb nu hetzelfde probleem, sterker nog met noflushd -n 1 /dev/hda spint hij niet eens down. Ik zoek de kwalijke app nog...
Hdparm -Y wekt ook niet , spint ook meteen op. Waarschijnlijk vanwege allerlei buffers die nog open staan en geflushed moeten worden.
Is er een manier om progs te monitoren zoals ipv cpu activiteit schrijf/lees activiteit?
Iemand verder nog een idee?
StatBar.nl - @GoT
StatBar.nl - @GoT
StatBar.nl - @GoT