Ik ga even mijn mening spuwen (doe ik niet zo vaak hiero) over de populairste drugs die onder harddrugs vallen.
(dus niet heroine,want iedere idioot weet gewoon dat zo gauw je er aan begint er in no time een point of no return is)
Dit alles naar eigen ervaring. Je hoeft het er niet mee eens te zijn , maar mocht jij iemand zijn die toch wil experimenteren .. mischien heb je er wat aan.
In de hand houden...
Het hangt puur af van het soort persoon dat in dit geval de drugs gebruikt en om wat voor soort drug het gaat.
De persoonlijke situatie van elk individu is hierbij van overwegend belang.Dus ken jezelf.
Een weldenkend mens die, naast dat ie af en toe wat gebruikt, ook nog eens een fatsoenlijk sociaal leven leidt en de neiging heeft zichzelf te ontwikkelen op wat voor enigzins nuttig gebied dan ook kan snel genoeg tot de conclusie komen dat te regelmatig gebruik je op veel gebeiden beperkt en al zeer snel nadelige effecten kan hebben op het functioneren van de grijze massa.
Uiteraard gaat bovenstaand verhaaltje niet voor iedereen op. Veel gebruikers hebben geen idee waar ze mee bezig zijn. De verlichting is al genoeg reden om er met flinke regelmaat op terug te vallen.
Ook beginnen mensen op steeds jongere leeftijd met experimenteren. Een erg enge ontwikkeling aangezien het merendeel van deze groep simpelweg nog niet voldoende verantwoordelijkheidsgevoel heeft tegenover zichzelf, wat bij de meeste mensen zo na je 18e a 19e toch wel begint te komen (als ze dan al niet verkloot zijn...)
daarnaast:
If you want to be a succesfull drug user you got to be well informed
Weet waar je aan begint. Informeer zo veel mogelijk over wat het met je doet (ook welke biologische funties beinvloedt worden, welke neurotransmitters gebruikt worden etc) om er achter komen tot welke hoeveelheid een drug gebruiken nog enigzins verantwoord is. Nou is het uiteraard zo dat geen enkele drug goed voor je is lichamelijk gezien maar er valt mee te experimenteren wanneer je weet waar je aan begint.
Je moet een sterk karakter hebben, wil je bij sommige drugs de keuze maken het bij 1 keer te houden.
Dit geldt vooral bij
cocaine. De eerste keer is vrij onschuldig. En de paar daaropvolgende keren mischien ook .. maar stop dan ook echt. Ondanks dat het zo duur is, is er toch een boel jong volk dat het wekelijks al dan niet dagelijks tot zich neemt. Je ziet het vaak niet aan de desbetreffende mensen. Ze functioneren vaak prima, al worden het op den duur vaak nerveuze figuurtjes tijdens de nuchtere periodes. Uiteraard raak je op lange termijn zwaar fucked up en heeft functioneren ineens een heel andere context gekregen.
Bij het 'basen' van coke (het oproken van pure coke, gereinigd dmv. ammonia) wordt je er snel zowel lichamelijk als geestelijk afhankelijk van. Afrader wat mij betreft.
Bij
XTC(mdma/mda/mde) is er niet een dergelijk soort van geestelijke of lichamelijke afhankelijkheid aanwezig. Het wordt dan ook meestal situatie-specifiek gebruikt (bijvoorbeeld op een houseparty, of in bijzijn van geliefde, samen) op plaatsen waarbij men in ieder geval niet alleen is. De drug zorgt ervoor dat de neurotransmitter serotonine, welke in de hersenen is opgeslagen, in grote hoeveelheden losgelaten wordt. Het kost tijd om deze stof weer op niveau te krijgen.
Serotonine regelt je gemoedstoestand, eetlust, sensorisch vermogen en andere belangrijke functies. Het is dus niet de XTC die de werking doet maar de neurotransmitter welke het stimuleert (losmaakt). Ook komt er in de hersenen de stof Dopamine vrij bij gebruik van xtc.
Aanvankelijk is het uitgevonden als middel te gebruiken in de psychiatrie.
Het effect zorgt voor een heerlijk euforisch gevoel waarbij de gebruiker helemaal openkeert. Alle dingen die je normaal voelt maar niet zal zeggen komen er uit.Geluid wordt intenser ervaren, de energie stroomt door je lichaam en eetlust verdwijnt. Gevoelens van broederschap en liefde worden vele malen sterker dan je ooit van jezelf zou verwachten (wat bij iedere persoon iets totaal anders kan betekenen).
Ga eerst een bij jezelf na in hoeverre je jezelf bent, iets dat je (als het goed is) steeds verder bereikt wanneer je ouder wordt.
Ben je iemand die na het drinken van een flinke hoeveelheid alcohol niet zichzelf meer is, dan kan je ook bij xtc gebruik voor een flinke verassing komen te staan, terwijl je je er op dat moment WEL bewust van bent maar waar je op dat moment niets tot weinig aan kunt doen in het bijzijn van anderen.
Ben je iemand die ook stomdronken nog steeds zichzelf is en niet al te domme dingen doet dan hoef je nergens bang voor te zijn

.
Waar je dan wel van tevoren rekening mee moet houden is dat de ervaring waarschijnlijk dusdanig intens en verlichtend zal zijn dat je het waarschijnlijk niet bij 1X houdt (!).
Wanneer je het te vaak gebruikt (wekelijks of meerdere malen per maand) hoop ik voor je dat je zelf in gaat zien dat er dingen veranderen in hoe je je voelt en hoe je functioneerd en dat je na een tijdje niet gebruikt te hebben waarde weet te brengen aan de voordelen die daarbij horen...
XTC is uiteraard niet gezond. Het chemisch evenwicht in je hersenen wordt telkens verstoord. Geef je lichaam de kans te herstellen. Doe het niet vaker dan 1X in de maand of liever 2 maanden. Neem niet meer dan +- 140mg werkzame stof (meestal 1 a 2 pillen .. laat ze testen)tot je als je niet je hersenen wilt frituren.
Zorg dat je veel vitaminen en zo mogelijk 5HTP (de bouwsteen voor serotonine, een aminozuur dat je bij vitamine stores kan krijgen) na de tijd tot je neemt. Op deze maniet beperk je schade tot een dusdanig minimum dat het zeer weinig tot geen gevolgen voor je zal hebben.
Jammer genoeg gaan de meeste gebruikers er net zo mee om.
Gevolg : geen leuk feestje meer zonder te gebruiken, evt. emotionele stoornissen en je wordt er niet bepaald intelligenter van op termijn, om het maar zacht uit te drukken.
In een bepaalde toestand kunnen mensen uiteraard als het ware verslaafd raken aan xtc op de manier dat hun leven buiten het gebruik om kwalitatief op een dergelijk laag pitje komt te staan (om wat voor reden dan ook) dat men steeds weer verlangt naar dat lekkere verlossende gevoel.
Jammer voor hen, neemt de werking af wanneer je het te vaak (meer dan wekelijks) gebruikt. Geen serotonine meer en toch een p'tje geeft je alleen nog een beetje energie, een iets vaag gevoel en daar is t wel mee gezegd. Dit herhaaldelijk doen en je serotonine produktie kan serieus in de war raken en zelfs stoppen, met mogelijk zeer nare, blijvende gevolgen.
Speed(amfetamine) doet met Dopamine , wat XTC (voornameljk) met serotonine doet.
Dopamine schakelt het vermoeidheidsgevoel, pijn en eeetlust uit. Je spieren gaan veel meer energie verbranden, je reactievermogen neemt toe en je lult als nooit tevoren(kwa tempo en hoeveelheid dan

)
Kwa schadeljkheid kan je het vergelijken met xtc. Indien je het zelden gebruikt -> weinig tot geen nadelige gevolgen. Dopamine wordt in de hersenen in veel grotere hoeveelheden aangemaakt en kan dus ook kwa huihouden heel wat meer hebben. Wanneer je werkelijk een chronisch tekort aan dopamine krijgt kan je de ziekte van Parkinson (zie prins Claus) krijgen en heb je echt een probleem.
Psychedelische drugs ga ik t nu niet over hebben (mischien in een latere posting) want dat is weer een heel verhaal op zich....
Je kan niet zo 123 ja of nee zeggen op de vraagstelling in het algemeen.
Het is dusdanig afhankelijk van het type persoon dat je niet ja of nee kan zeggen op de vraagstelling in het algemeen.
Je moet dus bij jezelf afvragen of jij dat nou wel of niet kan. En tja ... dat is voor heel veel mensen denk ik toch een moeilijker vraag dan het lijkt.
Het is moeilijk om goed geinformeerd te zijn aangezien de media en instanties (overheid) informatie niet op deze manier zullen presenteren odmat het uiteindelijk voor hen belangrijker is te ontmoedigen dan mensen er verstandig mee om te laten gaan, als ze dat toch doen.
Gelukkig is er tegenwoordig internet, waarbij iedereen aan objectieve, persoonlijke EN feitelijke meningen en adviesen van derden kan komen.
Goede links met info zijn o.a:
http://www.dancesafe.org
http://drugswereld.cjb.net
http://www.drugsinfoteam.nl
--------------------------------------------------
Ter informatie: zelf gebruik ik eens in de 1 a 2 maanden XTC. Dit doe ik al bijna 5 jaar en is in het begin ook met de nodige vergissingen gedaan.
Blowen (waar nederland wel van bewezen heeft dat mensen er bij normaal gebruik goed bij kunnen functioneren en dat het geen accute gevaren heeft) doe ik wekelijk een paar keer met tussenpauzes van soms maanden (tijdens zware studie shit enzo). Paddo's gaan er ongeveer 2 keer per jaar in

.
Zo .. dit is geloof ik wel t langste verhaal dat ik zo'n beetje ooit gepost heb. Maarja je moet toch wat om 5:00 's ochtends
Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein