Laat ik beginnnen met te zeggen dat ik nooit heb gezegd dat XTC niet schadelijk is, ik vermoed ook van wel - zeker bij regelmatig gebruik - maar het is, zover ik tot nu toe weet (maar black_diamond gaat dat veranderen geloof ik

) is er ook nog geen enkel onderzoek die dat 100% aantoont.
Op vrijdag 19 april 2002 13:37 schreef Black_Diamond het volgende:
[..]
Lieve Morgoth...
mijn bronnen zijn om te beginnen betrouwbaarder dan de 'weetjes' die de arme sukkels die XTC gebruiken onder elkaar verspreiden... En inderdaad, het onderzoek waarbij het onherstelbare schade is aangetoond is zeer recentelijk wat dus weer aangeeft hoe goed ik op de hoogte ben van de laatste onderzoeken en jij niet hahahahahahaha!

geintje hoor! *kiss*
Speciaal voor jou

wil ik graag even nagaan of ik beslag kan leggen op geschreven bronnen. De informatie die ik je zojuist gaf kreeg ik namelijk van een goede bekende van me die werkzaam is op het gebied van drugsbestrijding. Ik werk dus ook niet met dubieuze internetsites wat dit onderwerp betreft.
For your information, ik ben geen XTC gebruiker, dus ik zit niet in die scene, maar ik vind het wel interessant - aangezien ik wel is wat andere non-harddrugs gebruik (zeg gemiddeld een keer in de 3 maanden -, en ik heb nog nergens een artikel gezien waar dat in staat. Als jij me dat kan laten zien wil je je geheel geloven.
Verder is mijn ervaring met drugsbestrijdins instanties qua informatie verstrekking nogal dubieus. Ik weet nog dat er is zo'n instantie bij mij op school langs kwam en begon te blaten dat wiet zo slecht was en 10x zo slecht was dan een gewone sigaret en nog meer blabla, terwijl nu gedegen onderzoek (die er toen nog niet was) onlangs heeft aangetoond dat het minder schadelijk is (wat mij ook logischer lijkt).
Ennuhh.... óók mijn bewering om GEEN water te drinken tijdens het gebruik van XTC is géén onzin. Ja misschien ga je inderdaad dan even lekker fout trippen, maar je lever wordt WELDEGELIJK zwaar aangetast. Hoe dat precies zit weet ik zo ook niet meer uit mijn hoofd en dan zeg ik het even nog niet, liever dan dat ik het verkeerd zeg. Ik zal dus even kijken of ik het officiele 'bewijs' voor je kan verzamelen...

Je kan dan nog steeds beter _wel_ water drinken dan geen water drinken, want geen water drinken kan absoluut fataal aflopen icm XTC.
Op vrijdag 19 april 2002 14:05 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Het gevaarlijke aan drugs, in welke vorm dan ook, is dat het went. De verslaving is deels lichamelijk, maar grotendeels geestelijk. Zelf heb ik er (gelukkig) geen ervaring mee. Wat dat betreft is niet weten wat je mist idd de beste preventie

Bij sommige drugs is het juist handig dat het went, bv bij paddo's. Als je een keer dat genomen hebt zal het de eerste paar dagen gewoon niet werken (even buiten het feit gezien dat het lichamelijk niet verslavend is) en is het dus zinloos het vaak te nemen. Maar idd, bij drugs zoals xtc, coke enz is het zo dat je steeds meer nodig hebt. Wat erg erg gevaarlijk kan zijn.
Het gebruik van drugs als XTC zorgt voor een psychologische conditionering om steeds meer te gebruiken (of in ieder geval om te blijven gebruiken). Even wat ik weet over XTC; het is een drug die de aanmaak van serotonine bevordert en er bovendien voor zorgt dat de 'levensduur' van deze neurotransmitter rekt zodat het effect langer is. Serotonine werkt in op het genotssysteem van ons limbische systeem en dat veroorzaakt het fijne gevoel.
Het is niet per definitie zo dat als je XTC gebruikt je het steeds meer gebruikt, als je maar een sterk genoege wil hebt kan je er een tijdje mee stoppen en dan weer is wat te nemen om weer een tijdje te stoppen enzovoort. Ook is het te adviseren om na het gebruik van XTC van die pillen te kopen die het serotinine weer aanmaken, deze zijn gewoon legaal te koop.
Het lichamalijke verhaal terzijde; veel mensen gaan drugs gebruiken uit gewoonte. Bijvoorbeeld in het weekenden of als ze naar feesten toegaan. Op die manier begin je jezelf te conditioneren om drugs te gebruiken voor dergelijke gebeurtenissen. Als je nu naar een feest gaat zonder XTC, dan zul je ook daadwerkelijk klote voelen. Als je jezelf gaat belonen door een XTC-pil te slikken, dan zul je geen genoegdoening meer kunnen vinden als je vervolgens die pil *niet* slikt. Drugs zorgen sowieso voor een negatiever wereldbeeld. Door te slikken wordt de wereld leuker, maar de wereld ziet er meer klote uit als je niet slikt, wat er weer voor zorgt dat je weer gaat slikken.
Je moet het natuurlijk niet zo stellen alsof dat voor iedereen geld. Helaas, ben ik bang, geld dit voor te veel mensen, maar er zijn ook zeker mensen die zich wel kunnen inhouden bij dit soort activiteiten en die wel een leuk feestje kunnen hebben ook zonder drugs.
Overigens, Morgoth, beschadigt XTC de zenuwuiteinden wel degelijk! Het betreft hier wel alleen dat deel van de zenuwen dat behoort tot het serotonine systeem (deze zenuwen worden over-geprikkeld en kunnen daardoor beschadigen).
Wat betreft onderzoek:
[..]
Dit lijkt me genoeg om aan te nemen dat XTC idd slecht voor je zenuwen is. Wat de kritiek betreft....mja....het is lang niet genoeg om dan maar te concluderen dat XTC *niet* schadelijk is. Het wijst er op dat het wel zo is.
Het is, zoals je zelf ook al aangeeft, geen bewijs maar er zijn zeker aanwijzingen. Maar alsnog geen gedegen onderzoeken. Verder vraag ik me af in hoeverre het schadelijk is als je zeg 1x per jaar zo'n ding neemt en verder niet.