Mijn eerste netwerk/serverbeheer baan

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 769 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

ik weet wel 1 plek vanwaar ik die server niet kan beheren, en dat is vanaf het console toetsenbord! :7
Ik kan me zo 1-2-3 eigenlijk niet iets bedenken wat niet op de console zou kunnnen? Misschien kun je een voorbeeld geven? :)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op zondag 24 februari 2002 19:27 schreef hezik het volgende:

[..]

Ik kan me zo 1-2-3 eigenlijk niet iets bedenken wat niet op de console zou kunnnen? Misschien kun je een voorbeeld geven? :)
user aanmaken?

PS. begrijp me niet verkeerd, ik wil je niet afkraken of zo... mijn ervaringen met Novell zijn negatiever als mijn ervaringen met Win2k server...

EDIT:

overigens is deze hele topic verwaterd naar een MS/novell topic.
En het zal nooit eindigen...

er blijven altijd mensen die miver problemen met novell hebben als win2k en vice versa.

voor mij part mag het wel ten einde lopen...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

user aanmaken kan gewoon op de server zelf hoor. Draai console-1 en je hebt nog een leuke GUI ook, hoewel dat niet echt nodig is.

//edit

beetje novell/windows discussie geworden zo idd. Ikzelf vind het beide prima producten.

//edit 2
en dan nog 1 dingetje.... als je zo anti-MS-OS bent, waarom heb je dan het MS-slogannetje onder je logo?
Dat hoort samen met mijn icoontje een sarcastische wisselwerking te geven.. maar ik ben niet anti-MS hoor, echter ook niet anti-Novell.. vandaar :)

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Vergis je trouwens niet in Exchange Server 2000. Dit pakket lijkt makkelijk te installeren maar het beheer en de troubleshooting ervan zijn zeer complex. En geloof me ik weet waar ik het over heb,.. bij een klant hebben we zelfs terug moeten schakelen naar exchange 5.5 omdat er een foutje in de AD zat waardoor heel exchange van slag af was.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• estorino
  • Laatst online: 07-05 20:04
Tja, ik roer me even niet meer in de discussie in mijn topic, ik denk niet dat ik iets zinnigs kan toevoegen aan jullie Windows vs. Novell discussie... :)

https://www.strava.com/athletes/10490675

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:05
Op zondag 24 februari 2002 19:04 schreef hezik het volgende:
[..]

Exchange is helemaal niet 'makkelijker dan de rest', dat is jouw mening. Ik ken zowel exchange en Notes en Notes is echt makkelijker aan de praat te krijgen. In het dagelijks beheer maakt het weinig uit en als er stront aan de knikker is zijn het beide bitches.
Lees je mijn quote wel goed? |:( Ik zeg niet dat Exchange beter is dan de rest, ik zeg dat Windows 2000 Server makkelijker is voor DE REST (en daarmee bedoel ik printersharing, exchange draaien, gebruikerbeheer, configuratie...).

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 19:24 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

ik weet wel 1 plek vanwaar ik die server niet kan beheren, en dat is vanaf het console toetsenbord! :7

Dus daarom moet je het wel overal terwereld kunnen beheren.
Novell is gewoon nog niet zover is dat je je server vanaf de server zelf kunt beheren.
Onder Novell kan je de server volledig beheren. Alles wat je ook onder NT/W2K kan. Dat heet bij Novell: ConsoleOne

Je kan hiermee: gebruikers aanmaken, bestanden beheren, licentiebeheer, partitioneren, volumes aanmaken, email(als je NIMS of Groupwise geinstallerd hebt), printers beheren, enz enz...

Oh ja, je kan ook nog het internet op met een browser van Sun. Zit al standaard in de GUI ;)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op zondag 24 februari 2002 21:20 schreef ddc het volgende:

[..]

Lees je mijn quote wel goed? |:( Ik zeg niet dat Exchange beter is dan de rest, ik zeg dat Windows 2000 Server makkelijker is voor DE REST (en daarmee bedoel ik printersharing, exchange draaien, gebruikerbeheer, configuratie...).
dan heb jij ze ook niet allemaal op een rij...

de domme gebruiker ziet echt niet of je novell of w2k gebruikt... hij ziet alleen maar een paar mapjes met een netwerkkabeltje eraan in zijn 'deze computer'

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:47

McMiGHtY

- burp -

Even over dat remote beheren, je hebt het over dat onder Novell het app draait op de locale pc. Als je een Win2k Prof machine hebt en je installeert adminpak.msi kun je naar elke server connecten

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

gebeurt dat niet standaard al?
Ik kan me iig niet herinneren dat zelf achteraf geinstalleerd te hebben, maar ik controleer regelmatig m'n Server-eventlogs vanaf m'n win2k pro werkstation, en stop/start/meuk services indien nodig..
Ow wacht, installeert-ie dat met de support tools mee?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op zondag 24 februari 2002 23:14 schreef BackSlash32 het volgende:
gebeurt dat niet standaard al?
Ik kan me iig niet herinneren dat zelf achteraf geinstalleerd te hebben, maar ik controleer regelmatig m'n Server-eventlogs vanaf m'n win2k pro werkstation, en stop/start/meuk services indien nodig..
Ow wacht, installeert-ie dat met de support tools mee?
adminpak.msi is inderdaad een onderdeel van de suporttools...

maar aangezien ik het allemaal een beetje overbodige rommel vind, gebruik ik alleen adminpak.msi (reuze degelijke uitvinding trouwens! die msi-dingen!)

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
even samen gevat:
-vergeet al dat geflame MS-Novell
-inventariseer wat je huidige problemen zijn
-los ze op met de huidige spullen
-indien niet op te lossen (kan ik me niet voorstellen): maak een plan voor verandering.

Uit het verhaal begrijp ik dat het grootste probleem de client pc kant is. pc's zijn altijd een probleem, ook met MS software. Nieuwere Novell clients/MS service packs kunnen een hoop oplossen.

Succes!

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

[b]
Exchange server is zeker een optie, ook al is de prijs hoog.
Als er een alternatief (onder Windows) is, lijkt me het zeer de moeite waard om dit te bekijken.
MS small business server:

Win2K server, Exchange, Proxy, IIS, 5 clients licence

1600 EURO.

Dat is toch niet zo gek duur??

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Het is een eeuwige discussie en hierin ga ik mij ook niet mengen, maar dit is mijn advies:

Realiseer je heel goed waar je mee bezig bent. Jij vindt het leuk om dit in de praktijk te leren (en heel begrijpelijk), maar realiseer je heel goed dat het voor het bedrijf een serieuze aangelegenheid is.
Als jij er niet uitkomt door gebrek aan kennis en daarom het gehele project in het honderd loopt, dan is dat voor dat bedrijf een gigantisch probleem. Veel bedrijven zijn afhankelijk van hun netwerk.

Ik zou als bedrijf ook nooit mijn netwerk laten implementeren door een student c.q. beun de haas. Als een bedrijf er een zooi van maakt, dan weet ik wie ik aansprakelijk moet stellen, dat lukt niet zo maar bij een ander.

Enkele aandachtspunten: Ga je de mail migreren of zet je er een nieuwe exchange-doos neer en gooi je die oude weg?
Bij migratie: weet je waar de knelpunten zitten?

Usermanagement stelt nog niet zo heel veel voor in Active directory, maar hoe ga je met de beveiliging om? Wat ga je toestaan en wat niet.

Kortom, het gaat mij er niet om om je plezier te ontnemen, maar realiseer je heel goed waar je mee bezig bent.

PS: voordat je Groupwise :r vindt, verdiep je er eerst in....

Tjielp... een vogel.

Verwijderd

Helemaal mee eens met die laatste post.
Weet waaraan je begint.

Zet eerst de knelpunten op een rij.
Door de knelpunten in kaart te hebben kun je systimatisch de problemen verhelpen cq voorkomen.

En zorg ervoor dat je weet wat je doet.
Met alleen hardware kennis kom je er niet.

Een nieuw OS lost niet altijd alles op en levert 9 van de 10 keer weer andere problemen.

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:59
Op zondag 24 februari 2002 18:57 schreef Taxidriver het volgende:
http://www.tweakers.net/nieuws/16500?highlight=Novell
Gelijk heb je, maar die server heeft die 4 jaar geen fuck gedaan, die processor heeft 4 jaar iets gedaan wat volledig draaiende en bruikende server in een week doet!

zeroxcool.net - curity.eu

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Op vrijdag 22 februari 2002 01:12 schreef GoldieLox het volgende:
Ik kan, als ik ervoor kies, vanaf 1 juli aan de slag als systeembeheerder in een kantoor met 20 gebruikers.
Ik heb de gehele zomervakantie om een nieuw werkend systeem op te zetten en te implementeren. Als dat klaar is kan ik na de zomer 8 uur in de week daar gaan werken om het systeem te onderhouden.

Ik zal het huidige systeem beschrijven:
20 workstations met daarop Win98se met Novell GroupWise. :r
1 router aangesloten op een huurlijn (hoe dit precies zit is nog onbekend bij mij)
1 DELL PowerEdge server waarop Novell draait en de bestanden van de gebruikers worden opgeslagen.
1 CDRom torentje en 1 PC met tapestreamer voor backups.

Dit systeem werkt niet goed! Iedereen is ontevreden en wil verandering! Nu heb ik het volgende voorgesteld:

De 20 huidige werkstations* wil ik voorzien dat Win200Pro.
De server wil ik voorzien van Win2000server en Exchange Server 2000, zodat er van Outlook gebruik gemaakt kan worden mbt. gezamelijke agenda en intern & extern email verkeer.

Nu heb ik persoonlijk veel verstand van computers, vooral hardware. Verder heb ik veel ervaring met Win98 en 2000Pro. Op mijn werk houd ik een NT4 + Novell netwerk aan de praat, maar van Win2000 server en Exchange server heb ik (nog) geen kaas gegeten! Mijn vraag is, wie heeft er ervaring met het opzetten van een dergelijk netwerk, is dit beremoeilijk? Is een maand testen met 1 werkstation en 1 server en je inlezen voldoende om dit aan de praat te krijgen? Of zeggen jullie: Hou op! Laat dit over aan een 'echte' systeembeheerder (MCSE of zo) over, veel te moeilijk! FYI, ik ben een A.I. student in de laatste fase van mijn studie.

Ik hoop dat iemand hier iets over kan vertellen, ik twijfel of ik deze opdracht aan moet nemen!

*: PIII 650, 128Meg RAM (wordt 256), 20Gb Maxtor, Matrox G450, Samsung 15" TFT, 3Com 100Mbit

F*ck, topictitel vergeten af te maken!
(zou 'Mijn eerste netwerk/serverbeheer baan!?' moeten zijn)
Wat is er mis met Novell Netware? Novell is 10x beter dan Windows NT of 2000!
Ik wil niet weer de discussie gaan oprakelen over wat nou beter is, maar mits je kennis bezit, kun je met Novell Netware een beter, sneller, en krachtiger systeem opzetten als Win2000. Just my humble opinion.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• estorino
Op dinsdag 26 februari 2002 16:09 schreef DGTL_Magician het volgende:

[..]

Wat is er mis met Novell Netware? Novell is 10x beter dan Windows NT of 2000!
Ik wil niet weer de discussie gaan oprakelen over wat nou beter is, maar mits je kennis bezit, kun je met Novell Netware een beter, sneller, en krachtiger systeem opzetten als Win2000. Just my humble opinion.
Right, dat weet ik nu wel. Novell vs. Windows 2000 Server. Als je deze thread gelezen had, had je gezien dat deze discussie al pagina's lang bezig is...

De een vindt novell beter, de ander etc.
Ik ga me goed verdiepen in wat er nu precies draait, wat de problemen ermee zijn en OF en zoja, HOE ik het kan oplossen.

Ik heb inmiddels documentatie vergaard over Novell, Win2k server, exchange server.

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Op dinsdag 26 februari 2002 16:14 schreef GoldieLox het volgende:

[..]

Right, dat weet ik nu wel. Novell vs. Windows 2000 Server. Als je deze thread gelezen had, had je gezien dat deze discussie al pagina's lang bezig is...
Sorry, ik heb weinig tijd, en heb daarom niet leren lezen! Ik schrijf namelijk alleen maar....

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Wat voor een novell versie draait er en wat voor groupwise.
En heeft groupwise al een verbinding met de buiten wereld.

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-07 08:13
Even een reactie van mijn kant.

Novell, unix, linux, MS staat hier eigenlijk niet ter discussie. Allemaal leuke produkten met pros en cons.

Wat ik echt NIET snap is dat een bedrijf een jongen van 16 jaar gaat vragen om hun hele netwerk te verbouwen. Hij geeft zelf al toe er te weinig kennis van te hebben, dus dat vind ik des te gevaarlijker.

Het is nu eenmaal zo dat ,een jong iemand zonder ervaring, niet diep genoeg nadenkt over de gevolgen die het kan hebben voor die organisatie. Dat soort dingen komen puur door ervaring. Bouw dat soort ervaring op als medewerker en niet als eindverantwoordelijke. Met alleen licensies e.d. kom je er niet. Toekomstplannen, groeimogelijkheden, meerdere vestigingen, totale kostenplaatje enz. Ik noem maar een dwarsstraat.

Vaak zie ik dat bedrijven denken dat, wanneer ze een wizzkid inhuren, denken dat alles goed komt. Ik heb vaak meegmaakt (en heb er zelf ook fouten mee gemaakt), dat het kosten plaatje vaak 2x zo duur werd door onkunde, foutieve voorlichting, misgelopen prouktie, verkeerde software en zo kan ik nog doorgaan.

Nogmaals, ik vind dit riskant en niet echt doordacht. Beschouw dit als opbouwende kritiek en het is niet persoonlijk bedoeld. :)

• estorino
Op woensdag 27 februari 2002 10:20 schreef ZFLaSH het volgende:
Even een reactie van mijn kant.

Novell, unix, linux, MS staat hier eigenlijk niet ter discussie. Allemaal leuke produkten met pros en cons.

Wat ik echt NIET snap is dat een bedrijf een jongen van 16 jaar gaat vragen om hun hele netwerk te verbouwen. Hij geeft zelf al toe er te weinig kennis van te hebben, dus dat vind ik des te gevaarlijker.

Het is nu eenmaal zo dat ,een jong iemand zonder ervaring, niet diep genoeg nadenkt over de gevolgen die het kan hebben voor die organisatie. Dat soort dingen komen puur door ervaring. Bouw dat soort ervaring op als medewerker en niet als eindverantwoordelijke. Met alleen licensies e.d. kom je er niet. Toekomstplannen, groeimogelijkheden, meerdere vestigingen, totale kostenplaatje enz. Ik noem maar een dwarsstraat.

Vaak zie ik dat bedrijven denken dat, wanneer ze een wizzkid inhuren, denken dat alles goed komt. Ik heb vaak meegmaakt (en heb er zelf ook fouten mee gemaakt), dat het kosten plaatje vaak 2x zo duur werd door onkunde, foutieve voorlichting, misgelopen prouktie, verkeerde software en zo kan ik nog doorgaan.

Nogmaals, ik vind dit riskant en niet echt doordacht. Beschouw dit als opbouwende kritiek en het is niet persoonlijk bedoeld. :)
zo, al 29 posts joh? >:)

None taken, maar ik ben geen 16, maar 23. En ik heb bijna mijn universtaire opleiding Cognitieve Kunstmatige Intelligentie af. Verder staan er op mijn CV hele aardige dingen zoals het geven van cursussen aan bedrijven op het gebied van Win98/NT4/2000, Office, VBasic, etc. En ik werk nu al 2 jaar als systeembeheerder van een NT4/Novell Netware netwerk... :)

Als ik echt ondoordacht bezig zou zijn zou ik al toegezegd hebben dit project te gaan doen. Zoals al gezegd, ik ben me aan het beraden en aan het inlezen.

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-07 08:13
Op woensdag 27 februari 2002 11:42 schreef GoldieLox het volgende:

[..]

zo, al 29 posts joh? >:)
Ja, ik post zelden hier. Er zijn maar weinig topics die de moeite waard zijn, helaas.
None taken, maar ik ben geen 16, maar 23. En ik heb bijna mijn universtaire opleiding Cognitieve Kunstmatige Intelligentie af. Verder staan er op mijn CV hele aardige dingen zoals het geven van cursussen aan bedrijven op het gebied van Win98/NT4/2000, Office, VBasic, etc. En ik werk nu al 2 jaar als systeembeheerder van een NT4/Novell Netware netwerk... :) Als ik echt ondoordacht bezig zou zijn zou ik al toegezegd hebben dit project te gaan doen. Zoals al gezegd, ik ben me aan het beraden en aan het inlezen.
Ok, mijn fout. Dat wist ik niet. Het kwam in ieder geval anders over. Door al die nutteloze Novell<-->NT flames had ik een ander beeld gekregen. Maar toch, het blijft je eerste baan. Hou goed rekening met de punten die ik hierboven vermeld en kijk naar functionaliteiten die gevraagd worden. Niet naar "wat kan ik goed" want dat kan veel onnodig geld en ergernis kosten. Hou alle mogelijkheden open en de inrichting is dan, naar alle waasrchijnlijkheid, helemaal niet zo'n probleem als sommigen hier doen voorkomen.

Suc6 ermee! :)

Verwijderd

hey dit is wel een tof topic

ikzelf werk als systeembeheerder bij een bedrijf van.... 21 werkstation :P
10/12 uur in de week
en weet je waar wij mee bezig zijn?

van een NT Server naar... Windows 2000 Server en Exchange Server 2000!!!!

dit proces is niet dat je zegt "doen we ff"
komt veel meer bij kijken dan alleen maar installeren

dingen die al zijn vermeld als UPS en RAID schijven, dagelijkse back up etc etc

die dingen zijn voor een bedrijf enorm(!!) belangrijk!

ga niet uit van 1 maand en dan al draaiend te hebben, zeker als je zelf moet kijken hoe het allemaal werkt.

Onze plannen zijn om binne paar jaar te stijgen met aantal werkstations, drm ook het overgaan naar Exchange server
Nu hebben wij Interchange draaien als server op een aparte Email server (met win98 2nd :+) wordt dus samen met die windows 2000 server genomen

en neem extra RAM! wij hebben nu 640 en gaan naar 1 GB dus....... (komt mede door meer programma's die komen te draaien op/vanaf server)

maybe heb je hier wat aan.. contact mij anders ;)

Verwijderd

Hey,

ik heb geen zin gehad om de hele posting door te nemen, maar wilde dit toch ff kwijt.

Als je W2k gaat draaien met Exchange 2K koop dan ook ff
hyena 4.0, maakt je leven 1000% beter als beheerder.

http://www.systemtools.com/hyena/

Gegroet ;)

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:51
Op donderdag 28 februari 2002 21:07 schreef -PiZZaBoeR- het volgende:
dit proces is niet dat je zegt "doen we ff"
komt veel meer bij kijken dan alleen maar installeren

dingen die al zijn vermeld als UPS en RAID schijven, dagelijkse back up etc etc

die dingen zijn voor een bedrijf enorm(!!) belangrijk!

ga niet uit van 1 maand en dan al draaiend te hebben, zeker als je zelf moet kijken hoe het allemaal werkt.
Ik kan e helemaal aansluiten bij deze opmerking, ikzelf ben systeembeheer bij 13 basisscholen, elke school heeft 1 of 2 Windows NT 4.0 server, en het aantal werkstation loopt van 10 tot 30. Toen ik m'n baan begon hadden ze geen van alle een server en netwerk, ik heb eerst overal 1 week op elek schoo, gezeten om de behoefte e.d. in kaart te brengen.

Het is echt eerst, nadenken en plannen voordat je ook maar een server aan raakt.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Op donderdag 28 februari 2002 21:18 schreef ByteBuster het volgende:
Hey,

ik heb geen zin gehad om de hele posting door te nemen, maar wilde dit toch ff kwijt.

Als je W2k gaat draaien met Exchange 2K koop dan ook ff
hyena 4.0, maakt je leven 1000% beter als beheerder.

http://www.systemtools.com/hyena/

Gegroet ;)
Wat zijn de voordelen dan ?

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Ik vind 't eigenlijk best wel vreemd dat je liever 'n Win2K server wil opzetten, dan 'n NetWare server :? Je zegt zelf dat je al ervaring met Novell hebt, dus dan zul je ook zeker weten dat 'n NetWare server veel betrouwbaarder is, zeker met de uptime! Wat Exchange betreft, moet ik je wel gelijk geven, want met GroupWise heb ik zelf niet al te beste ervaring. Je moet trouwens niet gelijk denken dat als je NDS gewent bent je zomaar over kunt schakelen op AD, want 't lijkt op 't eerste gezicht hetzelfde, maar 't is (nog)lang niet makkelijk als NDS. Ik zou in ieder geval deze uitdaging aannemen, maar denk er alsjeblieft niet te licht over, zeker niet wat Exchange betreft.

Maar goed, zowel NetWare, als Win2K heeft z'n goede & slechte kanten, 't is ook niet m'n bedoeling om hier de MS/Novell discussie verder aan te wakkeren ;)

Verwijderd

Op vrijdag 22 februari 2002 02:54 schreef aaihetapie het volgende:
Als het gedeelD zou moeten worden worden zou ik het wel weten (en zonder peperdure progs)
Weet niet waar je het over hebt hoor, maar juist voor dit soort bedrijven heeft microsoft de "small business Server" editie, nt/2000 icm exchange, faxserver, enz enz. Dus ik weet niet waar je het over hebt, maar dit kost maar iets meer dan een normale serverlicentie...???? Ideaal voor een bedrijf zoals hij het beschrijft. Ik draai het hier ook met ongeveer 20 users, prima te managen.

Verwijderd

Op vrijdag 22 februari 2002 01:23 schreef aaihetapie het volgende:
Niet aan beginnen je snapt er geen pepernoot van.
Bij netwerken draait het om de software.
Exchange is nuttig bij > 10.000 gebruikers.
MCSE gedaan zeker.
Wat een onzin...
Een maand geleden was ik volledig "Exchange Kansloos"
Ik draai nu Exchange 2000 en Windows 2000 Advanced Server thuis. Exchange is misschien gebouwd voor organisaties met meer dan 10.000 gebruiker, maar... ik ken GEEN ENKEL softwarepakket wat voor thuisgebruik beter is dan Exchange.

Ik zou thuis absoluut niet meer kunnen zonder Windows 2000 Advanced Server en Exchange 2000. Eigenlijk zou Microsoft bijv. Windows 2000 Family Server en Family Exchange 2000 moeten ontwikkelen voor gezinnen van 3+ personen o.i.d.

En dat je er geen 'pepernoot' van snapt... Mijn broertje van 14 wordt binnenkort administrator. Het is allemaal super simpel.

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik ga me sowiezo niet mengen in het hele Novel/W2K verhaal, maar heb alleen een aantal puntjes over W2K (eigenlijk manage ik alleen W2K-server omgevingen).

Sowiezo over dat SBS (Small Business Server) vs Win 2K Server + Exch 2K Server... Hier lijkt me kwa kosten toch de aparte oplossing (2K Server + Exch Server) goedkoper (bespaart je een 25% in kosten niveau). Goed, dit is natuurlijk alleen handig waneer je idd alleen Exch verder als onderdeel uit het MS SBS pakket gaat draaien...

Daarnaast, vind ik toch ook dat je het gewoon moet doen. Het is niet echt heel moeilijk en als je ergens niet uitkomt, denk dat GOT een hele mooie plek is om dingen van te kunnen leren.

Windows 2K server is redelijk eenvoudig. Puntjes welke je goed moet plannen zullen sowieso wel domeinnaam en dhcp-instellingen zijn. Tevens zal het punt DNS wat aandacht nodig hebben denk ik.

En exchange (wanneer je er niet SUPER veel mee wilt) is ook te doen. Zijn alleen een aantal dingen waar je daar op moet letten; relayen en de DXA (voor welk domein de server mail mag aannemen).

Anthans, dit zijn mijn bevindingen na het opzetten en onderhouden van een aantal netwerken (over het algemeen genomen bedrijven tussen de 10 en 25 man).

Succes sowieso

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Op zaterdag 16 maart 2002 14:34 schreef feeble het volgende:

[..]

Wat een onzin...
Ik draai nu Exchange 2000 en Windows 2000 Advanced Server thuis. Exchange is misschien gebouwd voor organisaties met meer dan 10.000 gebruiker, maar... ik ken GEEN ENKEL softwarepakket wat voor thuisgebruik beter is dan Exchange.

Ik zou thuis absoluut niet meer kunnen zonder Windows 2000 Advanced Server en Exchange 2000. Eigenlijk zou Microsoft bijv. Windows 2000 Family Server en Family Exchange 2000 moeten ontwikkelen voor gezinnen van 3+ personen o.i.d.

En dat je er geen 'pepernoot' van snapt... Mijn broertje van 14 wordt binnenkort administrator. Het is allemaal super simpel.
Heb jij daar zoveel geld voorover dan, want die software is niet goedkoop, en nou moet je straks voor je broertje van 14 ook nog licenties kopen ? >:)

Hou toch op man, hoe kun je nou een servertje thuis met een bedrijfsomgeving vergelijken. 'Mijn broertje van 14 wordt binnenkort administrator' >> Wat moet ik me daar nou weer bij voorstellen ?

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Gewoon doen, een nieuwe uitdaging is nooit weg toch...
Mocht het eventueel voorkomen dat er een probleem is, er bestaan genoeg FAQ's 'n stuff om het op te lossen,

Succes !!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:51
Op zaterdag 16 maart 2002 14:34 schreef feeble het volgende:

[..]

Wat een onzin...
Ik gberuik al sinds ik internet heb thuis Mdaemon, dit pakket is ent zo fijn als Exchange emt eht voordeel dat het veel midner ram nodig heeft.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Jullie kicken iets ouds omhoog he :+. Ik denk ik zeg 't ff voor jullie weer overnieuw beginnen :P

Verwijderd

Heb jij daar zoveel geld voorover dan, want die software is niet goedkoop, en nou moet je straks voor je broertje van 14 ook nog licenties kopen ? >:)
Nee, ik heb gebruikerslicenties via mijn vaders werk...
Hou toch op man, hoe kun je nou een servertje thuis met een bedrijfsomgeving vergelijken. 'Mijn broertje van 14 wordt binnenkort administrator' >> Wat moet ik me daar nou weer bij voorstellen ?
De vergelijking is: Windows 2000 en Exchange 2000 zijn beide makkelijk te beheren.

Verwijderd

Ik gberuik al sinds ik internet heb thuis Mdaemon, dit pakket is ent zo fijn als Exchange emt eht voordeel dat het veel midner ram nodig heeft.
Ik heb ook MDaemon gebruikt een tijd geleden, mooi programma. Echter de Outlook .PST bestanden werden erg traag omdat ze zo groot werden, vooral over netwerken (aangezien ik roaming profiles gebruik thuis). Naast snelheid ben ik ook overgestapt naar Exchange vanwege de extra functies (publieke mappen, zoals openbare agenda's).

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op zaterdag 16 maart 2002 20:16 schreef seq_uence het volgende:

[..]

is jou windows legaal?

komop zeg! volgens mij heeft er niemand thuis een legale windows, behalve diegene die em toevallig bij het systeem hebben gekregen.

• docftp
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sorry Dirk-Jan,
Al mijn windows versies zijn legaal. netjes gekocht.
En echt niet gekregen bij een OEM machine hoor.

Zou het een probleem zijn als ik een IQ zou hebben van een glas water?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als we nou elke maand dit topic omhoog schoppen ...
Zo rakel je elke keer weer een flame topic omhoog.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.