Op zaterdag 02 maart 2002 22:58 schreef jochemd het volgende:
[..]
Klopt. Maar dan moeten zij wel binnen
3 dagen worden afgewezen.
[..]
Allerlei tijdslimieten die door KPN in de
Offer for MDF Access Parameter Schedule zijn vastgelegd worden niet gehaald.
8 weken voor een CDF wordt volgens mijn informatie structureel niet gehaald, met anderhalf jaar voor Dt-C als meest extreme voorbeeld. (In dit geval is mijn informatie afkomstig van een concurrerende telco die zegt al vorig jaar alles wat er op een FIST lijst (1 t/m 3) staat te hebben aangevraagd. Dan zouden ze het nu toch moeten hebben?)
ASL provisioning in 11 dagen? Waarom zijn al die overstappers van MXStream naar bbned dan nog niet over?
ATL provisioning in 8 dagen? Waarom wordt er dan bij een buurman van mij die van POTS only naar ATL gaat een porteringsdatum gegeven die 3 weken in de toekomst ligt (nee, daar hoeft niet eerst administratief MXStream/kostenindicatie af want dat heeft er nooit op gezeten)?
Waarom is er überhaupt een periode van X werkdagen tussen het moment dat MXStream wordt ontkoppeld en er wordt geporteerd naar een concurrerende telco?
Waarom kan er alleen een lijn geporteerd worden van de ene concurrerende telco naar de andere als er sprake is van ASL?
Om maar even wat dingen te noemen waar ik zo onderhand toch wel erg graag antwoord op wil hebben.
edit:
FIST lijst nader gespecificeerd
De aangegeven doorlooptijden worden niet altijd gehaald, daar ben ik het wel mee eens.
Op de andere zaken kan ik niet ingaan omdat ik er geen informatie over heb en geen inzage in de aanvragen.
hier staat nog wat documentatie
http://www.kpn-wholesale.nl
Hieronder een stukje uit een eerdere post van Bazs2000:
Wanneer er een order binnenkomt voor het omzetten van de ADSL-verbinding naar bijv. Cistron, dan volgen er een aantal stappen waaronder:
- Het registreren van de order in het systeem waarin de klantgegevens staan verwerkt.
- Het reserveren van de sloopopdracht in de centrale. ((Voor de DSlam)(De instellingen van het modem)).
- Het insturen van een sloopopdracht naar een andere afdeling die de draden omzet in de centrale.
Simpel gezegt is dit wat er moet gebeuren.
Helaas zijn er een aantal zaken die ervoor kunnen zorgen dat dit sloop-proces verstoord raakt.
Het is zo dat iedere telco zijn orders naar diezelfde afdeling stuurd die ook de orders van de KPN behandeld.
Deze organisatie kan en mag maar 50 orders per centrale per dag verwerken.
Met de huidige toestroom van klanten (dus ook van de andere telco's) gebeurt het regelmatig dat er een vertraging ontstaat tijdens de verwerking van de orders.
Wanneer een order niet op de eerder vastgestelde datum verwerkt kan worden, dan moet de behandelende organisatie voor een alternatieve datum zorgen, dit betekent dat er dan 4 á 5 werkdagen bij komen.
Gezien het feit dat een sloop zonder vertraging 8 á 9 werkdagen nodig heeft om verwerkt te worden, zal het bij een vertraging al snel 2œ week duren.
Je zult wel begrijpen dat de order (die inmiddels bij een andere telco loopt) in het geding komt.
Helaas is dit maar één van de scenario's die kan voorkomen.
Ik zal nog een voorbeeld geven:
Wanneer een order gesloopt is dan moeten er een aantal wijzigingen plaatsvinden in de systemen waarin wij onze infrastructuur vastleggen.
Er is maar één afdeling die dit voor MxStream kan en mag, en dat is de behandelende organisatie.
Omdat deze wijzigingen door mensenhanden in de systemen worden geklopt, gebeurt het dat er fouten ontstaan.
Deze fouten worden nooit meteen opgemerkt. (er is immers geen controle op)
Deze fouten worden pas opgemerkt wanneer blijkt dat een andere telco zijn order niet kan verwerken. (omdat de lijn nog als bezet te boek staat).
Dit moet vervolgens aan de behandelende organisatie bekend gemaakt worden, zodat de systemen aangepast kunnen worden en de andere telco het groende licht geeft om de opdracht weer in te sturen.
Wanneer de andere telco zijn opdracht instuurd dan duurt het nog 8 á 9 werkdagen voordat de lijn klaar is voor gebruik.
Maar tijdens dit proces kunnen dezelfde problemen ontstaan die tijdens een sloop kunnen plaatsvinden.
------------------------------------------
In het kort nog even de verschillende stappen die de order na de aanvraag doorloopt.
1 Klant doet aanvraag bij ISP
2 order gaat naar orderdesk Mxstream ( of naar bijv Bbned)
3 afdeling poort ( aanvraag ATL,porteringsverzoeken,levering mdf access enz )
4 order naar voorbereiden orders aansluitnet
5 afdeling poort
6 Bedrijfsbureau werkverdeling
7 Rayonmonteur
8 bedrijfsbureau administratie
9 afdeling poort
10 ISP
Al met al wordt er door verschillende bedrijfsonderdelen aan gewerkt en ook de aansturing hiervan ( al lijkt het een interne aangelegenheid) dient correct en volgens de processen te zijn.
Tja en waar mensen werken worden nou eenmaal fouten gemaakt....