[XP] Wachtwoord instellen voor shares op netwerk

Pagina: 1
Acties:

• SiHiDa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
Gisteren heb ik op GoT een topic gepost over hoe je wachtwoorden moet instellen voor shares.(http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/417237)
Hierop heb ik niet echt zinnige antwoorden gekregen (zoals wel vaker), dus heb ik maar wat op Internet rondgekeken. Zodoende kwam ik deze site tegen: http://www.practicallynetworked.com/sharing/xp_filesharing/
Hier staat alles uitgelegd hoe je shares moet instellen mbv user accounts. Alles wat in het artikel staat, heb ik netjes opgevolgd. Alles gaat goed, totdat ik vanaf de client-computer (staat XP Pro op) mijn share wil bekijken. Dan krijg ik opeens te zien: "(...) is not accessible (...) Access denied" Wat moet ik doen om toch een loginscherm te krijgen, die staat aangegeven in: http://www.practicallynetworked.com/sharing/xp_filesharing/image30.gif

• SiHiDa
kick

Modbreak:Dat doen we dus niet... Kicken na een halve dag is dus niet toegestaan.

Verwijderd

Ten eerste: wachtwoorden op shares in XP kan niet.

Alle NT gebaseerde OS-sen werken met user level sequrity en niet met share level security.

Het password is dus gekoppeld aan een user account die je op de Windows XP doos, met de shares, aanmaakt. Als je dan probeert de share tre benaderen met een andere naam vanuit een andere XP machine, krijg idd het plaatje wat je wilt.

Even een opmerking: alleen NT based OS-sen (en dus niet de 9x/ME crap) geven de mogelijkheid onder een andere naam en password dan waarmee je bent aangemeld een share te benaderen.

• SiHiDa
Op donderdag 21 februari 2002 23:43 schreef Thugbear het volgende:
Ten eerste: wachtwoorden op shares in XP kan niet.

Alle NT gebaseerde OS-sen werken met user level sequrity en niet met share level security.

Het password is dus gekoppeld aan een user account die je op de Windows XP doos, met de shares, aanmaakt. Als je dan probeert de share tre benaderen met een andere naam vanuit een andere XP machine, krijg idd het plaatje wat je wilt.

Even een opmerking: alleen NT based OS-sen (en dus niet de 9x/ME crap) geven de mogelijkheid onder een andere naam en password dan waarmee je bent aangemeld een share te benaderen.
Het probleem bij mij is dat ik bij een XP-machine (client) NIET kan aanmelden met een andere naam en een ander wachtwoord dan waarmee ik ben aangemeld. Ik krijg niet een loginscherm (weergegeven in http://www.practicallynetworked.com/sharing/xp_filesharing/image30.gif), maar simpel "Access denied". Waar ligt dit aan?

Verwijderd

Welke OS draai je op de machine waarmee je naar de XP gaat over het net?

• SiHiDa
Op vrijdag 22 februari 2002 18:58 schreef Thugbear het volgende:
Welke OS draai je op de machine waarmee je naar de XP gaat over het net?
Ook Windows XP. Op beide computers (server en client) gebruik ik geen NTFS, wel FAT32 en ik heb ook geen NetBEUI geinstalleerd. Is dat het misschien?

• SiHiDa
Ik heb Guest account aanstaan, maakt dat ook iets uit ?

• SiHiDa
Is het alleen mogelijk om een share met een username/password te bereiken als je over NTFS beschikt?

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Op zaterdag 23 februari 2002 10:14 schreef sihida het volgende:
Is het alleen mogelijk om een share met een username/password te bereiken als je over NTFS beschikt?
zou je idd kunnen proberen, ik heb er geen probleem mee. dat weet ik wel. enne, guest account uitschakelen zou ook makkelijk kunnen zijn.

kijk ook ff bij je standaard shares of je die weggeflikkert hebt.

Deze plek is te koop.

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 17:00

Ace

Happy Happy Joy Joy

Op vrijdag 22 februari 2002 19:59 schreef sihida het volgende:

[..]

Ook Windows XP. Op beide computers (server en client) gebruik ik geen NTFS, wel FAT32 en ik heb ook geen NetBEUI geinstalleerd. Is dat het misschien?
Waarom gebruik je geen NTFS wanneer je op beide computers toch XP hebt draaien dan?

• SiHiDa
Op zaterdag 23 februari 2002 12:46 schreef keldon het volgende:

[..]

Waarom gebruik je geen NTFS wanneer je op beide computers toch XP hebt draaien dan?
Goede vraag. Ik wil het zelf wel, maar ik weet niet of mijn broer het wil (van hem is de client XP). Kan je eigenlijk gewoon shares bereiken als op de een FAT32 staat en op de andere NTFS?

• SiHiDa
Op zaterdag 23 februari 2002 12:38 schreef KeeZ.TI het volgende:

[..]

zou je idd kunnen proberen, ik heb er geen probleem mee. dat weet ik wel. enne, guest account uitschakelen zou ook makkelijk kunnen zijn.

kijk ook ff bij je standaard shares of je die weggeflikkert hebt.
Waarom is het uitschakelen van dat guest-accout makkelijk?

Simple File Sharing heb ik uiteraard uitgezet!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kan je eigenlijk gewoon shares bereiken als op de een FAT32 staat en op de andere NTFS?
Lokale filesystems hebben daar geen invloed op (buiten het feit dat je met NTFS toegangsrechten kunt geven).

Zo kun je ook ext2/ext3 reiserFS/NFS *nix-partities als netwerkshares lezen vanaf een Windows-netwerkclient.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• SiHiDa
Op zaterdag 23 februari 2002 15:57 schreef BackSlash32 het volgende:

[..]

Lokale filesystems hebben daar geen invloed op (buiten het feit dat je met NTFS toegangsrechten kunt geven).

Zo kun je ook ext2/ext3 reiserFS/NFS *nix-partities als netwerkshares lezen vanaf een Windows-netwerkclient.
Dus ik kan gewoon naar NTFS overstappen?

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 22:35
hele late kick, maar ik vond dit een mooi topic ervoor, aangezien het exact mijn probleem omschrijft... ik heb al heel veel topics gelezen de afgelopen twee uur, en alles werkt prima, op één ding na... als ik een user rechten ("remote") geef die niet de huidige user van de client is, dan krijg ik geen inlogvenstertje (http://www.practicallynet...p_filesharing/image30.gif) , maar een "toegang geweigerd".

ik heb ntfs, dus daar ligt het niet aan (en de "remote"-user kan gewoon lezen want die zit in de gebruikersgroep, en die kan dat)

kortom: probleem is dat ik een "toegang geweigerd" kadertje kriig in plaats van een inlogkadertje...
Pagina: 1