Xetar, laten we hier verder gaan discussieren ipv die andere topic!<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>God heeft ons een vrije wil gegeven. God bied iedereen zijn genade aan. Blijkbaar willen sommige mensen zelf niet.
Even zoeken op “gewild”, 3 teksten uitgekozen:
Psalmen 81:11 (81-12) Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild.
Jesaja 30:15 Want alzo zegt de Heere HEERE, de Heilige Israels: Door wederkering en rust zoudt gijlieden behouden worden, in stilheid en in vertrouwen zou uw sterkte zijn; doch gij hebt niet gewild.
Mattheus 23:37 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.
God kan nu de mensen wel dwangmatig bekeren, maar wat heb je dan anders dan robotjes?[/quote]God wil dus dat we allemaal in de hemel komen maar tegelijkertijd wil hij dus niet dat we robots zijn?
Wat wil hij nou????
En beter een robot die in de hemel komt dan een mens die in de hel komt.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Heb je Genesis 1 wel goed gelezen? Moet je me toch eens aanwijzen waar je dat uit opmaakt. Maar in het algemeen: de Bijbel is geen natuurwetenschappelijk boek. Het scheppingsverhaal is niet bedoeld om ons een precies beeld te geven van hoe het gebeurde, het geeft alleen informatie die nuttig is voor ons. De hoofdboodschap is: de aarde is geschapen. De bijbel levert dus een geloofsbeeld(liever: wijsgerig)/kijkbeeld. Neem bv. bij Jozua: als hij zegt: Zon sta stil, dan is dat vanuit zijn interpretatie. Wij zeggen ook zon gaat onder/zon gaat op. Verder: veel van de genoemde plaatsen in dit verband komen uit dichterlijke boeken (bv. Psalm 104:2,5: “Hij spant de hemel uit als een tentkleed… Hij heeft de aarde op haar grondslagen gevestigd, zodat zijn immermeer wankelt”). Het gaat hier niet om een natuurwetenschappelijk beeld. Het is dichterlijke taal, een wijsgerig beeld.[/quote]Dat verhaal van mij was vooral gerecht tegenover mensen die zeggen dat de bijbel volledig (letter voor letter, en zo'n beetje alles letterlijk) geinspireerd was door god. Maar ik ben blij dat jij inziet dat dat niet het geval is.