Meneer 1000 has spoken......
zo heb je maar 1 ic nodig en kun je idd andere lichtcombinaties programeren.Op zondag 17 februari 2002 19:58 schreef mpegernie het volgende:
waarom een PIC? ten eerste heb je dan een programmer nodig en die hebben de meeste mensen niet. (Ok hij is misschien wel snel te maken maar dan nog moet je er mee weten om te gaan) Er zijn toch kant en klare IC'tjes die dit wel doen?
Of kun je nu ook andere lichtcombinaties inprogrammeren?
Wel netjes verder
er staat trouwens een link bij naar een site waar een simpele programmer staat en een link naar de bijbehorende software
yep, da PIC'tje of mictro controllertje is programmeerbaar. Moet je dus nog een stukjehardware voor hebben om hem te kunnen programmeren.Op zondag 17 februari 2002 20:02 schreef plasma_tv het volgende:
...
het ic'tje mischien
...
"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead
ik ben wel erg benieuwd wat er mogelijk is...Op zondag 17 februari 2002 20:03 schreef Silenzer_nl het volgende:
[..]
zo heb je maar 1 ic nodig en kun je idd andere lichtcombinaties programeren.
"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead
tje was ik ff vergeten, maar heb nu .hex file er bij gezet die je in het ic moet zetten...sorryOp zondag 17 februari 2002 20:03 schreef dude123 het volgende:
mja ik bedoel dus moet je die software zelf bouwen en zo ja hoe moet da dan want ik weet niet hoe dat werkt
lijkt trouwens wel vet
maar hij werkt niet
mijn compie staat in het donker dus zou dat erg goed opvallen. Is er trouwens ook een mogelijkheid voor dit systeem op een SCSI hd én op ide tegelijk te laten lopen??
Hee ik ben geen techneut wat schema's en zo betreft, heb je interesse om misschien er meerdere te bouwen? Als er meerdere kandidaten zijn die interesse hebben?
Ik zou er in ieder geval er graag een willen hebben, noem je prijs maar!?
(eventueel de leds iets langzamer lopen laten bij diskactiviteit)
NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com
Maar: echt heeeel mooi gemaakt, houe zo
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
ik kan de pic zo omprogrameren zodat je meerdere ingangen heb(heb nog wat over)Op zondag 17 februari 2002 20:10 schreef Extra300s het volgende:
Hee te gek hoor echt wel woeiii
mijn compie staat in het donker dus zou dat erg goed opvallen. Is er trouwens ook een mogelijkheid voor dit systeem op een SCSI hd én op ide tegelijk te laten lopen??
Hee ik ben geen techneut wat schema's en zo betreft, heb je interesse om misschien er meerdere te bouwen? Als er meerdere kandidaten zijn die interesse hebben?
Ik zou er in ieder geval er graag een willen hebben, noem je prijs maar!?
ik zou best wel een paar willen maken maar dan dan moeten het er niet te gek veel worden want ik wil nog wel een beetje vrije tijd hebben. als je echt serieus een wil hebben moet je me maar even e-mailen en dan kunnen we een prijs afspreken en welke kleur ledjes ed.
nu welOp zondag 17 februari 2002 20:18 schreef dude123 het volgende:
je linkje naar die hex file werkt nie
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?cat=computer&sch=03
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Verwijderd
Ik hou niet van PIC's.
Wel leuk om in dit forum eens iemand te zien die WEL verstand van elektronika heeft.
het is in jal geschreven, dus ik zal voor jou de .jal en de .asm op m`n site zettenOp zondag 17 februari 2002 20:30 schreef Dirk_Hendrik het volgende:
Leuk, maar..
Ik hou niet van PIC's.Wat zou je zeggen van open source. Dan herschrijf ik em even naar Atmel AVR. Word het geheel ook nog goedkoper van.
Wel leuk om in dit forum eens iemand te zien die WEL verstand van elektronika heeft.![]()
www.watercooled.tmfweb.nl
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Verwijderd
Nee maar mag ik je als oplossing deze tippen?Op zondag 17 februari 2002 20:45 schreef ND het volgende:
Wie heeft er links naar nederlandstalige site met meer info over PIC processors en het programmeren ervan?
http://www2.loi.nl/stg_def/talen/enge_01.htm
Verwijderd
Ja idd !Op zondag 17 februari 2002 20:45 schreef ND het volgende:
Wie heeft er links naar nederlandstalige site met meer info over PIC processors en het programmeren ervan?
Ik wil ook wel zo'n KnightRider led systeem in mijn pc maar dan zonder dattie op HD activity werkt.
Met dit soort dingen schort mijn Engels aan vele kanten
Nederlands linkje AUB.
Maar wel errug mooi gemaakt hoor!
Complimenten
ik denk dat ik dat nog wel softwarematig kan doen dmv pwm maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad. maar het staat wel op de to do lijstOp zondag 17 februari 2002 21:16 schreef Fox_nl het volgende:
Het zou nog "echter" lijken als die ledjes zouden nagloeien. Ik ben een softwareboer en geen elektronica-expert, maar met een paar condensatortjes kan zoiets wel gemaakt worden denk ik....
Verwijderd
die gebruik ik ook dusOp zondag 17 februari 2002 20:29 schreef DinX het volgende:
Je kan zo ook iets maken zodat het als een VU-meter werkt. Dus dat het gewoon op een neer gaat.
/edit: bewerkt
Die link had ik al gepostOp zondag 17 februari 2002 22:58 schreef bouke_h het volgende:
is wel cool ja
maar zelf heb ik deze gebruikt:
klik
dat is me van die oplopende ledjes; de meer activiteit, de meer ledjes gaan branden
Verwijderd
Maar WAAR? koop je die dingen en is dit ook te doen voor een leek?
Ziet er erg phat uit iig!!
Zou ook wel zo'n ding willen
Voor diegene waar ik een link naartoe gemaakt heb (VU-meter stijl) heb je gewoon zo'n IC nodig, 2 potmeters, een diode, 2 weerstandjes, ledjes en een condensator nodig. Gewoon volgens het schema aansluiten en op het led-connectortje van je mobostekenOp zondag 17 februari 2002 23:16 schreef DaMaster het volgende:
PHAT!!
Maar WAAR? koop je die dingen en is dit ook te doen voor een leek?
Ziet er erg phat uit iig!!
Zou ook wel zo'n ding willen
Maar ik denk niet dat het mij gaat lukken om die dingen zelf te programeren
link van mij hoef je niet te programmeren, hij gaat dan wel alleen maar aan als er activity is, dus geen looplichtje wat altijd gaat.Op zondag 17 februari 2002 23:22 schreef Tweak-Freak het volgende:
Dammmm VET!
Maar ik denk niet dat het mij gaat lukken om die dingen zelf te programeren
Verwijderd
maar welke kan ik nemem of zijn ze allemaal het zelfde
1
2
3
| 01.00.16.57 PIC16F84-04/P FLASH DIL18 10,21 22,50 bestel 01.00.16.58 PIC16F84-10/P FLASH DIL-18 13,59 29,95 bestel 01.00.16.59 PIC16F84-10/SO FLASH SO18 10,21 22,50 bestel |
Verwijderd
en wat is die 'optocoupler' helemaal links?
ze zullen alle drie werken als je maar een 4MHz oscillator gebruikt, houd er wel rekening mee dat de pic16f84-10/SO de SMD uitvoering isOp maandag 18 februari 2002 09:48 schreef plasma_tv het volgende:
bij dil hebben ze deze pic ictjes
maar welke kan ik nemem of zijn ze allemaal het zelfde
code:
1 2 3 01.00.16.57 PIC16F84-04/P FLASH DIL18 10,21 22,50 bestel 01.00.16.58 PIC16F84-10/P FLASH DIL-18 13,59 29,95 bestel 01.00.16.59 PIC16F84-10/SO FLASH SO18 10,21 22,50 bestel
zeg Dinx waar ben je nu eigenlijk mee bezig
via de link kom je op een site waar het schema van een simpele programmer staat en via de andere link kom je op een site waar de software staat waarmee je de .hex file in de pic laad. lees toch eens mensen !
onderdelenlijst:Op maandag 18 februari 2002 11:32 schreef K-Mile het volgende:
hebbie misschien een lijstje met overige spullen die je gebruikt hebt? condensatoren etc...
en wat is die 'optocoupler' helemaal links?
1x 0,1 uF condensator
2x 22pF condensator
1x pic16f84 of pic16c84 op 4 MHz + ic-voetje
1x 4 MHz oscillator
8x 270 ohm weerstand
1x 33K weerstand
1x 10K weerstand
8x led
1x optocoupler (bv sfh 610)
het ic-voetje is wel handig aangezien de pic gerpogrammeerd moet worden. zo kun je het ic makkelijk verwijderen en weer terugzetten
Verwijderd
en heb je het op een gaatje's print gemaakt of ff een printje geetst
het is nog op een gaatjes print gemaakt maar denk dat ik binnenkort toch eens materiaal ga kopen om printen te etsen. ziet er een stuk mooier uit.Op maandag 18 februari 2002 17:50 schreef plasma_tv het volgende:
heb je ook plaatje's van de printplaat wan t ben wel nieuwsgierig
en heb je het op een gaatje's print gemaakt of ff een printje geetst
hier is de huidige print (met webcam gemaakt dus geen commentaar op de kwaliteit aub)
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
weet ik, maar ik gebruik een hogere programmeertal (jal) om die dingen te programmeren en daar kom ik niet aan uit met interrups.Op maandag 18 februari 2002 18:33 schreef koffercomputer het volgende:
Waarom iedere keer de toestand van je ingangssignaal pollen? De PIC16F84 heeft een hele mooie toestand-is-veranderd interrupt waar je op kunt reageren. Maakt je code waarschijnlijk ook iets efficienter...
Plaatje ziet er voor een webcam absoluut niet slecht uit.Op maandag 18 februari 2002 18:24 schreef Silenzer_nl het volgende:
[..]
het is nog op een gaatjes print gemaakt maar denk dat ik binnenkort toch eens materiaal ga kopen om printen te etsen. ziet er een stuk mooier uit.
hier is de huidige print (met webcam gemaakt dus geen commentaar op de kwaliteit aub)
[afbeelding]
Verder tof id, maar voor de meeste toch wel iets te ingewikkeld
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
w00t
Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?
Verwijderd
Ik had de schakeling van circuitsonline (diverse keren genoemd) voor mijn HDD en LANact gemaakt. Als je deze nu eens met dubbele leds zou uitvoeren en naar links en rechts tegenelkaaraan zou bouwen, dan start ie in het midden en wordt hij naar beide kanten breder.
zoiets dus <<<<<<[]>>>>>>>
...ik ga vanmiddag maar weer eens solderen......
oude setup
Kewl man!!Op woensdag 20 februari 2002 16:19 schreef I.Nijman het volgende:
Hij is wel :9~!!
Ik had de schakeling van circuitsonline (diverse keren genoemd) voor mijn HDD en LANact gemaakt. Als je deze nu eens met dubbele leds zou uitvoeren en naar links en rechts tegenelkaaraan zou bouwen, dan start ie in het midden en wordt hij naar beide kanten breder.
zoiets dus <<<<<<[]>>>>>>>
...ik ga vanmiddag maar weer eens solderen......
oude setup
[afbeelding]
[afbeelding]
T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›
Verwijderd
je kan die dingen gewoon bij die conrad ofzo bestellen man dan zijn het rode ledjes...
helemaal al klaar alleen erin te douwen...en met het programma;tje instellen en je bent klaar..
pffff..al die moeite..
Juist die moeite maakt het leuk!Op woensdag 20 februari 2002 17:09 schreef Blue_Tweaker het volgende:
Sjees wat een stelletje pikko's lol..
je kan die dingen gewoon bij die conrad ofzo bestellen man dan zijn het rode ledjes...
helemaal al klaar alleen erin te douwen...en met het programma;tje instellen en je bent klaar..
pffff..al die moeite..
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
en zo is hetOp woensdag 20 februari 2002 17:24 schreef ND het volgende:
[..]
Juist die moeite maakt het leuk!
|we live in the history of a mad man Mr. G |
ja maar die gaat alleen maar heen en weer op een constante snelheid en reageerd niet op de hdd, de mijne wel en is op een klein stukje print te maken omdat ik maar 1 ic nodig heb, bovendien kan ik de pic omprogrammeren om een ander effect te krijgenOp woensdag 20 februari 2002 17:09 schreef Blue_Tweaker het volgende:
Sjees wat een stelletje pikko's lol..
pffff..al die moeite..
Verwijderd
maar kan de VSS en de VDD nergens vinden op het ic
zie dit schema http://www.jdm.homepage.dk/newpic0.htm
"Is your mother proud of you ?"
Verwijderd
ik had liever de pen nummers van de pic gehaad van die aansluitingenOp zaterdag 02 maart 2002 19:10 schreef the12be het volgende:
vss is de ground
vdd is de +
moet je voor de lol een naar het schema boven aan dit topic kijken.....
5 = ground
14 = +
V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE
Ikzelf heb um hier voor gebruikt:

A.L.F. (Autonomous Line Follower)
Dit is m'n profielwerkstuk voor school...
Hij volgt een zwarte lijn op witte ondergrond.
(Ook met de Pic16f84)
Mgoed, een nightrider effect is idd er erg eenvoudig mee te maken...
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Verwijderd
welke moet ik hebben voor dat schema
Die 16F84 kan je dus niet serieel proggen
de 16c84 wel
Dus met dat simpele programmertje gaat dat niet lukken
Verwijderd
en wat heb ik hier voor icOp zondag 03 maart 2002 11:34 schreef Sine het volgende:
ff opletten ....
de 16c84 wel
precies, een 16F84
vandaar dus dat hij het niet deed
wat moet ik nu
Hoezo zou dat niet gaan dan. Gaat makkelijk. Ik gebruik al heel lang de f84 en c84, en programmeer het met die simpele programmer. Werkt perfect.Op zondag 03 maart 2002 11:34 schreef Sine het volgende:
ff opletten ....
de 16c84 wel
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

.....jaajaa
HTF los ik dit op ?!
Sine: dat je de pic 16f84 niet serieel kunt programmeren is bull sh*t het enige verschil tussen de 16c84 en de 16f84 is dat de 16f84 2x zoveel ram heeft als de 16c84.
pyravex & ThaHandy: waarom het filmpje het niet bij iedereen doet weet ik niet maar bij mij doe ie het prima (heb xp mischien dat het daar aan ligt ? ).
Maaruh Silenzer_NL hoeveel vraag je er nou voor om zo'n ding voor mij te maken?Op maandag 04 maart 2002 16:30 schreef Silenzer_nl het volgende:
haha, ik ben een tijdje niet online geweest en dacht dat ik geen reacties meer zou krijgen maar toch wel
Sine: dat je de pic 16f84 niet serieel kunt programmeren is bull sh*t het enige verschil tussen de 16c84 en de 16f84 is dat de 16f84 2x zoveel ram heeft als de 16c84.
pyravex & ThaHandy: waarom het filmpje het niet bij iedereen doet weet ik niet maar bij mij doe ie het prima (heb xp mischien dat het daar aan ligt ? ).
w00t
wrong codec?Op maandag 04 maart 2002 16:30 schreef Silenzer_nl het volgende:
Zat een knopje bij om tussen de programma's te switchen en een om de snelheid in te stellen geloof ik.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Zodat je 2 rijen LEDS hebt ipv 1, of heb je dan te weinig power om 2 leds te laten branden?
w00t
Verwijderd
enig idee wat dat kan zijn
Verwijderd
en oja , hoe meet ik de frquentie op dat krisal
tussen de twee aansluitingen van het kristal, of tussen massa en een pootje van het kristal
is de volgende stap een matrix venster van blauwe lcd leds??
Weet iemand ( alvast om te beginnen) om de HD activiteit af te lezen in Delphi??
No worries m8
opto coupler kapot?Op zondag 17 maart 2002 19:39 schreef plasma_tv het volgende:
*schop*
weet iemand nou al waarom mijn looplicht niet wil lopen
/edit owhnee, check eerst je ic, dat was bij mij ook de boosdoener!
PSN: DutchTrickle PVoutput
Verwijderd
wat moet ik er aan checkenOp zondag 17 maart 2002 19:54 schreef Maverick het volgende:
[..]
opto coupler kapot?
/edit owhnee, check eerst je ic, dat was bij mij ook de boosdoener!
of moet ik hem helemaal vervangen
Verwijderd
wat moet ik eraan checken
of gewoon dat ic gelijk maar vervangen
w00t
Verwijderd
geen FLAUW ideeOp dinsdag 19 maart 2002 20:29 schreef Robbie007 het volgende:
Wie wordt er dan boos op je![]()
.
Verwijderd
Die HDD led meter is opzich niet zo duur om te maken, en het lijkt me ook wat eenvoudiger te maken!
Wie heeft er foto's van de printplaat van zowel de VU meter als de Knightrider!
Verwijderd
het gaat dus zeker niet om de eenvoud en de prijsOp dinsdag 19 maart 2002 21:13 schreef freezy17 het volgende:
Wat is er nu beter, mooier of vetter aan deze Knightrider HDD led dan de HDD VU meter op, bij die van jou branden er slechts enkele leds ipv de VU meter!
Die HDD led meter is opzich niet zo duur om te maken, en het lijkt me ook wat eenvoudiger te maken!
Wie heeft er foto's van de printplaat van zowel de VU meter als de Knightrider!
het is eigenlijk meer omdat ik dus ook met microcontrollers wil leren werken
en die HDD vu-meter komen nou ook me neus al uit
Verwijderd
Leuk project, heb je hier meer informatie online over?Op zaterdag 02 maart 2002 20:11 schreef Cr3ator het volgende:
Pic's zijn super handig, ook voor dit soort dingen...
[afbeelding]
(Ook met de Pic16f84)
sorry dat ik zo laat reageer maar heb het nogal druk gehad, als je alles goed heb gedaan mat ie al gaan lopen zonder dat er hdd activiteit is.Op zaterdag 16 maart 2002 21:22 schreef plasma_tv het volgende:
ik heb nu dat ding gemaakt, en dat ding is nu ook goed geprogrameert maar als ik hem in het circuit doe dan blijft led 1 constand branden en gebeurt er niets
enig idee wat dat kan zijn
zijn er mischien al mensen die hem ook heeben gebouwt en met een zelfde probleem zit ?
ik zal ff kijken of ik wel de juiste software op m`n webspace heb gezet....
Verwijderd
ok is goedOp zaterdag 23 maart 2002 22:15 schreef Silenzer_nl het volgende:
[..]
sorry dat ik zo laat reageer maar heb het nogal druk gehad, als je alles goed heb gedaan mat ie al gaan lopen zonder dat er hdd activiteit is.
zijn er mischien al mensen die hem ook heeben gebouwt en met een zelfde probleem zit ?
ik zal ff kijken of ik wel de juiste software op m`n webspace heb gezet....
vind wel jammer dat hij het niet doet
maar het programeren ging goed, want als ik hem erna inlees zit de software er gewoon in
je weet dat de pinnen van het ic in het schema door elkaar gegooid zijn toch ?Op zaterdag 23 maart 2002 22:31 schreef plasma_tv het volgende:
[..]
ok is goed
vind wel jammer dat hij het niet doet
maar het programeren ging goed, want als ik hem erna inlees zit de software er gewoon in
welke pic heb je precies ?
probeer anderes een lagere waarde voor die 33k weerstand, mischien dat ie anders blijft resetten.
Verwijderd
ik weet natuurlijk dat de pennen door elkaar gegooit zijnOp zaterdag 23 maart 2002 22:42 schreef Silenzer_nl het volgende:
[..]
je weet dat de pinnen van het ic in het schema door elkaar gegooid zijn toch ?
welke pic heb je precies ?
probeer anderes een lagere waarde voor die 33k weerstand, mischien dat ie anders blijft resetten.
ik heb de 16F84
een lagere weerstand helpt ook niet
en als ik op het ene pootje van het kristal meet , meet ik een mooie sinus, en op het andere pootje ruis
en dat is natuurlijk tussen massa
mmh, volgens mij moet je op bijde pinnen een sinus meten, zitten bijde condensatos rond het kristal aan de massa ?Op zondag 24 maart 2002 09:53 schreef plasma_tv het volgende:
[..]
ik weet natuurlijk dat de pennen door elkaar gegooit zijn
ik heb de 16F84
een lagere weerstand helpt ook niet
en als ik op het ene pootje van het kristal meet , meet ik een mooie sinus, en op het andere pootje ruis
en dat is natuurlijk tussen massa
Verwijderd
ja , ze zitten aan massaOp zondag 24 maart 2002 10:34 schreef Silenzer_nl het volgende:
[..]
mmh, volgens mij moet je op bijde pinnen een sinus meten, zitten bijde condensatos rond het kristal aan de massa ?
weet je ook zeker dat je het goede programma op internet heb gezet
ja, vrij zeker. maar ik kan nu ook geen andere uploaden, ik krijg geen toegang tot m`n eigen website :`(Op zondag 24 maart 2002 10:40 schreef plasma_tv het volgende:
[..]
ja , ze zitten aan massa
weet je ook zeker dat je het goede programma op internet heb gezet
Verwijderd
mail hem anders ff naar meOp zondag 24 maart 2002 10:46 schreef Silenzer_nl het volgende:
[..]
ja, vrij zeker. maar ik kan nu ook geen andere uploaden, ik krijg geen toegang tot m`n eigen website :`(
of kom ff online met icq
is gemailt en ben nu onlineOp zondag 24 maart 2002 10:53 schreef plasma_tv het volgende:
[..]
mail hem anders ff naar me
of kom ff online met icq
ziet er goed uit, je zit zeker op de Hogeschool Enschede? M'n huisgenoot moet er ook zo een maken...Op zaterdag 02 maart 2002 20:11 schreef Cr3ator het volgende:
Pic's zijn super handig, ook voor dit soort dingen...
[afbeelding]
(Ook met de Pic16f84)
Cogito Ergo Credo
nope, doe gewoon mbo electro. in breda. maar ik ben wel in enschede geboren en was ook aanwezig bij de rampOp zondag 24 maart 2002 11:28 schreef jopiek het volgende:
[..]
ziet er goed uit, je zit zeker op de Hogeschool Enschede? M'n huisgenoot moet er ook zo een maken...
als je de ingang hoog zou maken zal iet constand snel heel en weer gaan.
om hiertussen te kunnen schakelen moet je alleen de opto-c vervangen door een schakelaar en de weerstand laten zitten