IngridT:Hoe kun je de blijdschap, de drive van iemands leven, iemands geloof, vertrouwen toch onderuithalen als beperkingen....
Hoe kun je vraag ik me af? Het kan volgens mij alleen als jij niet ten volle geloofd. Ik bedoel: elke stap in het leven en er zijn veel moeilijke (ja toch), wat is er dan mooier om bij God te komen, te zeggen: God hier ben ik, help mij, ik kan niet verder; en vervolgens geholpen worden! En Zijn aanwezigheid ook voelen elke dag. Leven als Zijn kind. Fantastisch toch!! Hoezo beperkingen??
een aantal dingen:
- Je klinkt als een libero reclame , "met deze luiers is uw baby de hele dag blij".
En denk je nu echt dat je , als je niet gelovig zou zijn geweest , je ook maar 1 gelukkig moment minder had gehad ?
- Word je bij een moeilijke stap in je leven echt geholpen door god ? of is het gewoon makkelijker om het probleem af te schuiven en bij een (verzonnen) god neer te leggen. hoe helpt god je dan ? , stuurt hij een e-mailtje met het antwoord ?
noem eens 1 concreet voorbeeld waarvan je zeker weet dat god je daarbij geholpen heeft.
Een ander voorbeeld van een "beperking"? Op zondag doe ik bepaalde activiteiten niet (studeren, uitgaan, enz). Waarom? Omdat God in Zijn woord dat van ons vraagt. 6 dagen om van alles en nog wat te doen, en 1 dag voor Hem. Dit doe ik echter niet klakkeloos, nee, daar heb ik over nagedacht. En tot de conclusie gekomen dat iedereen altijd zoveel moet, dit moet gebeuren, dat moet gebeuren, enz, enz.
je
moet een rustdag houden ...
God heeft de rustdag niet ingesteld om ons een beetje te treiteren dat we bepaalde dingen niet kunnen gaan doen, nee. Hij heeft het ingesteld als rustpunt, om op te laden voor alle zorgen, beslommeringen van het leven die in de week daarna weer op ons wachten. (uit zorg voor ons is dat dus ingesteld).
Ik kan wel op mezelf letten hoor, daar heb ik geen god voor nodig om me te vertellen wanneer ik moet uitrusten en wanneer niet.
ik heb namelijk een
eigen vrije wil. stel dat god bestaat, dan heeft hij ons met een vrij wil geschapen (ja toch?), het zal alleen een belediging voor hem zijn als wij als wij die 'gave' niet gebruiken en als domme schapen achter de regels uit een antiek stoffig boek aanlopen.
(niet dat god bestaat trouwens)
En ik kan dat alleen maar aanvaarden als ik machtigs, iets moois die zondag. En helemaal niet als beperking. Heerlijk dat ik vanalles niet hoef te doen, lekker rusten en tot God komen. Want dat schiet er o zo vaak bij in door de weeks.....
ik verveel me altijd op zondag, er is niet te doen,
saai!Dan de vraag waarom er zoveel geloven zijn? Dat is een van de zaken wat ik vreselijk vindt.... 1 Bijbel, zoveel uitleggingen, zoveel stromingen, zoveel verdeeldheid, het is vind ik te erg voor woorden. En ik heb er ook geen antwoord op.
Ooit wel eens dat spelletje gespeeld, waarbij je met een man of 20 een zinnetje doorfluisterd? na de 20e persoon is er niets meer van het originele verhaal over.
stel je nu eens voor dat de eerste het niet aan 1 persoon , maar aan 3 doorverteld, al die 3 vertellen het ook aan 3 personen door, etc. dat 20 keer. dan heb je op het eind ongelovelijk veel verschillende verhalen.
stel je nu eens voor dat dat 2000 jaar door gaat....
als er ooit al een origineel verhaal is geweest, het zal voor geen meter lijken op wat er in de bijbel staat.
Zelf ben ik protestant, anderen zijn katholiek, of...vul zelf maar in. Maar wie oordeelt wat goed of fout is.. Wie? Alleen God toch? Niet wij.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb een besef van goed en fout. (al dan niet van een god gekregen)
en mijn besef van goed en fout zegt bij alle geloven: FOUT! , omdat het de mensen beperkt, in hun leven, hun denken etc.
Wij hebben de Bijbel om te lezen en een mening te vormen en zo te gaan leven.
deze zin snap ik niet helemaal. je hebt de bijbel, je mag er een mening over vormen, en vervolgens moet je die mening weggooien en gewoon doen wat er in de bijbel staat , bedoel je dat ?
En dan doet het er naar mijn idee weinig toe hoe je de bijkomstigheden van het leven inricht, maar dan telt alleen Zijn liefde naar jou toe en jou liefde naar Hem toe!
ik heb nog nooit iets van 'Zijn' liefde gemerkt. hoe merk ik zijn liefde dan ?
onverwachte stortingen op mijn bankrekening ?
Ik heb echt maar 1 conclusie: Ga geloven, voel de blijdschap van het geloof, lees de Bijbel, bid tot God en het leven wordt een feest.
(en echt geen beperking!!)
- je klinkt weer als een libero reclame
- het leven word een hel als je gelooft, je
moet naar de kerk, je
moet bidden, je
moet zondag een rustdag houden.
ik bepaal liever
zelf hoe ik mijn leven vier, daar heb ik een vrije wil voor gekregen. en ik verspil liever geen tijd met tegen de lucht praten, kostbare tijd verknoeien omdat het toevallig zondag is.
--
en als er al een god bestaat, dan is het een mooie egocentristische klootzak.
wat denkt hij wel niet, een beetje hem aanbidden, wat een ego!.
iedereen is gelijkwaardig! (staat vast wel ergens in de bijbel) waarom zou god daar boven staan omdat hij toevallig wat hocus-pocus power heeft ?
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.