Bestaat toeval? Of gebeurt alles om een reden? Zit ik dit hier toevallig te typen, of heb ik een reden hiervoor?
In principe is het niet waar dat alles wat gebeurt een reden (hoger doel) heeft. Het meeste wat gebeurt is toeval, alleen het is de vraag of menselijk gedrag hier onder valt ...
[sarcasme mode on]
Nee volgens mij is het op het moment dat ik geboren ben vastgelegd in "het lot" dat ik deze reply ging tiepen.
[sarcasme mode off]
Het zijn allemaal keuzes die elkaar beïnvloeden naar mijn mening.
F.
Nee volgens mij is het op het moment dat ik geboren ben vastgelegd in "het lot" dat ik deze reply ging tiepen.
[sarcasme mode off]
Het zijn allemaal keuzes die elkaar beïnvloeden naar mijn mening.
F.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Verwijderd
Tja hier hebben we al eens eerder topcis over gehad. Zoals "determination" en onlangs nog zoiets.
Toeval bestaat niet. Alles heeft een reden. Dit is geen hogere reden ofzo, maar simpelweg niets gebeurt spontaan Volgens mij)
Toeval bestaat niet. Alles heeft een reden. Dit is geen hogere reden ofzo, maar simpelweg niets gebeurt spontaan Volgens mij)
Toeval en bepaalde "redenen" voor gebeurtenissen die mensen aan iets toeschrijven vallen m.i. in de categorie "door de mens gezochte verklaringen voor zaken in het leven", zoals goden, geloven, enz.
Mijn visie:
Ik ben heel slecht in het onthouden van namen. Wanneer ik een meid tegen kom en ik de volgende dag, de volgende week, zelfs maanden daarna haar naam vlekkeloos kan uitspreken zonder te hoeven na te denken, dan is dat geen toeval, maar is daar een reden toe. Er is een reden waarom juist bij haar ik de naam kan onthouden.
Toen ik met haar verkering kreeg, leek het alsof ik de vrouw had die ik zocht.
Het is helaas uit gegaan.
Op een gegeven moment was ik zo kwaad op haar door een brief die ik ontving, dat ik haar heb teruggeschreven en haar basicly voor dood heb aangezien.
Door rare dromen en stemmen in mijn hoofd,(in "Trashcan" beschreven) kwam ik tot de conclusie dat ik toch maar weer eens contact op moest nemen.
Nu heb ik met een hele close relatie met haar. Ik geloof nog steeds dat wij weer bij elkaar komen.
Waarom is het dan uit gegaan?
Ik denk zelf dat de reden daarvoor is dat wij er nog niet klaar voor waren. Wij zijn in mijn ogen bestemd om bij elkaar te zijn. De tijd was nog niet rijp.
Tot de tijd dat het wel kan, verkeren wij in een testfase. Mislukkingen op liefdesgebied moeten ons laten inzien wat we missen wat niet bij een ander kunnen krijgen.
Mijn visie:
Ik ben heel slecht in het onthouden van namen. Wanneer ik een meid tegen kom en ik de volgende dag, de volgende week, zelfs maanden daarna haar naam vlekkeloos kan uitspreken zonder te hoeven na te denken, dan is dat geen toeval, maar is daar een reden toe. Er is een reden waarom juist bij haar ik de naam kan onthouden.
Toen ik met haar verkering kreeg, leek het alsof ik de vrouw had die ik zocht.
Het is helaas uit gegaan.
Op een gegeven moment was ik zo kwaad op haar door een brief die ik ontving, dat ik haar heb teruggeschreven en haar basicly voor dood heb aangezien.
Door rare dromen en stemmen in mijn hoofd,(in "Trashcan" beschreven) kwam ik tot de conclusie dat ik toch maar weer eens contact op moest nemen.
Nu heb ik met een hele close relatie met haar. Ik geloof nog steeds dat wij weer bij elkaar komen.
Waarom is het dan uit gegaan?
Ik denk zelf dat de reden daarvoor is dat wij er nog niet klaar voor waren. Wij zijn in mijn ogen bestemd om bij elkaar te zijn. De tijd was nog niet rijp.
Tot de tijd dat het wel kan, verkeren wij in een testfase. Mislukkingen op liefdesgebied moeten ons laten inzien wat we missen wat niet bij een ander kunnen krijgen.
Tsja..stel dat je zon grote kennis had van alles wat er gebeurde waardoor je hun plaats in de omgeving en reactie daarin en op elkaar kon voorspellen dan zou je het verleden, heden en toekomst in een formule kunnen stoppen..vrij lastig vwnt dan moet je oa het chemisch proces van alle individuen `zien` om te weten gaat volgen..zoveel verschillende mogenlijkheden en combinaties..maar het zou mogenlijk zijn voor een vrij inzichtvil persoon ( `vrij` in deze laatste zin kun je als een understatement lezen
)
Waarom kom ik nou _toevallig_ uitgerekend in deze lamme thread terecht???
StatBar.nl - @GoT
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.
Verwijderd
Toeval of voortbestemdheid speelde ook al een grote rol in de 80 jarige oorlog (Gomaristen vs Arminianen). Toen kwamen ze er niet uit en ik denk dat we er niu ook niet uitkomen.
Evengoed ga ik ervoor dat het allebij bestaat.
De brede lijn is opgebouwd uit de keuzes die men maakt, maar de details worden (volgens mij) bepaald door het toeval.
Lees maar eens "The grave by the signpost" van Thomas Hardy.
Evengoed ga ik ervoor dat het allebij bestaat.
De brede lijn is opgebouwd uit de keuzes die men maakt, maar de details worden (volgens mij) bepaald door het toeval.
Lees maar eens "The grave by the signpost" van Thomas Hardy.
Toeval?
Er is te veel toeval in mijn leven om te zeggen dat het toeval is.
Iemand zit erachter.
Er is te veel toeval in mijn leven om te zeggen dat het toeval is.
Iemand zit erachter.
diskeltische lurker
Iets wordt als toeval bestempelt door de verbazing die het voorval bij de persoon oproept.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Verwijderd
Toeval is een gebeurtenis met een lage waarschijnlijkheid
Dat het toch 'vaak' voor lijkt te komen komt doordat er zo verdomd veel gebeurtenissen zijn
Dat het toch 'vaak' voor lijkt te komen komt doordat er zo verdomd veel gebeurtenissen zijn
"Morgen bestaat (nog) niet, het verleden is voorbij, er is alleen maar nu"
Hoe kan je dan in vredesnaam iets NIET onder toeval plaatsen. Naar mijn idee is toeval datgene wat ons aan het denken zet. Net zoals dit item op dit forum
Hoe kan je dan in vredesnaam iets NIET onder toeval plaatsen. Naar mijn idee is toeval datgene wat ons aan het denken zet. Net zoals dit item op dit forum
Check this out: http://www.elmarvanloon.nl/
Verwijderd
Morgen en overmorgen bestaat voor ons nog niet...simpel omdat we gebonden zijn aan de dimensie Tijd...
Gelukkig is God niet aan deze dimensie gebonden. Voor hem is duizend jaar gelijk aan één dag en één dag aan duizend jaar.
En daar is (voor mij in ieder geval) geen twijfel over mogelijk.
Gelukkig is God niet aan deze dimensie gebonden. Voor hem is duizend jaar gelijk aan één dag en één dag aan duizend jaar.
En daar is (voor mij in ieder geval) geen twijfel over mogelijk.
Verwijderd
ik denk dat iedere actie een reactie is op een of meer andere (re-)acties. Al is dat zoms heel moeilijk te zien. Kijk maar eens terug. Waarom heb je deze reactie gelezen? Omdat je deze thread wilde lezen. Waarom wilde je deze thread lezen? omdat het je interessant leek. En zo kun je nog wel een tijdje doorgaan.
Is er dan toeval? ja, want de acties die voor die ene actie ligt zijn niet altijd duidelijk.
Betekend dit dat je geen vrije wil hebt? nee. Als je ervoor kiest om iets te doen, dan heb je daar je redenen (ervaring, persoonlijkheid enzovoorts) voor. Die keus is dus een reactie op jouw redenen, en had dus voorspeld kunnen worden. Maar het is jouw keus, en van niemand anders.
Ok. en nu wordt het lastig. Probeer maar eens onder het "lot" uit te komen. Dat lukt niet. (als je denkt dat het je wel is gelukt, vertel het me dan maar eens.) Sterker nog, vertel me maar eens hoe het zou moeten als je alles kon doen/weten/veranderen wat er te doen/weten/veranderen valt.
Is er dan toeval? ja, want de acties die voor die ene actie ligt zijn niet altijd duidelijk.
Betekend dit dat je geen vrije wil hebt? nee. Als je ervoor kiest om iets te doen, dan heb je daar je redenen (ervaring, persoonlijkheid enzovoorts) voor. Die keus is dus een reactie op jouw redenen, en had dus voorspeld kunnen worden. Maar het is jouw keus, en van niemand anders.
Ok. en nu wordt het lastig. Probeer maar eens onder het "lot" uit te komen. Dat lukt niet. (als je denkt dat het je wel is gelukt, vertel het me dan maar eens.) Sterker nog, vertel me maar eens hoe het zou moeten als je alles kon doen/weten/veranderen wat er te doen/weten/veranderen valt.
Naar mijn idee is het onnodig om je af te vragen of er wel een "lot" is.
Het lot, zoals wij dat vaak noemen, is namelijk helemaal geen lot. Ik denk dat wij mensen altijd nog een wending kunnen geven aan ons eigen leven. Het is onmogelijk dat het lot bepaald wat er met ons gaat gebeuren, want als je het lot zou willen voorspellen dan kan je vaak meerdere kanten op. Zodra je meerdere kanten op kan, heb je dus meer mogelijkheden.
Toeval bestaat, want we kunnen lang niet alles aan "het lot" toeschrijven.
Het lot, zoals wij dat vaak noemen, is namelijk helemaal geen lot. Ik denk dat wij mensen altijd nog een wending kunnen geven aan ons eigen leven. Het is onmogelijk dat het lot bepaald wat er met ons gaat gebeuren, want als je het lot zou willen voorspellen dan kan je vaak meerdere kanten op. Zodra je meerdere kanten op kan, heb je dus meer mogelijkheden.
Toeval bestaat, want we kunnen lang niet alles aan "het lot" toeschrijven.
Doe ff een search op determinisme ofzo in de history van dit forum, want we hebben het hier al over gehad, met quantumtheorie en al 
Greetz,
Toiletman
Greetz,
Toiletman
Only dead fish go with the flow
Verwijderd
Nee, toeval bestaat niet, alles is terug en vooruit te beredeneren van en naar het moment waarop ons universum is ontstaan. Als eerder vermeld, is alles wat wij denken, doen en beleven een gevolg van natuurkundige en chemische processen die zijn begonnen bij het ontstaan van het heelal. Alleen heeft volgens mij een zekere God de lont in het kruitvat gestoken zodat het begin ooit heeft bestaan, alleen heeft hij naast de schepping zijn handen van ons afgetokken en bekijkt hij nu vanaf een hemels wolkje wat een zootje wij, en ontelbare andere levensvormen er van maken dankzij het feit dat alles al vaststaat. Hij is eigenlijk de toeschouwer bij een gigantisch experiment wat hij heeft gestart.
vaag? nou en?
vaag? nou en?
Gezien het stadium van Zijn experiment zou ik dan zeker moeten (niets moet, maar goed) verwachten dat het experiment ontploft of wordt afgeblazen. Zo goed is het nog niet gelukt.....behalve dan dat wij lekker voor de vrede grazen.
Het beeld dat je neerzet is in ieder geval wel aardig. Ik kan er alleen niet bij dat alles wat wij doen en denken van te voren vast staat.
Hoe verklaar je dan al die vage ziektes die de mensen oplopen? Is dat allemaal van te voren te beredeneren? Niet dat ik hier de beredeneringen wil zien, hoor
maar het lijkt me toch duidelijk dat toeval wel bestaat. Als ik niet toevallig geboren zou zijn waar ik geboren ben, dan was ik totaal een ander persoon. Het kan toch niet zo zijn dat eeuwen geleden al vast stond dat er ooit in een vaag klein landje als Nederland, in een provincie die net krap an 40 jaar oud is...een kereltje als ik geboren zou worden.
/me niet begrijpen, voor zover dat zou moeten
Het beeld dat je neerzet is in ieder geval wel aardig. Ik kan er alleen niet bij dat alles wat wij doen en denken van te voren vast staat.
Hoe verklaar je dan al die vage ziektes die de mensen oplopen? Is dat allemaal van te voren te beredeneren? Niet dat ik hier de beredeneringen wil zien, hoor
/me niet begrijpen, voor zover dat zou moeten
Verwijderd
Ik denk niet dat het echt te begrijpen(of liever te bevatten) valt dat alles uit oorzaak en gevolg bestaat, net zo min als de oneindigheid van het heelal, om maar iets te noemen. Ik ga er van uit dat ten tijde van de grote boem, alle materie van het universum(er komt uiteindelijk volgens mij niets bij, maar er gaat ook niets af) een richting is uitgestuurd. Als je de plaats van ieder bestaand atoom, proton en weet ik al niet wat, zou weten op het moment van de boem, zou het te berekenen moeten zijn welke kant alles opgaat, waar het botst, wanneer het blootstaat aan natuurkundige en chemische reacties en weet ik veel wat nog meer (het moge duidelijk zijn dat ik niet erg goed was/ben in de exacte vakken) In ieder geval geloof ik dus dat je geboorteplaats, je ouders en alle verdere gebeurtenissen die je meemaakt te berekenen zijn als we de kennis en rekenkracht zouden bezitten om dat te berekenen. Is ik nu ietsjes duidelijker?
Pagina: 1