Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Welke Papst in voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dilemma,
Ik wil de fan van mijn voeding vervangen door een Papst ivm de rotherrie. Na wat zoeken op internet blijkt mijn huidige fan een CFM van 39,5 te hebben. Door welke Papst moet ik hem nou vervangen?

1. 8412NGM

34,1 CFM en 26 dB

of

2. 8412 NG

40,6 CFM en 32 DB

Tevens doe ik daar nog 2 8412 NGL (19,4 CFM, 12 dB)voor extra in en uitvoer bij.
Is de 8412 NGM voldoende om mijn PSU te koelen? Ik heb geen zin dat de zaak in de fik vliegt. De machine (Win2K server) draait 24/24. Met natuurlijk het liefst zo weinig mogelijk herrie.
P.S. Waar kan ik dit trouwens in Utrecht kopen?

Verwijderd

Regelbare Enermax is ook leuk :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 15:27 schreef real_raichu70 het volgende:
Regelbare Enermax is ook leuk :)
Klopt, maar is duurder en zelf knutselen vind ik ook leuker. Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Verwijderd

Kost bij www.wallabie.com nog geen 20 , als je dat duur vindt ...

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 15:51
Bij Radio Centrum hebben ze de 8412 NGM (34 Euro) en de 8412 NGMLV (40 Euro) op voorraad liggen.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 17:53 schreef Maarce het volgende:

[..]

Bij Radio Centrum hebben ze de 8412 NGM (34 Euro) en de 8412 NGMLV (40 Euro) op voorraad liggen.
da's lekker..die staan in de pricewatch voor 17 en 30 euro...

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 15:25 schreef banaan26 het volgende:
Dilemma,
Ik wil de fan van mijn voeding vervangen door een Papst ivm de rotherrie. Na wat zoeken op internet blijkt mijn huidige fan een CFM van 39,5 te hebben. Door welke Papst moet ik hem nou vervangen?

1. 8412NGM

34,1 CFM en 26 dB

of

2. 8412 NG

40,6 CFM en 32 DB

Tevens doe ik daar nog 2 8412 NGL (19,4 CFM, 12 dB)voor extra in en uitvoer bij.
Is de 8412 NGM voldoende om mijn PSU te koelen? Ik heb geen zin dat de zaak in de fik vliegt. De machine (Win2K server) draait 24/24. Met natuurlijk het liefst zo weinig mogelijk herrie.
de 8412 ngm is zat voor een 300 watt voeding
als je een beetje een normaal koelblokje hebt voor je cpu kan ie zelf ook je cpu koelen

je zou ook 2 8412 ngl kunnen gebruiken enkel dan moet je wel de psu wat aan passen maak je voeding open dremel of zaag een 80 mm gat in de buiten kant van je voeding plaats daar nr 2 8412ngl
2x 8412ngl voor de airflow de beste opstelling is een gat voor de fan's temaken 1 terhoogte van je cpu 1 in het dak van je pc
1 84ngm op je cpu
dan heb je een super stil systeem dat 24/7 moet kunnen draaien enkel als het van de zomer 30 graden word voor zie ik warmte problemen in je systeem dit is simpel op te lossen door geen papst te gebruiken maar de eerder genoemde ennermax fan's die hebben van die regel knopjes om de fan harder of zachter te laten draaien
van stil tot het zomer word naar minder stil

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 15:29 schreef banaan26 het volgende:

[..]

Klopt, maar is duurder en zelf knutselen vind ik ook leuker. Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
schakelaars er tussen 7/off/12 volt
enkel het is wel effe zoeken naar wie die dingen verkoopt
en ik heb er 5 gld per st voor betaald

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb net mijn vodings fan vervangen door een Papst 8412N/2GLE. Maar het zaakje wordt wel heet vindt ik. Kweenie of dit wel voldoende CFM (19.4) is? Ik vermoed dat ze me er een met een te lage capaciteit hebben meegegeven voor mijn 300w voeding.

[ Voor 28% gewijzigd door koekeeghan op 28-11-2003 16:05 ]

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Verwijderd

ik las ergens dat je voor een lowbudget voeding niet zomaar de fans kan vervangen door papst fans omdat ze nu eenmaal veel airflow nodig hebben. de duurdere voedingen kunnen prima met weinig airflow onderweg.

om iemand te citeren uit de hoofd: die orginele fan blaast niet voor niets zo hard....

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mr dude. .hij heeft dus ook opgezocht hoeveel cfm hij verplaatst.. Dit is de luchtverplaatsing.. Hij kan dus gewoon dezelfde luchtverplaatsing hebben maar kan wel stiller zijn..

Persoonlijk zou ik voor de bovenste gaan... Het geluid schilt aanzienlijk terwijl het aantal cfm maar iets minder is...
koekeeghan schreef op 28 november 2003 @ 16:00:
Ik heb net mijn vodings fan vervangen door een Papst 8412N/2GLE. Maar het zaakje wordt wel heet vindt ik. Kweenie of dit wel voldoende CFM (19.4) is? Ik vermoed dat ze me er een met een te lage capaciteit hebben meegegeven voor mijn 300w voeding.
Da's inderdaad wel heel erg weinig... Denk dat je op z'n minst wel een 30 cfm koeling nodig hebt.. (of waterkoeling natuurlijk 8) )

[ Voor 46% gewijzigd door Apen-nootjes op 28-11-2003 16:09 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:41
ik zou persoonlijk niet de NGL van 12Db nemen...
kheb er hier 4 van liggen. ooit gekocht met de gedachte dat ze superstil waren, maar dat zijn de dus zeker niet... :|
als ze nl. op 12V draaien, dan hoor je een licht van ratelend geluid.
kheb ze nu wel op 5V draaien, je hoort ze dan niet, maar produceren ook niet echt veel CFM zo.. :P

kheb hiernaast nog een 120mm papst, en die ratelt in ieder geval niet, dus papst is wel degelijk een goed merk, alleen vind ik die NGL van 12 Db ratelen...

ff met search op "papst ngl" zoeken levert een heleboel ervaringen op
oa. deze: Papst 8412 NGL...stil maar toch takkeherrie

[ Voor 17% gewijzigd door NewbieNeo op 28-11-2003 16:12 ]

Verwijderd

Als je voeding te heet wordt heb je gewoon een ventilator met meer airflow nodig. Kwestie van de specificaties bij Papst bekijken en een andere uitzoeken die tenminste zoveel airflow heeft als de originele voedingsventilator (of juist meer als je hem béter wilt koelen). De gegevens van de originele ventilator zul je dus zelf eerst moeten opzoeken, of navragen bij de fabrikant van je voeding/ventilator.

Voor de Papst ventilatoren geldt dat je die eenvoudig kan nalezen in de specificaties:

PDF: Papst 80mm Axiale DC fan-specificaties

Nu geeft Papst dus prachtig de specificaties, maar in gevallen dat je moet omrekenen is deze tabel wel handig:
Omrekenen van airflow
CFMM3/minM3/uurl/sl/min
1 CFM =10,0281,70,4728,3
1 m3/min =35,2816016,671000
1 m3/uur =0,5880,01710,2816,67
l/s =2,120,063,6160
l/min =0,0350,0010,060,0171

Als voorbeeld de Papst ventilator:

1 CFM = 1,7 m3/uur
19,4 CFM is dan 19,4 * 1,7 = 32,98 m3/uur en dat klopt met de specificatie van 33 m3/uur

Kortom: we kunnen niet zondermeer zeggen wélke Papst ventilator in jouw geval zal voldoen. Bovendien is een hoop afhankelijk van het vermogen wat door de voeding in warmte wordt omgezet - en die is weer afhankelijk van de belasting en de kwaliteit van de voeding. Daarnaast heeft de warmte van de lucht ín de kast die gebruikt wordt om de voeding mee te koelen ook een belangrijke invloed. Voor een huidig 2 á 3 GHz systeem met een 300 á 450 W voeding denk ik dat je in de orde van zo'n 45-65 M3/uur (26-38 CFM) moet denken, mede ook omdat de CPU + videokaart een behoorlijk aandeel hebben in het ophogen van de kasttemperatuur. Natuurlijk is dit een stuk minder in een kast met een strakke airflow en een paar hulpventilatoren om de kasttemperatuur te verlagen. In de CME/DOC Faq kun je een kleine uitleg over airflow vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2003 01:03 . Reden: m3>cfm bij voorkeur fan ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een 8412 NGM draait hier nu ruim een jaar probleemloos in een Chieftec 340 watt.

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 28-11-2003 17:32 . Reden: probleemloos..... ]

ARME AOW’er

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:37
En je hebt natuurlijk met overengineering te maken: de fabrikant zet er liever een fan in die te hard draait dan ze op de marge inbouwen met als gevolg ze meer RMA's ontvangen. En het maakt natuurlijk naast de case airflow ook uit hoe zwaar je de PSU belast.

Als ik kijk naar bijvoorbeeld m'n cpu's, dat zijn Palomino oventjes welke worden gekoeld door een simpel 60x60 alu heatsinkje met daarop 8412NGML's welke 'slechts' 26,5 CFM doen denk ik dat je met twee daarvan nagenoeg elke PSU mee moet kunnen koelen. Heb hier een 520W PSU met 31CFM fan's en die ga ik binnenkort ook eens vervangen door NGML's; scheelt per fan 9dB(A) (28->19) :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:41
Abbadon schreef op 28 november 2003 @ 18:05:
En je hebt natuurlijk met overengineering te maken: de fabrikant zet er liever een fan in die te hard draait dan ze op de marge inbouwen met als gevolg ze meer RMA's ontvangen. En het maakt natuurlijk naast de case airflow ook uit hoe zwaar je de PSU belast.
yep, zo denk ik er ook over...
ik bedoel ik heb de fan in de voeding van me smiley-case ook vervangen door een stilleren EN die weer op 5V laten draaien...
er wordt minder lucht door geblazen, maar nog steeds voldoende, aangezien de lucht niet superwarm wordt stressed...

Verwijderd

Abbadon schreef op 28 november 2003 @ 18:05:

Als ik kijk naar bijvoorbeeld m'n cpu's, dat zijn Palomino oventjes welke worden gekoeld door een simpel 60x60 alu heatsinkje met daarop 8412NGML's welke 'slechts' 26,5 CFM doen denk ik dat je met twee daarvan nagenoeg elke PSU mee moet kunnen koelen. Heb hier een 520W PSU met 31CFM fan's en die ga ik binnenkort ook eens vervangen door NGML's; scheelt per fan 9dB(A) (28->19) :)
Een voeding an sich produceert normaal gesproken niet enorm veel warmte, ik heb de straaljager in mijn Aopen ook vervangen door een Sunon die lekker stil is. Geen enkel probleem :)

Dat zijn 80mm's?

Ik wil zelf mijn Athlon @ 2100mhz koelen, vcore @ 2v.
Papst 612NGL

Hij produceert echt amper lawaai maar ik twijfel of hij voldoende gaat koelen. Op dit moment heb ik een Delta 60HP op 7V draaien. Maakt niet veel lawaai maar hij resoneert nogal op dit toerental.

Papst 612NGM
Deze produceert een aanzienlijk grotere airflow, maar hij maakt ook aanzienlijk meer herrie. Of zou dit op 7V goed te doen zijn? (Heb een fanbus)

Wat zouden jullie doen? Het moet het liefste echt zo stil mogelijk zijn (ivm films straks) :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2003 17:14 ]

Pagina: 1