Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Papst 8412 NGL...stil maar toch takkeherrie

Pagina: 1
Acties:

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:23
Ik heb laatst een Papst 8412 NGL fan in m'n voeding gezet. Deze fan produceert 12 dB(a) aan geluid (volgens Papst), en is sleeve bearing.

Mijn processor (Intel P3) draait puur op een grote heatsink (max 48 graden stressed), ik heb een stille 5400 rpm hardeschijf in m'n PC, en deze fan was de laatste stap om mijn PC helemaal stil te maken.

Nu is deze fan heel erg stil...maar zodra hij eenmaal "op gang is gekomen" lijkt het wel alsof binnenin het rotortje iets aanloopt, dus nu hoor ik steeds trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr - je kan je er wel iets bij voorstellen. Ik heb er 2 besteld en de ander in een andere voeding gezet en ze hebben beiden hetzelfde probleem. Is dit normaal?

Het is neit echt een takkeherrie (als je op een toetsenbord typt hoor je de fan niet meer), maar ik kan me er mateloos aan ergeren als ik in bed lig - en de bedoeling is uiteindelijk toch om 's nachts gewoon m'n PC aan te kunnen laten.

Als iemand "tips" heeft, graag...

Geef mij maar een Warsteiner.

• Knakker
Ik ben toch ff op nader onderzoek gegaan, en dat "trrrrrrrrrrrrrrrrr" wat ik hoor is resonantie van het metaal waar de fan aan vastgeschroefd zit ......

Wat kan ik daartegen doen?

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-11 23:06
Op dinsdag 20 november 2001 16:29 schreef Knakker het volgende:
Ik ben toch ff op nader onderzoek gegaan, en dat "trrrrrrrrrrrrrrrrr" wat ik hoor is resonantie van het metaal waar de fan aan vastgeschroefd zit ......

Wat kan ik daartegen doen?
Rubbertjes tussen de fan en het metaal doen :)
Mooi dat je verder zo'n stille pc hebt!

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
mjah relex dat je em zo stil hebt, ik heb teveel delta HP's :P, ik wil nog water/peltier koeling, maarja, eerst scooter afdokken, en dan eens verder sparen :)

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

Verwijderd

Ik heb zelf ook een Papst 8412NG @ 7 volt in m'n voeding gezet en dat idd niet echt stil. Maar dat zit 'm niet in de fan zelf, die is echt ongelovelijk stil als je 'm ff los aansluit en in je hand houdt. Maar zodra ik 'm inbouw in de PSU van m'n Aopen HQ45 begint het lawaai weer. Dat komt gewoon doordat het design van die PSU helemaal verkeerd is. Er zitten bepaalde onderdelen slechts een millimeter van de fanbladen af wat voor gigantische veel luchtwervelingen zorgt. Verder zit er natuurlijk nog zo'n roostertje aan de achterkant en het hielp al behoorlijk wat toen ik die verwijderd had. Maar het meeste lawaai komt gewoon nog door die onderdelen aan de binnenkant die te dicht tegen de fanbladen aanzitten. En ik ben dus bang dat jij hetzelfde probleem hebt...

Wat je er nog eventueel tegen kunt doen is de fan aan de buitekant van de kast monteren... bij mij lukt dat helaas niet aangezien de bevestigingspunten voor de PSU aan de kast in de weg zitten maar ik vermoed dat dat al een boel zal schelen. Nouja, ik ga zelf binnenkort toch al zo'n mooi Zalman voeding kopen. In 1x van het gezeik af :)

• Knakker
Nu is de 8412NG sowieso al 2x zo luid als de NGL (18 dBa ipv 12 dBa, en 6 dBa verschil is 2x zo luid), maar ik heb redelijk wat ruimte in de PSU (het houdt niet over, maar toch), dus ik ga het toch proberen met rubber...Nu hebben we alleen geen rubber in huis dus mag ik speciaal naar een bouwmarkt voor pietepeuterig doosje van die schroefrubbertjes (OMG :) ).

Maar wat is een zalman voeding? Het lijkt me dat als die actief gekoeld wordt dat je toch weer met een fan opgescheept wordt die tenminste 24dBa produceert (en dus 4x zo luid als mijn huidige fan).

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

Je hoeft helemaal niet naar de bouwmarkt voor een paar rubbertjes!

Gebruik een oude fietsbinnenband :)

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/sdehaas/got/demping8.jpg

Knip er gewoon een stukje vanaf, vouw dit dubbel en draai de schroef er doorheen. Werkt perfect :)

edit:

Iemand trouwens enig idee of er op de HCC dagen ook papst fan's verkocht worden? En wat de prijs zo'n beetje zal zijn.

Ik wil mijn stofzuiger-wannabee SuperOrb namelijk ook wel eens inwisselen :)

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 16:52 schreef Knakker het volgende:
Nu is de 8412NG sowieso al 2x zo luid als de NGL (18 dBa ipv 12 dBa, en 6 dBa verschil is 2x zo luid)
Yup, daarom heb ik 'm ook @7 volt... op die NGL zat 3 weken levertijd en daar had ik niet zoveel zin in. Maar ik ga denk ik binnenkort alsnog maar een NGL bestellen want die Papst fans zijn qua design eigenlijk voor een bepaald toerental @12 volt gemaakt en dus niet zo geschikt om op 7 volt te laten draaien.
Maar wat is een zalman voeding? Het lijkt me dat als die actief gekoeld wordt dat je toch weer met een fan opgescheept wordt die tenminste 24dBa produceert (en dus 4x zo luid als mijn huidige fan).
Een zeer stille voeding, met fan dat wel. Maar die heb je zowiezo wel nodig omdat die ook voor de hoognodige airflow in je kast zorgt en niet alleen voor de koeling van de PSU. Verder schijnt hij echt onhoorbaar te zijn en dus zelfs nog stiller dan een Enermax 350 whisper. Zowiezo zal hij in elk geval stiller dan 20dBa zijn aangezien een computer volledig uitgerust met Enermax spulletjes daaronder zou moeten zitten volges Zalman (en ik heb bij meerdere producten van hun al gemerkt dat ze idd waarmaken wat ze beloven).

Bovendien is het gewoon een kwaliteitsvoeding, zie deze review maar eens bijvoorbeeld.
En da's ook weer typisch Zalman: tot in de puntjes afgewerkt.

Verwijderd

jeroen :x

dat van dat rubber had ik je al een keer gezegd oen :)
maarja idd wel beter dat hij nu zo stil is

• Knakker
Ja dat weet ik ook wel Ted :x (voor de niet-ingewijden: Demoman) maar dat ging over de hardeschijf :P ik kan hier geen binnenband voor plakken want dan kan de lucht er niet meer langs en kan ik er net zo goed GEEN fan in proppen.

Wat gebeurt er als ik een PSU zonder fan laat lopen (en zeg niet: probeer maar :) )?

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:24
euhm.... proberen? hij word hoogstens wat warmer.. die fan is er denk ik speciaal voor als de voeding maximaal belast word... wat meestal niet het geval is

https://wren.co/join/Devian

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

Op dinsdag 20 november 2001 18:40 schreef Knakker het volgende:
Ja dat weet ik ook wel Ted :x (voor de niet-ingewijden: Demoman) maar dat ging over de hardeschijf :P ik kan hier geen binnenband voor plakken want dan kan de lucht er niet meer langs en kan ik er net zo goed GEEN fan in proppen.

Wat gebeurt er als ik een PSU zonder fan laat lopen (en zeg niet: probeer maar :) )?
Je hoeft er ook geen binnenband voor te plakken |:(
Kijk eens naar het fotootje...

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:47
Op dinsdag 20 november 2001 18:40 schreef Knakker het volgende:
Wat als ik zou zeg: "Probeer het maar niet" ??
M.a.w. ik zou het niet doen, die fan zit er niet voor niks.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:05

botoo

💀 too old to die young

Op dinsdag 20 november 2001 17:31 schreef PsyFlux het volgende:
...want die Papst fans zijn qua design eigenlijk voor een bepaald toerental @12 volt gemaakt en dus niet zo geschikt om op 7 volt te laten draaien...
Niet helemaal correct ;).
Bij de specificaties van de 8412NGL staat een voltage range van 8 tot 15 aangegeven. Nu is 8 volt weliswaar meer dan 7 volt, maar ik vermoed dat dat verschil verwaarloosbaar gezien mag worden.

De 8400 heeft ook vario versies die tussen 900 en 2600 rpm prima presteren, dus het fan-ontwerp zal daar beslist wel op gericht zijn.

(zie http://www.papst.de/pdf_dat_e/S17gb.pdf)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:05

botoo

💀 too old to die young

Op dinsdag 20 november 2001 16:17 schreef Knakker het volgende:...Nu is deze fan heel erg stil...maar zodra hij eenmaal "op gang is gekomen" lijkt het wel alsof binnenin het rotortje iets aanloopt, dus nu hoor ik steeds trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr - je kan je er wel iets bij voorstellen. Ik heb er 2 besteld en de ander in een andere voeding gezet en ze hebben beiden hetzelfde probleem. Is dit normaal?
Lijkt mij idd een resonatie 'dribbeltje' probeer eens met de hand her en der in de kast de beplating vast te houden, mogelijk kan je traceren welk gedeelte op de fan resoneert.
Een rubber strip tussen fan en heatsink kan zowiezo nooit kwaad (als het goed vast zit iig niet).

Waar je ook nog op kan letten is of er niet een draadje oid naar de fan toe word gezogen en tegen de bladen aan komt?

Als laatste kan je een rheostat monteren om hem net buiten dat resonantie ritme te draaien :)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Pagina: 1