Op dinsdag 02 april 2002 22:43 schreef DaBit het volgende:
Jasper: koop een Switch! CD ofzo van Elektuur. Daar staat een goed bruikbare verie van Ultiboard op.
Beter dan de demoversie die je op ultiboard.com kan downen? die kan niet saven en max 25 parts hebben....
BTW, die OPA627s zijn duuuuuuuuur! Die dingen kosten net onder de $10 per stuk, met 1000 stuks tegelijk... D'r zit gewoon al 100 gulden aan die paar opamps in die dac van elektuur..
Op zondag 17 februari 2002 17:31 schreef Dirk_Hendrik het volgende:
De laatste elektuurdac deed mij braken vanwege lle overtollige meuk. Ik bedoel daarmee bijvoorbeeld het schakelbare analoge filter.
Hoe wil je het anders doen? als je 88/96 *echt* wilt ondersteunen zul je wel moeten volgens mij.. Je kunt natuurlijk keihard het kantelpunt op 50+ vastleggen, maar daar ben je niet blij mee bij de, uiteindelijk meestgebruikte, 32/44/48 = f
s gevallen, en als je het kantelpunt permanent rond de 24 + $WIBBLE zet dan heb je weer geen ene fuck aan 96/88..
Het is overigens wel zo dat, buiten de studio, je nooit of te never een spdif signaal met 96 kHz audio zult krijgen: de specs van zowel dvd-audio als sacd laten het niet toe om meer dan een 48 kHz downmix op spdif te outputten. 96 kHz mag pas bij de consument als er een leuk cryptoschemaatje overheengaat, vindt meneer de platenbons. Of er dan ook receiverchips voor die toekomstige i/f in de handel komen die je zou kunnen toepassen op een vervanging van de receiver print in die elektuurdac (dus met bruibare I2S of MSB leftjustified 24 bit output) is nog maar zeer de vraag.
OTGH, je hebt ook regiovrije dvd spelers. Het is een beetje afwachten, dus.
Verder beweerden ze keihard hoe goed hun schakeling kon tippen aan commerciele ontwerpen maar gaven daarbij niet de referenties.
Ik moet toegeven dat ik niet voor elkaar kan krijgen om me door de volledige tekst heen te worstelen (als je er *wel* wat vanaf weet zijn elektuur artikelen niet echt leesbaar..), maar ik heb dat niet zien staan.
Sterker nog, toe iemand een paar weken later in een brief een musical fidility X-DAC als referentie had bleek de fa Elektuur daar nog nooit van gehoord te hebben. Naar mijn mening begint een ontwerp met kijken wat er al op de markt te krijgen is.
Tjah. Hun ontwerp is niet eens zo heel veel goedkoper, mits met decente componenten uitgevoerd, dan een redelijke losse DAC. Op dit moment is het overigens wel zo dat DACs volledig uit zijn, niemand maakt ze meer. de X-DAC is dood, de cambridge audio dac is ook al van het speelveld verdwenen..
Ten slotte miste tussen alle mooie meetgegevens het jitterplaatje. Cruciale fout als je beweert dat je ontwerp zo goed is.
Mjah, jitter is nou eenmaal erg lastig direkt te meten
Aan de andere kant is het een beetje jammer dat ze daar de CS8414 gebruiken. Destijds nog wel state-of-the-art, maar inmiddels toch echt verouderd. De DIR170x serie van Burr Brown doet zonder blikken of blozen volledig herklokken van eht signaal met een (klein) FIFOtje, in plaats van de klok te recoveren uit het S/PDIF signaal. Jitter uit de DIR1703 wordt geclaimd max 75 ps te zijn. Eerlijk gezegd denk ik niet dat enige verdere verbetering zin heeft; jitter is al tijden een snakeoil product, comme les groene-stiften-op-cd-randen, equipment stands, ed. Zie vooral ook
www.jitter.de.