Zelfbouw DAC -- haalbare kaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Nahja, de titel zegt het al... geen idee of ik het ook ga uitvoeren, maar het is wel een aardig project om te designen :)

Ik zit te denken aan een setje Burr Brown DACs, en dan ga ik daarna de App notes bekijken. Dus, wat zijn volgens jullie betaalbare (al dan niet via het TI sample program) Burr Brown DACs die een beetje goed klinken? 20 euro per kanaal budget voor die onderdelen.

Als het _even_ kan moet het geheel gaan ondersteunen 24/96 naast 16/44.1 en 16/48, en ik wil een buffertje van een paar k voor de ingang hebben die aan de uitgang de clock opnieuw genereert, om de jitter van voorgaande componenten te kunnen negeren (Oftewel, hoe cheapo je transport ook is, boeit dan niet meer).

Als er iemand verder nog wil meedenken aan het ontwerp gaat ie daar ongetwijfeld de kans voor krijgen :)

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32

afterburn

No more...

Kijk hier eens: http://www.tnt-audio.com/clinica/tweaks.html en dan halverwege naar beneden.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Jasper Janssen
Op donderdag 14 februari 2002 15:22 schreef afterburn het volgende:
Kijk hier eens: http://www.tnt-audio.com/clinica/tweaks.html en dan halverwege naar beneden.
Oeh, tenks, die page moet ik maar eens bookmarken. Ik ben daar al wel eens eerder terechtgekomen bij m'n "homebrew speakercables uit cat5" search :)

• Jasper Janssen
pfft.. ben je net lekker aan het lezen, gaat die site weer op z''n bek..

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Deze meneer heeft ook een dakje gebouwd
http://dddac.de

en deze meneer ook

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 09:52
aos op headwize heeft ook een dac gebouwd.

Dat is iemand met een bovengemmiddelde kennis van zaken, met voldoende tijd en mogelijkheden (volgens werkt hij ook in die richting).

Mischien dat je eens moet gaan kijken wat hij heeft gepresteerd.

BTW: Doet je tan-80 het alweer?

• Raymond
Op donderdag 14 februari 2002 22:18 schreef Jasper Janssen het volgende:

[..]

Enniewee, ik heb even bij TI samples besteld van de 134, 2134, en 4134 om eens goed met elkaar te kunnen vergelijken, en voor het volgende project heb ik er vast een setje -K serie PCM69 burrbrowns bijgedaan en een simpel 8x oversampling filtertje (zou tenslotte zonde zijn als al die verzendkosten voor goedkope dingen gemaakt zouden worden ;)).
Ff zonder gein: heb jij mijn post gelezen over het sample programma van TI?

Die opamps: Dat zijn EXACT dezelfde, alleen zitten er steeds meer per stuk in een behuizingkje (vandaar die voorvoegsels: de 134 is een single, de 2134 is een dual en de 4134 is een quad)
Nou nog even een spdif receivertje, en v1.0 is al zowat gemaakt :)
Jij denkt er veel te makkelijk over. Dit zijn wat topics van die dude op headwize, om even aan te geven, WAT er allemaal bij nodig is!

Hier startte het mee:
http://headwize.powerpill.org/ubb/showpage5.php?fnum=3&tid=1642

Het derde topic erover:
http://headwize.powerpill.org/ubb/showpage5.php?fnum=3&tid=1789

Tweede prototype: (7de!! topic)
http://headwize.powerpill.org/ubb/showpage5.php?fnum=3&tid=1933

Tjek vooral de data !

ik heb dit even uit dat andere topic gevist, om het niet door elkaar te laten lopen

• Jasper Janssen
Op donderdag 14 februari 2002 23:47 schreef Lampje het volgende:

Ff zonder gein: heb jij mijn post gelezen over het sample programma van TI?
Mjah, post wel gezien ja, maar ik zit al veel langer in het bestand van TI. De laatste tijd krijg ik alleen nog maar DSP databooks alleen, heb ik niet zoveel aan.. dus ben ik maar eens actief gaan graaien in de website om de goeie dingen te krijgen.
Die opamps: Dat zijn EXACT dezelfde, alleen zitten er steeds meer per stuk in een behuizingkje (vandaar die voorvoegsels: de 134 is een single, de 2134 is een dual en de [b]4134 is een quad)
Mjah. Crosstalk. Nuff said.

Besides, je hebt nooit genoeg opamps. :)
[..]

Jij denkt er veel te makkelijk over. Dit zijn wat topics van die dude op headwize, om even aan te geven, WAT er allemaal bij nodig is!
Ik weet dat er allemaal net wat meer bij komt kijken, maar als je het op een simpel design houdt, met de drie componenten (receiver, oversampling filter, DAC(s)) goed op elkaar afgestemd, is het (digitale deel iig) met relatief weinig glue logic aan elkaar te plakken. gaat me dan even niet om kwaliteit enzo, maar gewoon om iets werkends.

Het wordt pas moeilijk als je die kwaliteit *wel* wilt.

En die wil ik uiteindelijk ook wel, met buffertjes en geregenereerde clockjes enzo, maar ik ga eerst eens kijken of ik de simpele versie kan maken, of dat ik daarbij meteen al afhaak.
[snip de urls even]
Tjek vooral de data !

ik heb dit even uit dat andere topic gevist, om het niet door elkaar te laten lopen
Twee daarvan heb ik net even zitten doorlezen jah. Interessante topics, alleen jammer dat de helft van de chipjes die daar heen en weer gegooid worden ofwel alweer verouderd zijn, ofwel ontzettend lastig te krijgen.

Edit: als ik trouwens die data check, dan zie ik dat ie in net iets meer dan drie maanden van de eerste thread naar prototype is.. (remember, 9-7 in amerika is 7 september, niet 9 juli).. dat lijkt me een redelijk acceptabele tijdlijn voor compleet ontwerpen van PCBtjes enzo, zeker als je al ervaring hebt met DACs bouwen (wat die aos heeft). Ik ben niet van plan v1.0 te bouwen met een custom PCB en n discrete powersupplies en what have you, dat mag in v2.0 of 3.0 als ik nog zin heb om die te maken.

• Jasper Janssen
Hmm.. ik vind nu net via die portable van aos de Burr Brown DIR1703. Erg interessante receiver chip, die het signaal zelf al herklokt. Deze chip direct aan een setje sigma/delta DACs zoals de bovengenoemde PCM69-Ks, zonder oversampling filter, moet eigenlijk best een leuk resultaat kunnen geven..

Verwijderd

Om even op de vraag terug te komen,

Ja, haalbare kaart. Heb ik een 2 jaar terug ook al eens met succes gedaan (CS8412, CS4390 combootje) :)

suc6 en mail voor vragen

• Jasper Janssen
Op vrijdag 15 februari 2002 09:07 schreef Dirk_Hendrik het volgende:
Om even op de vraag terug te komen,

Ja, haalbare kaart. Heb ik een 2 jaar terug ook al eens met succes gedaan (CS8412, CS4390 combootje) :)

suc6 en mail voor vragen
De belangrijke is natuurlijk: hoe klinkt ie? :)

CS heeft op dit moment kwa receivers alleen nog de 8414en de 8415A (de 15A met een 7:1 input mux en wat andere vager features), de andere 3 produkten in de range zijn een transmitter, een transceiver en een sample rate converter/transceiver (going by the website), maar alleen de receivers-sec zijn volgens mij een beetje normaal te controleren sans micro. Ik vind die Burr-Brown DIR1703 wel steeds interessanter klinken.. herclockt het signaal zo al, TI is altijd makkelijker te krijgen dan CS (in mijn ervaring), en als ik een herklokkend oversampling filter ertussen wil zetten kan dat altijd nog.

Heeft Elektuur niet ook een keer een DAC gedaan?.. ja, Elektuur heeft een DAC gedaan. Eens kijken of ik 'm kan terugvinden. Hmmm.. minstens 2 zelfs. Eind 99/2000 is er een geweest, en ik heb hier in 1994 (!) er ook een (mini audio dac met delta/sigma).. PCM1710U, ouwe burr-brown, met een YM3623B (whatever the hell that may be) als receiver, zonder oversampling filter. Misschien eens kijken of ik die uit 99/2000 ergens in een bieb kan vinden.

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 13:45 schreef Jasper Janssen het volgende:

[..]

De belangrijke is natuurlijk: hoe klinkt ie? :)

CS heeft op dit moment kwa receivers alleen nog de 8414en de 8415A (de 15A met een 7:1 input mux en wat andere vager features), de andere 3 produkten in de range zijn een transmitter, een transceiver en een sample rate converter/transceiver (going by the website), maar alleen de receivers-sec zijn volgens mij een beetje normaal te controleren sans micro. Ik vind die Burr-Brown DIR1703 wel steeds interessanter klinken.. herclockt het signaal zo al, TI is altijd makkelijker te krijgen dan CS (in mijn ervaring), en als ik een herklokkend oversampling filter ertussen wil zetten kan dat altijd nog.

Heeft Elektuur niet ook een keer een DAC gedaan?.. ja, Elektuur heeft een DAC gedaan. Eens kijken of ik 'm kan terugvinden. Hmmm.. minstens 2 zelfs. Eind 99/2000 is er een geweest, en ik heb hier in 1994 (!) er ook een (mini audio dac met delta/sigma).. PCM1710U, ouwe burr-brown, met een YM3623B (whatever the hell that may be) als receiver, zonder oversampling filter. Misschien eens kijken of ik die uit 99/2000 ergens in een bieb kan vinden.
Hoe klinkt ie. OK, net iet beter dan mijn zwaar getweakte CD speler. Ik ben nooit verder gegaan dan een "gaatjesprint" versie (meer, leukere projecten te doen) dus vermoed dat er met een doordacht ontworpen print nog wel meer te scoren valt.

De laatste elektuurdac deed mij braken vanwege lle overtollige meuk. Ik bedoel daarmee bijvoorbeeld het schakelbare analoge filter. Verder beweerden ze keihard hoe goed hun schakeling kon tippen aan commerciele ontwerpen maar gaven daarbij niet de referenties. Sterker nog, toe iemand een paar weken later in een brief een musical fidility X-DAC als referentie had bleek de fa Elektuur daar nog nooit van gehoord te hebben. Naar mijn mening begint een ontwerp met kijken wat er al op de markt te krijgen is.

Ten slotte miste tussen alle mooie meetgegevens het jitterplaatje. Cruciale fout als je beweert dat je ontwerp zo goed is.

Wat betreft CS, Ze zijn inderdaad wat lastig om aan te komen. Internationale postorders (digi-key) doen wonderen. Dat is als je een creditcard hebt tenminste.

• Jasper Janssen
Op zondag 17 februari 2002 17:31 schreef Dirk_Hendrik het volgende:

[..]

Hoe klinkt ie. OK, net iet beter dan mijn zwaar getweakte CD speler. Ik ben nooit verder gegaan dan een "gaatjesprint" versie (meer, leukere projecten te doen) dus vermoed dat er met een doordacht ontworpen print nog wel meer te scoren valt.

De laatste elektuurdac deed mij braken vanwege lle overtollige meuk. Ik bedoel daarmee bijvoorbeeld het schakelbare analoge filter. Verder beweerden ze keihard hoe goed hun schakeling kon tippen aan commerciele ontwerpen maar gaven daarbij niet de referenties. Sterker nog, toe iemand een paar weken later in een brief een musical fidility X-DAC als referentie had bleek de fa Elektuur daar
Dat zijn die star trek dingen toch? ronde alu cylinders op pootjes?
nog nooit van gehoord te hebben. Naar mijn mening begint een ontwerp met kijken wat er al op de markt te krijgen is.

Ten slotte miste tussen alle mooie meetgegevens het jitterplaatje. Cruciale fout als je beweert dat je ontwerp zo goed is.
Nahja, ik ga het toch ff bekijken of ze nog wat nuttigs te zeggen hebben hier of daar.
Wat betreft CS, Ze zijn inderdaad wat lastig om aan te komen. Internationale postorders (digi-key) doen wonderen. Dat is als je een creditcard hebt tenminste.
Tuurlijk, dat zal ook idd wel lukken, maar dan zit je weer met shipping enzo.. ik zal het eens bekijken.

• Jasper Janssen
Op donderdag 14 februari 2002 23:47 schreef Lampje het volgende:

Check trouwens ook http://www-s.ti.com/sc/ds/pcm69.pdf , page 12. Het hele digitale gedeelte is niet veel meer dan drie chipjes en een kristal aan elkaar knopen met wat filtercondensatortjes langs de voedingspootjes.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

De laatste elektuurdac deed mij braken vanwege lle overtollige meuk. Ik bedoel daarmee bijvoorbeeld het schakelbare analoge filter. Verder beweerden ze keihard hoe goed hun schakeling kon tippen aan commerciele ontwerpen maar gaven daarbij niet de referenties. Sterker nog, toe iemand een paar weken later in een brief een musical fidility X-DAC als referentie had bleek de fa Elektuur daar nog nooit van gehoord te hebben. Naar mijn mening begint een ontwerp met kijken wat er al op de markt te krijgen is.
LOL
Ik ben diegene geweest die die brief schreef. :)
Overigens heb ik hier nog wel de printen liggen van de DAC uit 1994; die kreeg ik toen we ons special-magazijn eens gingen opruimen op overtollige meuk.
Ik ben eens gaan kijken wat er nog verkrijgbaar is van de onderdelen, en dat is helaas bijzonder weinig.
Wij hebben van de IC-partlist bijna niks meer standaard in het assortiment, en als ik de boel moet gaan bestellen zit ik met minimum order quantities enzo.. wordt je portomonnee niet vrolijk van.
Maar die sample-programma's hebben me op een idee gebracht, en ik kreeg een tijdje geleden een mailtje van iemand die een tip had over restpartijen. Daar moet ik nog achteraan overigens.

• Jasper Janssen
Op zaterdag 02 maart 2002 11:24 schreef Kaj. het volgende:

[..]

LOL
Ik ben diegene geweest die die brief schreef. :)
Overigens heb ik hier nog wel de printen liggen van de DAC uit 1994; die kreeg ik toen we ons special-magazijn eens gingen opruimen op overtollige meuk.
Printen? als in meerdere sets? :)
Ik ben eens gaan kijken wat er nog verkrijgbaar is van de onderdelen, en dat is helaas bijzonder weinig.
Wij hebben van de IC-partlist bijna niks meer standaard in het assortiment, en als ik de boel moet gaan bestellen zit ik met minimum order quantities enzo.. wordt je portomonnee niet vrolijk van.
Maar die sample-programma's hebben me op een idee gebracht, en ik kreeg een tijdje geleden een mailtje van iemand die een tip had over restpartijen. Daar moet ik nog achteraan overigens.
De PCM1710U is zo te krijgen via TI samples, sterker nog, ik heb er twee liggen.

Eigenlijk is alleen de ym3623B van Yamaha als receiver slecht te krijgen dus, maar dat moet wel te ondervangen zijn door een daughterboard met een andere receiver te wiren

Hmm.. Wacht eens even, ik lees hier net dat ze net voor deze DAC "mini-audio-DAC", december 94) er nog een hebben gedaan, heb jij het misschien over die andere?

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik heb het over "The Audio DAC".. Die omvat twee printen. Dus geen meerdere setjes, helaas. :)

• Raymond
AOS heeft een websaait gemaakt over zijn dac:

klik hier!

Zijn headwize post
klik hier!

Verwijderd

Ik ga het eens met de BB/TI DIR1703 (interface receiver) en BB/TI PCM96 proberen.

DIR1703 staat in backorder bij TI, PCM96 heb ik er inmiddels 3 liggen.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
In de elektuur van jaren geleden hebben dit soort dingen al gestaan. Misschien handig ter referentie?

Senile! Senile Oekaki

• Jasper Janssen
Op donderdag 07 maart 2002 12:25 schreef DaBit het volgende:
Ik ga het eens met de BB/TI DIR1703 (interface receiver) en BB/TI PCM96 proberen.

DIR1703 staat in backorder bij TI, PCM96 heb ik er inmiddels 3 liggen.
Die DIR1703 staat ook al weken in backorder voor mij, wel heb ik inmiddels 2 stuks DIR1701 (En 3x PCM69-K, oa) binnen..

• Jasper Janssen
Op zondag 10 maart 2002 00:22 schreef Jasper Janssen het volgende:

[..]

Die DIR1703 staat ook al weken in backorder voor mij, wel heb ik inmiddels 2 stuks DIR1701 (En 3x PCM69-K, oa) binnen..
Goed nieuws, ik kreeg net een mailtje dat mijn dir1703s onderweg zijn.

• Jasper Janssen
Op donderdag 14 maart 2002 17:32 schreef Jasper Janssen het volgende:

[..]

Goed nieuws, ik kreeg net een mailtje dat mijn dir1703s onderweg zijn.
En nu mogen jullie drie keer raden wat voor een pakje er al de hele ochtend naast de deur lag voor me toen ik dit schreef..

Verwijderd

Ehm, jouw discreet verpakte catalogus van Cristine Le Duc? ;)

Laat weten hoe die IC's bevallen...

• Jasper Janssen
Op vrijdag 15 maart 2002 09:53 schreef DaBit het volgende:
Ehm, jouw discreet verpakte catalogus van Cristine Le Duc? ;)

Laat weten hoe die IC's bevallen...
Precies ja, hoe wist je dat?!

Vandaag lag er bij de weg een briefje in de bus dat UPS een pakje uit USA, texas had aangeboden en dat er niet werd opengedaan... geen idee wat daarin zat.

Wat is dat nou voor een onzin? kunnen ze dat niet in een pak versturen ofzo? Dat pakje van gisteren had dus, welgeteld, 2 stuks kleiner-dan-SOIC SMD 28 pins packages erin zitten. Een vierkante centimeter aan chips ofzo.

Blah. Efficient systeem ala Amazon kunnen ze daar wel gebruiken.

Verwijderd

Ik heb inmiddels ook al 2 dozen mogen ontvangen. De eerste was ca. 25x20x10 centimeter, en bevatte 3 DIL16's (PCM96) en 2 SO28's (PCM1804). 3 dagen later arriveerde er een doos met 1 SO28 erin. Nu wacht ik nog op het pallet met daarop de doos met daarin een enkele keer de DIR1703.

Tsja, het kan efficienter.

• Jasper Janssen
Ik heb zojuist in de bibliotheek de volledige beschrijving van "Audio-DAC 2000" weten te kopieren, en das eigenlijk best een interessant beestje.

Ze gebruiken een CS8414, DF1704, en 2x PCM1704, een GALletje om wat signalen tussen de CS en de DF te routen, de RESET te genereren, en een led-segmentdisplaytje aan te sturen (met 32/44/48/88/96 erop om de fs aan te geven -- statisch aangestuurd, niet gemultiplext), en een analoge sectie gebaseerd op 2x single OPA627 per kanaal.

Ik had inmiddels min of meer besloten dat mijn eerste experimentele DAC zou worden gebaseerd op DIR1703, DF1706, en waarschijnlijk ook 2x PCM1704, dus ik heb wel wat aan dit artikel bij het ontwerp. Het is een beetje jammer dat de gratis probeer/freeware-voor-niet-commercieel-gebruikversie van Eagle die ik gebruik maar 2 layers en een print van 80x100 mm ondersteunt, maar ja, de halve versie (4 layers, 160x100) is al $400 en de full versie (16 layers, 64x64 inch) iets van $2000.. Verder wel een erg lekker programma.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik ben benieuwd.. keep us posted. :)

Verwijderd

Jasper: koop een Switch! CD ofzo van Elektuur. Daar staat een goed bruikbare verie van Ultiboard op.

• Raymond
jasper: ik weet niet waar je woont. Maar ik weet wel dat je bij ons op de Universiteit Twente bij Electro zo achter een pc met ultiboard kan kruipen. En met een beetje geluk kan je nog hulp krijgen van een student die naast je zit, of van een loslopende docent :)

• Jasper Janssen
Op dinsdag 02 april 2002 22:43 schreef DaBit het volgende:
Jasper: koop een Switch! CD ofzo van Elektuur. Daar staat een goed bruikbare verie van Ultiboard op.
Beter dan de demoversie die je op ultiboard.com kan downen? die kan niet saven en max 25 parts hebben....

BTW, die OPA627s zijn duuuuuuuuur! Die dingen kosten net onder de $10 per stuk, met 1000 stuks tegelijk... D'r zit gewoon al 100 gulden aan die paar opamps in die dac van elektuur..

De laatste elektuurdac deed mij braken vanwege lle overtollige meuk. Ik bedoel daarmee bijvoorbeeld het schakelbare analoge filter.
Hoe wil je het anders doen? als je 88/96 *echt* wilt ondersteunen zul je wel moeten volgens mij.. Je kunt natuurlijk keihard het kantelpunt op 50+ vastleggen, maar daar ben je niet blij mee bij de, uiteindelijk meestgebruikte, 32/44/48 = fs gevallen, en als je het kantelpunt permanent rond de 24 + $WIBBLE zet dan heb je weer geen ene fuck aan 96/88..

Het is overigens wel zo dat, buiten de studio, je nooit of te never een spdif signaal met 96 kHz audio zult krijgen: de specs van zowel dvd-audio als sacd laten het niet toe om meer dan een 48 kHz downmix op spdif te outputten. 96 kHz mag pas bij de consument als er een leuk cryptoschemaatje overheengaat, vindt meneer de platenbons. Of er dan ook receiverchips voor die toekomstige i/f in de handel komen die je zou kunnen toepassen op een vervanging van de receiver print in die elektuurdac (dus met bruibare I2S of MSB leftjustified 24 bit output) is nog maar zeer de vraag.

OTGH, je hebt ook regiovrije dvd spelers. Het is een beetje afwachten, dus.
Verder beweerden ze keihard hoe goed hun schakeling kon tippen aan commerciele ontwerpen maar gaven daarbij niet de referenties.
Ik moet toegeven dat ik niet voor elkaar kan krijgen om me door de volledige tekst heen te worstelen (als je er *wel* wat vanaf weet zijn elektuur artikelen niet echt leesbaar..), maar ik heb dat niet zien staan.
Sterker nog, toe iemand een paar weken later in een brief een musical fidility X-DAC als referentie had bleek de fa Elektuur daar nog nooit van gehoord te hebben. Naar mijn mening begint een ontwerp met kijken wat er al op de markt te krijgen is.
Tjah. Hun ontwerp is niet eens zo heel veel goedkoper, mits met decente componenten uitgevoerd, dan een redelijke losse DAC. Op dit moment is het overigens wel zo dat DACs volledig uit zijn, niemand maakt ze meer. de X-DAC is dood, de cambridge audio dac is ook al van het speelveld verdwenen..
Mjah, jitter is nou eenmaal erg lastig direkt te meten
Aan de andere kant is het een beetje jammer dat ze daar de CS8414 gebruiken. Destijds nog wel state-of-the-art, maar inmiddels toch echt verouderd. De DIR170x serie van Burr Brown doet zonder blikken of blozen volledig herklokken van eht signaal met een (klein) FIFOtje, in plaats van de klok te recoveren uit het S/PDIF signaal. Jitter uit de DIR1703 wordt geclaimd max 75 ps te zijn. Eerlijk gezegd denk ik niet dat enige verdere verbetering zin heeft; jitter is al tijden een snakeoil product, comme les groene-stiften-op-cd-randen, equipment stands, ed. Zie vooral ook www.jitter.de.

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 00:22 schreef Jasper Janssen het volgende:
Beter dan de demoversie die je op ultiboard.com kan downen? die kan niet saven en max 25 parts hebben....
Jawel: gaat tot 200 of 500 pinnen (ben er niet meer zeker van), en kan zelfs Gerber uitspugen.
BTW, die OPA627s zijn duuuuuuuuur! Die dingen kosten net onder de $10 per stuk, met 1000 stuks tegelijk... D'r zit gewoon al 100 gulden aan die paar opamps in die dac van elektuur..
Dan neem je toch de OP27 ofzo? Die zijn ook goed..

Of je doet de I/U conversie met losse BF456's. Die transistoren kosten niks, en klinken perfect.
Hoe wil je het anders doen? als je 88/96 *echt* wilt ondersteunen zul je wel moeten volgens mij.. Je kunt natuurlijk keihard het kantelpunt op 50+ vastleggen, maar daar ben je niet blij mee bij de, uiteindelijk meestgebruikte, 32/44/48 = fs gevallen, en als je het kantelpunt permanent rond de 24 + $WIBBLE zet dan heb je weer geen ene fuck aan 96/88..
Als je gaat oversamplen word dat probleem minder. Bij 32/44.1/48kHz 16x oversamplen, bij 96kHz 8x oversamplen. En dan filteren op 20-25kHz met een 1e of 2e orde filter.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat enige verdere verbetering zin heeft; jitter is al tijden een snakeoil product, comme les groene-stiften-op-cd-randen, equipment stands, ed.
Helemaal mee eens. Zolang de klokjitter beneden de 100-200ps blijft, is het wat mij betreft goed.

• Jasper Janssen
Op woensdag 03 april 2002 12:21 schreef DaBit het volgende:

Dan neem je toch de OP27 ofzo? Die zijn ook goed..
zeker geen slechte specs nee.
Als je gaat oversamplen word dat probleem minder. Bij 32/44.1/48kHz 16x oversamplen, bij 96kHz 8x oversamplen. En dan filteren op 20-25kHz met een 1e of 2e orde filter.
Ja, je hoeft dan niet zo scherp meer te filteren, maar je blijft ermee zitten dat als je lowpassed op 25 kHz je alle verbetering die een 96 kHz signaal eventueel zou kunnen geven gewoon wegveegt.

Overigens ben ik geen 16x oversampling filters tegengekomen, tis allemaal 8x wat de klok slaat.

• Jasper Janssen
Ik zal even laten zien wat ik tot nu toe heb kwa schema.

Afbeeldingslocatie: http://194.109.254.26/personal/DAC/DACschema-1Thumb.gif

Note, het fullsize plaatje (klikken op de kleine) is erg groot.

Korte samenvatting: 5x fully independent voedingen, 4 stuks Jung/Didden "Super-regulator" (opamp/transistor/precision zener discrete regulator) voor de voeding van de DACs en de opamps, 3 stuks ADP3303 post-regulator (die gaan er wschl uit, denk ik), DIR1703, DF1706, 2x PCM1704, 4x OPA27. Het analoge filter wil ik nog veranderen, ik heb er nu het filter uit de elektuur dac achter gehangen maar ik wil eigenlijk een 2e orde filter.

De displaysectie met de ledjes is nog niet af, zoals je ziet.
Pagina: 1