Ik wil binnekort een nieuwe PC kopen... maar het liefst zet ik hem zelf in elkaar (ik weet hoe het moet). Er is alleen 1 probleem, statische electrischiteit! Ik heb gehoort als je je PC zelf inelkaar zet, niet veilig is, omdat je zelf statisch geladen ben en dat kan gevaarlijk zijn. Is het echt niet veilig om je PC zelf in elkaar te zetten... en zijn er manieren om het probleem op te lossen?
Tuurlijk is het wel veilig.
Zo'n polsbandje die je aan het frame van je kast moet verbinden is wel een oplossing.
Zo'n polsbandje die je aan het frame van je kast moet verbinden is wel een oplossing.
Jah kan makkelijk zelf, daar verkopen ze van de koordjes voor waarmee je jezelf dan kunt verbinden met de computer case ofzo, zodat statische elektriciteit problemen verdwijnen.
edit:
net te laat
net te laat
^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje
Zwaar overdreven hoor. Ik heb al zoveel pc's in elkaar geschroefd en nooit last van gehad. Wil je het op zeker spelen, dan pak je een ongelakte verwarmingsbuis ff vast voor een aantal seconden, dan is de statische electriciteit weg.
het is absoluut gevaarlijk...ik zou het echt niet doen hoor...
ken je ook een stukie ijzerdraad met je pols en compu verbinsden?
Hier ben ik het heel maal mee eens. dat doe ik ook al tijd.Op donderdag 14 februari 2002 14:56 schreef KillerAce_NL het volgende:
Zwaar overdreven hoor. Ik heb al zoveel pc's in elkaar geschroefd en nooit last van gehad. Wil je het op zeker spelen, dan pak je een ongelakte verwarmingsbuis ff vast voor een aantal seconden, dan is de statische electriciteit weg.
AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB
Dat gaat alleen smijden lijkt mij.Op donderdag 14 februari 2002 14:58 schreef _ferry_ het volgende:
ken je ook een stukie ijzerdraad met je pols en compu verbinsden?
Kraan werkt ook.Op donderdag 14 februari 2002 14:56 schreef KillerAce_NL het volgende:
Verwijderd
ja, tuurlijk is dat gevaarlijk, processor, mobo, Graf. kaart, gaat er allemaal aan...
Natuurlijk niet, mijn pc is zowat heel de tijd open, en ik heb nog nooit 'een buis vastgepakt' of zo een 'antistatisch armbandje aangedaan'
hij kan er echt wel tegen hoor
Natuurlijk niet, mijn pc is zowat heel de tijd open, en ik heb nog nooit 'een buis vastgepakt' of zo een 'antistatisch armbandje aangedaan'
Moet idd makkelijk kunnen, doe ik hier ook altijd, maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, dan pak je toch gewoon eerst de verwarmingsbuis vast.
Maar op zich zou het geen problemen moeten geven (er zijn zelfs mensen die hun pc uitzuigen met een stofzuiger(!!!) duzzz).
Maar op zich zou het geen problemen moeten geven (er zijn zelfs mensen die hun pc uitzuigen met een stofzuiger(!!!) duzzz).
Over statische electriciteit wordt ook wel eens beweerd dat het de levensduur van de electronica kan verkorten, of dat de electronica eerder fouten gaat vertonen (bijv: veel onverklaarbare vastlopers). Dit gaat dus ongemerkt en de verschijnselen treden dan pas (veel) later op.
Wees dus altijd voorzichtig en onlaad je eerst en pak tevens de randen van printjes vast en nooit de pinnen of chips!
Wees dus altijd voorzichtig en onlaad je eerst en pak tevens de randen van printjes vast en nooit de pinnen of chips!
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Verwijderd
Nee, hij kan er echt niet tegen.Op donderdag 14 februari 2002 15:00 schreef carnman het volgende:
ja, tuurlijk is dat gevaarlijk, processor, mobo, Graf. kaart, gaat er allemaal aan...
Er wordt niet voor niks altijd voor gewaarschuwd.
Componenten worden daarom ook altijd in anti-statische verpakking afgeleverd.
't gaat heel vaak goed, domweg door het feit dat er op die momenten geen statische elektriciteit aanwezig is, maar het kan natuurlijk ook anders.
Zoals eerder gezegd: niet met je klauwen aan chips, contactjes, pinnetjes, e.d. komen. Dan is er niks aan de hand.
Verwijderd
Kan de link even niet leggen tussen een stofzuiger en statische elektriciteitOp donderdag 14 februari 2002 15:15 schreef Tha_Flea het volgende:
Moet idd makkelijk kunnen, doe ik hier ook altijd, maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, dan pak je toch gewoon eerst de verwarmingsbuis vast.
Tja, je moet geen draaiende computer van binnen aanraken als je net je zelfgebreide wollentrui aan hebt getrokken, midden in de winter met droog weerOp donderdag 14 februari 2002 15:21 schreef exter het volgende:
[..]
Nee, hij kan er echt niet tegen.
Er wordt niet voor niks altijd voor gewaarschuwd.
Componenten worden daarom ook altijd in anti-statische verpakking afgeleverd.
't gaat heel vaak goed, domweg door het feit dat er op die momenten geen statische elektriciteit aanwezig is, maar het kan natuurlijk ook anders.
Ach joh, kan geen kwaad. Bij grote bedrijven die veel solderen of met statisch gevoelige componenten werken letten ze er ook niet zo nauw op. Ken iemand die mini-disc spelers en meer van dat kleine grut moest repareren. Droeg nooit een anti-statisch ding hoor
allemaal verklaarbaar met 1 woord (vanwege eventuele flames noem ik het woord "microsoft" nietOp donderdag 14 februari 2002 15:19 schreef Styno het volgende:
(bijv: veel onverklaarbare vastlopers)
Daarmee bedoelt ie dat je kast uitzuigen met zoiets lomps als een stofzuiger je pc niet beschadigt (denk ik).Op donderdag 14 februari 2002 15:24 schreef exter het volgende:
[..]
Kan de link even niet leggen tussen een stofzuiger en statische elektriciteit
Doe het zelf ook, nergens last van
Electromotor... dat wil wel hoor
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Verwijderd
Zijn elektro-magnetische velden.Op donderdag 14 februari 2002 15:29 schreef Skinkie het volgende:
Electromotor... dat wil wel hoor
Daar gaat ie nou juist niet stuk van.
Volgens mij wek je bij een electromotor (bij.v die in een stofuiger) gbehoorlijk wat statische electriciteit op. Iets wat niet echt bevordelijk is voor je pc (zoals al eerder in dit topic bleek
)
hmm, heb je een slang aan je zuigmonster zitten? kan je je stofzuiger (lees: de motor) verder weg zettenOp donderdag 14 februari 2002 15:33 schreef Tha_Flea het volgende:
Volgens mij wek je bij een electromotor (bij.v die in een stofuiger) gbehoorlijk wat statische electriciteit op. Iets wat niet echt bevordelijk is voor je pc (zoals al eerder in dit topic bleek)
Verwijderd
Nope.Op donderdag 14 februari 2002 15:33 schreef Tha_Flea het volgende:
Volgens mij wek je bij een electromotor (bij.v die in een stofuiger) gbehoorlijk wat statische electriciteit op. Iets wat niet echt bevordelijk is voor je pc (zoals al eerder in dit topic bleek)
Wat dacht je waardoor je koelfans worden aangedreven?
minder vermogenOp donderdag 14 februari 2002 15:39 schreef exter het volgende:
[..]
Nope.
Wat dacht je waardoor je koelfans worden aangedreven?
Zoveel mogelijk het frame van je kast aanraken (en elke keer voordat je printplaten vastpakt dat in elk geval ff doen, meestal gaat het al automatisch) en verder zo min mogelijk de geleidende delen van het spul aanraken. Als je een processor vastpakt, nooit de pinnetjes aanraken etc.
Verwijderd
Zegt niks, een elektro-magnetisch veld heeft niks met statische elektriciteit te maken.Op donderdag 14 februari 2002 15:40 schreef erkens het volgende:
[..]
minder vermogen
Bij statische elektriciteit (statisch, het woord zegt het al) zijn de opeenhopingen van elektronen niet in beweging.
Je mobo kan wel wat hebben hoor, maar ben er toch voorzichtig mee.
Ik heb zelf een keer een dubbeltje in een PCI slot gedaan terwijl de pc draaide (in de tijd dat er nog dubbeltjes waren). Het systeem raakte daardoor echt niet beschadigd hoor.
Ik heb zelf een keer een dubbeltje in een PCI slot gedaan terwijl de pc draaide (in de tijd dat er nog dubbeltjes waren). Het systeem raakte daardoor echt niet beschadigd hoor.
Lol, hoe kom je in godsnaam op het idee om dat te doen?Op donderdag 14 februari 2002 15:43 schreef Terw_Dan het volgende:
Verwijderd
Precies, er zoveel mogelijk voor zorgen dat alles hetzelfde potentiaal heeft.Op donderdag 14 februari 2002 15:42 schreef DaZZle het volgende:
Zoveel mogelijk het frame van je kast aanraken (en elke keer voordat je printplaten vastpakt dat in elk geval ff doen, meestal gaat het al automatisch) en verder zo min mogelijk de geleidende delen van het spul aanraken. Als je een processor vastpakt, nooit de pinnetjes aanraken etc.
Verwijderd
Misschien is een dubbeltje te weinig?Op donderdag 14 februari 2002 15:43 schreef Terw_Dan het volgende:
LOL, ja probeer eens een gulden, eehh een euroOp donderdag 14 februari 2002 15:51 schreef exter het volgende:
[..]
Misschien is een dubbeltje te weinig?
Verwijderd
Ik let op het volgende:
Ik draag schoenen met rubber zolen,
pak altijd eerst de 2 onderdelen beet, beide handen 1 onderdeel,
steek ze dan in elkaar. (onderdeel en frame van kast is ook prima)
En laat de stekker eruit totdat ik klaar ben
steek ze dan in elkaar. (onderdeel en frame van kast is ook prima)
En laat de stekker eruit totdat ik klaar ben
Laat gewooon iemand anders het doen en blame hem als het fout gaat
Rubber zolen zijn natuurlijk ultiem (isolatie), zo kan je lekker veel statische elektriciteit opbouwen die zich in in 1 keer ontlaad over je net in elkaar geschroefde pc
Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com
Verwijderd
[quote]Op donderdag 14 februari 2002 15:58 schreef gve het volgende:
Ik let op het volgende:
steek ze dan in elkaar.
Dat zal je niet helpen, het gaat om het potentiaalverschil tussen jou en het onderdeel
Ik let op het volgende:
steek ze dan in elkaar.
Dat zal je niet helpen, het gaat om het potentiaalverschil tussen jou en het onderdeel
Verwijderd
Zo'n polsbandje is trouwens ook niet al te safe....
Als je zo'n ding om je pols hebt en zou per ongeluk een schokje krijgen dan doet het pas ECHT pijn. Leraar van m'n basisschool heeft dat een keer gedaan en heeft een week thuisgezeten omdat ie met zn hand niet alles meer kon.
Als je zo'n ding om je pols hebt en zou per ongeluk een schokje krijgen dan doet het pas ECHT pijn. Leraar van m'n basisschool heeft dat een keer gedaan en heeft een week thuisgezeten omdat ie met zn hand niet alles meer kon.
Ik bouw al meer dan 10 jaar PC's en heb nog nooit een defect onderdeel gehad door aanraking.
De CPU-pennetjes kun je beter niet aanraken, maar als het per ongeluk toch eens gebeurt is dat niet zo erg, de moderne chips zijn allemaal gebufferd.
Vroeger, in het begin van de MosFet's mocht je niets met de vingers aanraken maar die tijd is allang voorbij.
De connectoren van je printkaarten kun je ook beter niet aanraken maar dat heeft meer met oxidatie te maken dan met statische electrischiteit.
Kortom, doe maar rustig, het is nog leuk werk ook.
De CPU-pennetjes kun je beter niet aanraken, maar als het per ongeluk toch eens gebeurt is dat niet zo erg, de moderne chips zijn allemaal gebufferd.
Vroeger, in het begin van de MosFet's mocht je niets met de vingers aanraken maar die tijd is allang voorbij.
De connectoren van je printkaarten kun je ook beter niet aanraken maar dat heeft meer met oxidatie te maken dan met statische electrischiteit.
Kortom, doe maar rustig, het is nog leuk werk ook.
The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!
Hmm. Daarom heeft zo'n polsbandje dus een vrij hoge weerstand (MOhm of zo? just a guess...). Dat kleine beetje electrische energie dat in jouw (lage) lichaamscapaciteit zit opgeslagen kan er door wegvloeien, terwijl hoge spanningen (220) niet voor al te hoge stromen door jouw lichaam zorgen. Het eerder genoemde ijzerdraadje is dan ook *sterk* af te raden.Op donderdag 14 februari 2002 16:05 schreef BananeKoning het volgende:
Zo'n polsbandje is trouwens ook niet al te safe....
Zoef
Verwijderd
Maar dan lijkt het me dat je de stekker wel in je kast moet houden, als je jezelf wilt ontladen via de kast, of begrijp ik het nu verkeerd ? Zou niet weten hoe de statische elec. dan anders uit je lijf gaat...
Verwijderd
Als je jezelf wilt ontladen tot 0 Volt via de systeemkast moet de 230Vstekker met randaarde wel in je wandkontaktdoos (met randaarde) zitten, ja...
Als je een nietgeaarde kast aanraakt verdwijnt het potentiaalverschil tussen jou en de kast wel, maar dat wil niet zeggen dat beide dan 0 Volt zijn.
Als je een nietgeaarde kast aanraakt verdwijnt het potentiaalverschil tussen jou en de kast wel, maar dat wil niet zeggen dat beide dan 0 Volt zijn.
Verwijderd
hihi veiliger dan het door iemand anders te laten doenOp donderdag 14 februari 2002 14:53 schreef chourak het volgende:
Ik wil binnekort een nieuwe PC kopen... maar het liefst zet ik hem zelf in elkaar (ik weet hoe het moet). Er is alleen 1 probleem, statische electrischiteit! Ik heb gehoort als je je PC zelf inelkaar zet, niet veilig is, omdat je zelf statisch geladen ben en dat kan gevaarlijk zijn. Is het echt niet veilig om je PC zelf in elkaar te zetten... en zijn er manieren om het probleem op te lossen?
Verwijderd
[quote]
Op donderdag 14 februari 2002 16:03 schreef exter het volgende:
Dan heb je toch geen ontladingen als je de onderdelen elkaar raken (spanning is (bijna) gelijk) en zul je toch niets slopen?
Misschien heb ik wel totaal ongelijk, maar leg dat dan graag ff uit.
Ik heb al vele pc's zo in elkaar gezet en nog nooit ergens last van gehad.
Op donderdag 14 februari 2002 16:03 schreef exter het volgende:
Maar door zo te handelen worden deze toch gelijk aan elkaar?Op donderdag 14 februari 2002 15:58 schreef gve het volgende:
Ik let op het volgende:
steek ze dan in elkaar.
Dan heb je toch geen ontladingen als je de onderdelen elkaar raken (spanning is (bijna) gelijk) en zul je toch niets slopen?
Verwijderd
ik heb in 1 keer mn pc gebouwd, heel veel gelezen hier en (engelse) FAQ's
het is echt heel erg makkelijk,
en het werkte bij mij allemaal perfect in 1 keer
ik was wel wat zenuwachtig voor de koeler
maja het is heel makkelijk, online bouwen stuk voor stuk (met plaatje dr bij enzo) hebben ze ook wel
het is echt heel erg makkelijk,
en het werkte bij mij allemaal perfect in 1 keer
ik was wel wat zenuwachtig voor de koeler
maja het is heel makkelijk, online bouwen stuk voor stuk (met plaatje dr bij enzo) hebben ze ook wel
Verwijderd
Ja, door zo te handelen worden deze gelijk aan elkaar.Op donderdag 14 februari 2002 17:23 schreef gve het volgende:
[..]
Maar door zo te handelen worden deze toch gelijk aan elkaar?
Daar steekt juist het probleem. De potentialen moeten al gelijk aan elkaar zijn voordat je ze aanraakt.
Halfgeleidercomponenten zoals transistoren zijn opgebouwd uit verschillende lagen. De overgangen tussen deze lagen zijn flinterdun.
Als de ontlading plaats vindt tussen jou en een halfgeleidercomponent kan de flinterdunne PN-overgang door de hoge spanning (tienduizenden Volts) doorslaan. Er komt dan werkelijk een gat in, met als gevolg dat ie niet meer functioneert.
Pagina: 1