Beide toeren-inputs zitten op T0 en T1. Dus ik kan pulsen meten via de "nette" timer oplossing. De 3e timer heb ik dan over om PWM te genereren. Een seriele poort op een AVR "verbruikt" immers geen timer. Ik hoop dat ik het op deze manier rond krijg. Polling daar ben ik geen fan vanOp vrijdag 22 februari 2002 23:49 schreef Maxim het volgende:
[..]
Wees gerust. Aangezien je zelf de fan schakelt weet je ook dat je die overgang niet als een rpm puls moet behandelen.
Maar ik ben wel benieuwd hoe je de rpm-meting gaat implementeren in de software. Pollen of met de timers (T0,T1) werken?
[..]
Aha, en hoe ga jij de pulsen meten? ook via de "nette" oplossing? Ik denk dat het herkennen wanneer je zelf een puls stuurt en wanneer er een RPM puls voorbij komt niet heeel eenvoudig is om het betrouwbaar te maken in software. Maar ook niet echt onoplosbaarIk niet, ben zelf ook bezig met PWM/RPM en het gaat helemaal goedkomen!
Dit weekend hoop ik alles werkend te krijgen.
edit:
IDEE. Als je via T0 en T1 niet pulsen "timed" maar pulsen TELT (het aantal flanken dus), dit over b.v. een seconde, dan is het toerental altijd het gemeten aantal pulsen min het aantal Hz van je PWM! Kan er hoogstens een paar ticks naast zitten als beide toevallig tegelijk vallen... Maar zo heb je wel een simpele filtering van je PWM signaal. Een tweede alternatief kan liggen in hardware: Via een laagdoorlaat filter kun je denk ik het PWM signaal wel eruit filteren. Omdat de hogere harmonischen van het RPM signaal er dan ook uitgaan, moet je het signaal daarna schmitt-triggeren
IDEE. Als je via T0 en T1 niet pulsen "timed" maar pulsen TELT (het aantal flanken dus), dit over b.v. een seconde, dan is het toerental altijd het gemeten aantal pulsen min het aantal Hz van je PWM! Kan er hoogstens een paar ticks naast zitten als beide toevallig tegelijk vallen... Maar zo heb je wel een simpele filtering van je PWM signaal. Een tweede alternatief kan liggen in hardware: Via een laagdoorlaat filter kun je denk ik het PWM signaal wel eruit filteren. Omdat de hogere harmonischen van het RPM signaal er dan ook uitgaan, moet je het signaal daarna schmitt-triggeren