Interesse poll: PWM regeling voor FANs

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.736 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik heel vaak vragen voorbij zie komen aangaande toeren en fans, hiebij de volgende interesse poll:

Wie heeft er interesse in een schema en/of PCB van een toerenregeling? Er zijn vele opties, van super simpel tot mega complex, wie zou interesse hebben voor welke variant? Opties die ik zo ff bedenk zijn:

- PWM sturing (nodig om "netjes" toeren te regelen van een FAN)
- optie voor 2 of meer fans?
- toerenregleing via een potmetertje, via seriele input of beide? Via een potmeter is dus handwerk, via serieel dan kun je via een progje een temperatuur meten, en daarna serieel uitsturen of je fan harder of zachter moet...
- terugmeting van de toerensensor om zodoende een echte "regeling" te kunnen maken (dus je stelt serieel het toerental in i.p.v. het toegevoerde vermogen)?
- LCD eraan?
- extra (eigen) temperatuursensor eraan om zelf een doel temperatuur te regelen?

Vertel vertel, ik zelf zou ook wel eens iets moois hiervoor willen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tofus
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05-2014

tofus

it's all in the game

Op woensdag 13 februari 2002 16:02 schreef --EasY-- het volgende:[KNIP]
- terugmeting van de toerensensor om zodoende een echte "regeling" te kunnen maken (dus je stelt serieel het toerental in i.p.v. het toegevoerde vermogen)?
Dat lijkt me wel heeeeel erg nifty. Aansturing via RS-232 van het fan-toerental. Heb ik in ieder geval interesse in.

edit:

Baybussen en Fanbussen vinnik wat minder. Over het algemeen heb ik 's-winters gewoon altijd 7v over m'n fans staan en 's-zomers, als het echt heet is, 12v. Dat regel ik dus gewoon door een molex tussen m'n fans te plaatsen (of weg te halen). Zo'n baybus loopt de rest van het jaar alleen maar het frontje van m'n kast te ontsieren ;p

Maar met een RS-232 toerenselectie heb je dus helemaal geen
draaiknoppen en/of baybussen nodig; gewoon een progje schrijven dat de temp van je kast uit het CMOS leest en een overeenkomstig toerental teruggeeft aan de fans.

Moet je wel zorgen dat die schakeling standaard niet uitstaat, anders zit mijn kast zonder koeling totdat het OS geboot is (en dus het progje uitgevoerd kan worden).

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 16:09 schreef tofus het volgende:

[..]

Dat lijkt me wel heeeeel erg nifty. Aansturing via RS-232 van het fan-toerental. Heb ik in ieder geval interesse in.

edit:

Baybussen en Fanbussen vinnik wat minder. Over het algemeen heb ik 's-winters gewoon altijd 7v over m'n fans staan en 's-zomers, als het echt heet is, 12v. Dat regel ik dus gewoon door een molex tussen m'n fans te plaatsen (of weg te halen). Zo'n baybus loopt de rest van het jaar alleen maar het frontje van m'n kast te ontsieren ;p

Maar met een RS-232 toerenselectie heb je dus helemaal geen
draaiknoppen en/of baybussen nodig; gewoon een progje schrijven dat de temp van je kast uit het CMOS leest en een overeenkomstig toerental teruggeeft aan de fans.

Moet je wel zorgen dat die schakeling standaard niet uitstaat, anders zit mijn kast zonder koeling totdat het OS geboot is (en dus het progje uitgevoerd kan worden).
Ja, nifty he? Afhankelijk van de implementatie kan de controller opstarten op b.v. 7 of 12V output, totdat hij een serieel commando krijgt en dus aangepast wordt.

Je kunt echter alleen een toerental programmeren als de mcu ook het toerental kan uitlezen, anders zou je hoogstens een voltage kunnen programmeren via de seriele poort wat misschien al zat is voor 99% van de gebruikers.

Misschien maak ik wel een standaard oplossing die alle inputs heeft, afhankelijk van wat je wil moet je dan meer of minder onderdelen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tofus

tofus

it's all in the game

Maar eh... Dan moet het dus geen PWM worden, want die veranderd het toerental niet, maar alleen de duur dat de fan op het toerental loopt. Het nadeel van PWM's vinnik dan ook dat bij een laag 'toerental', je fans een beetje een schokkerig geluid gaan maken.

Dan hebbik liever een schakeling die het voltage (en dus indirect ook het toerental) over de fan aanpast volgens RS-232 commando's. Dan ijk ik zelf wel bij welk voltage welk toerental hoort.

Alleen krijg ik het zelf nooit voor mekaar om te bedenken hoe zo'n schakeling in mekaar zou moeten zitten...maar als jij daar toch een leuk schematje voor bedenken gaat, hou ik me zeker aanbevolen :P

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:46
Ik wil zelf een doodsimpele Baybus die 4x80mm aan kan sturen met de standen
[uit] [7V] [12]
of gewoon variable van [uit] t/m [max]

EVT nog een ledje dat aangeeft hoe vet ie loopt.
Max is bright en min is zwak...zoiets!

Lijkt me niet zo moeilijk maar ik weet gewoon echt niet wat ik moet kopen daarvoor.

Ben wel handig maar Electronika moet ik altijd ff uitzoeken enzo, en van die ingewikkelde schema's ga ik altijd out.
Database met kant en klare schema's zou wel heel tof zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat dacht je van een een controller die de fan's regelt op toegevoerde spanning, met terugkoppeling via het tacho signaal van de fan's. Grafisch display erop met wat druk knopjes, PIC programmeren compleet met menu (ook makkelijk voor je seriele interface) en uiteraard blauwe display verlichting ;) ;) ;)...

tja zo komt jouw idee op mij over, als je nou eens voor een simpele fan/bay bus PCB's gaat ontwerpen en etsen. Eventueel dan met de onderdelen gaat bouwen e.d. Dat ingewikkelde / moeilijke / etc kan altijd nog wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 17:10 schreef mad_maxz het volgende:
Wat dacht je van een een controller die de fan's regelt op toegevoerde spanning, met terugkoppeling via het tacho signaal van de fan's. Grafisch display erop met wat druk knopjes, PIC programmeren compleet met menu (ook makkelijk voor je seriele interface) en uiteraard blauwe display verlichting ;) ;) ;)...

tja zo komt jouw idee op mij over, als je nou eens voor een simpele fan/bay bus PCB's gaat ontwerpen en etsen. Eventueel dan met de onderdelen gaat bouwen e.d. Dat ingewikkelde / moeilijke / etc kan altijd nog wel :)
Een simpele baybus kan iedereen gewoon zelf maken, daar ligt geen uitdaging. Dat stukje wat je bovenaan schrijft is precies wat ik bedoel. En dat schema is uiteindelijk nog simpeler met meer mogelijkheden dan een "simpele" baybus. Je hoeft het niet te zien zitten, ik heb jaren hard- en softwar ervaring op dergelijke mcu's en het bouwen van een baybus met LCD interface, knopjes en FET regelaars is geen moeilijk probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 16:32 schreef tofus het volgende:
Maar eh... Dan moet het dus geen PWM worden, want die veranderd het toerental niet, maar alleen de duur dat de fan op het toerental loopt. Het nadeel van PWM's vinnik dan ook dat bij een laag 'toerental', je fans een beetje een schokkerig geluid gaan maken.
Wel PWM, hiermee kun je perfect regelen, het voordeel is dat je FANs langzamer kunnen draaien dan dat ze op een pure lage DC spanning zouden doen. Dat "brommen" komt omdat de PWM frequentie te laag is (vaak 50Hz). Neem 400Hz en het probleem is voorbij.
Dan hebbik liever een schakeling die het voltage (en dus indirect ook het toerental) over de fan aanpast volgens RS-232 commando's. Dan ijk ik zelf wel bij welk voltage welk toerental hoort.
Dat is ook de eenvoudigste optie. RS232 commando's sturen een bepaald PWM signaal uit dat uitmond in een toerental. In dat geval heb je een sturing, geen regeling maar dat kan zeker afdoende zijn (als je RS232 stuurt op basis van je CPU temp dan word het weer een regeling)
Alleen krijg ik het zelf nooit voor mekaar om te bedenken hoe zo'n schakeling in mekaar zou moeten zitten...maar als jij daar toch een leuk schematje voor bedenken gaat, hou ik me zeker aanbevolen :P
Ik zal wel eens kijken wat de mogelijkheden zijn, met bestuckvarianten kom je een eind.... 1 PCB voor elk wat wils (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er een schema zou komen waarmee je NETJES de snelheid van je fans zou kunnen regelen dat zou nuttig zijn.

Dus niet met een zware potmeter ertussen en een bult hitte van dat ding in je kast.

Verwijderd

Ik heb op mijn homepage (http://dabit.trybit.com, elektronica sectie) iets dergelijks staan. Inclusief 2-kleurenled en de hele rambam

Verwijderd

ik ben nu heel toevallig vorige week begonnen met een pwm regeling dmv een pic. tot nu toe heb ik een met acht ledjes en twee druktoetsen. met de huidige versie heb je 8 verschillende standen die steeds worden opgeslagen. dus als de spanning er af is geweest gaat de regeling weer verder waar hij gebleven is als je de pc weer inschakeld.

mijn versie die ik nu heb draai op een pwm frrequentie van iets meer dan 160 Hz, hierbij maak de fan nog wel wat vreemde geluiden dus moet ik de frequentie nog wat hoger zetten.

om te schakelen gebruik ik een mosfet, de BUZ11. deze kan constant 33 amp leveren >:) en pulserend zelf 163 amp bij maximaal 90 W.

als ik denk dat regeling echt af is (er zijn nog wat "bugs") zal ik het schema posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het veiligste lijkt mij een regeling op temp. Dan kan de gebruiker (domme ik dus) niet vergeten om de fanspeed te verhogen als het nodig is maar gebeurd het gewoon automagisch.

Maar zo'n schema's zijn er al (hoewel misschien niet met PWM).

Het is daarom misschien leuker om een eenvoudige controler te bouwen die afhankelijk van de ingangen (temp, popje, of serieel) de uitgangen stuurt (relais, PWM eeeuh whatever)

Maar dan heb je het volgens mij niet meer over een PWM regeling maar over een programeerbare logica ala basic stamp e.d.
Leuk, kan me nog wel 10 dingen verzinnen wat ik daarmee zou kunnen doen. Het is dat ik die dingen meestal iets te duur vind om er zo maar iets mee te gaan pielen.

Maar goed, mijn vote gaat naar een PWM regeling temp gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 08:41 schreef ascii het volgende:
Het veiligste lijkt mij een regeling op temp. Dan kan de gebruiker (domme ik dus) niet vergeten om de fanspeed te verhogen als het nodig is maar gebeurd het gewoon automagisch.

*KNIP*
Maar goed, mijn vote gaat naar een PWM regeling temp gestuurd.
Juist, het probleem is alleen de temp. meting. Je kunt dat doen door de temp uit te lezen in SW en dan de toerenregeling aan te passen via een RS232 serieel commando, maar dan moet WEL je progje blijven lopen natuurlijk....

Ik wou eigenlijk een "slimme" print maken (als er dan toch een microcontroller op zit!) die alle opties aankan. B.v. een potmeter ingang kost precies **een** extra condensator, dat zijn de kosten niet. Deze kun je tevens gebruiken om via een NTC of PTC (=een weerstand die sterk verloopt op temperatuur) een low-budget temp.sensor aan te sluiten. Dan kun je zelf eenvoudig kiezen wat je wil doen met je printje....

Word nog wel wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 21:26 schreef Silenzer_nl het volgende:
ik ben nu heel toevallig vorige week begonnen met een pwm regeling dmv een pic. tot nu toe heb ik een met acht ledjes en twee druktoetsen. met de huidige versie heb je 8 verschillende standen die steeds worden opgeslagen. dus als de spanning er af is geweest gaat de regeling weer verder waar hij gebleven is als je de pc weer inschakeld.
Dat is wel grappig. Alleen, je slaat de stand op in eeprom denk ik? Kijk ff na hoe vaak je die schrijven kan, soms is dat worst-case "maar" 10.000x .... Dus na 10.000x een knopje drukken kan het zijn dattie niet meer wil.
mijn versie die ik nu heb draai op een pwm frrequentie van iets meer dan 160 Hz, hierbij maak de fan nog wel wat vreemde geluiden dus moet ik de frequentie nog wat hoger zetten.
Ja ik neem meestal 400Hz, dat werkt lekker.
om te schakelen gebruik ik een mosfet, de BUZ11. deze kan constant 33 amp leveren >:) en pulserend zelf 163 amp bij maximaal 90 W.
Het zit hem niet zozeer in de constante stroom. Als een schakelFET eenmaal goed dicht is, is zijn inwendige weerstand ZEER laag. De meeste warmte onstaat tijdens het in en uitschakelen. En omdat een gate van zo'n FET een hoge paracitaire capaciteit heeft, heb je meestal te weinig aan een simpele tor. De schakelflank word dan te vlak, en daar gaat je FET op opwarmen. Er zijn speciale FET drivers, die met piekstroompjes van >1A (!) je FET supersnel kunnen openen en sluiten, en dat scheelt VEEL warmte. Ik gebruikte vaak de mc34152 hiervoor, dit is een dubbel FET driver, 2x TTL in (lekker handig) en kan 2 FETs schakelen tot 18V ofzo.
als ik denk dat regeling echt af is (er zijn nog wat "bugs") zal ik het schema posten
Dat is mooi, helaas is het programmeren van een chip voor veel mensen de bottleneck. Ik zat eraan te denken om de mictrocontroller (zou een Atmel AVR worden) te voorzien van een onboard-programmer. Een programmer voor de AVR kun je maken op de printerpoort, ZONDER extra componenten... Weer een drempel verlaagd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:46
Op m'n werk hebben ze vroeger veel electronika zelf gemaakt en gister werden er nog wat plaatjes geetst enzo.

Dus kan wel een paar fixen voor weinig!
Als ik maar een schema heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 16:38 schreef DaBit het volgende:
Ik heb op mijn homepage (http://dabit.trybit.com, elektronica sectie) iets dergelijks staan. Inclusief 2-kleurenled en de hele rambam
Uhm DaBit, ik kon het schema niet vinden op je site... Waar staat-ie? Ben wel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het zou het mooist zijn als je gewoon een printplaatje heb waar je zelf tempsensoren (3/4oid) op kan aansluiten en dat die zelf de de snelheid van de (4->) fans aanpassen. Lijkt me ook wel handig om dan wel zelf in te kunnen stellen wat de richttemperatuur is. Dus bij welke temp de fans harder gaan draaien.

Verders een ultiem project voor de tweaker lijkt mij!

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 09:53 schreef SlinkingAnt het volgende:
Het zou het mooist zijn als je gewoon een printplaatje heb waar je zelf tempsensoren (3/4oid) op kan aansluiten en dat die zelf de de snelheid van de (4->) fans aanpassen. Lijkt me ook wel handig om dan wel zelf in te kunnen stellen wat de richttemperatuur is. Dus bij welke temp de fans harder gaan draaien.

Verders een ultiem project voor de tweaker lijkt mij!
Je zou echt zoveel temperatuursensoren willen kunnen meten? Het probleem is namelijk vaak dat dan moet gaan boren in je koeler (BRRRRR). Zou het geen mooie optie zijn om via een stukje software je sensoren uit te lezen, en aan de hand daarvan via de seriele poort je FANs te sturen? Ik kan eenvoudig een plaats maken voor EEN extra temp. sensor. Meerdere sensoren gaat een (4 kanaals) A/D convertertje kosten + extra analoge troep, of een grotere (lees duurdere) microcontroller met A/D kanalen embedded. Dus wordt het schema aanzienlijk complexer en/of duurder. Wel mooier natuurlijk :P

Dat zelf instellen kan perfect via de seriele poort, dus die optie komt er zeker wel op. Voorlopig alleen RX (ontvangen), dat bespaart weer een MAX232 chip, want die zijn duur. Via een simpel NPN torretje kan ik ook perfect RS232 ontvangen. Sturen is moeilijker omdat RS232 ook negatieve spanningen nodig heeft, en kost een max232 o.i.d. met extra troep... ik wil het wel SIMPEL houden for the time being >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een schema in elkaar gekladderd....

Features:

- De microcontroller kan ge(her)programmeerd worden incircuit, dus alleen een tijdelijk kabeltje naar de printerpoort.
- 2 drukknopjes
- 1 bestuurbare LED
- 1 input voor een potmeter of een NTC temp. sensor
- Seriele receive voor aansluiting op een seriele poort
- RPM toerental input van een fan (analoge rommel hiertussen moet ik nog uitvissen)
- 2 uitgangen die 2 fans kunnen toerenregelen via FETs
- Last but not least: interface voor een HD44780-like LCD display!

De onderdelen nodig:

1 print (meuh)
3 grote molexen (2 voor fans, 1 voor voeding)
2 kleine molexen (indien je fans kleine "diskdrive" molexen hebben; sowieso 1 voor toereninput)
1 5pins header voor ISP (in circuit programming)
1 16 pins header voor LCD (optie)
1 2 pins headers voor seriele input (gnd+RXD)
1 3 pins header voor potmeter/NTC tempsensor input (optie)
pak 'em beet 6 weerstanden
pak 'em beet 6 condensatoren
pak 'em beet 4 diodes 1n4004 ofzow
1 bc547 NPN torretje (t.b.v. seriele input)
1 mc34152 FET driver
2 schakel FETs IRF540 ofzow
1 Atmel AVR AT90S2313 + voetje
1 LED haakse montage
2 drukknoppies haakse montage
1 LCD display 16x2 chars (optioneel)

Ik wil deze print zo maken dat de twee drukknoppen haaks op de print zitten. Deze 2 kun je dan gelijk gebruiken om de print vast te zetten in je kast (b.v. sloop een 5 1/4" afdekplaatje en schroef hem daar achter)

Klinkt als leuk?!?!?

edit:

Ook nog een kristal van 4 of 8 MHz ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is bijna jammer om zo'n schakeling te gebruiken om je fan's aan te sturen.

Maare klinkt goed, zorg je er wel voor dat ie failproof is? Maw geen signaal van de rs232 dan alle fan's op max?

offtopic:
Leuk chippie die amtel, nog niet duur ook. Iemand een beginners site voor amtel avr's? De snelle search met google leverde een heleboel op maar niet (op de eerste blik) een dummy guide.

(en ja, ik ga straks als ik wat meer tijd heb, verder zoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 09:49 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Uhm DaBit, ik kon het schema niet vinden op je site... Waar staat-ie? Ben wel benieuwd!
Euh, oeps, je hebt gelijk. Het ding staat er helemaal niet.
Ik zal 'm opsnorren en hier posten. 't is gewoon een PWM regelaar gebaseerd op wat opampjes (2 in de trianglewave generator, en 2 als comparators, voor in totaal 2 kanalen). Niets bijzonders dus.

PWM via een uC is mooier, maar niet echt nabouwvriendelijk ivm programmeren van dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 18:19
Geweldig IDee, ik ga ook effe ontwerpen. Ik dacht aan 8 temp sensoren en 8 geregelde fan's dmv van een 1khz stuur signaal. Uitlezing van de fan's kan weer via een aparte schakeling zodat die de uitlezing en LCD bestuurt en 1 Chip die de fan's aanstuurt en regelt. Knoppen of RS232 voor het instellen van temp niveau's en andere dingen. De schkeling onthoudt zelf de ingestelde waarden en dus gewoon spanning erop en het draait weer. Piezo pieper erin voor alarm :) 16x2 LCD ofzo en 4 knoppen eronder en 2 ernaast dacht ik. Backlight aan bv als je een toets indrukt, of altijd of tijdens alarm of noem maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Fail Save? Het ontwerp moet gewoon standalone kunnen werken of info uit de PC opvragen maar daar NIET van afhankelijk zijn. Tevens kun je natuurlijk ook het LCD als gewoon LCD gebruiken voor winamp ofzo :) Knopjes komen dan ook weer mooi vanpas :) DAT IS HET!!! Een BayBus/LCD in 1 project. Dat gaat het worden!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 11:42 schreef ascii het volgende:
Het is bijna jammer om zo'n schakeling te gebruiken om je fan's aan te sturen.

Maare klinkt goed, zorg je er wel voor dat ie failproof is? Maw geen signaal van de rs232 dan alle fan's op max?

offtopic:
Leuk chippie die amtel, nog niet duur ook. Iemand een beginners site voor amtel avr's? De snelle search met google leverde een heleboel op maar niet (op de eerste blik) een dummy guide.

(en ja, ik ga straks als ik wat meer tijd heb, verder zoeken)
Een prima site is http://www.avrfreaks.org/

Deze chip is PERFECT. Blaast alle concurrentie ver weg. Het is een ECHTE RISC chip, dus 1 instructie per clock. Bovendien is de instructie-set toegespitst op "C", er is ook een GNU compiler (gratis) voor te krijgen. Daarnaast prima hardware timers (capture/compare!), perfecte seriele poort ("kost" je geen timer en kan bij lage werkfrequenties toch nog alle baud's maken)

En natuurlijk issie failproof... bij inschakelen zal hij default altijd de FAN's op de voorinstellingen zetten, hetzij uit EEPROM hetzij van de potmeter of temp sensor...

Door het LCD erbij te designen kun je gelijk eenvoudig text op het LCD krijgen zonder een paralelle poort te gebruiken. Dus via eenvoudige strings naar de seriele poort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 01:44
weet niet of 't al gezegd is.
kun je niet een schema maken van een baybus met 3 drukknoppen in plaats van een schakelaar?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 11:42 schreef DaBit het volgende:

[..]
*KNIP*
PWM via een uC is mooier, maar niet echt nabouwvriendelijk ivm programmeren van dat ding.
niet echt; deze krijgt ISP (in circuit programming).. Dus na het bouwen, ff een kabeltje eraan, progje starten... kabeltje eraf en je uC is ge(her)programmeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Mmhh.. we komen op hetzelfde uit :) eens kijken wat het nu uiteindelijk gaat worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
InCircuitProgramming wou ik ook gaan maken. Nadeel van de PIC is dat hij een +12V spanning nodig heeft voor het proggen. Heeft die mcu die jij gebruikt dat ook nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 11:57 schreef Tadango het volgende:
Geweldig IDee, ik ga ook effe ontwerpen. Ik dacht aan 8 temp sensoren en 8 geregelde fan's dmv van een 1khz stuur signaal. Uitlezing van de fan's kan weer via een aparte schakeling zodat die de uitlezing en LCD bestuurt en 1 Chip die de fan's aanstuurt en regelt. Knoppen of RS232 voor het instellen van temp niveau's en andere dingen. De schkeling onthoudt zelf de ingestelde waarden en dus gewoon spanning erop en het draait weer. Piezo pieper erin voor alarm :) 16x2 LCD ofzo en 4 knoppen eronder en 2 ernaast dacht ik. Backlight aan bv als je een toets indrukt, of altijd of tijdens alarm of noem maar op.
Ja klinkt leuk, je hebt hiervoor wel een dikkere controller nodig met 8 analoge inputs.

Alarm enzo is niet eenvoudig omdat je dan je tempsensoren moet calibreren.

Ik wil zo SIMPEL en GOEDKOOP mogelijk iets maken waar iedereen iets aan heeft. 8 temp sensoren is niet echt gewild denk ik, de meesten zullen toch de "on-mobo" sensoren in SW gaan uitlezen denk ik. Voro de verdwaalde freak heb ik een enkele temp sensor input erop (past in dit minimale design perfect in zonder extra componenten of duurdere controller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tofus

tofus

it's all in the game

Ik heb er nog even een Zen meditatie tegenaan gegooid,
en kwam tot de volgende conclusie:

Ik wil helemaal geen programmeerbare fans. Ik wil eigenlijk
alleen maar dat mijn fans harder gaan draaien naarmate het
verschil tussen de temperatuur binnenin de kast en buiten de kast groter wordt. En hoe groter dit verschil, hoe liever ik wil dat ze harder gaan draaien. Bij slechts een paar graden verschil zouden ze wat mij betreft nagenoeg niet hoeven draaien, en bij een temp. verschil (dT) dat groter is dan een waarde X (de enige waarde die ik wil programmeren), wil ik dat ze gewoon continu op volle toeren draaien.

In het gebied 0 graden verschil en X zou de RPM van de fans exponentieel op moeten lopen (van 0 tot X/2 stijgt de RPM relatief langzaam tenopzichte van het tempverschil [dT], en van X/2 tot X stijgt ie juist heel snel t.o.v. dT). Bij een dT van X of hoger is de RPM van de fans dus altijd maximaal.

Nog mooier wordt het als bovengenoemd principe *PER* fan uitgevoerd kan worden. Je hebt dan wel een temp. sensor per fan nodig (+ een extra sensor die de temp. buiten de kast meet), maar op die manier garandeer je wel dat op elke plaats in je case een ideale airflow loopt (sommige delen van je kast worden warmer dan andere; met 1 sensor loop je het risico dat je temperatuur meting dus niet 100% representatief is voor je hele kast).

Dan zit je nog met het probleem wanneer het buiten je kast ook vreselijk warm is (zeldzame hittegolf, of whatever). Dan interesseert de dT je geen ene reet, en wil je gewoon altijd maximale koelcapaciteit (lees: fans draaien op 100% van hun RPM capaciteit). Je zou dan, middels zo'n zelfde exponentiele functie als ik hierboven uitlegde, een soort 'basis' RPM kunnen nemen. Hoe heter het buiten je kast is, hoe hoger dit 'basis' RPM (deze is dus voor alle fans gelijk, ook al gebruik je meerdere interne temp. sensors. Ik ga er namelijk even van uit dat de omgevingstemp. buiten je kast zo'n beetje overal gelijk is).

Nu kun je dus op basis van de dT en de basis RPM de nieuwe 'ideale' RPM waarde per fan 'berekenen'. Dit moet dus echter niet gebeuren door een proggie dat op je PC draait, maar door een slimme schakeling of een IC'tje (geen flauw idee wat voor slimme oplossingen hiervoor te bedenken zijn in electronica componenten; dat laat ik aan de experts over).

Vervolgens hoef de schakeling je fans alleen nog maar op deze waarde in te stellen (dus per fan [ideaal], of alle fans tegelijk [iets minder, maar ook tof]).

Volgens mij blijft je PC op deze manier gewoon stil wanneer het kan, en begint 'ie pas lawaai te maken op 't moment dat 'ie de koeling ook daadwerkelijk nodig heeft. En dat is, volgens mij, de manier waarop fans aangestuurd moeten worden. Niet slecht toch, voor een half uurtje Zen meditatie? *D

Enneh.. je bent dan ook eindelijk verlost van die lelijke fanbussen; al is dit voor sommigen juist een groot nadeel ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 12:05 schreef Tadango het volgende:
InCircuitProgramming wou ik ook gaan maken. Nadeel van de PIC is dat hij een +12V spanning nodig heeft voor het proggen. Heeft die mcu die jij gebruikt dat ook nodig?
Nee tuurlijk niet... 5->12V converter voor de flash is onboard. Niet dat dat een probleem zou zijn in dit project, 12V heb je immers ook via je molex. Maar ja, dan moet je wer gaan jumperen enzo... |:(

Ik wil niet flamen ofzo hoor, maar kijk een serieus naar de Atmel AVR serie... Echt heeeeel gave chips. Perfecte periferie aan boord, supersnel... Register-based in plaats van accumulator-based, dus elke instructie is uitvoerbaar op elke register ipv dat alles altijd door de accu moet...

En optimized voor "C". Bij de ontwikkeling van de AVR hebben ze veel voorkomende C-constructies bekeken, en hebben ze de instructieset zo aangepast dat hij er vlot mee omgaat. Ik heb destijds nog met een van de ontwikkelaars van de AVR gepraat... en of andere Zweed... Ze hadden (wat ik al vermoedde toen ik de datasheet zag) de 68000 als inspiratie gebruikt... :9 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 12:10 schreef tofus het volgende:
Ik heb er nog even een Zen meditatie tegenaan gegooid,
en kwam tot de volgende conclusie:

Ik wil helemaal geen programmeerbare fans. Ik wil eigenlijk
alleen maar dat mijn fans harder gaan draaien naarmate het
verschil tussen de temperatuur binnenin de kast en buiten de kast groter wordt. En hoe groter dit verschil, hoe liever ik wil dat ze harder gaan draaien. Bij slechts een paar graden verschil zouden ze wat mij betreft nagenoeg niet hoeven draaien, en bij een temp. verschil (dT) dat groter is dan een waarde X (de enige waarde die ik wil programmeren), wil ik dat ze gewoon continu op volle toeren draaien.
Dit is typisch een regeling voor een casefan. Past overigens perfect binnen dit design; dan gebruik je de extra tempsensor input om een buitentemp te meten (ambient temperature) en gebruik je de chipsetsensor b.v. voor de binnentemperatuur... Daarna kun je via een simpel stukje software de fan regelen. Wil je zonder software uitkomen, dan moet er inderdaad voor een andere aanpak gekozen worden en moet je dus 2 tempsensoren direct kunnen meten... Misschien is DaBit's schema zonder microcontroller etc. wel iets voor jou....
In het gebied 0 graden verschil en X zou de RPM van de fans exponentieel op moeten lopen (van 0 tot X/2 stijgt de RPM relatief langzaam tenopzichte van het tempverschil [dT], en van X/2 tot X stijgt ie juist heel snel t.o.v. dT). Bij een dT van X of hoger is de RPM van de fans dus altijd maximaal.
En dit klinkt dus meer als toch een microcontroller... Die smikkelt van dit soort algoritmes :Y)
analoog kun je dit ook wel bouwen maar da's niet zo makkelijk en al helemaaaaal niet flexibel (en C-code is dat dus wel :P )
Nog mooier wordt het als bovengenoemd principe *PER* fan uitgevoerd kan worden. Je hebt dan wel een temp. sensor per fan nodig (+ een extra sensor die de temp. buiten de kast meet), maar op die manier garandeer je wel dat op elke plaats in je case een ideale airflow loopt (sommige delen van je kast worden warmer dan andere; met 1 sensor loop je het risico dat je temperatuur meting dus niet 100% representatief is voor je hele kast).
Ja leuk! Wel moeilijk om de sensoren goed te plaatsen in dit geval denk ik.

Maar dus wel weer een stem voor extra A/D kanalen.... Toch maar een controller met 8x A/D input dan misschien *D
Dan zit je nog met het probleem wanneer het buiten je kast ook vreselijk warm is (zeldzame hittegolf, of whatever). Dan interesseert de dT je geen ene reet, en wil je gewoon altijd maximale koelcapaciteit (lees: fans draaien op 100% van hun RPM capaciteit). Je zou dan, middels zo'n zelfde exponentiele functie als ik hierboven uitlegde, een soort 'basis' RPM kunnen nemen. Hoe heter het buiten je kast is, hoe hoger dit 'basis' RPM (deze is dus voor alle fans gelijk, ook al gebruik je meerdere interne temp. sensors. Ik ga er namelijk even van uit dat de omgevingstemp. buiten je kast zo'n beetje overal gelijk is).
Inderdaad zou je (in software althans) eenvoudig een maximale ambient temperature in kunnen stellen. Zodra de ambient temp boven deze grens komt gaat alles vol open...

Ik begin te denken aan van die "1 wire" temperatuursensoren die digitaal de temperatuur doorkletsen over een soort netwerklijntje.... Hmmm!! Dan kun je altijd "x" sensoren hebben zonder dikke A/D converters nodig te hebben...
Nu kun je dus op basis van de dT en de basis RPM de nieuwe 'ideale' RPM waarde per fan 'berekenen'. Dit moet dus echter niet gebeuren door een proggie dat op je PC draait, maar door een slimme schakeling of een IC'tje (geen flauw idee wat voor slimme oplossingen hiervoor te bedenken zijn in electronica componenten; dat laat ik aan de experts over).
een microcontroller lost al je problemen op :D
Vervolgens hoef de schakeling je fans alleen nog maar op deze waarde in te stellen (dus per fan [ideaal], of alle fans tegelijk [iets minder, maar ook tof]).
Per fan kan, vraagt alleen om meer outputs, en in software (embedded in het printje ja) moet er dan een 4 of 8 kanaals PWM ingebouwd worden... kan gemaakt worden maar het word zo alweer wel een veel duurdere print.
Volgens mij blijft je PC op deze manier gewoon stil wanneer het kan, en begint 'ie pas lawaai te maken op 't moment dat 'ie de koeling ook daadwerkelijk nodig heeft. En dat is, volgens mij, de manier waarop fans aangestuurd moeten worden. Niet slecht toch, voor een half uurtje Zen meditatie? *D

Enneh.. je bent dan ook eindelijk verlost van die lelijke fanbussen; al is dit voor sommigen juist een groot nadeel ;p
Juist. Het ruikt haast naar 2 ontwerpen... eentje zoals ik al beschreef, en eentje die net zo is maar dan als extra 8 sensor inputs en 8 FET outputs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tofus

tofus

it's all in the game

Het mooiste zou zijn als je uiteindelijk 1 kastje overhield waar je temp. sensors en fans op aan kan sluiten (paars-gewijs: temp sensor 1 correspondeert met fan 1 enz.). Een maximum van 8 lijkt me genoeg; minder dan 3 lijkt me te krap. Dan moet dat kastje nog een aansluiting hebben voor een sensor die de buitentemp. (dus buiten de kast, niet buiten je huis ;p) meet, en (waarschijnlijk) een aansluiting om het ding te programmeren.

Dat kastje monteer je dan gewoon in je kast, en hoppa: klaar is de Active Airflow Control Unit(tm) ;p

Programmeren van het kastje vinnik geen probleem, al zou 't in assembler moeten; wat ik wel graag zou zien is dat het kastje onafhankelijk van de PC functioneert (afgezien van z'n voeding dan).

De prijs maakt mij ook niet zo gek veel uit, zolang het maar niet in de honderden guldens gaat lopen ;p Maar als je 't mij vraagt moet zoiets toch voor een paar tientjes te maken zijn?

[edit]
Ik bedacht me net: Een RS-232 aansluiting zou toch wel leuk zijn (ook in verband met het programmeren van de microcontroller?); je kunt dan een proggie maken dat de status van de fans monitort, en bij problemen desnoods je PC een shutdown geeft (zelfde idee als bij een UPS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 15:27

AcouSE

Swedish Chef

Maak eens een schatting van de prijs... ik heb zo'm flauw vermoeden dat dit de meeste mensen veel te duur is.

Neem nou die LCD; als ik een LCD koop, dan wil ik gewoon lekker flexibel met Smartie werken. Ga je dat ook nog oplossen?
Op vrijdag 15 februari 2002 12:42 schreef tofus het volgende:
[..]Dat kastje monteer je dan gewoon in je kast, en hoppa: klaar is de Active Airflow Control Unit(tm) ;p
[..]
Aacu? en dan heet de tweede editie zeker AacuSE -> mooi niet, dat lijkt veel te veel op mijn nick :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tofus

tofus

it's all in the game

Voor de meeste mensen is het misschien inderdaad een beetje overkill, maar voor de tweaker die continu op zoek is naar verbeteringen is dit smullen; zeg nou zelf *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 12:01 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Een prima site is http://www.avrfreaks.org/

Hier stond zeer veel lekkers.
KWIJL
En dan nog (veel) 1 wire temp sensors eraan koppelen en wauwie, ascii kwijlt weg.

He, wanneer is het af? Schiet eens wat op en zit hier niet zoveel te posten.

(ascii gaat z'n cv ketel anders aansturen met zo'n avr, hmm, temp per kamer regelen, eventueel een stooklijn afhankelijk van de buitentemp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ach ja te duur te complex... Het is maar wat je zoekt. Je bent denk ik zo'n 25 tot 50 euro kwijt, afhankelijk of je een display wil of niet (de optie "kost" slechts een headertje en een baaltje software)

Een microcontroller is niet erg veel duurder dan een analoge schakeling. Maar wel veeeel flexibeler!

Juist daarom wil ik een simpele variant maken, zo min mogelijk onderdelen, zo goedkoop mogelijke onderdelen. Het moet leuk blijven. Met deze setup kan ik iets maken waar de meeste mensen iets aan hebben. Wellicht ga ik ooit een versie 2 maken die wel full blown is met 8 tempsensoren en 8 fans kan sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 12:44 schreef AcouSE het volgende:
Maak eens een schatting van de prijs... ik heb zo'm flauw vermoeden dat dit de meeste mensen veel te duur is.
Eerste schatting is 25 - 50 euro, afhankelijk van de versie die je bouwt.
Neem nou die LCD; als ik een LCD koop, dan wil ik gewoon lekker flexibel met Smartie werken. Ga je dat ook nog oplossen?
Smartie? Ken ik niet. In ieder geval krijg je de mogelijkheid om via eenvoudige strings via de seriele poort tekst te displayen op het LCD. Demo progjes daarvoor zullen er zat komen. Initialisatie van het display enzo daar heb je geen pijn meer aan, dat doet de controller allemaal voor je.
Aacu? en dan heet de tweede editie zeker AacuSE -> mooi niet, dat lijkt veel te veel op mijn nick :P
De naam vind ik nu ff het minst belangrijk... Maar ik zal een andere kiezen dan Aacu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 13:15 schreef ascii het volgende:

[..]

KWIJL
En dan nog (veel) 1 wire temp sensors eraan koppelen en wauwie, ascii kwijlt weg.

He, wanneer is het af? Schiet eens wat op en zit hier niet zoveel te posten.

(ascii gaat z'n cv ketel anders aansturen met zo'n avr, hmm, temp per kamer regelen, eventueel een stooklijn afhankelijk van de buitentemp)
Ja ik post veel, ik wil eerst weten of mensen het ook iets vinden, niet dat als ik dadelijk klaar ben dat iedereen schreeuwt dat ze een optie missen die ik niet meer ingedesigned krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Analoge inputs? Waarvoor in vredesnaam!!! Je kan weerstanden (temp sensor) perfect meten DIGITAAL. gewoon een RC schakeling. Je zet er een elko over en die laad je op door uitgang hoog te zetten. Dan zet je die uitgang naar een ingang en loopt die elko leeg aan de hand van de weerstandswaarde van de sensor. Op die manier heb je met erg weinig componenten een goede meting. Even eiken en het werkt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tofus

tofus

it's all in the game

Ik zou geen display aan het ding hangen; althans, niet direct.

Wanneer ik veel geld uitgeef aan een display, wil ik 'm ook voor andere zaken kunnen gebruiken. Doe mij dan maar gewoon een generiek LCD displaytje, dan schrijf ik zelf wel een proggie dat via RS-232 de status uit het kastje leest en op het LCD'tje tevoorschijn tovert.

Kan het kastje zich lekker 100% bezig houden waar het voor bedoelt is: het aansturen van de fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik wil een generic LCD erin bouwen. Mijn software reageert niet op normale LCD commando's en het LCD wel, zodra je specifiek commando's voor de temp zooi geeft dan reageert die pas. Dit LCD werkt precies zo als elke andere Serial LCD dus smartie kan je gewoon gebruiken zonder andere software of aanpassingen. Ik wil zelfs die matrix orbital of crystalfonts gaan emuleren zodat je die software ook kan gebruiken en de toetsen ook op die manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al die uC gebaseerde dingen worden zo prachtig door jullie ontworpen dat geen hond ze nabouwt. Het gebruik van een voorgeprogrammeerde AT90S1200 is nog wel te doen, en ondersteun dan 2-3 fans ofzo. Da's zat voor de gemiddelde PC, en het kost niet zoveel. (wat kost die AT90S1200 tegenwoordig? Een eurootje of 6?)

Snelheidsregeling kun je ook perfect doen d.m.v. een PI controller met een paar opamps, al dan niet voorzien van een PWM outputstage. Dat kost helemaal geen donder, en werkt net zo goed.

Begrijp me niet verkeerd: ik gebruik de AVR's ook regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Tuurlijk worden die dingen wel gebouwd. Je hoeft immers niets anders te doen dan met een andere schakeling. Het enigste is dat je vie die RS232 verbinding even de firmware moet inladen. Da's alles. Het word echt makkelijk. Anders was het bedenken ook niet zo leuk :) En anders verkoop ik ik die Chips toch gewoon geprogrameerd? Compleet pakket kan ook natuurlijk. Kant en klaar gebouwd voor 5 euro extra ofzo, verdienen hoeft niet echt. Het helpen van de mensheid is wat telt hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 13:29 schreef Tadango het volgende:
Analoge inputs? Waarvoor in vredesnaam!!! Je kan weerstanden (temp sensor) perfect meten DIGITAAL. gewoon een RC schakeling. Je zet er een elko over en die laad je op door uitgang hoog te zetten. Dan zet je die uitgang naar een ingang en loopt die elko leeg aan de hand van de weerstandswaarde van de sensor. Op die manier heb je met erg weinig componenten een goede meting. Even eiken en het werkt erg goed.
Ja zo werkt mijn schematje ook met de enkele temp. sensor. Echter met meerdere sensoren dan moet je gaan pollen (de AVR heeft een enkele comparator aan een interrupt). En pollen is nie netjes, en zeker minder betrouwbaar als je ook nog seriele data leest en 8 PWM's stuurt, een LCD drived etc etc. maar misschien wel mogelijk... (in het kader van als het werkt dan werkt het >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 13:42 schreef DaBit het volgende:
Al die uC gebaseerde dingen worden zo prachtig door jullie ontworpen dat geen hond ze nabouwt. Het gebruik van een voorgeprogrammeerde AT90S1200 is nog wel te doen, en ondersteun dan 2-3 fans ofzo. Da's zat voor de gemiddelde PC, en het kost niet zoveel. (wat kost die AT90S1200 tegenwoordig? Een eurootje of 6?)
AT90S2313... met seriele poort erin. En meer dan 2 fans wou ik (voorlopig) toch niet ondersteunen.
Snelheidsregeling kun je ook perfect doen d.m.v. een PI controller met een paar opamps, al dan niet voorzien van een PWM outputstage. Dat kost helemaal geen donder, en werkt net zo goed.
Alleen die kun je niet serieel aanpassen, dus MOET je temp.sensoren in of op je koelblok gaan prutsen. bovendien is het resultaat niet erg flexibel. Met een uC kun je alles (desnoods zelf) aanpassen, vooral met de sources erbij en een ISP optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
ISP? ICP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 16:36 schreef Tadango het volgende:
ISP? ICP :)
ISP = In System Programmable *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Minor setback

Vroeger maakte ik PWM's door de fan aan te sluiten op de +12V, en dan via een n-channel FET naar aarde te chopperen. Echter dit geeft problemen met de toerensensor. |:(

Nu moet ik dus OF n-channel FETs aan de +12V schakelen, of kiezen voor p-channel FETs. Dit is nieuw dus moet ik nog testen.... :(

Hey Tadango, heb jij ervaring met PWMmen van de +12V met een vaste ground? En weet jij hoe het signaal van de toerensensoren is opgebouwd? Dat is nl. openstaand punt nummer 2.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 16:15 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

AT90S2313... met seriele poort erin. En meer dan 2 fans wou ik (voorlopig) toch niet ondersteunen.
Aiai, enig idee hoeveel seriele poorten je op een S1200 kunt klussen? Ik ben nooit hoger geweest dan 4 @ 38k4, maar dat merk je niet eens in je performance. En de S1200 is een stuk sneller (makkelijk bij SW PWM) en goedkoper.

Tip: bouw seriele programmerlogica op je PCB. Dan hoef je alleen een jumper om te zetten om de Atmel te kunnen programmeren via de seriele poort. Zoek maar eens op PonyProg (dat ding gebruik ik. Er zullen ongetwijfeld nog wel 1000 progutils zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 19:40 schreef DaBit het volgende:

[..]

Aiai, enig idee hoeveel seriele poorten je op een S1200 kunt klussen? Ik ben nooit hoger geweest dan 4 @ 38k4, maar dat merk je niet eens in je performance. En de S1200 is een stuk sneller (makkelijk bij SW PWM) en goedkoper.
Ja dat is niet de manier van "klussen" die ik bedoel. Als er PWM, toerenmeting, comparator-timing, LCD, serieel gedaan moet worden ga ik niet klooien om dat in een S1200 te proppen (die bovendien maar 1K flash heeft). Word een beetje TE pruts; het moet wel een beetje netjes lopen allemaal. Voor de kosten hoef je het ook al niet te laten.
Tip: bouw seriele programmerlogica op je PCB. Dan hoef je alleen een jumper om te zetten om de Atmel te kunnen programmeren via de seriele poort. Zoek maar eens op PonyProg (dat ding gebruik ik. Er zullen ongetwijfeld nog wel 1000 progutils zijn.)
Ik wou een paralelle poort programmer integreren, dan heb je nix aan logica nodig. Alleen een kabeltje op een header prikken, andere kant in een paralelle poort en schieten maar. Serieele programmers die ik heb gezien hebben een AVR ernaast zitten voor de seriele communicatie... niet echt handig. Of zijn er ook programmers de het via een shifter o.i.d. oplossen? Dan is het misschien nog interessant...

Ponyprog ken ik overigens ook, is idd een mooi stukje programmerSW :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay, tot zover zit het ontwerp in CAD.

Nog een paar hekele puntjes echter waar ik graag tips/wensen op zou krijgen:

1) Ik zit een beetje met het aantal I/O. Ik overweeg een grotere AVR, ipv een AT90S2313 een AT90S4434 of AT90S8515. Kosten via Conrad 6.11 euro vs. 12.76 euro... De duurdere geeft plaats aan meer knopjes,meer ledjes, meer sensoren etc. Let wel: De optie hebben voor meer knopjes etc. Dit is dus niet verplicht en kost in principe nix aan extra onderdelen (als je kiest niet meer te monteren). Welke doen denkt de tweaker?

2) Het PWM sturen via P-channel FETs. Ik zoek nog een goede P-channel FET en driver (of beide ineen) die ook nog een beetje te krijgen is. Aansturing moet TTL niveau zijn...

3) Uitvissen hoe ik het rpm-signaal van een fan degelijk kan omzetten naar een blokgolf die ik meten kan met de microcontroller. Weet iemand de eigenschappen van dit signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Op dinsdag 19 februari 2002 09:15 schreef --EasY-- het volgende:
Okay, tot zover zit het ontwerp in CAD.

Nog een paar hekele puntjes echter waar ik graag tips/wensen op zou krijgen:

1) Ik zit een beetje met het aantal I/O. Ik overweeg een grotere AVR, ipv een AT90S2313 een AT90S4434 of AT90S8515. Kosten via Conrad 6.11 euro vs. 12.76 euro... De duurdere geeft plaats aan meer knopjes,meer ledjes, meer sensoren etc. Let wel: De optie hebben voor meer knopjes etc. Dit is dus niet verplicht en kost in principe nix aan extra onderdelen (als je kiest niet meer te monteren). Welke doen denkt de tweaker?
Ik weet niet hoeveel fans je met die goedkopere chip chip kunt aansturen, maar als dat er 3 of minder zijn, dan zou ik zeker voor de 'duurdere'gaan met meer functies.

En kan je ff melden hoeveel fans, temp. sensors en knopjes erop komen en hoe het ongeveer gaat werken. Kan je door middel van ledjes zien op hoeveel volt ze werken of moet dat via een lcd of uitlezing via rs232?

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 09:26 schreef SlinkingAnt het volgende:

[..]

Ik weet niet hoeveel fans je met die goedkopere chip chip kunt aansturen, maar als dat er 3 of minder zijn, dan zou ik zeker voor de 'duurdere'gaan met meer functies.
uhm ik had er 2 voorzien... 1 stem voor de grotere mcu dus :P. Ik zag ook dat de grotere micro een 8 voudige A/D converter had. Dus geen geklooi met uitlezen van sensoren, gewoon direct "netjes" A/D uitlezen :9
En kan je ff melden hoeveel fans, temp. sensors en knopjes erop komen en hoe het ongeveer gaat werken. Kan je door middel van ledjes zien op hoeveel volt ze werken of moet dat via een lcd of uitlezing via rs232?
Nu voorzien: 1 LED, 1 LCD, 2 knopjes, 1 temp sensor (buiten de sensoren die al op je mobo zitten). temperaturen bekijken via LCD dus, ik denk dat ik ook gelijk een optie maak om ze uit te lezen via RS232.

Als ik de grotere versie mcu gebruik kan ik denk ik ook wel 8 LEDs erop proppen, (of b.v. de keuze LCD of 8 LEDs) zodat je de temperatuur ook via LEDs zou kunnen zien (b.v. een "window" meting 0 LEDs aan is temp < 30 graden 8 LEDs aan temp > 60 graden ofzo. Deze grenswaarden kun je overigens serieel programmeren :P )

Al met al voel ik steeds meer voor de "deluxe" chip! Voor die 6 euro extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 09:51 schreef --EasY-- het volgende:

Al met al voel ik steeds meer voor de "deluxe" chip! Voor die 6 euro extra
Ik nog steeds niet, sorry. Klein, simpel en goedkoop, dat zijn de keywords.

Over die FET's: IRF heeft ook logic-level (N-channel) FET's die aan een Vgs van 4V al genoeg hebben. Siemens en andere mosfet-boeren zullen ze ongetwijfeld ook wel hebben. En anders is een tor en een +12V lijntje ook een prima oplossing.

P-channel FET's zijn duurder, en hebben een hogere Rds-on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 18:12 schreef DaBit het volgende:

[..]

Ik nog steeds niet, sorry. Klein, simpel en goedkoop, dat zijn de keywords.
Hmm ik kwam bij een 20-pinner gewoon pinnen tekort. Dus moet ik naar een "dikkere" behuizing. Die kosten zo'n 12 euro. Voor 13 euro heb ik er dan ook nog A/D bij... Nee daar ga ik niet voor prutsen om een pin te besparen... Maar inderdaad, de eis blijft wel staan: SIMPEL....
Over die FET's: IRF heeft ook logic-level (N-channel) FET's die aan een Vgs van 4V al genoeg hebben. Siemens en andere mosfet-boeren zullen ze ongetwijfeld ook wel hebben. En anders is een tor en een +12V lijntje ook een prima oplossing.
Ja heb ik naar gezocht. p-channel is duurder, slechter en ook niet fijn aansturen van TTL. Echter n-channel FETs moet je driven vanuit de high-side met een gatespanning BOVEN de +12V. Allebei niet fijn dus. Ik heb nu een aantal n-channel high-side drivers gevonden die goedkoop zijn en een interne voltage-pump om gatespanningen boven de 12V te maken. Net zo simpel, zeker niet duurder maar vooral: fout ongevoelig...

Ik heb GEEN n-channel FETs gevonden die je met TTL kan aansturen als ze in de HIGH-side gemonteerd zijn.. Noem eens een nummer??

P-channel FET's zijn duurder, en hebben een hogere Rds-on
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay, tijd voor nieuwe specs!

Wat zit er nu in CAD? Het hele schema! Hierin is plaats voor:

- In circuit programmeren van de micro via een (tijdelijk te monteren) 5 aderige bandkabel naar een printerpoort
- 4 inputs voor temperatuursensoren (NTC/PTC)
- een seriele interface RX en TX waarmee je het LCD kan aansturen, configuratie programmeren, instellingen maken, temperaturen en knopjes lezen, LEDs besturen...
- 3 drukknoppen
- 8 LEDs die onafhankelijk kunnen worden bestuurd
- een LCD interface
- 4 PWM uitgangen voor FANs
- 2 toerenmeting inputs voor 2 fans of 1 toeren input en een HDD activity input

Volgens mij voor elk wat wils. En redelijk eenvoudig: 1 microcontroller met kristal, een 4x FET driver ICtje, 4 FETs, een paar conenctoren t.b.v. voeding, fans enz. en een handvol klein grut is alles wat nodig is!

En dan kan het programmeren beginnen! EEPROM is embedded in de microcontroller, dus config en instellingen kunnen "vereeuwigd" worden.

Voorwaarde is o.a. dat de unit ook zelfstandig kan werken, dus ook zonder extra software op de PC netjes kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 19:40 schreef --EasY-- het volgende:

heel veel lekkers
Wauw,

Ik was gisteren al op i-net aan het struinen naar meer info over de amtel avr's. Ik wilde al een test opzet maken met een 4434 oid. Vooral de ad converter leek me leuk om mee te prutten.

Oftewel ik ga voor de grote!

Ontwerp je er meteen een print voor?

Enne, welke tool gebruik je om te programeren?

Ascii kan niet wachten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 21:58 schreef ascii het volgende:

[..]

Wauw,

Ik was gisteren al op i-net aan het struinen naar meer info over de amtel avr's. Ik wilde al een test opzet maken met een 4434 oid. Vooral de ad converter leek me leuk om mee te prutten.
Volgens mij is een 4434 hetzelfde als die ik wil gebruiken (8535) maar dan met minder flash en EEPROM... Volgens mij ook pin compatible >:)
Oftewel ik ga voor de grote!

Ontwerp je er meteen een print voor?
Ja ik ga het schema niet voor de lol in CAD gooien >:)

Oftewel er komt een enkelzijdige PCB voor. Het moet wel te maken blijven! Bij voldoende interesse wellicht een doublesided PCB laten maken...!!
Enne, welke tool gebruik je om te programeren?
Ik denk dat het de IAR C-compiler wordt, misschien kijk ik eerst ff naar de Gnu c-compiler, want die is gratis en dan kan iedereen erin hacken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

--EasY--, zou je het schema misschien ff willen posten.

Of is ie TOP SECRECT >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Laatst online: 11-09 20:14

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

korte reply: klinkt goed, keep me posted!

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 19:26 schreef --EasY-- het volgende:
Ik heb GEEN n-channel FETs gevonden die je met TTL kan aansturen als ze in de HIGH-side gemonteerd zijn.. Noem eens een nummer??
Ehm, waarom wil je zo nodig de MOSFET's high-side aansturen? Dan zul je met een N-channel MOSFET altijd een highside driver nodig hebben, simpelweg vanwege het feit dat je een positieve Vgs aan moet brengen. Wat is er mis met de source aan de massa, de drain aan de fan, de andere draad van de fan aan de +12V, en de gate aan de TTL/CMOS driver?

Nog iets: waarom MOSFET's, en niet een transistor? Da's goedkoper, beter verkrijgbaar, en word ook al niet warm bij deze toepassing (je stuurt het ding toch in de verzadiging). Neem wel een darlington i.v.m. de gewenste stroomversterking (bijvoorbeeld de BD675), of een tor met een hoge hfe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 19:40 schreef --EasY-- het volgende:

<knip>
- 3 drukknoppen
<knip>
Wat dacht je van deze app note van amtel.

Kan je ingeven wat je maar wilt (hoe groot was die programma buffer ook alweer?)

Interfacing the PCAT Keyboard

Description
Most microcontrollers requires some kind of human interface. This application note describes one way of doing this using a standard PC AT Keyboard. Only two I/O pins of the AVR microcontroller are used and no extra hardware is required. A complete example in C is given, implementing a keyboard to serial converter

pdfje

files

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Ik weet niet of je er wat aan heb of dat je er iets mee kan. Mijn electronica kennis is maar beperkt.

Ik heb laatste het volgende printje in elkaar gedraaid:
Afbeeldingslocatie: http://people.freenet.de/s.urfer/schematic.jpg

Ik had het eerst met een standaard weerstand gedaan. Alleen met 3 x 120 mm en 2 x 90 mm fan brande die natuurlijk door :9
Dus ik heb em vervangen door een 5 W exemplaar en dat werkt erg goed.

Die BUZ20 is een Mosfet.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 22:09 schreef Maxim het volgende:
--EasY--, zou je het schema misschien ff willen posten.

Of is ie TOP SECRECT >:)
Zeker wel top secret ;)

Ik zal eens kijken of ik hem kan posten, moet ff een leuke export zien te maken vanuit OrCAD... Misschien heb ik er morgen wel ff tijd voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 11:29 schreef DaBit het volgende:

[..]

Ehm, waarom wil je zo nodig de MOSFET's high-side aansturen? Dan zul je met een N-channel MOSFET altijd een highside driver nodig hebben, simpelweg vanwege het feit dat je een positieve Vgs aan moet brengen. Wat is er mis met de source aan de massa, de drain aan de fan, de andere draad van de fan aan de +12V, en de gate aan de TTL/CMOS driver?
Dat is dus het probleem; normaal gesproken stuur ik altijd met N-fets aan de low-side, dat werkt gewoon het best. Maar zoals ik al eerder postte, dit geeft een probleem met fans die toerenuitlezing hebben. Vandaar dat de aarde "vast"moet zijn en ik via de high-side moet driven.
Nog iets: waarom MOSFET's, en niet een transistor? Da's goedkoper, beter verkrijgbaar, en word ook al niet warm bij deze toepassing (je stuurt het ding toch in de verzadiging). Neem wel een darlington i.v.m. de gewenste stroomversterking (bijvoorbeeld de BD675), of een tor met een hoge hfe.
Ja heb ik ook al over gedacht. Dan moet ik dus PNP transistoren gebruiken, die ook nog eens darlinton zijn idd om lekker goed te sluiten/openen, dus een BD680 ofzo, en daarna moet ik ook nog een "level shift" NPN torretje (transistor arraytje?) ervoor schakelen. Ik weet niet hoeveel "FAN" mensen er zoal aan gaan hangen, maar zo'n sturing kan best wat warmte opleveren. FETs zijn gewoon netjes, je kunt er ook (voor de echte die-hards) 4 grote FANs in parallel mee sturen zonder enige warmte ontwikkeling... Maar misschien is een paar PNP's wel DE eenvoudige en dus beter bruikbare variant... ik kijk er wel eens naar. Ik hoop dat het niet al teveel "gefriemel" wordt met losse toretjes enzo, dit maakt een dergelijk project niet echt bouwbaarder (of foolproof). Maar tanx anyway! Ik ga toch eens kijken naar een PNP-tor oplossing naast de FET oplossing...

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik heb het "top secret" ;) schema ff snel online geknikkert, op dit schema staan nog wel 4 power mosFETs t.b.v. de PWM sturing van 4 fans, dit wordt misschien vervangen door 4 PNP schakeltorren (moet nog ff pspice simuleren of die goed schakelen). Anyway, dit is het tot nu toe:

http://www.xs4all.nl/~kruimpie/

Opmerkingen, tips en (opbouwende) kritiek is meer dan welkom!

Nog meer welkom: HOE interface ik een toerensensor van een FAN naar een TTL-input? In het schema is het nog slechts een draadje (RPM_FAN1 en RPM_FAN2) :P

edit:

Kom er net achter dat ik alle weerstandjes in de basis van alle npn-torren kan verwijderen omdat de outputs van de micro OC zijn :P

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 09:49

mvds

Totally awesome!

Op woensdag 20 februari 2002 12:24 schreef Shuriken het volgende:
Ik weet niet of je er wat aan heb of dat je er iets mee kan. Mijn electronica kennis is maar beperkt.

Ik heb laatste het volgende printje in elkaar gedraaid:
[afbeelding]

Ik had het eerst met een standaard weerstand gedaan. Alleen met 3 x 120 mm en 2 x 90 mm fan brande die natuurlijk door :9
Dus ik heb em vervangen door een 5 W exemplaar en dat werkt erg goed.

Die BUZ20 is een Mosfet.
Dude, als je een schema van een ander neemt, pak dan ook de component lijst erbij. :) Link anders gewoon vanaf de bron door, staat wat netter. :)

Hier kan je het hele ding vinden. Met componentlijst. (Ik heb hem ook niet zelf gemaakt btw...)

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 08:51 schreef --EasY-- het volgende:

http://www.xs4all.nl/~kruimpie/

Mooi en simpel,

Ik wacht netjes even af (alsof ik nu tijd over zou hebben hiervoor) en ga dan met je schema lekker verder prutsen.

btw kan een test opstelling ook op een breadboard, of wordt dat onstabiel door de frequentie?

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 08:51 schreef --EasY-- het volgende:
Okay, ik heb het "top secret" ;) schema ff snel online geknikkert, op dit schema staan nog wel 4 power mosFETs t.b.v. de PWM sturing van 4 fans, dit wordt misschien vervangen door 4 PNP schakeltorren (moet nog ff pspice simuleren of die goed schakelen).
Zou ik wel doen. Ook de PNP torren jaag je in verzadiging, dus de hitteproductie is niet zo hoog. Je zit idd wel te kijken met een PNP tor (hoeft niet perse een darlington te zijn: met een NPN driver kun je best 50mA de basis injagen), een NPN driver en twee weerstanden. Ik vind dat niet veel of complex ofzo.
- C2 en C3 moeten 22pF zijn ipv 22nF
- L1 kan evt vervangen worden door een weerstand en een iets grotere condensator. Spoeltjes zijn vaak ook niet standaard te krijgen.
- De RS232 driver zou ik vervangen door een MAX232, MAX3232, of een van de vele dropins. Die dingen kosten ook maar een paar centen. Ik heb met dit soort passieve RS232 drivertjes vaak genoeg problemen gehad.
- Waarom gebruik je het LCD niet gewoon in 8-bit mode?
- ik mis de ontkoppel-Ctjes voor de Vcc. Voeg een stuk of 2-3 100n en 1 6u8 tantaaltje toe over je voeding.
Nog meer welkom: HOE interface ik een toerensensor van een FAN naar een TTL-input? In het schema is het nog slechts een draadje (RPM_FAN1 en RPM_FAN2) :P
Clampen zoals je dat ook met R6, D1 en D2 doet bij de RS232. Of nog beter: een weerstandje en een zener van 3v3 (D1 zou dan komen te vervallen, D2 word een 3v3 zener).

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 09:46 schreef ascii het volgende:

[..]

Mooi en simpel,

Ik wacht netjes even af (alsof ik nu tijd over zou hebben hiervoor) en ga dan met je schema lekker verder prutsen.

btw kan een test opstelling ook op een breadboard, of wordt dat onstabiel door de frequentie?
Het KAN wel op een breadboard, ik heb hier de PLCC-44 versie gemaakt, via een voetje (a la "vierkante BIOS" chips) wordt deze ook met pinnen, maar die krijg je haast niet op een breadboard. Maar wel lekker klein....

Hmmm de AVR is er ook als DIP-40... Misschien een goeie tip om die te nemen, deze chips zijn wel 2x zo groot, maar een 5 1/4" bay is toch ruim zat, en dan kun je breadboarden en ook het meten op de pinnen is eenvoudiger...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 10:04 schreef DaBit het volgende:

[..]

Zou ik wel doen. Ook de PNP torren jaag je in verzadiging, dus de hitteproductie is niet zo hoog. Je zit idd wel te kijken met een PNP tor (hoeft niet perse een darlington te zijn: met een NPN driver kun je best 50mA de basis injagen), een NPN driver en twee weerstanden. Ik vind dat niet veel of complex ofzo.
[..]
tja.. PNP torren daar heb je toch al gauw een VCE van een volt of meer... zelfs in verzadiging. En dat levert wel wat warmte. Ook schakel ik PWM, dus heb ik veel uit-aan-uit schakelingen per econde waarin de tor dus NIET verzadigd is. Neem ik een NPN-driver tor dan trek ik de PNP powertor wel snel open, maar dicht gaat hij slechts via de pullupweerstand aan zijn basis in combinatie met zijn Cbasis,parasitair. En dat kan nog wel eens meer wartme opleveren!
- C2 en C3 moeten 22pF zijn ipv 22nF
hahaahaha ja da's wel een goeie... ff overheen gekeken :P
- L1 kan evt vervangen worden door een weerstand en een iets grotere condensator. Spoeltjes zijn vaak ook niet standaard te krijgen.
Helaas, hier hou ik vast een de spoel. Mocht een en ander niet te krijgen zijn, kunnen mensen hier een draad monteren eventueel met een ferrit kraal... De A/D spanning kan wat stroren, de layout kan lekker zo blijven en mensen mogen zelf eraan rommelen (alles maak ik trough-hole)
- De RS232 driver zou ik vervangen door een MAX232, MAX3232, of een van de vele dropins. Die dingen kosten ook maar een paar centen. Ik heb met dit soort passieve RS232 drivertjes vaak genoeg problemen gehad.
Een paar centen? Ik keek voor de grap ff bij Conrad, MAX232 vond ik niet zo snel maar een vervanger, de LT1081, kostte daar iets van 10 EURO. En dat vond ik een beetje TE gek. Bovendien moeten er ook nog 5 C's omheen, tenzij je de nog weer duurdere MAX233 neemt. De driver die er nu inzit is niet passief, maar wel uit concrete componenten. Het ontvangst gedeelte werkt ALTIJD. Die is volgens specs. Maar het zendgedeelte niet: Hij stuurt slechts een geinverteerd TTL signaal. RS232 moet eigen een negatieve spanning krijgen. Op 99.9% van de seriele poorten werkt dit schema, maar die 0.1% heeft wel vette pech jaah :(

Ik zal wel eens nabellen wat een MAX232A of MAX233 kost...
- Waarom gebruik je het LCD niet gewoon in 8-bit mode?
Bespaar ik 4 I/O mee. Net genoeg om alle leuke dingen tegelijk te kunne doen (8 LEDs **EN** LCD display. Ik heb 4bit driver SW liggen dus da's ook het probleem niet.
- ik mis de ontkoppel-Ctjes voor de Vcc. Voeg een stuk of 2-3 100n en 1 6u8 tantaaltje toe over je voeding.
Ja klopt die missen nog. Dat is typisch iets wat altijd op het laatst erbij gezet wordt bij mij. Ik plaats altijd pas als ik het aantal halfgeleiders weet bijbehorende ontkoppel C's. Meestal 47nF's, bij een micro meestal 1x 22nF en 1x 100nF. Daarnaast bij de voeding nog eens 4u7 tantaal ofzo.
Over de FAN rpm:

Clampen zoals je dat ook met R6, D1 en D2 doet bij de RS232. Of nog beter: een weerstandje en een zener van 3v3 (D1 zou dan komen te vervallen, D2 word een 3v3 zener).
Uhm... ik heb geen idee hoe dat signaal tot stand komt. Is dat een pickup-spoeltje? Weet jij de amplitude en DC component van dit signaal?

Verwijderd

electronica n00b hier,

Stel dat je nu geen RPM sensors op je fans hebt, doordat je radiator fan gewoon uit een voeding komt of zo, kun je dan een stukje van het geheel weglaten ?

Verwijderd

hmmm klinkt heel erg bekend...

op waterkoeling.nl zijn wij ook bezig met zoiets maar dan voor 8 fans met toerental uitlezing :)

er komt nog veel meer bij te zitten maar ik zou zeggen kijk eens even hier:

http://62.45.87.56/Waterforum/ubb-scripts/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=8

het development forum bevat de meeste info maar is restricted dus sorry daarvoor ;)

ps avr programmer van peter fleury is erg goed!!! (gowoon naam bij google intypen en dan de eerste...

voor een newby AVR site kijk op www.avrfreaks.com, is ook veel source code te "lenen" :P

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 11:26 schreef --EasY-- het volgende:
tja.. PNP torren daar heb je toch al gauw een VCE van een volt of meer... zelfs in verzadiging. En dat levert wel wat warmte. Ook schakel ik PWM, dus heb ik veel uit-aan-uit schakelingen per econde waarin de tor dus NIET verzadigd is. Neem ik een NPN-driver tor dan trek ik de PNP powertor wel snel open, maar dicht gaat hij slechts via de pullupweerstand aan zijn basis in combinatie met zijn Cbasis,parasitair. En dat kan nog wel eens meer wartme opleveren!
Dat valt wel mee. Je schakelt met een paar honderd Hz, je overgangstijd is enkele honderden nanoseconden, er vanuit gaande dat er een forse overmaat aan ladingsdragers aanwezig is vanwege het in verzadiging sturen.

Blijven de statische verliezen door VCE. Stel: een fan trekt een halve ampere. Da's dus 0.5W verlies bij 1V VCE. En da's niet veel.
Wat kosten die FETjes van je en die highside-driver?
Helaas, hier hou ik vast een de spoel. Mocht een en ander niet te krijgen zijn, kunnen mensen hier een draad monteren eventueel met een ferrit kraal...
Jouw ontwerp, jouw keuze. Maar zet er als opmerking bij dat een weerstandje van 100E en een condensatortje van 680n ofzo een prima vervanging is.
Een paar centen? Ik keek voor de grap ff bij Conrad, MAX232 vond ik niet zo snel maar een vervanger, de LT1081, kostte daar iets van 10 EURO. En dat vond ik een beetje TE gek. Bovendien moeten er ook nog 5 C's omheen, tenzij je de nog weer duurdere MAX233 neemt.
De laatste keer dat ik zo'n ding kocht, betaalde ik Fl 1,20.
Dat was niet de MAX232, maar een second source. Gewoon bij de lokale elektroboer gekocht.
De driver die er nu inzit is niet passief, maar wel uit concrete componenten. Het ontvangst gedeelte werkt ALTIJD. Die is volgens specs. Maar het zendgedeelte niet: Hij stuurt slechts een geinverteerd TTL signaal.
Klopt. Ag, je kunt het zo houden, maar ik geef de voorkeur aan een driver-ICtje. Ik heb veel gedaan in industriele omgeving, en die MAX232 en consorten zijn extreem betrouwbaar. Die passieve kneuterbende niet echt. En zoals ik al zei: ik betaalde Fl 1,20 voor zo'n ding.
Bespaar ik 4 I/O mee. Net genoeg om alle leuke dingen tegelijk te kunne doen (8 LEDs **EN** LCD display. Ik heb 4bit driver SW liggen dus da's ook het probleem niet.
Kun je die een keer op de mail gooien (dabit@tryit.com)? Kan mij ook nog wel eens ooit van pas komen. Ik moet binnenkort mijn phase-change controller bouwen, en daar knikker ik ook een 90S1200 in.
Ja klopt die missen nog. Dat is typisch iets wat altijd op het laatst erbij gezet wordt bij mij. Ik plaats altijd pas als ik het aantal halfgeleiders weet bijbehorende ontkoppel C's. Meestal 47nF's, bij een micro meestal 1x 22nF en 1x 100nF. Daarnaast bij de voeding nog eens 4u7 tantaal ofzo.
Da's prima.
Ja kan, maar 3v3 zeners is weer lastiger te krijgen dan 2 standaard 1N4148's... een zener kan wel ja. Maar ik win er te weinig mee vind ik.
Nou, dan doe je het toch met 2x 1N4148? Kijk wel even of de ingangen -0.7V tot Vcc+0.7V leuk vinden.

Idee: heeft die Atmel clamping-diodes op de ingangen zitten (ik ken de datasheet niet uit mijn hoofd)? Dan is alleen een weerstand al voldoende.
En zou je nog een pulldown (of pullup, maar die zit in je AVR) nodig hebben bij die fan sensordraad?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 11:36 schreef doehetzelver het volgende:
electronica n00b hier,

Stel dat je nu geen RPM sensors op je fans hebt, doordat je radiator fan gewoon uit een voeding komt of zo, kun je dan een stukje van het geheel weglaten ?
Ja dat kan, je kunt alles weglaten wat je niet hebben wil. Wil je maar 2 fans sturen? Dan hoef je ook maar 2 uitgangstrappen te monteren.

Zonder RPM, dan hoef je de circuits van de RPM meting niet te monteren. Nu zijn deze circuits nog draadjes, ik weet nog niet precies wat daartussen moet. Volgens DaBit zou clampen via een npn-tor voldoende zijn, wat zou betekenen dat je 4 diodes, 2 weerstanden en 2 transistoren niet hoeft te monteren.

Verwijderd

Dis een proggie wat we voor school hebben geschreven, en is bestemd voor de Atmel 2051 mischien hebbie er wat aan.

;=============================================================================
; file: PWM-DEMO.SRC 06-12-2001
; Via de serile poort kunnen de waarden van 3 Puls Width Modulation (PWM)
; kanalen worden opgegeven.

; Commando's: A Weergave van PWM waarde voor kanaal A
; B Idem voor B
; C Idem voor C
; xyA Opgave van PWM waarde voor kanaal A (xy = 0 t/m 100)
; xyB Idem voor B
; xyC Idem voor C

;-----------------------------------------------------------------------------
; EQU LIST van Programma: Symbolische namen voor Constanten en Variabelen
P_OUT_A equ 90h ;PWM poort voor kanaal A (P1.0)
P_OUT_B equ 91h ;B (P1.1)
P_OUT_C equ 92h ;C (P1.2)
P_OUT_D equ 93h ;D (P1.3)
P_OUT_E equ 94h
P_OUT_F equ 95h
P_OUT_G equ 96h
P_OUT_H equ 97h

TXRDY EQU 0 ; (20.0) Transmitter Ready bit

AfTel_1 equ 30H ; Aftelwaarde 1e PWM sectie
AfTel_2 equ 31H ; Aftelwaarde 2e PWM sectie
AfTel_3 equ 32H ; Aftelwaarde 3e PWM sectie
AfTel_4 equ 33H ; Aftelwaarde 4e PWM sectie
AfTel_5 equ 34H ; Aftelwaarde 5e PWM sectie
AfTel_6 equ 35H ; Aftelwaarde 6e PWM sectie
AfTel_7 equ 36H ; Aftelwaarde 7e PWM sectie
AfTel_8 equ 37H ; Aftelwaarde 8e PWM sectie

PWM_1 equ 40H ; Opgegeven PWM waarde voor Poort A
PWM_2 equ 41H ; Opgegeven PWM waarde voor Poort B
PWM_3 equ 42H ; Opgegeven PWM waarde voor Poort C
PWM_4 equ 43H ; Opgegeven PWM waarde voor Poort D
PWM_5 equ 44H ; Opgegeven PWM waarde voor Poort E
PWM_6 equ 45H ; Opgegeven PWM waarde voor Poort F
PWM_7 equ 46H ; Opgegeven PWM waarde voor Poort G
PWM_8 equ 47H ; Opgegeven PWM waarde voor Poort H

InPo equ 50h ; Input Pointer voor Serial Out buffer
OutPo equ 51h ; Output Pointer voor Serial Out buffer
BufBeg equ 52h ; Buffer Begin
BufEnd equ 5Dh ; Buffer Einde

SI_VAL equ 5Eh ; Opgegeven getal via Serial In
SER_CMDS equ 5Fh ; Commando Nummer voor COMMU verwerking

; START VAN PROGRAMMA CODE (moet altijd met een ORG instructie beginnen)
org 0000H ; Start code op adres 0
RESET: ljmp Inita ; Goto Power Up initiatie

; Interrupt Vectoren op vaste adressen met 0 bytes als opvulling
V_exti_0: db 32H,0,0,0,0,0,0,0 ; (0003) Externe Interrupt 0
V_timer_0: ljmp Timer_0 ; (000B) Timer / Counter 0 interrupt
db 0,0,0,0,0
V_exti_1: db 32H,0,0,0,0,0,0,0 ; (0013) Externe Interrupt 1
V_timer_1: db 32H,0,0,0,0,0,0,0 ; (001B) Timer / Counter 1 interrupt

; Adres: 0023H Serile Poort Interrupt Processing
SERIAL: jnb TI,Chk_SIN ; Als er geen Verzend interrupt is, Input Testen
clr TI ; Wis alvast verzend Flag

push Acc ; Test of er nog wat te verzenden valt
push Psw ; Save Acc en Psw
mov a,OutPo
cjne a,InPo,$+7 ; Als IN en OUT niet gelijk zijn, jmp
setb TXRDY ; anders TXRDY bit zetten
sjmp TI_X ; en Exit

push 0 ; Save R0
mov R0,a ; R0 wordt de Output pointer
mov SBUF,@R0 ; Karakter uit Buffer naar serile poort
inc R0 ; OUT pointer verhogen
cjne R0,#BufEnd+1,$+5
mov R0,#BufBeg ; Als pointer > BufEnd, dan wordt het BufBeg
mov OutPo,R0
pop 0 ; Herstel R0

TI_X: pop Psw ; Herstel Psw en Acc
pop Acc
reti

Chk_SIN: jb RI,SerIn ; Bij Input: Ga deze verwerken
reti ; Anders Exit

SerIn: push Acc ; Save Acc en Psw
push Psw
push Dpl ; Save ook DPTR en B
push Dph
push B

clr RI ; Wis Receiver interrupt
mov a,SBUF ; Lees Inputkarakter

cjne a,#13,Cijfers ; Skip next instructions if not <CR>
mov SI_VAL,#-1 ; Maak getal buffer 'Ongebruikt'
lcall Prompt ; Display Prompt (CR/LF + >)
ljmp Serial_X ; en Exit

Cijfers: cjne a,#'0',$+3
jnc $+5
ljmp Serial_X ; Als karakter < '0', geen reactie (Exit)
cjne a,#'9'+1,$+3
jc $+5
ljmp Upperc ; Als karakter > '9' doorgaan bij UpperCase

; CIJFER VERWERKING
Cy_Verw: mov B,a ; Save Input Karakter
mov a,SI_VAL ; Test Inputgetal op leeg (=FF)
inc a
jnz Max_Test
mov SI_VAL,a ; Bij eerste getal ingave: SI_VAL = 0
sjmp Get_Verw ; Naar getal verwerking

Max_Test: mov a,SI_VAL ; Test SI_VAL
cjne a,#10,$+5
sjmp Max_Tst ; Bij 10 ook low byte testen
jc Get_Verw ; Bij < 10 naar getal verwerking
ljmp Serial_X ; Bij > 10 niets doen (Exit)

Max_Tst: mov a,B ; Test Input karakter
anl a,0Fh ; Ascii -> Waarde
jz Get_Verw ; Als 0: dan doorgaan (100 is maximum)
ljmp Serial_X ; Te Groot: (Pop en Exit)

Get_Verw: mov a,B ; Haal Karakter terug van de Stack
lcall Wr_Buf ; Echo Input Karakter
mov Dpl,B ; Bewaar karakter even in Dpl

mov a,SI_VAL ; SI_VAL = SI_VAL x 10 + Nieuwe Cijfer
mov B,#10
mul AB
mov SI_VAL,a ; SI_VAL kan waarde hebben van 0 t/m 100
mov a,Dpl
anl a,#0FH
add a,SI_VAL
mov SI_VAL,a
ljmp Serial_X ; Exit na Cijferverwerking

Upperc: cjne a,#'a',$+3 ; VERANDER E.V. KLEINE LETTERS IN HOOFDLETTERS
jc Upc_X ; Selecteer karaktergebied ['a'..'z']
cjne a,#'z'+1,$+3
jc $+5
ljmp Serial_X ; Niets doen als karakter > 'z'
anl a,#0DFh ; Van ['a'..'z'] wordt bit 5 verwijderd
Upc_X: cjne a,#'Z'+1,$+3
jc $+5
ljmp Serial_X ; Niets doen als karakter > 'Z' (en < 'a')

mov B,a ; Bewaar Karakter in B
mov SER_CMDS,#0
mov dptr,#Cmd_Kars

Ser_Vgl: inc SER_CMDS ; A=1, B=2, enz
clr a
movc a,@a+dptr
jz Ser_Noc ; Bij 0, geen geldig commando
inc dptr
cjne a,B,Ser_Vgl

mov a,SER_CMDS ; SER_CMDS bevat nu waarden van 1..3
clr REN ;
mov a,B
lcall Wr_Buf ; Display Karakter
sjmp Serial_X

Ser_Noc: mov SER_CMDS,#0 ; Wis SER_CMDS: Geeft geen Aktie bij COMMU

Serial_X: pop B
pop Dph
pop Dpl ; Restore Diversen
pop Psw
pop Acc
reti

Cmd_Kars: db 'ABCDEFGH',0 ; Geldige karakters, afgesloten met 0

; Timer 0 Interrupt Afwerking / Tijdbasis: 100 cycli
Timer_0: push Acc ; Save Acc + Psw
push Psw

clr c ; 1e PWM aktie op Poort P_OUT_A
mov a,AfTel_1
subb a,PWM_1 ; Te sturen met PWM_1 byte (0..100)
cpl c
mov P_OUT_A,c
jc $+4
add a,#100
mov AfTel_1,a

clr c ; 2e PWM aktie op Poort P_OUT_B
mov a,AfTel_2
subb a,PWM_2 ; Te sturen met PWM_2 byte (0..100)
cpl c
mov P_OUT_B,c
jc $+4
add a,#100
mov AfTel_2,a

clr c ; 3e PWM aktie op Poort P_OUT_C
mov a,AfTel_3
subb a,PWM_3 ; Te sturen met PWM_3 byte (0..100)
cpl c
mov P_OUT_C,c
jc $+4
add a,#100
mov AfTel_3,a

clr c ; 4e PWM aktie op Poort P_OUT_D
mov a,AfTel_4
subb a,PWM_4 ; Te sturen met PWM_4 byte (0..100)
cpl c
mov P_OUT_D,c
jc $+4
add a,#100
mov AfTel_4,a

clr c ; 5e PWM aktie op Poort P_OUT_E
mov a,AfTel_5
subb a,PWM_5 ; Te sturen met PWM_5 byte (0..100)
cpl c
mov P_OUT_E,c
jc $+4
add a,#100
mov AfTel_5,a

clr c ; 6e PWM aktie op Poort P_OUT_F
mov a,AfTel_6
subb a,PWM_6 ; Te sturen met PWM_6 byte (0..100)
cpl c
mov P_OUT_F,c
jc $+4
add a,#100
mov AfTel_6,a

clr c ; 7e PWM aktie op Poort P_OUT_G
mov a,AfTel_7
subb a,PWM_7 ; Te sturen met PWM_7 byte (0..100)
cpl c
mov P_OUT_G,c
jc $+4
add a,#100
mov AfTel_7,a

clr c ; 8e PWM aktie op Poort P_OUT_H
mov a,AfTel_8
subb a,PWM_8 ; Te sturen met PWM_8 byte (0..100)
cpl c
mov P_OUT_H,c
jc $+4
add a,#100
mov AfTel_8,a

pop Psw ; Herstel eerder opgeslagen variabelen
pop Acc
reti ; Exit van Timer interrupt

; PROMPT schrijft CR/LF > en zet e.v. REN bit weer aan (als deze uit was)
Prmpt_Msg: db 13,10,'>',0 ; Prompt karakter reeks

PROMPT: setb REN ; e.v. REN bit aanzetten
mov dptr,#Prmpt_Msg ; Zet dptr op begin van reeks
ljmp STRM_BUF ; exit via RET van STRM_BUF

; Schrijven naar Serial Output Buffer van 16 karakters (incl. 2 Pointers)
Wr_Buf: push 0 ; Save R0
mov R0,InPo ; Schrijfpointer naar R0
mov @R0,a ; karakter wordt in Buffer geplaatst
inc R0 ; IN pointer verhogen
cjne R0,#BufEnd+1,$+5
mov R0,#BufBeg ; Als pointer > BufEnd, dan wordt het BufBeg
mov InPo,R0
pop 0 ; Herstel R0
jbc TXRDY,$+4
ret
setb TI ; Als TXRDY: RXRDY=0 en TI=1
ret

; String, afgesloten door 0 karakter, overbrengen naar Output Buffer
STRM_BUF: clr a ; Door DPTR aangegeven string naar Ser_Buf
movc a,@a+dptr ; Haal karakter op uit Code Segment
jnz $+3
ret ; Bij 0 byte: Exit
lcall Wr_Buf ; Zolang er karakters te verzenden zijn ...
inc dptr
sjmp STRM_BUF ; ... terug naar begin.

; Initiren van Timer 0 en Seriele Interrupt en Werkvariabelen
Inita: mov SP,#5Fh ; Stack pointer op 60H (Stk = 32 bytes)

mov TH0,#-100 ; Timer 0 op 100 counts (Auto Reload)
mov TL0,#-100
mov TH1,#-3 ; Geeft baudrate van 9600 bij 11.0592 MHz
mov TL1,#-3
mov TMOD,#00100010b ; Beide Timers in Mode 2
mov TCON,#01010000b ; Beide Timers activeren
mov SCON,#01010000b ; Verzenden en Ontvangen aktief

mov R0,#7Fh ; Wis het totale interne geheugen 00..7Fh
clr a ; =======================================
mov @R0,a ; Alles wat in het begin 0 moet worden
djnz R0,$-1 ; hoeven we niet meer te doen

mov SI_VAL,#-1 ; Waarde -1 betekent LEEG voor SI_VAL
mov InPo,#BufBeg ; Input Pointer
mov OutPo,#BufBeg ; en Output Pointer op begin waarde
setb TXRDY

; Zet aan einde van initiatie het interrupt systeem aan

mov IE,#10010010b ; EA + Seriel en Timer 0 Interrupts

; Hoofdprogramma (Voert nu alleen COMMU uit)
Main: lcall COMMU ; Kijk of COMMU nog iets te doen heeft
sjmp Main ; Dat is de enige taak van Main

; COMMU als verdeler van taken, die binnen het Serial Interrupt zijn opgegeven

COMMU: clr a ; Acc = 0
xch a,SER_CMDS ; Verwissel Acc met SER_CMDS (SER_CMDS nu 0)
jnz $+3 ; Sla volgende instr. over bij <> 0
ret ; Bij 0 niets doen (terug via 'ret')

mov B,#3
mul AB ; Acc x 3 voor juiste positie 'ljmp Tabel'
mov dptr,#Cmnd_Tbl-3
jmp @a+dptr ; Spring naar Adres: 'DPTR + A'

Cmnd_Tbl: ljmp A_Comnd ; Als SER_CMDS 1 was
ljmp B_Comnd ; Als SER_CMDS 2 was
ljmp C_Comnd ; Als SER_CMDS 3 was
ljmp D_Comnd ; Als SER_CMDS 4 was
ljmp E_Comnd ; Als SER_CMDS 5 was
ljmp F_Comnd ; Als SER_CMDS 6 was
ljmp G_Comnd ; Als SER_CMDS 7 was
ljmp H_Comnd ; Als SER_CMDS 8 was

; Diverse Opdrachten behorend bij de ingegeven letter
A_Comnd: mov R0,#PWM_1 ; R0 pointer naar 1e PWM waarde
sjmp ABC_Cmds

B_Comnd: mov R0,#PWM_2 ; R0 pointer naar 2e PWM waarde
sjmp ABC_Cmds

C_Comnd: mov R0,#PWM_3 ; R0 pointer naar 3e PWM waarde
sjmp ABC_Cmds

D_Comnd: mov R0,#PWM_4 ; R0 pointer naar 4e PWM waarde
sjmp ABC_Cmds

E_Comnd: mov R0,#PWM_5 ; R0 pointer naar 5e PWM waarde
sjmp ABC_Cmds

F_Comnd: mov R0,#PWM_6 ; R0 pointer naar 6e PWM waarde
sjmp ABC_Cmds

G_Comnd: mov R0,#PWM_7 ; R0 pointer naar 7e PWM waarde
sjmp ABC_Cmds

H_Comnd: mov R0,#PWM_8 ; R0 pointer naar 8e PWM waarde

; Gemeenschappelijk voor de drie commando's
ABC_Cmds: mov a,SI_VAL ; Test of er een getal was ingegeven
inc a
jnz ABC_Chng ; Zo ja: Ga verder bij Change

mov a,#'=' ; Als alleen LETTER, dan waarde weergeven
lcall Wr_Buf
mov a,@R0
mov B,#10 ; Byte weergave in 2 karakters Ascii
div ab
add a,#30h
lcall Wr_Buf
mov a,B
add a,#30h
lcall Wr_Buf
sjmp ABC_X ; Goto Exit via PROMPT

ABC_Chng: mov @R0,SI_VAL ; SI_VAL (0..100) naar @R0 = Waarde Invullen
mov SI_VAL,#-1 ; Maak SI_VAL 'oningevuld'

ABC_X: ljmp PROMPT ; Exit via PROMPT

END ; PWM-DEMO.SRC

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 11:42 schreef DaBit het volgende:

[..]

Dat valt wel mee. Je schakelt met een paar honderd Hz, je overgangstijd is enkele honderden nanoseconden, er vanuit gaande dat er een forse overmaat aan ladingsdragers aanwezig is vanwege het in verzadiging sturen.

Blijven de statische verliezen door VCE. Stel: een fan trekt een halve ampere. Da's dus 0.5W verlies bij 1V VCE. En da's niet veel.
Nee dit lijkt een leuke vervanging. Kijk nog eens op http://www.xs4all.nl/~kruimpie/ daar heb ik wat simulatiespul gezet van het PNP schakelen... Deze oplossing zal het wel worden denk ik.
Wat kosten die FETjes van je en die highside-driver?
De FETs zijn niet zo duur, een BD680 = 0,70euro een IRF540 = 1,80 euro maar schakelt het 10 voudige.
De high-side driver is het probleem: Niet te krijgen, of erg duur. Geen optie dus.
Jouw ontwerp, jouw keuze. Maar zet er als opmerking bij dat een weerstandje van 100E en een condensatortje van 680n ofzo een prima vervanging is.
Ja prima plan, ik wil er sowieso een groot document bij maken wat alle opties en keuzes bevat. Ik wil echter voorkomen dat mensen direct al kiezen voor de "slechte" oplossing "omdat het er immers als optie staat"
MAX232: De laatste keer dat ik zo'n ding kocht, betaalde ik Fl 1,20.
Dat was niet de MAX232, maar een second source. Gewoon bij de lokale elektroboer gekocht.
Net nagebeld bij DIL electronica: Een MAX233 (zonder externe C's) kost 15,86 euro |:(
De MAX232 kost 5.42euro. second sources hadden ze niet, de LT1081 etc. waren alleen maar duurder. Ik vind ditr nog steeds teveel geld. Jammer, want nu zit ik met al dat losse grut op de PCB (met meer kansen op foute montage etc)
Klopt. Ag, je kunt het zo houden, maar ik geef de voorkeur aan een driver-ICtje. Ik heb veel gedaan in industriele omgeving, en die MAX232 en consorten zijn extreem betrouwbaar. Die passieve kneuterbende niet echt. En zoals ik al zei: ik betaalde Fl 1,20 voor zo'n ding.
Ja ik weet het. MAX232's doen het ALTIJD. mijn RXD oplossing ook hoor, het is de TXD (dus naar de PC toe) die wel eens niet "wil" vanwege de niet-negatieve niveau's.

Misschien design ik er wel een MAX232 naast, kan men kiezen welke optie men monteerd.
Idee: heeft die Atmel clamping-diodes op de ingangen zitten (ik ken de datasheet niet uit mijn hoofd)? Dan is alleen een weerstand al voldoende.
Ja dat vind ik minder netjes. de interne pullups zijn ERG klein, ik spendeer liever toch wat aan externe versies.
En zou je nog een pulldown (of pullup, maar die zit in je AVR) nodig hebben bij die fan sensordraad?
DAT vraag ik me juist af. Ik heb geen ID hoe het RPM signaal eruit ziet.

• moefit
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03-2022
Op donderdag 21 februari 2002 12:36 schreef --EasY-- het volgende:

DAT vraag ik me juist af. Ik heb geen ID hoe het RPM signaal eruit ziet.
Je hebt enkel een Pull-Up naar de +5V nodig, dan heb je een perfect bloksignaal.

Je hebt enkel wel een probleem met de meting. Ik ben er zelf nl. ook mee bezig geweest, je hebt gewoon enkel meting als het signaal geschakeld is. Het maakt niets uit of je + of - schakelt, je moet voeding hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 12:48 schreef moefit het volgende:

[..]

Je hebt enkel een Pull-Up naar de +5V nodig, dan heb je een perfect bloksignaal.

Je hebt enkel wel een probleem met de meting. Ik ben er zelf nl. ook mee bezig geweest, je hebt gewoon enkel meting als het signaal geschakeld is. Het maakt niets uit of je + of - schakelt, je moet voeding hebben.
Aha dus toch alleen een draadje :)

De rest van je verhaal snap ik niet helemaal, je kunt op 2 manieren toeren meten, en dat is

1) tel het aantal pulsen binnen een tijdseenheid
2) meet de tijd tussen 2 flanken van het signaal

De eertse is trager maar preciezer (er mag wel eens een pulsje "scheef" zitten). De tweede is bijna instantaan maar kan onderhevig zijn aan variaties als het signaal niet heel "netjes" is. Dan zul je zelf b.v. 100 metingen moeten gaan middelen.

• moefit
Op donderdag 21 februari 2002 13:16 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Aha dus toch alleen een draadje :)

De rest van je verhaal snap ik niet helemaal, je kunt op 2 manieren toeren meten, en dat is

1) tel het aantal pulsen binnen een tijdseenheid
2) meet de tijd tussen 2 flanken van het signaal

De eertse is trager maar preciezer (er mag wel eens een pulsje "scheef" zitten). De tweede is bijna instantaan maar kan onderhevig zijn aan variaties als het signaal niet heel "netjes" is. Dan zul je zelf b.v. 100 metingen moeten gaan middelen.
Je kunt gewoon alleen meten als de uigang (P of N-fet) geschakeld is. Je hebt voeding en massa nodig om het signaal te kunnen zien. Bij lage(re) duty cycles zal dat een probleem geven. Je zou kunnen proberen dat in de software te compenseren.

Verwijderd

he hemogoblin! das mijn proggie :P

zit auteursrecht op he!!!

CU di

Verwijderd

ben zoiets aan het maken voor server, alleen dan met allerlei extra functies (pic16f84 doet al het werk)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 13:33 schreef C001JU135 het volgende:
ben zoiets aan het maken voor server, alleen dan met allerlei extra functies (pic16f84 doet al het werk)
Extra functies? Welke extra functies heb je dan zoal? Ik dacht dat ik alle mogelijke extra functies al wel had ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 11:38 schreef Genius_P het volgende:
hmmm klinkt heel erg bekend...

op waterkoeling.nl zijn wij ook bezig met zoiets maar dan voor 8 fans met toerental uitlezing :)

er komt nog veel meer bij te zitten maar ik zou zeggen kijk eens even hier:

http://62.45.87.56/Waterforum/ubb-scripts/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=8

het development forum bevat de meeste info maar is restricted dus sorry daarvoor ;)
Na registreren: "You do not have permission to enter this area"

Pffff fijn joh, echt prettig als zo'n development "geheim" gehouden word... Ik ga denk ik ook maar "black boxen" leveren voor een dikke prijs :(
ps avr programmer van peter fleury is erg goed!!! (gowoon naam bij google intypen en dan de eerste...
Programmer? Ik maak het zaakje liever gewoon "in circuit programmable"... lees hoger in deze draad. Dat scheelt bouwers van dit project weer het maken van een programmer.
voor een newby AVR site kijk op www.avrfreaks.com, is ook veel source code te "lenen" :P
Ik ken deze site, idd een perfecte start voor mensen die de AVR willen leren kennen.

• moefit
Ik heb een beetje zitten meten daarnet. Ook + geschakeld (met een PNP transistor) krijg ik een vreemde toerenmeting. Ik krijg er constant de puls van het PWM signaal overheen. Ik heb het PWM signaal getest tussen 10 en 500Hz, het resultaat wijzigt niet.

Het vreemde is wel dat vanaf zo'n 40-50% PWM het ineens wel een perfect signaal is. Daaronder hangt het meer van de PWM frequentie af dan van het toerental.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 14:15 schreef moefit het volgende:
Ik heb een beetje zitten meten daarnet. Ook + geschakeld (met een PNP transistor) krijg ik een vreemde toerenmeting. Ik krijg er constant de puls van het PWM signaal overheen. Ik heb het PWM signaal getest tussen 10 en 500Hz, het resultaat wijzigt niet.

Het vreemde is wel dat vanaf zo'n 40-50% PWM het ineens wel een perfect signaal is. Daaronder hangt het meer van de PWM frequentie af dan van het toerental.
Uhm kijk eens op http://www.xs4all.nl/~kruimpie naar het simulatie schematje. Heb je hem zo gemaakt? Ook geschakeld via een NPN tor?

Leg eens wat beter uit wat je bedoeld met "constant de puls van het PWM signaal overheen"

Verwijderd

Topicstarter
Update op http://www.xs4all.nl/~kruimpie/

Updates t.a.v. kleine foutjes, naast de concrete RS232 interface is er nu ook een MAX232 footprint naast gezet (optie).

Ook zijn er BD680 PNP torren ingedesigned ipv. de eerder geplaatste FETs.

Ook clamps op de RPM inputs ingedesigned.

Nu alleen nog een shape aanmaken voor de AVR in DIL behuizing ivm. eenvoudigere debugging en routering...!!

Verwijderd

Uhm, over die PNP driver van jou:

- Als je die in het echt bouwt, dan zie je een grote rookwolk uit je BC547 komen. Meet de collectorstroom van die BC547 in je simulatie maar eens....

Zet er een weerstand tussen: probleem opgelost.

- Die daaltijd lijkt idd minder netjes, maar kijk eens naar de tijdschaal?

Verder kun je best de totale weerstand in de collecorleiding van de BC547 omlaagbrengen naar 1k5 of 2k2.

Verwijderd

ff voor de duidelijkheid, die programmer van peter fleury is een ISP programmer en het schematje is van de dongel. precies wat jij wilt dus, werkt goed samen met het proggie ponyprog, dus eerst ff lezen voor je gaat schelden AUB

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 15:48 schreef DaBit het volgende:
Uhm, over die PNP driver van jou:

- Als je die in het echt bouwt, dan zie je een grote rookwolk uit je BC547 komen. Meet de collectorstroom van die BC547 in je simulatie maar eens....

Zet er een weerstand tussen: probleem opgelost.

- Die daaltijd lijkt idd minder netjes, maar kijk eens naar de tijdschaal?

Verder kun je best de totale weerstand in de collecorleiding van de BC547 omlaagbrengen naar 1k5 of 2k2.
Ja klopt ja, er moet idd nog een stroombegrenzer bij... de Vbasis van de PNP wil niet lager... nog ff aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moefit
Op donderdag 21 februari 2002 15:07 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Uhm kijk eens op http://www.xs4all.nl/~kruimpie naar het simulatie schematje. Heb je hem zo gemaakt? Ook geschakeld via een NPN tor?

Leg eens wat beter uit wat je bedoeld met "constant de puls van het PWM signaal overheen"
Nee ik heb hem niet aangesloten zoals dat schema. Ik heb hem geschakeld met een PNP tor. Overigens klopt de tor in dit schema niet. Die diode die er overheen getekend is zou inhouden dat hij continue geleidt, dus altijd aan is. De BD680 is trouwens een PNP tor. De Fan connectoren zijn verkeerd getekend. De massa zit aan de buitenkant, dan +12V, dan RPM.

Het probleem met de toerenmeting is dat je voeding moet hebben voor de meting. Ook al stuur je het niet met PWM dan valt bij een heel lage spanning (3V oid) het RPM signaal weg.

Wat ik nu dus getest heb is wat er gebeurt met een PWM (+geschakeld) aansturing en het toeren signaal. Bij lagere duty cycle dan krijg ik dus het PWM signaal over de meetaansluting en niet meet het toerental.

edit:
Overigens klopt het schema wat eronder staat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

K ik snap hier dus eg geen hol van, iemand van plan om die dingen te maken en te verkopen, want dit klinkt heel lekker in mijn oren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 februari 2002 09:00 schreef moefit het volgende:

[..]

Nee ik heb hem niet aangesloten zoals dat schema. Ik heb hem geschakeld met een PNP tor. Overigens klopt de tor in dit schema niet. Die diode die er overheen getekend is zou inhouden dat hij continue geleidt, dus altijd aan is. De BD680 is trouwens een PNP tor. De Fan connectoren zijn verkeerd getekend. De massa zit aan de buitenkant, dan +12V, dan RPM.
ow ik zie het al: In het schema heb ik de PNP torren op zijn kop getekend |:(

Het zijn wel goed getekende PNP torren, alleen ze zitten op zijn kop; gaat lekker zo, ik dacht ik frommel er ff snel PNP's in in het schema. Zo zie je maar... Haastige spoed... ;(
Het probleem met de toerenmeting is dat je voeding moet hebben voor de meting. Ook al stuur je het niet met PWM dan valt bij een heel lage spanning (3V oid) het RPM signaal weg.
Wat ik nu dus getest heb is wat er gebeurt met een PWM (+geschakeld) aansturing en het toeren signaal. Bij lagere duty cycle dan krijg ik dus het PWM signaal over de meetaansluting en niet meet het toerental.
Aha, hieruit zou dus blijken dat het helemaal niet mogelijk is om de FANs PWM te regelen EN toeren te meten.... bah :(

Moet ik dn toch eerst eens dieper induiken >:)
edit:
Overigens klopt het schema wat eronder staat wel.
Ja, dayt is mijn WEL doordacht simulatieschema. Het bovenste schema is alleen CAD t.b.v. export naar Layout, daar dacht ik ze ook wel ff snel in te kladderen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 februari 2002 10:16 schreef westcoastleader het volgende:
K ik snap hier dus eg geen hol van, iemand van plan om die dingen te maken en te verkopen, want dit klinkt heel lekker in mijn oren
Ik zit er hard over te denken deze units ook geheel gebouwd te gaan leveren, ja. Vooral als er voldoende animo is, dan worden er ook "deftige" printjes gemaakt ipv. dat zelf etsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 14:15 schreef moefit het volgende:

Als je RPM frequentie onder de PWM frequentie duikt krijg je dit iig. Op je RPM uitgang heb je op zijn minst de schakelfrequentie staan da's logisch.

Maar,aarmee heb jij de duty cycle eigelijk gemeten ? Oscilloscoop of anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 februari 2002 20:04 schreef Maxim het volgende:

[..]

Als je RPM frequentie onder de PWM frequentie duikt krijg je dit iig. Op je RPM uitgang heb je op zijn minst de schakelfrequentie staan da's logisch.
Aha... Als dit zo is dan zal een PWM frequentie van 400Hz dus neerkomen op een minimale RPM meetwaarde van 400*60 = 24000 TPM :'(

Dus terug naar 50Hz PWM? Alhoewel, dan zie je nog alleen 50*60 = 3000 toeren als minimum |:(

Maar,aarmee heb jij de duty cycle eigelijk gemeten ? Oscilloscoop of anders ?
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En alweer een update op http://www.xs4all.nl/~kruimpie/

Ditmaal de PNP powertorren (hopelijk :P ) goed aangesloten, De AVR micro is nu een DIL-40 variant. Verder het schema iets ruimer opgezet, dat is wat beter leesbaar...

Over de haalbaarheid van toerenmeting met een PWM sturing daar twijfel ik nu erg aan; het ziet ernaar uit dat ik dat toch moet gaan testen alvorens ik een PCB kan gaan bakken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Via de Robotica GG kan ik printen laten frezen. Als het Gerber of HP-GL files zijn tenminste. Zodra er een layout is wil ik het wel gaan vragen voor je. Kosten worden dan ook bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 22 februari 2002 23:25 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Aha... Als dit zo is dan zal een PWM frequentie van 400Hz dus neerkomen op een minimale RPM meetwaarde van 400*60 = 24000 TPM :'(

Dus terug naar 50Hz PWM? Alhoewel, dan zie je nog alleen 50*60 = 3000 toeren als minimum |:(
Wees gerust. Aangezien je zelf de fan schakelt weet je ook dat je die overgang niet als een rpm puls moet behandelen. :)

Maar ik ben wel benieuwd hoe je de rpm-meting gaat implementeren in de software. Pollen of met de timers (T0,T1) werken?
Over de haalbaarheid van toerenmeting met een PWM sturing daar twijfel ik nu erg aan; het ziet ernaar uit dat ik dat toch moet gaan testen alvorens ik een PCB kan gaan bakken
Ik niet, ben zelf ook bezig met PWM/RPM en het gaat helemaal goedkomen! ;)
Dit weekend hoop ik alles werkend te krijgen.

:)
Pagina: 1 2 Laatste