[Ervaringen] post hier je stille harddisks

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 5.226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 14:59

job

De hitachi deskstar is een grote afrader.
In idle zijn deze schijfjes zo goed als onhoorbaar. Maar als de schijf moet werken is deze duidelijk te horen.
De meeste mensen zullen het niet eens horen, maar als je net als ik veel moeite doet om je systeem stil te maken zal je je ergeren aan het geluid.

Eens even kijken wat dat aucoustic management voor mij kan betekenen.

[ Voor 28% gewijzigd door job op 12-01-2006 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:22
job schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 15:13:
De hitachi deskstar is een grote afrader.
In idle zijn deze schijfjes zo goed als onhoorbaar. Maar als de schijf moet werken is deze duidelijk te horen.
De meeste mensen zullen het niet eens horen, maar als je net als ik veel moeite doet om je systeem stil te maken zal je je ergeren aan het geluid.

Eens even kijken wat dat aucoustic management voor mij kan betekenen.
Dezelfde ervaring heb ik eigenlijk ook met een Samsung 250 GB S-ata II schijf. Ik heb de schijf in een Silentmaxx rev 2 blauw behuizing gestopt en zou in deze combinatie zo'n beetje het stilste moeten zijn wat verkrijgbaar is, maar toch hoor ik de schijf bij schrijf/lees bewerkingen nog aardig goed. Performance maakt me niet veel uit dus ik ga binnenkort kijken of ik de koppen niet langzamer kan laten werken. Ik gebruikte hier altijd Winaam voor maar deze wil niet met mijn s-ata schijf overweg gaan. De schijf is overigens het enige in het systeem wat nog geluid maakt, alles is passief gekoeld en er zijn verder geen bewegende onderdelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Aah kijk, een passief systeem (waterkoeling??). Dan zal elke schijf waarschijnlijk wel hoorbaar zijn.
Zo gek maak ik het nog niet, maar misschien in de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90368

Als heel je pc fluisterstil is, valt de HD natuurlijk veel harder op.

De eerste keer dat ik mijn nieuwe pc opstarte (met Hitachi T7K250) schrok ik mij ook een hoedje. Wat een lawaai. Ik zette direct mijn pc terug uit en stak mijn oude Maxtor diamondmax 9 erin. Die was naar mijn mening en ervaring fluisterstil.
Zat ik even verkeerd!! Die maakt minstens twee keer zoveel kabaal als de Hitachi schijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
job schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 15:38:
Aah kijk, een passief systeem (waterkoeling??). Dan zal elke schijf waarschijnlijk wel hoorbaar zijn.
Zo gek maak ik het nog niet, maar misschien in de toekomst
Nee, geen waterkoeling, echt compleet passief gekoeld mbv grote koelblokken. Verder gewoon het systeem zo energiezuinig mogelijk gemaakt.

Er zat eerst een Maxtor diamondmax 9 80 GB schijf in welke een licht zoem geluid maakte tijdens het draaien maar nauwelijks meer geluid maakte met lezen/schrijven. De Maxtor is kapot gegaan en ik moest dus een vervanger hebben. Het moest sowieso een redelijk grote schijf worden en hij moest ook nog stil zijn en ik dacht dus met een Silentmaxx en een Samsung schijf helemaal goed te zitten maar het resultaat valt me op zijn zachtst gezegd toch wel tegen.

Ik moet wel zeggen dat de Samsung echt enorm veel sneller is dan de Maxtor. Ik leer maar leven met de lees/schrijfbewerkingen. De schijf zit in mijn server en die staat 24/7 aan. Daarom moet de schijf ook zo stil mogelijk zijn, het ding staat 1 meter van mijn bed af. Aangezien er 's nachts toch niet enorm veel wordt gelezen/geschreven van de harddisk vind ik het ook nog niet eens zo enorm erg. Hooguit wat er 's avonds nog gebeurd is wat files op de webserver laden welke ook in de 896 MB geheugen wordt geladen. 2e wat er 's nachts op de schijf gebeurd is wat download en ander P2P werk.

Je hoort me niet klagen maar het resultaat van de Samsung valt me toch tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik heb ondertussen zelf ook een systeem vol met passieve koelelementen, met wat stille fans voor airflow gekoppeld aan een Aerogate Rev.2
Mijn SATA-HDD's; 2x Seagate Barracuda 7200.7 80GB, zijn ook betrekkelijk stil en wat stiller gemaakt dankzij de Zalman 2HC1. Helaas zijn ze na zo'n 2 jaar trouwe dienst toch te klein geworden.
Is er ondertussen nog een 160GB+ SATA-schijf uitgekomen die stiller is dan mijn huidige Seagate-combo? Ik heb begrepen dat de Samsung SpinPoint schijven idle lekker stil, maar daar gaat het mij niet om. Seek-tijden zelf zijn onbelangrijk, het gaat mij om de dB's.

[ Voor 19% gewijzigd door Abductor op 19-01-2006 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

job schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 15:13:Eens even kijken wat dat aucoustic management voor mij kan betekenen.
Ik heb dat accoustic managment van hitachi toegepast, en nu is het inderdaad stukken beter te doen. Heel veel langzamer is het er niet op geworden. Maar het blijft luidrustiger dan mijn 7200.7 schijfjes.

[ Voor 31% gewijzigd door job op 18-01-2006 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45135

GH45T schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 15:57:
[...]
Nee, geen waterkoeling, echt compleet passief gekoeld mbv grote koelblokken. Verder gewoon het systeem zo energiezuinig mogelijk gemaakt.

Er zat eerst een Maxtor diamondmax 9 80 GB schijf in welke een licht zoem geluid maakte tijdens het draaien maar nauwelijks meer geluid maakte met lezen/schrijven. De Maxtor is kapot gegaan en ik moest dus een vervanger hebben. Het moest sowieso een redelijk grote schijf worden en hij moest ook nog stil zijn en ik dacht dus met een Silentmaxx en een Samsung schijf helemaal goed te zitten maar het resultaat valt me op zijn zachtst gezegd toch wel tegen.

Ik moet wel zeggen dat de Samsung echt enorm veel sneller is dan de Maxtor. Ik leer maar leven met de lees/schrijfbewerkingen. De schijf zit in mijn server en die staat 24/7 aan. Daarom moet de schijf ook zo stil mogelijk zijn, het ding staat 1 meter van mijn bed af. Aangezien er 's nachts toch niet enorm veel wordt gelezen/geschreven van de harddisk vind ik het ook nog niet eens zo enorm erg. Hooguit wat er 's avonds nog gebeurd is wat files op de webserver laden welke ook in de 896 MB geheugen wordt geladen. 2e wat er 's nachts op de schijf gebeurd is wat download en ander P2P werk.

Je hoort me niet klagen maar het resultaat van de Samsung valt me toch tegen.
Is een HDD silencer geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Als je goed leest zie je al dat er een Silentmaxx behuizing omheen zit. Het is de volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.lubic.jp/image/SM-HDS-2.0_02.jpg
Ik heb van te voren een aantal reviews gelezen en dit bleek een van de stilste silencer's te zijn die er bestaan. Het ding kostte ook iets van 40 euro dus geen kattenpis voor een koelertje voor je HD.

Maar goed, de eis die ik er er aan stel ligt ook wel vrij hoog, een passief gekoeld systeem en dan klaag ik dat ik de schijf heel zacht kan horen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Goed dat ik op dit topic stuit. Ik zit nu met 2 Maxtor DMP9 80GB (RAID0,SATA) schijven allebei hangend in 2 Zalman 2HC2 HDD coolers, dus de boel is al aardig stil. Maar nu beginnen die schijven toch wel vol te raken en het mag zeker wel wat stiller. Wat is nou een mooie stille upgrade voor mijn huidige HDD's? Ik zat te denken aan iets van 2x160GB. Maar ja, welk merk/type?

[ Voor 7% gewijzigd door dreester op 19-01-2006 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Samsung? Als je performance niet zo heel belangrijk vindt dan kun je zelfs de 5400rpm versie kopen. Ik moet nog een keer m'n Samsung 160GB 5400prm ATA en Samsung 250GB 7200rpm ATA vergelijken. Beide zijn compleet stil bij idle (geen whine), en bij activiteit zijn met open kast me alleen beperkte seekgeluiden bij de 7200rpm opgevallen.

Afhankelijk van het verschil ga ik een Samsung 5400 of 7200rpm extra schijf halen voor m'n HTPC (ten koste van een fluitende WD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductor
Digitizers schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 14:46:
Goed dat ik op dit topic stuit. Ik zit nu met 2 Maxtor DMP9 80GB (RAID0,SATA) schijven allebei hangend in 2 Zalman 2HC2 HDD coolers, dus de boel is al aardig stil. Maar nu beginnen die schijven toch wel vol te raken en het mag zeker wel wat stiller. Wat is nou een mooie stille upgrade voor mijn huidige HDD's? Ik zat te denken aan iets van 2x160GB. Maar ja, welk merk/type?
That makes two...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Zover ik weet zijn de Samsung 160 GB 7200 rpm schijven een goed compromis tussen snelheid en geluidshinder. Ook schijnen deze redelijk snel te zijn.

Als ik mijn eigen 250 GB Samsung S-ata II schijf vergelijk met een 160 GB dan is de 250 GB toch weer een stukje luidruchtiger maar de Samsung komt op mij ook erg snel over. Volgens Sisoft Sandra verslaat het ding een aantal 10k rpm SCSI schijven, soms zelfs op zoektijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVDT
  • Laatst online: 19-05-2020
Ik heb in mijn nieuwe computer 2 Samsung 160 GB (HD160JJ) schijven zitten en een belangrijke eis van mij was dat de schijven stil moesten zijn. En daar voldoen ze zeker aan, ze zijn bijna niet te horen zelfs zonder isolatie. Verder heb ik beide schijven opgehangen aan elastiek zo ik ook van resonatie geen last meer heb, je hoort nu enkel nog wat zacht geratel van de koppen. En ik ben zeer kritisch wat dat betreft!

Ook over de performance ben ik zeer te spreken. De 2 schijven zitten in een RAID 0 configuratie (SiL3112) en overtuigen wat betreft de snelheid. Volgens HD-Tach behaal ik een gemiddelde leessnelheid van 91 MB/s, dat is bijna even snel als 2 WD Raptors in RAID 0 config. Een zeer goed resultaat van Samsung dus.

Kortom ik ben zeer te spreken over de 160 GB schijven van Samsung, sowieso maakt Samsung altijd erg goede producten. Het enige wat een beetje tegen valt is de warmte productie, ze worden significant warmer dan hun 80 GB schijven. Het zit nu ongeveer op het niveau van andere fabrikanten voor wat betreft de warmteproductie.

Ik durf onderhand wel te stellen dat Samsung voor wat betreft thuis gebruik alle andere HD-fabrikanten verslaat. Echt een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductor
Samsung it is then, kom ik nu bij het volgende probleem. Wie weet waar de 160GB S-ATA 1 nog verkrijgbaar is of groter nog verkrijgbaar is (voor een redelijk bedrag), in de Pricewatch staan ze allemaal gelinkt richting hun S-ATA II broers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chutney
  • Laatst online: 08-02 20:37
Abductor schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 12:22:
Samsung it is then, kom ik nu bij het volgende probleem. Wie weet waar de 160GB S-ATA 1 nog verkrijgbaar is of groter nog verkrijgbaar is (voor een redelijk bedrag), in de Pricewatch staan ze allemaal gelinkt richting hun S-ATA II broers.
S-ATA ll schijven kun je toch ook hangen aan een S-ATA l controller? Waarom dan de zoektocht naar een S-ATA l schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Chutney schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 13:24:
[...]

S-ATA ll schijven kun je toch ook hangen aan een S-ATA l controller? Waarom dan de zoektocht naar een S-ATA l schijf.
Mijn Samsung Sata II schijf werkte na het plaatsen van een jumpertje als SATA I schijf dus dat mag geen probleem opleveren. Het is een P120 250 GB overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductor
Dus als ik het goed begrijp is S-ATA II downwards compatible met S-ATA, maar alleen als je dus een jumper plaatst (nogal ouderwets he, zo'n jumper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Abductor schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 16:16:
Dus als ik het goed begrijp is S-ATA II downwards compatible met S-ATA, maar alleen als je dus een jumper plaatst (nogal ouderwets he, zo'n jumper)
het is sowieso downwards compatible, als ik mijn schijf op sata II zet herkent de controller hem ook maar het is een sata I controller en aangezien er wel eens problemen voorkomen met een sata I controller en daar sata II schijven heb ik hem op sata I gezet.

Jumper is dan misschien wel ouderwets maar wat maakt dat uit? Werkt toch goed genoeg? Ze zouden alleen die jumpers met die flapjes standaard moeten maken, dat priegelen om ze er uit te krijgen vind ik altijd behoorlijk irritantt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155599

Ik moet eerst ff wat info zoeken over harde schijven sata en gedoe en daarna kom ik terug met een vraagje over goedkope kleine (20/40gb) Stille harde schijfjes en welke dan het beste voor mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zucht mijn hoofd is te vol geraakt.

Wat ik tot nu toe heb gelezen.
SVDT schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 17:24:
Ik heb in mijn nieuwe computer 2 Samsung 160 GB (HD160JJ) schijven zitten en een belangrijke eis van mij was dat de schijven stil moesten zijn. En daar voldoen ze zeker aan, ze zijn bijna niet te horen zelfs zonder isolatie. Verder heb ik beide schijven opgehangen aan elastiek zo ik ook van resonatie geen last meer heb, je hoort nu enkel nog wat zacht geratel van de koppen. En ik ben zeer kritisch wat dat betreft!

Ook over de performance ben ik zeer te spreken. De 2 schijven zitten in een RAID 0 configuratie (SiL3112) en overtuigen wat betreft de snelheid. Volgens HD-Tach behaal ik een gemiddelde leessnelheid van 91 MB/s, dat is bijna even snel als 2 WD Raptors in RAID 0 config. Een zeer goed resultaat van Samsung dus.

Kortom ik ben zeer te spreken over de 160 GB schijven van Samsung, sowieso maakt Samsung altijd erg goede producten. Het enige wat een beetje tegen valt is de warmte productie, ze worden significant warmer dan hun 80 GB schijven. Het zit nu ongeveer op het niveau van andere fabrikanten voor wat betreft de warmteproductie.

Ik durf onderhand wel te stellen dat Samsung voor wat betreft thuis gebruik alle andere HD-fabrikanten verslaat. Echt een aanrader!
Samsung is de shit. Maar van al dat Raid en S-ata gedoe snap ik Helemaal niks
Dit is de link van naar moederbord. Kan iemand mij vertellen wat de modernste harde schijf is die ik aankan?
GH45T schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 12:52:
[...]

Als je goed leest zie je al dat er een Silentmaxx behuizing omheen zit. Het is de volgende:
[afbeelding]
Ik heb van te voren een aantal reviews gelezen en dit bleek een van de stilste silencer's te zijn die er bestaan. Het ding kostte ook iets van 40 euro dus geen kattenpis voor een koelertje voor je HD.
Er bestaan silencers voor je harde schijf (die gelijk ook als koeler werken? wat dan beter is voor de levensduur van zo'n apperaat?)
Rukapul schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 15:00:
Samsung? Als je performance niet zo heel belangrijk vindt dan kun je zelfs de 5400rpm versie kopen. Afhankelijk van het verschil ga ik een Samsung 5400 of 7200rpm extra schijf halen voor m'n HTPC (ten koste van een fluitende WD).
Het maakt een verschil welke rpm versie je neemt dus?
The Conman schreef op maandag 12 december 2005 @ 03:51:
Ik heb verschillende HD's getest, wat belangrijkste voor mij is dat het stil is in idle (dus niet leest/schrijft).

Maxtor DiamondMax Plus 9 en 10 met Liquid motor vind ik stilste in idle. Tijdens schrijven/lezen maakt ie wel wat geluid
.
Maxtors met liquid motor zijn ook goed.

Wat ik zoek en ik hoop dat iemand mij kan helpen. 2 betrouwbare stille betaalbare HD's. Die op mijn moederbord passen, maar ook in mijn toekomstige kast. Het liefste geen conceccies op snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-05 12:30
Anoniem: 155599 schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 17:43:
Zucht mijn hoofd is te vol geraakt.

Wat ik tot nu toe heb gelezen.

[...]

Samsung is de shit. Maar van al dat Raid en S-ata gedoe snap ik Helemaal niks
Dit is de link van naar moederbord. Kan iemand mij vertellen wat de modernste harde schijf is die ik aankan?

[...]

Er bestaan silencers voor je harde schijf (die gelijk ook als koeler werken? wat dan beter is voor de levensduur van zo'n apperaat?)

[...]

Het maakt een verschil welke rpm versie je neemt dus?

[...]

Maxtors met liquid motor zijn ook goed.

Wat ik zoek en ik hoop dat iemand mij kan helpen. 2 betrouwbare stille betaalbare HD's. Die op mijn moederbord passen, maar ook in mijn toekomstige kast. Het liefste geen conceccies op snelheid.
A Je moerdord ondersteund alleen IDE dus geen SATA, wil je SATA, dan moet een extra kaart kopen of een IDE>SATA converter(zeldzaam)
B Waarom denk je dat al die ribbels erin zitten? het is passief gekoeld=geen geluid
C hoe hoger je rpm hoe sneller en meer geluid je HD produceert standaard is op dit moment 7200rpm
D Waarom direct 2? Voor snelheid zit je aan RAID, maar dat adviseer ik niet zonder meer, aangezien er nogal wat nadelen aan kleven en je pc zal op makkelijkere manieren sneller te maken zijn. Qua opslag is 500GB ook al heel wat denk ik... connectie verschillen zullen er altijd zijn tussen je huidige en een nieuwe, of je moet de huidige upgraden met kaart of de nieuwe downgraden.

Persoonlijk zal ik alles upgraden eventueel wachten als je nog niet genoeg geld hebt.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

h.edink schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 22:50:
[...]

A Je moerdord ondersteund alleen IDE dus geen SATA, wil je SATA, dan moet een extra kaart kopen of een IDE>SATA converter(zeldzaam)
B Waarom denk je dat al die ribbels erin zitten? het is passief gekoeld=geen geluid
C hoe hoger je rpm hoe sneller en meer geluid je HD produceert standaard is op dit moment 7200rpm
D Waarom direct 2? Voor snelheid zit je aan RAID, maar dat adviseer ik niet zonder meer, aangezien er nogal wat nadelen aan kleven en je pc zal op makkelijkere manieren sneller te maken zijn. Qua opslag is 500GB ook al heel wat denk ik... connectie verschillen zullen er altijd zijn tussen je huidige en een nieuwe, of je moet de huidige upgraden met kaart of de nieuwe downgraden.

Persoonlijk zal ik alles upgraden eventueel wachten als je nog niet genoeg geld hebt.
A. Ok ik moet ata 100 schijven hebben dus :( jammer
B. Die silent max dingen zijn echt geweldig. Al die alternatieven die ik heb gezien die hebben ook nog waaiers enzo. Passief gekoeld _/-\o_ . Zouden ze zelfs lawaaierige harde schijven stil krijgen?
D 2 omdat ik bang ben dat er een kapot gaat en ik de belangrijkste mappen op een andere schijf wil spiegelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-05 20:47
Zo heel erg slecht is ATA 100 nog niet hoor, de meeste SATA schijven werken met exact dezelfde technieken waardoor de snelheid nog niet hoger is, het is alleen zo dat de theoretische bandbreedte van SATA I en II respectievelijk 150 en 300 MB/S zijn, maar er is eigenlijk nog geen schijf die boven 100 MB/s uit komt, zelfs de Raptors op 10 000 RPM doen dat nog niet.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-05 22:17
ik moet ook een nieuwe hdd,
maar heb echt geen idee wat stil is voor rond de 80 euro.
Iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:24
Ik heb net 2 samsung spinpoints gekocht en die zijn behoorlijk stil. Het geluid hand wel veel af van de kast waar je ze in hangt. Ik heb ze maar los op de bodem gelegt met foam eronder want die kast van mij is meer een klankkast dan een systeemkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
FreeMen schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 20:26:
Ik heb net 2 samsung spinpoints gekocht en die zijn behoorlijk stil. Het geluid hand wel veel af van de kast waar je ze in hangt. Ik heb ze maar los op de bodem gelegt met foam eronder want die kast van mij is meer een klankkast dan een systeemkast.
ik heb een stacker, dus dat zit wel goed. ;)
zit nu een spinpoint 250gb te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
hou doen de seagate's en wd's het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-04 02:27

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

__xeno__ schreef op zondag 16 april 2006 @ 12:58:
ik heb een stacker, dus dat zit wel goed. ;)
zit nu een spinpoint 250gb te overwegen.
Dan zou ik zeker de SP2514N nemen (die heb ik ook) , Ik hoor praktisch geen geluid uit dat ding komen. Echt een aanrader.

Eigenschappen:
125GB Formatted Capacity Per Disk
Ultra ATA 133 compatible (Default : UDMA 100 Mode 5)
Fluid Dynamic Bearing Spindle Motor Technology
High Speed Dual Digital Signal Processor (DSP) Basedrchitecture
ATA S.M.A.R.T. Compliant
ATA Security Mode Feature Set
ATA Host Protected Area Feature Set
ATA Automatic Acoustic Management Feature Set
ATA 48-bit Address Feature Set
ATA Streaming Feature Set
ATA Device Configuration Overlay Feature Set
NoiseGuard™
SilentSeek™

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
Abomination schreef op zondag 16 april 2006 @ 13:13:
[...]

Dan zou ik zeker de SP2514N nemen (die heb ik ook) , Ik hoor praktisch geen geluid uit dat ding komen. Echt een aanrader.

Eigenschappen:
125GB Formatted Capacity Per Disk
Ultra ATA 133 compatible (Default : UDMA 100 Mode 5)
Fluid Dynamic Bearing Spindle Motor Technology
High Speed Dual Digital Signal Processor (DSP) Basedrchitecture
ATA S.M.A.R.T. Compliant
ATA Security Mode Feature Set
ATA Host Protected Area Feature Set
ATA Automatic Acoustic Management Feature Set
ATA 48-bit Address Feature Set
ATA Streaming Feature Set
ATA Device Configuration Overlay Feature Set
NoiseGuard™
SilentSeek™
Ok bedankt,
maar is de Samsung Spinpoint SP2504C niet goed dan?
want die wou ik gaan halen.

[ Voor 7% gewijzigd door __xeno__ op 16-04-2006 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abomination
  • Laatst online: 16-04 02:27

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

__xeno__ schreef op zondag 16 april 2006 @ 13:23:
[...]
Ok bedankt,
maar is de Samsung Spinpoint SP2504C niet goed dan?
want die wou ik gaan halen.
De SP2504C is de "nieuwere" SATA II versie, welke NCQ ondersteund. Als je een moederbord hebt welke NCQ ondersteund, dan heb je pas wat aan die functionaliteid. ( ik heb er geen ervaring mee, dus op stilte kan ik niet oordelen )

De SP2514N in de IDE versie, welke bij mij niet warmer wordt dan 30 graden.

Hier is toevallig een review die de twee naast mekaar zet.
Hier eentje van de SPCR site.

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anders stuur een emailtje naar samsung.

Die willen je het vast vertellen :Y)

Anoniem: 155599 in "Laatste check voor aankoop harde schijf"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:07
Heeft iemand al ervaring met de seagate 7200.9 serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-05 10:43
Seagate 7200.9 serie is best wel goed, heb hier zo'n schijf zitten, maar doe hem nu de deur uit omdat ik te weinig opslag had.

[ Voor 62% gewijzigd door mrbbs op 04-05-2006 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
ik vind dat die heel veel herrie maken, die seagate's maar de wd's weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

ixl85 schreef op maandag 17 april 2006 @ 15:37:
Heeft iemand al ervaring met de seagate 7200.9 serie?
Ja, ik heb een 250Gb 7200.9 en die bevalt me kwa geluid helemaal niet :/
Ik vind hem vooral erg veel geluid maken als hij leest of schrijft en af en toe maakt hij een een soort callibratie geluid.Idle hoor je hem nauwelijks, maar het geluid van die koppen als hij bezig is vind ik erg irritant..Dit in tegenstelling tot de 7200.8 waarvan ik een 400 Gb exemplaar bezit die je echt nauwelijks hoort.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Laatst online: 02-05 18:27
sorry voor de kick, maar ik vroeg mij af of iemand al ervaringen had met de nieuwe samsung schijven van 300 en 400 gb. En ook waar ik ze zou kunnen kopen (ze staan nog niet in de pricewatch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 23:58

Exirion

Gadgetfetisjist

Prince_of_Darkness schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 11:27:
sorry voor de kick, maar ik vroeg mij af of iemand al ervaringen had met de nieuwe samsung schijven van 300 en 400 gb. En ook waar ik ze zou kunnen kopen (ze staan nog niet in de pricewatch).
Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik wil m'n 160GB HTPC schijf upgraden omdat ie te klein wordt en twijfel nu tussen de V120CE van 250GB en bovengenoemde schijven. De V120CE schijf is speciaal gemaakt voor DVD recorderds en dergelijke. Het is geen performancemonster maar hij is wel STIL (zelfde serie als m'n huidige 160GB schijf en die hoor ik ook niet). Maar ja, voor minder geld heb je al een 300GB schijf. Twijfel dus :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 21:41
Een half jaar verder, nu wil ik een Samsung 160gb kopen, dit topic is laaiend over de stilte. Of is er beters te krijgen nu Ik wil best een 250-320 kopen als die stiller is. Oja, ik koop er 2 voor in raid0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Sjah schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 02:07:
Een half jaar verder, nu wil ik een Samsung 160gb kopen, dit topic is laaiend over de stilte. Of is er beters te krijgen nu Ik wil best een 250-320 kopen als die stiller is. Oja, ik koop er 2 voor in raid0.
Ik quote mezelf uit dit topic:
GH45T schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 13:03:
Zover ik weet zijn de Samsung 160 GB 7200 rpm schijven een goed compromis tussen snelheid en geluidshinder. Ook schijnen deze redelijk snel te zijn.

Als ik mijn eigen 250 GB Samsung S-ata II schijf vergelijk met een 160 GB dan is de 250 GB toch weer een stukje luidruchtiger maar de Samsung komt op mij ook erg snel over. Volgens Sisoft Sandra verslaat het ding een aantal 10k rpm SCSI schijven, soms zelfs op zoektijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sjah schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 02:07:
ik heb er een van 160 gb en hij is gruwelijk lawaaierig in mijn antec sonata 2 kast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Tx jongens, ik koop er HD-silencer bij, dus dat zal wel stil zijn. Mijn huidig Hitachi is ook al geen lawaaimaker, als die net zo goed of beter is ben ik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Even ter aandacht. zo'n HD silencer is leuk, maar past niet in iedere kast. Ik heb er ook een van Silentmax, en deze past niet in mijn Aspire X-Qpack kast, omdat de schroefgaten niet overeen komen. Bij cd-romspelers zitten er 2 boven elkaar. Bij die kast gebruik je de onderste. Die Silentmax HDD silencer gebruikt de bovenste schroefgaten. En die zitten niet in die kast.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierius
  • Laatst online: 13-04 17:20
Ik ook maar eventjes mijn ervaringen met jullie delen:

Seagate Barracuda 7200.9 40GB. IDE (ST3402111A)
Mijn C:schijf, onlangs aanschaft, en na een fiks aantal reviews te hebben gelezen besloten om deze te kopen vanwege de zogenaamde stille eigenschappen.
Nou NIET dus. Idle is deze weliswaar onhoorbaar, maar zodra Windos opgestart is (net een cleane install) hoor ik de schijf constant 'ratelen' (meteen na opstarten Xp, verder geen proggie oid opgestart). Vervelend geluid en ben dus een beetje teleurgesteld, want ik dacht dat deze stil zou zijn (in hoeverre dat eigenlijk uberhaupt kan bij harde schijven).

Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB IDE (Maxtor 6Y120P0)
Die ben ik nu net aan het defragmenteren en ook deze maakt een bijzonder ratelend geluid als de kop heen en weert beweegt voor lees- en schrijfacties. Vooral aan het begin van de schijf. Naarmate de kop tijdens het defragmenteren verderop de schijf komt wordt de Maxtor wat stiller. Ik hoor eigenlijk twee geluidjes, een zacht ratelend geluid (wat minder storend klinkt dan dat van de seagate, doet mij denken aan regen op een zolderraam), en soms een wat hard ratelend geluid zoals dat in het begin goed hoorbaar was.
Op de achtergrond hoor ik mijn vriend Barracuda ook ratelen....zucht. Gelukkig is de Maxtor niet mijn systeem schijf, toch wel een stuk erger dan de Seagate. Idle gewoon stil, zolas het hoort.

HITACHI Deskstar T7K250 160GB S-ATA (HDT722516DLA380)
Zelfde verhaal als Maxtor. Lawaaiig aan het begin van het defragmenteren, stiller aan het eind. Idle is deze ook stil.

Mijn ervaringen samengevat, alle schijven stil wanneer IDLE, de seagate als systeem schijf Kilo Utrecht Tango, want die hoor ik gewoon de godganse tijd iets doen, ik word er gek van.

edit: serienr. van de Hitachi toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:51
De Samsung T166 serie schijnt nu de stilste 3.5" schijf te wezen (op de oude barracude IV na dan).

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierius
PASware schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 11:46:
De Samsung T166 serie schijnt nu de stilste 3.5" schijf te wezen (op de oude barracude IV na dan).
Oh ja, waar heb je dat gelezen? Ben wel benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Deze moet ook stil zijn volgens tweakers: pricewatch: Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)

Iemand daar een mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierius
Nog even ter info:

Dat mijn seagate de hele tijd aan het seeken was, zat mij toch dwars. Ik heb de schijf eerst getweaked door er stripjes plakrubber (ooit bij de Lenta een velletje daarvan gekocht) op te zetten om hem daarnaar (met wat geweld hier en daar) in de bay vast te schroeven. Daarna hoorde ik het helaas nog steeds en ben toen stapsgewijs alle processen en services na gegaan om te kijken welke voor de seek zorgde. Ik had een versie van PerfectDisk geinstalleerd die daar voornamelijk verantwoordelijk voor was. De services PDagent en PDengine op manual gezet en daarna een stuk minder seek geluid. Ben nog niet tevreden, maar beter dan dit wordt het niet denk ik.

Haha, nu ik dat probleem dus redelijk verholpen had, resoneert mijn Maxtor als een gek, %$@&#%&.

Ga kijken of ik AAM kan gebruiken, heb alleen geen zin om een floppy drive weer te installeren... Ik hoop dat het ook via een CD kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alm
  • Laatst online: 02-05 21:34

alm

@rogierius:

Als je C-schijf constant staat te ratelen, dan vraag ik me af of je wel voldoende geheugen in je systeem hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ik heb nog steeds niks gekocht, maar denk dat ik 2 van deze koop: http://www.hitachigst.com...86ef0714e85c1a70eac4f0a0/

160Gb platter, 1 platter, dus stil mag je aannemen, en erg snel volgens Toms. Ik heb nu ook een Hitachi en die vind ik stil,en doet het al 4 jaar 24/7 foutloos, dus mijn ervaring met dit merk is perfect. Helaas geen enkel review kunnen vinden wat op de sound ingaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Sjah op 11-02-2007 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sjah schreef op zondag 11 februari 2007 @ 15:47:
Ik heb nog steeds niks gekocht, maar denk dat ik 2 van deze koop: http://www.hitachigst.com...86ef0714e85c1a70eac4f0a0/

160Gb platter, 1 platter, dus stil mag je aannemen, en erg snel volgens Toms. Ik heb nu ook een Hitachi en die vind ik stil,en doet het al 4 jaar 24/7 foutloos, dus mijn ervaring met dit merk is perfect. Helaas geen enkel review kunnen vinden wat op de sound ingaat.
ik heb net de k7250 oid gekocht 160gb sata II die ratelt als een gek :)

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 155599 op 11-02-2007 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Dat is minder, maar die ik neem is stiller v.w.b. idle, daar gaat het me vooral om,al moeten ze ook niet achterlijk ratelen bij activiteit. Heb ze inmiddels besteld, zal mijn ervaring melden over dag of wat. Ik bouw ze trouwerns wel in met hd-silencers, dus hoe ze zich gedragen zonder zoiets kan ik dan moeilijk vertellen.

Ben ook erg benieuwd of dat in raid 0 draaien nou veel scheelt met wat ik altijd deed, gewoon 1 IDE Ata 100 HD draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ok, heb ze inmiddels, en echt stil, stiller dan wat ik had. Ratelen hoor je echt amper, idle hoor je helemaal niet, en let wel: ik heb er 2 he! Wel in HD-silencers gezet trouwens, maar toch....stille dingen die 7K160's .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 20:07
Ik ga tegenwoordig niet meer voor de "normale" desktop schijven maar voor de Seagate Baracuda SE.
Dit zijn schijven die beter tegen trillingen kunnen en er voor zijn ontworpen om 24/7 aan te staan.

Met de techniek van de 7200.10 is ie aardig stil, niet de meest stille schijf die er is maar toch netjes, zeker ook ivm de veiligheid van je data.
Ga binnenkort 2x400gb kopen en heb er nu een van 250.
Prestatie is goed zoals je verwacht, bijna gelijk aan de 7200.10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ervaring met:
1x Samsung spinpoints: Stil, maar bagger accesstime
2x Hitachi T7k in raid 0: Redelijk stil, nadat ik de schijven aan elastiek heb gehangen.
1x Hitachi T7k: Stil, zit in een antec kast op de bodem.

De stilheid van een harde schijf hangt vooral af van de manier waarop hij bevestigd zit in een kast en of de kast als klankkast kan dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185882

het zijn vaak de metalen zijpanelen die je hoort resoneren

ik zou ook wel graag m'n hd's in elastiek willen hangen, maar m'n kasten staan op de grond.. en ik ben bang dat ik er dan een keer tegen aan stoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 07:30
Anoniem: 185882 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 15:21:

ik zou ook wel graag m'n hd's in elastiek willen hangen, maar m'n kasten staan op de grond.. en ik ben bang dat ik er dan een keer tegen aan stoot
1 Tip voor het geluid van harddisk, ga naar de praxis en koop 2 platen bitumen met een zelfkleef laag, snij ze op maat en plak ze op de ondergrond van de kast en zij panelen, en je weet niet wat je hoort!!! je hoort bijna helemaal niks meer van je hardisk :*) :P _/-\o_

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterz20
  • Laatst online: 29-10-2024
Anoniem: 185882 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 15:21:

Tip voor jou: http://www.ikbenstil.nl/p...th=28_126&products_id=289

Ik hoor mijn schijf niet meer ratelen. Perfect simpel systeem en niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renio
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
* blaast stof van 't topic af *

... heb 3 schijven op 't oog.. maar ja .. welke is de stilste? Snelheid speelt me niet zo'n rol...

Seagate DiamondMax 21 - 250 Gb 7200 8Mb
Western Digital 200 Gb - 7200 RPM - 8Mb buffer
Seagate Barracuda 7200.10 - 200 Gb 7200 RPM - 8Mb

Tja.. .welke zou de stilste en meest betrouwbare zijn? Ik heb namelijk nul-de-botten verstand van harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-04 22:00

Marando

Muziekje?

renio schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 14:06:
* blaast stof van 't topic af *

... heb 3 schijven op 't oog.. maar ja .. welke is de stilste? Snelheid speelt me niet zo'n rol...

Seagate DiamondMax 21 - 250 Gb 7200 8Mb
Western Digital 200 Gb - 7200 RPM - 8Mb buffer
Seagate Barracuda 7200.10 - 200 Gb 7200 RPM - 8Mb

Tja.. .welke zou de stilste en meest betrouwbare zijn? Ik heb namelijk nul-de-botten verstand van harde schijven.
Als je een stille en betrouwbare schijf zoekt, kan je eigenlijk niet om de Samsung T166 schijven heen. 500GB schijf voor onder de €100,=

Ik heb de laatste weken erg veel "research" gedaan zegmaar voor mijn nieuw te bouwen super stille en toch goed presterende computer. Daar komen 2 van die Samsung schijfjes in te hangen. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Marando op 06-08-2007 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-03 16:05

Stropdas

Insert subtitle here

Ik wil ook nieuwe schijven van Samsung. De nieuwe F1serie is al 2 maanden geleden aangekondigd en bijna een maand uit maar nog nergens te koop. 320GB singleplatter :D hopelijk stiller dan de huidige T166-serie

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:51
Stropdas schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 19:10:
Ik wil ook nieuwe schijven van Samsung. De nieuwe F1serie is al 2 maanden geleden aangekondigd en bijna een maand uit maar nog nergens te koop. 320GB singleplatter :D hopelijk stiller dan de huidige T166-serie
De 320GB versie is nog nergens te koop. De 750GB en 1TB versie zijn al wel te koop. Zoals hier http://azerty.nl/producte...ID=387&SORTERING=merk_asc
Prijzen zijn erg goed te noemen, maar ik wacht op de 320GB versie. 1 winkel heeft 'm in duitsland, maar daar is de 320GB ook meteen ongeveer 1300 euro, vast een foutje.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-03 16:05

Stropdas

Insert subtitle here

PASware schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 11:57:
[...]

De 320GB versie is nog nergens te koop. De 750GB en 1TB versie zijn al wel te koop. Zoals hier http://azerty.nl/producte...ID=387&SORTERING=merk_asc
Prijzen zijn erg goed te noemen, maar ik wacht op de 320GB versie. 1 winkel heeft 'm in duitsland, maar daar is de 320GB ook meteen ongeveer 1300 euro, vast een foutje.
Gisteren via de Pricewatch zag ik dat Azerty ze zou hebben. 14 dagen verwachtte levertijd voor de 750GB. De ene 1TB is 21-28 dagen verwachte levertijd en de andere 1TB kan je preordenen. Ze mogen dan wel te koop zijn, daarmee heb je ze nog niet deze week in huis ;) Die Duitse winkel heeft m al 2 maanden voor die prijs staan ofzo. Neem ik ook niet serieus

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Heb wel het idee dat mijn 500GB T166 stiller is dan mijn 2 250GB P120 schijven.

De P80 serie blijft onovertroffen als je het mij vraagt op het gebied van geluidsproductie maar de T166 komt aardig in de buurt!

Samsung F1 heb ik ook nog geen ervaring mee, als de 500GB in mijn server vol is gaan we pas weer op zoek naar iets anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaFFia
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 12:39
ik had al dus een topic over een voor mij rare manier van HD instaleren , maar okay .
Begon eigenlijk al tijdens het instaleren van windows xp en de muk dat men Hd niet volledig werd gezien . Daar had ik dus deze topic over gemaakt .
Idd het verdiende niet de hoofdprijs kwa schoonheid , maar probleem werd echter niet opgelost .
Door het instaleren van sp1 en sp2 .
Naderhand met partitionmagic de schijf groter gemaakt , ( daar kwam me maatje ineens mee )
Okay raar voor mij , maar het werkte .

Pc loopt lekker en is lekker stil , alleen tijdens schijven/downloaden maakt die schijf me toch een herrie .
Echt een tikkent geluid , wat moet ik hiermee aan ?
Ik heb nergens kunnen vinden dat die schijven heriebakken zijn

Specs
Coolmaster mystique 632
Evga E-Geforce 8800GTS 640 MB
Gigabyte GA-P35-DS3P
Intel Core 2 Duo E6750 2.66 ghz
Kingston HyperX DChannel 2GB Kit
Hitachi Deskstar 320GB 7200RPM
Zalman Ulta Quiet voeding 600W

http://www.youtube.com/user/elfirx AKA MaFFia|NL|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Laatst online: 16:04
Wanneer een schijf willekeurige harde tikgeluiden geeft, is dat meestal een slecht teken. Dit is echter moeilijk te beoordelen vanaf hier. Je zou de SMART status eens kunnen controleren (met Everest of een ander programma). Wanneer het meer doorlopend geratel is, zou je het accoustisch management kunnen aanpassen. Hiervoor kun je bij de harddiskfabrikant een programma downloaden waarmee de HD stiller in te stellen is. Dit gaat wel ten koste van de toegangstijd.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaFFia
Wow even je tip tot mij genomen , maar ik moet eerlijk zeggen dat ik in HD's niet echt thuis ben laat staan de testen ervan , mede omdat ik dit nu voor het eerst meemaak allemaal .
Wat / waar moet ik precies wat checken .

Weet wel dat ik de avarage read acces aan het testen ben , maar men HD gaat helemaal over de zeik kwa geluid :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Laatst online: 16:04
Nou ja, de meest eenvoudige manier is even kijken bij het "schijfbeheer" v/d beheerconsole (rechtermuisknop op systeemicon -> beheren). Wanneer je systeem het ondersteund zou er moeten staan dat de conditie van de harde schijf ok is. Er zijn ook losse programma's die meer gedetailleerd kunnen weergeven wat de SMART status is van je HD. Ik ga hier nu niet uitleggen wat smart is e.d., daar is google/wikipedia voor, maar van belang is dat alles binnen de grenswaardes blijft en ok is. Daarnaast zou je nog eens in het logboek kunnen kijken van windows of daar geen lading aan lees- of schrijffouten wordt gerapporteerd.

Maar goed, je kunt ook altijd terug naar de winkel gaan met je HD, of deze terugsturen wanneer je deze via internet hebt aangeschaft.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaFFia
Idd nou in beheer geeft hij alles zijnde als goed .
Bedankt so far voor je hulp ... ik ga dan idd even neuzen naar smart status en dan zien we wel weer :) Voorlopig doet hij het nog , anders is het terug met die meuk :)

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:34
hdtune kan je smart status uitlezen. dan je gelijk even een scan doen op bad clusters.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-08-2023
Atomsk schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 09:55:
Wanneer een schijf willekeurige harde tikgeluiden geeft, is dat meestal een slecht teken. Dit is echter moeilijk te beoordelen vanaf hier. Je zou de SMART status eens kunnen controleren (met Everest of een ander programma). Wanneer het meer doorlopend geratel is, zou je het accoustisch management kunnen aanpassen. Hiervoor kun je bij de harddiskfabrikant een programma downloaden waarmee de HD stiller in te stellen is. Dit gaat wel ten koste van de toegangstijd.
Harde tikgeluiden had ik ook last van (Maxtor 120 GB Liquid) - ook nadat ik de schijf voor een nieuwe had ingeruild omdat de geluiden bleven aanhouden.

Wat uiteindelijk de oorzaak was? Te strak vastgedraaide duimschroeven. Heeft te maken met het uitzetten van de schijf bij warmteproductie. Geloofde het eerst ook niet, maar het hielp toch echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-06-2023
van de week een WD 750GB Caviar SE16 besteld...

ingebouwd en ik moet zeggen hij heeft een irritante hogefluittoon :( ... die komt boven mijn Raptor 150GB en Maxtor 250GB uit. 8)7

deze schijf is niet aan te raden voor mensen die een stil pc-tje willen..
ik heb een behuizing voor dat ding besteld en maak hem extern. echt irritant geluid.

heeft iemand nog tips wat echt stille schijven zijn? (en dan bedoel ik niet persee het geratel) O-)

A world without gadgets is no world ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:32

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ik heb de samsung hd501lj harde schijf voor 97 euro bij de Mediamarkt gekocht.
Dit was dus de Lacie Desktop Harddisk die in de aanbieding is.
De prijs van die schijf los is volgens mij zo ongeveer hetzelfde.
Mocht die controller van de externe schijf het nou begeven, dan koop ik voor twee tientjes een S-ATA controllerkaart zodat ik hem gewoon los in mijn pc kan hangen.
Ik vind hem in ieder geval erg stil, ik hoorde hem niet boven mijn computer uit als hij gewoon aan het draaien was, maar als hij echt druk aan het zoeken was, ja dan hoor je hem nog steeds wel. Opzich vond ik dat nog niet erg hard klinken en het is ook niet echt storend, vind ik, aangezien hij vooral gebruikt wordt om muziek of films vanaf te laten spelen en dan is hij niet constant aan het zoeken.

Join het DPC Whatpulse team

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste