Ik ook maar eventjes mijn ervaringen met jullie delen:
Seagate Barracuda 7200.9 40GB. IDE (ST3402111A)
Mijn C:schijf, onlangs aanschaft, en na een fiks aantal reviews te hebben gelezen besloten om deze te kopen vanwege de zogenaamde stille eigenschappen.
Nou NIET dus. Idle is deze weliswaar onhoorbaar, maar zodra Windos opgestart is (net een cleane install) hoor ik de schijf constant 'ratelen' (meteen na opstarten Xp, verder geen proggie oid opgestart). Vervelend geluid en ben dus een beetje teleurgesteld, want ik dacht dat deze stil zou zijn (in hoeverre dat eigenlijk uberhaupt kan bij harde schijven).
Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB IDE (Maxtor 6Y120P0)
Die ben ik nu net aan het defragmenteren en ook deze maakt een bijzonder ratelend geluid als de kop heen en weert beweegt voor lees- en schrijfacties. Vooral aan het begin van de schijf. Naarmate de kop tijdens het defragmenteren verderop de schijf komt wordt de Maxtor wat stiller. Ik hoor eigenlijk twee geluidjes, een zacht ratelend geluid (wat minder storend klinkt dan dat van de seagate, doet mij denken aan regen op een zolderraam), en soms een wat hard ratelend geluid zoals dat in het begin goed hoorbaar was.
Op de achtergrond hoor ik mijn vriend Barracuda ook ratelen....zucht. Gelukkig is de Maxtor niet mijn systeem schijf, toch wel een stuk erger dan de Seagate. Idle gewoon stil, zolas het hoort.
HITACHI Deskstar T7K250 160GB S-ATA (HDT722516DLA380)
Zelfde verhaal als Maxtor. Lawaaiig aan het begin van het defragmenteren, stiller aan het eind. Idle is deze ook stil.
Mijn ervaringen samengevat, alle schijven stil wanneer IDLE, de seagate als systeem schijf Kilo Utrecht Tango, want die hoor ik gewoon de godganse tijd iets doen, ik word er gek van.
edit: serienr. van de Hitachi toegevoegd