>denk dat ik maar script kiddie
>wordt...lekker simpel
>
>ffe serieus..
>Ik kan in veel gevallen geen kwaad zien in >het gebruiken van door anderen gemaakte >tools...waarom zou je het wiel opnieuw >uitvinden ?
Vergelijk het maar een beetje met aasgieren.. Iemand anders doet het werk, jij "jat" de beloning.
Omdat iedereen daar een pokkehekel aan begon te krijgen zijn veel maar gedeeltelijk geschreven. Als je een eggdrop-code hebt, wil dat nog niet zeggen dat je het kunt gebruiken, daar heb je dan nog wel flink wat extra kennis voor in huis nodig. Dus niks executable, gewoon halve source. De rest verzin je er maar bij als je het zo nodig wilt gebruiken.
Toegegeven, makkelijk is het wel en je hoeft niet alles zelf te gaan doen maar iedere k*hommel kan wel backorifice installeren. Sorry, maar dat soort mensen zijn dus echt totale verliezers..
>Nu vraag ik me af, hoe gaan die hackers te
>werk, je moet je voorstellen dat ze bij de
>Nasa echt niet zomaar een poort ofzo hebben
>openstaan of dat je 'zomaar' via Telnet
>erin komt.
Een van de meest voorkomende manier om ergens binnen te komen is door de 'bufferoverflow'.
Stel ik heb een programma dat vraagt om een zin van maximaal 80 tekens. Normale gebruikers tikken dan een zin in van maximaal (hoe raad je het) 80 tekens. Zo'n zin wordt dan opgeslagen in een variabele die 80 tekens lang is, geheugenruimte is immers duur en aangezien niemand toch boven de 80 tekens komt, is die variabele maar 80 lang.
Stel iemand tikt een zin in van 100 tekens. Dan kunnen er een paar dingen gebeuren:
* het programma kapt de string af tot 80 tekens.
* het programma geeft een foutmelding.
* het programma doet niks en slaat de string gewoon op.
Als het laatste voorkomt, dan heb je een potentiele overflow-exploit te pakken. Je moet immers 100 karakters opslaan in een stukje geheugen waar er maar 80 in kunnen staan.
Stel dat in het stukje ruimte voor die 80 karakters een stuk code staat dat na het vragen van de zin wordt aangeroepen. Als het programma ineens 100 karakters gaat opslaan dan gebeurt dat dus over dat stukje code heen. Normaal zou een programma gewoon crashen, maar als die laatste 20 karakters een stukje code zou zijn (in machinetaal welteverstaan), dan zou het programma gewoon dat stukje code gaan uitvoeren. Dat is dus *JOUW* eigen code die je net in de zin hebt ingetypt.
Dit heet dus een overflow-exploit of een egg-drop. Je 'dropt' een egg (eitje) in een ander programma en als dat 'eitje' wordt uitgevoerd dan kan er vanalles uitkomen..
Een buffer-overflow/eggdrop is een stuk ingewikkelder dan ik nu beschrijf: je moet flink wat machinetaal/assembler kennen, weten waar je je ei moet droppen, wat er in het ei moet staan etc etc etc.
Der zijn flink wat docs te vinden over dit soort onderwerpen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Functie VraagNaarEenZin ()
print "Geef een zin van maximaal 80 lang"
lees zin
DoeIetsAnders
Variabele zin[80] = ""
Functie DoeIetsAnders ()
print "Dank je voor het intypen van een zin". |
En nu type ik 100 karakters in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
lees zin
DoeIetsAnders
Variabele zin[80] = "Dit is een zin van 100 karakters dus de laatste 20 karakters"
Functie DoeIetsAnders ()
"staan hier over de andere functie heen"je voor het intypen van een zin". |
Dit is geen goede code dus zal het crashen als een baksteen, maar stel de laatste 20 karakters zijn getallen in machinetaal, dan kan een programma er zo uitzien na het typen van de zin:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
lees zin
DoeIetsAnders
Variabele zin[80] = "Dit is een zin van 100 karakters dus de laatste 20 karakters"
Functie DoeIetsAnders ()
zoek (paswoord van beheerder)
print paswoord |
Uh-oh
Dit is dus een van de vele manieren om iets te 'hacken', maar ik denk wel de meeste gebruikte.. (op idd social engineering en brute force na)...
Nu kap ik ermee hoor...
Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.