[/14] IRC kanaal (efnet, #gotcoders)

Pagina: 1
Acties:

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
/14 IRC Kanaal (#gotcoders)

Hallo allemaal. Ik had hier eerder ook al een topic over gestart, maar aangezien we er toen niet echt uitkwamen heb ik besloten om hierbij het initiatief te nemen en gewoon iets te beginnen in de hoop dat we een pleziere plek krijgen waar je je eenzame uurtjes achter de pc al idelend door kunt brengen :)

Wat is IRC?

IRC staat voor Internet Relay Chat. Het is (zoals de naam al zegt) een netwerk van aaneengesloten servers die alle berichten gestuurd naar het netwerk, relayen naar elkaar en op hun beurt weer naar de aangemelde clients. Voor meer informatie zie hier :D

Als je wilt meedoen met de pret, dan join je een zogenaamde kanaal. Het maakt hierbij niet uit met welke fysieke server je verbindt (een netwerk bestaat immers uit meerdere servers), IRC zorgt ervoor dat jij berichtjes kan sturen naar alle mensen aanwezig in hetzelfde kanaal als jou.

Waarom IRC?

IRC is leuk! En dat niet alleen, het is ook nog eens leerzaam. Forums zijn geweldige plekken om kennis op te doen, maar het nadelige van een forum is dat er regels zijn waar je je aan dient te houden. Hieronder valt dus bijvoorbeeld: niet offtopic gaan, geen lukrake bedenksels die in je opkomen neerpleuren, etc, etc. We kennen die regels allemaal wel aangezien we ons zich er allemaal netjes aan houden :)

Op IRC gelden deze restricties niet. Wij programmeurs besteden een groot deel van onze tijd achter beeldschermen en hebben dus behoefte om al onze frustraties, geniale hersenspinsels of lukrake onzin ergens neer te pleuren. IRC is hier dus bij uitstek de meest geschikte plek voor.

EFNET

EFNET is een van die irc netwerken waar ik het hiervoor over had. EFNET is een van de grootste netwerken en ook een van de meest betrouwbare. Er zijn uitstekende en snelle servers beschikbaar.

De reden waarom mijn keus op dit netwerk is gevallen is omdat er een grote hoeveelheid aan programmeer-kennis en kanalen al aanwezig is op dit netwerk. Altijd handig voor het verbreden van je kennis en voor het voeren/meelezen van interessante (of juist niet) discussies.

Een kleine greep uit het aanbod: #winprog, #php, #java, #perl, #linux, #freebsd, #python, #coders (met allemaal gemiddeld 100 man erin).

(Disclaimer: ik heb niet voor EFNET gekozen omdat dit mijn persoonlijke favoriet is, anders had ik wel voor quakenet gekozen :D)

Het kanaal heb ik voor het gemak maar even #gotcoders genoemd. (snelle start voor de mensen die al bekend zijn met irc, server: efnet.vuurwerk.nl, channel: #gotcoders)

Ok leuk en alles, maar hoe kom ik daar?

Stap 1: downloaden en installeren van een IRC client

Omdat het IRC protocol een vrij en open protocol is, bestaan er veel zogenaamde irc-clients. Onder Windows is hiervan de meest bekende ongewtijfeld mirc, voor Linux/X hebben we x-chat en voor linux/console (love it :+) hebben we BitchX.

In mijn 'tutorial' ga ik ervan uit dat je Mirc gebruikt. Als je linux gebruikt dan ben je vast wel slim genoeg om uit te vissen hoe X-chat werkt. Mocht er animo zijn, dan wil ik best een korte introductie in het gebruik van BitchX schrijven (zeer handige client, vooral in combinatie met screen).

Download mirc (shareware) hier om verder te gaan.

Stap 2: wat instelwerk

Na de installatie kan het eerste copyright-scherm weggeklikt worden. Je kan evt. het vinkje linksonder wegklikken om hiervan geen last meer te hebben de volgende keren dat je mirc start.

Hierna kom je in het options scherm terecht. Hier kan je wat persoonlijke gegevens invullen maar de twee belangerijkste items zijn "Nickname" en "Alternative". Waar deze voor dienen hoef ik hopelijk niet uit te leggen :)

Het kan geen kwaad om het options scherm door te kijken, er zijn behoorlijk wat instellingen die je het leven als IRC gebruiker wat kunnen vergemakkelijken, maar aan jou de eer om die geheel aan je eigen wensen aan te mogen passen :)

Stap 3: Verbinding maken met de server

Na het wegklikken van het options scherm kom je terecht in het zgn. status-window. Hier kan je mirc allerlei opdrachtjes geven.

Opmerking: Voor de al wat meer ervaren Mirc gebruikers: Mirc heeft nu de langverwachte mogelijkheid om verbinding te maken met meerdere servers in een venster! Typ hiervoor bijvoorbeeld: server -m irc.efnet.vuurwerk.nl

Voor nu typen we:
code:
1
/server efnet.vuurwerk.nl

Nu wordt er verbinding gemaakt met de server en je wordt aangemeld bij het netwerk. Let maar niet op al die berichten die langsvliegen, dit is gewoon de MOTD (MEssage of the day) van de server en wat administratieve informatie.

Er verschijnt een scherm met een lijstje erin. Dit zijn standaard-kanalen van mirc, het hoeft helemaal niet zo te zijn dat deze ook daadwerkelijk aanwezig zijn op de server. Klik dit venster dus weg (evt. het vinkje uitzetten zodat je hier geen last meer van hebt).

Stap 4: een kanaal joinen

Typ nu in het commando-regeltje
code:
1
/join #gotcoders

en voila: je bent erin! (als je #gotcoders vervangt door bijv. #perl dan join je dus het perl-kanaal. Geen zorgen, je kan een groot aantal kanalen tegelijk joinen, het leest alleen niet zo geweldig :+).

Dagelijks gebruik

Om uit te vogelen hoe Mirc werkt hoef je geen genie te zijn :) Het is super-simpel. Je kan mirc ook bepaalde commando's geven door in het status-window of in het huidige kanaal een commando voor te gaan met een '/' (/join bijv). Ik stel voor dat je de Mirc faq (zie mirc website) of de Mirc helpfile even vluchtig doorkijkt.

Idler alert! :)

De wat meer frequente IRC bezoeker zal dit fenoneem vast wel kennen, voor de IRC-n00b is het maar vaag. Een groot deel van de bezoekers op IRC hangt er maar wat rond zonder de hele dag ook maar één woord te zeggen (ben zelf ook zo een type :+), sta dus niet verbaasd als je iemand iets vraagt/een bericht stuurt en pas een aantal uren laten antwoord terug krijgt. Dit is volkomen normaal in de wereld van IRC :)

Bij gebrek aan betere koptekst schreef ik dit

Als je nog vragen hebt ofzow ben ik uiteraard bereid die te beantwoorden (daar hebben we forums voor).

Ik ben alleen nog op zoek naar iemand met een 24*7 verbinding die bereid is een eggdrop te draaien zodat we het kanaal altijd voor onszelf beschikbaar kunnen houden.

Veel plezier op IRC

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

volgens mij heeft t.net z'n eigen IRC server hoor :?

irc.tweakers.net dus!

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• stylee

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
chem: volgens mij heeft t.net z'n eigen IRC server hoor :?

Jup en ik heb ook geloof ik duidelijk uitgelgd waarom ik daar niet voor gekozen heb.

Het /14 kanaal moet niet alleen een 'babbelbox' zijn maar ook een plek waar je je ff snel tot andere mensen kunt wenden mocht je er niet uit komen, /join #java|#perl|#php|#whatever is dan minder ver verwijderd.

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-10-2025

SiliconError

:(){ :|:& };:

Anders altijd nog artemis.sorcery.net :P

Maar uh, wat maakt het uit... nu mIRC meerdere servers aan kan *D

• stylee

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
*subtiel schopje* :+

Edit: mods zou het mischien mogelijk zijn om dit topic een tijdje als sticky te kunnen houden? Is toch wel in het voordeel van dit forum IMO

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Ik blijf wel fijn in #/14 vertoefen in mijn eentje op irc.tweakers.net :+

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 23:32 schreef dusty het volgende:
Ik blijf wel fijn in #/14 vertoefen in mijn eentje op irc.tweakers.net :+
Die is leeg nu.

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
Op maandag 11 februari 2002 23:40 schreef Nikel het volgende:
Die is leeg nu.
Dat krijg je nu dus...

Misschien is het nu handig om 1 IRC-plek te hebben. Anders wordt het zo'n versnippering.

De ene helft zit nu op irc.tweakers.net en de andere helft op EFNet en ik hop er nu een beetje tussenin. En dat is niet handig...

Dus we moeten gewoon afspreken: Óf irc.tweakers.net óf EFNet...

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Goeie pr0n op efnet? Anders moet ik hele tijd switchen namelijk.

• Neophyte
  • Laatst online: 17-09-2025

Neophyte

it's back....

Op maandag 11 februari 2002 23:43 schreef elnino het volgende:

[..]

Dat krijg je nu dus...

Misschien is het nu handig om 1 IRC-plek te hebben. Anders wordt het zo'n versnippering.

De ene helft zit nu op irc.tweakers.net en de andere helft op EFNet en ik hop er nu een beetje tussenin. En dat is niet handig...

Dus we moeten gewoon afspreken: Óf irc.tweakers.net óf EFNet...
Dan connect je toch gewoon op 2 servers tegelijk in 1 client :?

Senri no michi mo ippo kara

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op maandag 11 februari 2002 23:52 schreef Neophyte het volgende:
[..]
Dan connect je toch gewoon op 2 servers tegelijk in 1 client :?
Al die mirc fans willen niet overstappen op Pirch :+

Back In Black!

• Orphix
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 23:50 schreef raptorix het volgende:
Goeie pr0n op efnet? Anders moet ik hele tijd switchen namelijk.
:+

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op maandag 11 februari 2002 23:40 schreef Nikel het volgende:
[..]
Die is leeg nu.
Nu niet :+

Back In Black!

• Neophyte
  • Laatst online: 17-09-2025

Neophyte

it's back....

Op maandag 11 februari 2002 23:57 schreef dusty het volgende:

[..]

Al die mirc fans willen niet overstappen op Pirch :+
De nieuwe mirc-client 6.0* heeft nu ook multi-server hoorde ik, dus zelfs dat is geen excuus meer :)

Senri no michi mo ippo kara

Verwijderd

dan down je MIRC 6.0 toch , die ondersteund nu ook multy server

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 12 februari 2002 00:01 schreef Neophyte het volgende:
[..]
De nieuwe mirc-client 6.0* heeft nu ook multi-server hoorde ik, dus zelfs dat is geen excuus meer :)
Oi nu al, dat kon pirch in um.. 97 al ? :+

Back In Black!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
gezellig in #/14 man :)

• Orphix
  • Niet online
ik irc met trillian
het staat nu trouwens gelijkspel:
#/14: 4 personen
#gotcoders: 4 personen

en java blijft iets achter
#javahova (irc.tweakers.net): 3 personen

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
Op dinsdag 12 februari 2002 00:18 schreef Orphix het volgende:
ik irc met trillian
het staat nu trouwens gelijkspel:
#/14: 4 personen
#gotcoders: 4 personen

en java blijft iets achter
#javahova (irc.tweakers.net): 3 personen
Waarvan er 2 in alledrie de kanalen zitten. Dus eigenlijk zijn het maar 7 nu 8 personen die online zijn... Schiet niet erg op...

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
hmz op Efnet, 4 personen waaronder 0 ops :{

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

imho kan je beter voor ircnet gaan. zitten standaard al veel lui op. ik ben totaal geen fan van efnet, laat staan van irc-server van t.net. die ligt er om de zoveel tijd d'r uit, waardoor de nick-server iedereen weer killed zodra hij weer online is, omdat niet iedereen zich identificeerd. hoogst irritant. 1x in de week ok. maar laatste tijd ligt ie er elke dag welk uit.

dalnet is al helemaal een ramp. constant privath messages van bots die adverteren.

• stylee

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
#/14 2 personen (deze zitten beide in #gotcoders)
#gotcoders 4 personen

We zijn aan het winnen :+

Scorpion: imho kan je beter voor ircnet gaan. zitten standaard al veel lui op...

Jah zo heeft iedereen wel zn eigen voorkeur. Op zich ook geheel logisch, maar als er op een gegeven moment geen knoop doorgehakt wordt komen we ook nergens. Vandaar dat ik heb gezegd: efnet. Punt uit.

Vindt het eigenlijk wel jammer dat er nog steeds een discussie wordt gevoerd over welke server en dat er nog steeds een aantal mensen gezellig ergens anders gaan lopen rondhangen, maar achja...

Ik ben een tijdje mod geweest op quake3world.com forums en heb daar hetzelfde gedaan, ook een IRC kanaal gestart. Kreeg in het begin ook veel negatieve replies (waarom etg en geen irc.quake3world.com etc, etc), zaten daar ook in het begin maar met 3 man per dag, maar als je er nu langswipt is het er toch behoorlijk druk.

Met wat support van van de mods (sticky thread :7) moet het hier ook wel lukken :)

• Tim
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

irc.sorcery.net => #got-webdev :P :+
Lekker oud.. :P

Dat was niet serieus

• stylee

stylee

blah zeg ik je