Toon posts:

Vraagje over aansluiten meerdere leds

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste tweakers,

Ik vraag mij af of het geen probleem is om meerdere leds op de led aan te sluiten die de power weergeeft voorop de kast. Of is het zo dat als je meerdere leds aansluit op die powerled ze minder fel gaan branden? Ik ben namelijk niet zo'n electrotechnicus....

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Mir

Moet geen probleem zijn....hij zal idd wel minder gaan branden :)

Gl

(ps: waarom wil je dat eigenlijk?)

• 23m3
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 13:02

23m3

Time to change batteries!

Mmm minder fel zullen ze idd gaan branden maar je loopt het risico dat je wat electronica op je mobo stuk trekt omdat die meestal niet gemaakt is om genoeg voor meerdere leds te leveren.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb zo'n chieftec kast met zo'n coole voorkant met van die ribbles erin. Daarachter wil ik dus wat ledjes pleuren. Is het dan niet beter om ze aan te sluiten op een apart stroomkanaal en zo ja, welke??

• marijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-07 15:59
Op zondag 10 februari 2002 13:38 schreef badkarma het volgende:
Nou, ik heb zo'n chieftec kast met zo'n coole voorkant met van die ribbles erin. Daarachter wil ik dus wat ledjes pleuren. Is het dan niet beter om ze aan te sluiten op een apart stroomkanaal en zo ja, welke??
Je kan ze aansluiten op 12v of 5v met een weerstandje er tussen.

• Mir
  • Niet online

Mir

Op zondag 10 februari 2002 13:38 schreef badkarma het volgende:
Ik zou ze idd dan gewoon op een molex stekker gooien (zo'n 1 die ook je HD ingaat voor voeding)

Alles serie gooien...beetje rekennen, en dan kan je de 12V wel gebruiken zonder weerstandjes.

Hoe dat precies zat weet ik ook niet meer ;) (misschien dat iemand voor jou kan uitrekennen hoeveel ledjes je aan moet sluiten op 12V om het normaal te laten lopen)
Zie het als je kerstverlichting: 12V lampjes serie op 220 zonder adaptor.

Of zeg even hoeveel ledjes je gaat gebruiken; misschien dat de rekenwonder dan wel wil uitrekennen wat voor een weerstand je moet gebruiken! :P

O-) Heb m'n binas niet meer O-)

/edit: parel(l)el --> serie :{

• RolandWitvoet
  • Niet online
Meer dan 2 ledjes moet je echt niet doen, de kans dat die niet gaan branden is groot (powerled kan vaak wat meer hebben dan de hdd-led en niet alle leds zijn even zuinig, maar toch)
Als jij iets van 10 leds wilt aansluiten die toch alleen maar continue branden kun je het beste gewoon de 5V van de voeding gebruiken en die ledjes (met een voorschakelweerstand!) paralel aansluiten.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Zie ook led faq:
[topic=404631/1/25]

• RolandWitvoet
  • Niet online
Op zondag 10 februari 2002 13:51 schreef Mir het volgende:
Alles paralel gooien...beetje rekennen, en dan kan je de 12V wel gebruiken zonder weerstandjes.

Zie het als je kerstverlichting: 12V lampjes parallel op 220 zonder adaptor.
Je mist wel meer ;)
wat jij bedoel is namelijk niet paralel, maar in serie :+

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 13:51 schreef Mir het volgende:

[..]

Ik zou ze idd dan gewoon op een molex stekker gooien (zo'n 1 die ook je HD ingaat voor voeding)

Alles paralel gooien...beetje rekennen, en dan kan je de 12V wel gebruiken zonder weerstandjes.

Hoe dat precies zat weet ik ook niet meer ;) (misschien dat iemand voor jou kan uitrekennen hoeveel ledjes je aan moet sluiten op 12V om het normaal te laten lopen)
Zie het als je kerstverlichting: 12V lampjes parallel op 220 zonder adaptor.

Of zeg even hoeveel ledjes je gaat gebruiken; misschien dat de rekenwonder dan wel wil uitrekennen wat voor een weerstand je moet gebruiken! :P

O-) Heb m'n binas niet meer O-)
dus daar geeft de school die gave boekjes voor :D
Kzal em er meteen es bijpakken.

• Mir
  • Niet online

Mir

Hehe f*ck....serie natuurlijk ja :P
woops ;)

Ja, en ik ben zo stom geweest zo'n ding niet te 'lenen' van school toen ik slaagde..beetje jammer weer ;)

mooie boekjes zijn het. (ze helpen je ook nog eens overgaan...tis geweldig :9)

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 13:58 schreef Mir het volgende:
Hehe f*ck....serie natuurlijk ja :P
woops ;)

Ja, en ik ben zo stom geweest zo'n ding niet te 'lenen' van school toen ik slaagde..beetje jammer weer ;)

mooie boekjes zijn het. (ze helpen je ook nog eens overgaan...tis geweldig :9)
Ik heb em nog wel ff nodig. Ik moet nog 2 jaar :(
Het lijken wel eeuwen :P

• Mir
  • Niet online

Mir

Op zondag 10 februari 2002 14:00 schreef X-IoN het volgende:

[..]

Ik heb em nog wel ff nodig. Ik moet nog 2 jaar :(
Het lijken wel eeuwen :P
Je komt er vanzelf wel...ooit eens... :P
Maar 1 ding: Mijn middelbare tijd was echt top!! Soms mis ik het nog best hoor!! 11 uur in de week les is ook niet alles :{

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik heb deze leds bij Conrad besteld. Ik wil er 8 aansluiten. Wat moet ik nu het beste doen?

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0206021471013346085&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=28554&TK_PAR[MEDIUM]=

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56

Maku

Derp

Ik heb een 2 aderig kabeltje vastgesoldeerd op een molex op de 5 volt en hier en daar de draad gestript en daar ledjes op gesoldeerd ( pics soon ) ( ps ledjes van mij kan ik lekker op de 5v zonder weerstandje pletteren )

Verwijderd

Ik zou de Ledjes gaan schakelen met een transistor. Moet je eentje pakken die de boel aanschakeld als er een stroompje gaat vloeien. Dan omzeil je de hele mikmak met die electronica van je mobo en zo. Als je het stroompje van je Power-LED op de transistor zet gaat de Transistor geleiden en laat een ander stroompje door. (volgens mij moet je dan een NPN hebben, maar weet ik niet zeker) Je kunt dan naar hartelust LED-jes gaan aansluiten, zolang je voeding het maar trekt.

Verwijderd

Topicstarter
BTW wat the f*ck is een molex?

• marijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-07 15:59
Je kan er misschien 2 in serie zetten en dan op de rode en de zwarte draad (5v) aansluiten.

• Mir
  • Niet online

Mir

Op zondag 10 februari 2002 14:09 schreef badkarma het volgende:
BTW wat the f*ck is een molex?
zoals ik al zei: dit dingen die je HD/CDROM voeding geven...met rode/gele/zwarte draatjes eraan..

Verwijderd

Topicstarter
Oké, dus als ik 4 ledjes van 3,3 volt serie zou schakelen op een normale HDD voeding zou het moeten werken?

• Mir
  • Niet online

Mir

-[ vraagt aan het publiek: Je mocht voltages bij serie schakelingen gewoon optellen hè? ]-

zoja:

Ja, dan kan dat...wel opletten; je Molex hebben verschillende voltages....5 en 12 volt... Gewoon aankoeien ;) het zijn maar Ledjes.. :P

• moefit
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03-2022
Je kunt in dit topic wel eens kijken:
Blauwe LED's in serie

Alleen het eerste deel is zinnig voor deze toepassing.
Pagina: 1