Ik wil graag via dit schema 5-10 leds aansluiten op de 12V aansluiting van mn pc en zo een soort van LED Schijnwerper creeëren. Uiteraard de ledjes op een stukkie PCB gesoldeerd.
Wat is nu de benodigde spanning (in totaal)?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Nog steeds 12 Volt. (tenzij de spanning van de voeding daardoor in elkaar dondertOp woensdag 06 februari 2002 22:17 schreef insan1ty het volgende:
[afbeelding]
Ik wil graag via dit schema 5-10 leds aansluiten op de 12V aansluiting van mn pc en zo een soort van LED Schijnwerper creeëren. Uiteraard de ledjes op een stukkie PCB gesoldeerd.
Verwijderd
Indien ze inderdaad 3,3 volt nodig hebben en bijvoorbeeld 20 mA, dan moet je inderdaad 3 in serie schakelen met een voorschakelweerstand van 100 Ohm (105 eigenlijk.... maar dat boeit niet zoveel)Op woensdag 06 februari 2002 22:28 schreef JayR het volgende:
5x LED met 3,3V doorlaatspanning is 16,5V.... afgezien daarvan, zonder voorschakelweerstand gaan ze niet lang mee.
Zet er max. 3 in serie en een voorschakelweerstand erbij.
Verwijderd
Tolerantie in leds... okee. Dat die weerstanden geen drol kosten ben ik het ook mee eens. 10 cent komt meer in de buurtOp woensdag 06 februari 2002 22:35 schreef JayR het volgende:
Zou ik niet doen, dat parallel zetten. Je kan dan verschil in intensiteit krijgen door tolerantie in de LED's. Beter gewoon ieder tak van eigen weerstand voorzien. Die dingen kosten toch geen drol.
Verwijderd
Ooooow... maar dus meer doordat de spanning over de 3 weerstanden zal verschillen waardoor die lichtintensiteit kleiner zal worden dan bij die ene weerstand waarbij je dus maar 1 spanning hebt...Op woensdag 06 februari 2002 22:48 schreef JayR het volgende:
Stel dat er 1 LED tussen zit met een lagere doorlaatspanning, bijv. 2,5 volt, dan staat er ook gelijk een lagere (3,3+3,3+2,5=9,1V) spanning over de ander takken van de parallelschakeling. Die komen dus niet meer allemaal aan hun doorlaatspanning en zullen dus een stuk minder fel zijn. Zet je in ieder tak een weerstand dan zal alleen de stroom door de LED's wat veranderen en dat zal een minder groot effect op de intensiteit hebben. Nou zal in de praktijk de tolerantie natuurlijk niet zo groot zijn. Is maar om even het effect aan te geven.
JuistOp woensdag 06 februari 2002 22:55 schreef insan1ty het volgende:
ok nieuw schema:
[afbeelding]
de info zoals die in het eerste schema staat klopt
(3.3V, 20mA)
weerstandjes dan 100ohm?
Dit zou wel moeten werken ja...Op woensdag 06 februari 2002 22:55 schreef insan1ty het volgende:
ok nieuw schema:
[afbeelding]
de info zoals die in het eerste schema staat klopt
(3.3V, 20mA)
weerstandjes dan 100ohm?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Verwijderd
Nee hoor, die gegevens heeft topicstarter zelf aangedragen. Staan gewoon in het schema!Op woensdag 06 februari 2002 22:56 schreef wfvn het volgende:
[..]
Juist
Alleen.... Die specs: 3,3Volt met 20 mA... klopt dat wel? Want dat zijn gegevens waar wij mee zijn aan komen dragen....
Maar als die gegevens kloppen dus gewoon weerstandjes van 100 Ohm nemen
Succes.
Lezen is moeilijk... daarom ben ik zelf dus ook dol op plaatjes...Op woensdag 06 februari 2002 23:00 schreef JayR het volgende:
[..]
Nee hoor, die gegevens heeft topicstarter zelf aangedragen. Staan gewoon in het schema!
sorry...Op woensdag 06 februari 2002 23:06 schreef wfvn het volgende:
[..]
Lezen is moeilijk... daarom ben ik zelf dus ook dol op plaatjes...
Welke idioot verzint er dan dat er ook in plaatjes gelezen moet worden
Maar dat heb ik inderdaad over het hoofd gezien......Tijd om naar bed te gaan.
Stoer man... een ratelende pc (als dat relais het tempo kan bijhouden tenminsteOp woensdag 06 februari 2002 23:13 schreef insan1ty het volgende:
[..]
sorry...
Nog 1 vraag:
Op de draadjes naar mn Power en HDD led staat ongeveer 2.5V. Hoe kan ik hier een Led op aansluiten? Op de HDD led een relais lijkt me niet zo'n succes[klik klik klik klik klik]..
Verwijderd
Yep, dat gaat wel werken. Je moet de + van je HDD aansluiting op de basis zetten en de - van je HDD aansluiting op de min van je spanningsbron. Dat gaat het wel werken. En die 85 Ohm klopt, de dichtstbijzijnde waarde die je kunt krijgen is 82 Ohhm.Op woensdag 06 februari 2002 23:26 schreef insan1ty het volgende:
ok ik heb nu zoiets bedacht:
[afbeelding]
alleen weet ik niet waar ik de basis van de transistor op aan moet sluiten...
btw de spanningsbron in dit plaatje is dus bijv de 5V van de molex. Hier dan een weerstandje van 85(1.7/0.02??)ohm tussen? De hdd led aansluiting moet dan aan de basis op een of andere manier
Verwijderd
PSN: DutchTrickle PVoutput
Verwijderd
Tuurlijk kan je je hd led vervangen, het kijkt alleen zo saai naar een donkere led.....Op donderdag 07 februari 2002 07:56 schreef Maverick het volgende:
nu wil ik niet vervelend zijn hoor, maar die hele schakeling die hierboven nu staat heeft toch geen zinje kunt je hdd led toch gewoon door die blauwe vervangen
dis alleen mara ingewikkeld, en het resultaat is hetzelfde
Verwijderd
maar ik heb een ander moederbord. trust me, ik heb het al eens geprobeerd..Op donderdag 07 februari 2002 08:23 schreef Maverick het volgende:
hm, ik ken mensen die het gewoon zo gedaan hebben, en waarbij de led gewoon oplicht hoor!
okOp donderdag 07 februari 2002 09:01 schreef insan1ty het volgende:
[..]
maar ik heb een ander moederbord. trust me, ik heb het al eens geprobeerd..
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Op woensdag 06 februari 2002 22:24 schreef Demoniac het volgende:
Je moet er wel een weerstand tussen zetten ter beveiliging...
Verwijderd
He weerstandjes van drie volt, nu klets jij tochOp donderdag 07 februari 2002 13:19 schreef _AscII_ het volgende:
[..]
klets niet!!!![]()
![]()
als je 4 weerstanden (van elk 3 volt) op 12 Volt aansluit in serie staat er over elke led 3 Volt..
weerstand is NERGENS voor nodig!!!
Verwijderd
Verwijderd
Op donderdag 07 februari 2002 13:30 schreef _AscII_ het volgende:
offtopic:
nounounou, ik had AscII al voor gotnajah je moet wat he?
Hmm, jij hebt nog veel te leren op het gebied van elektronica! Er moet inderdaad altijd een stroombegrenzende factor in de kring opgenomen zijn. Maar dat had ik al uitgelegd in je eigen led faq.Op donderdag 07 februari 2002 13:19 schreef _AscII_ het volgende:
[..]
klets niet!!!![]()
![]()
als je 4 Leds (van elk 3 volt) op 12 Volt aansluit in serie staat er over elke led 3 Volt..
(ik wordt een beetje moe van al die mensen die beweren de er ALTIJD een weerstand tussen moet, spanning en stroom hangen immers samen)
OK vertel hier dan ook maar je geboekte resultaten op het gebied van "inzicht hoe een LED werkt"Op donderdag 07 februari 2002 13:19 schreef _AscII_ het volgende:
[..]
klets niet!!!![]()
![]()
als je 4 Leds (van elk 3 volt) op 12 Volt aansluit in serie staat er over elke led 3 Volt..
(ik wordt een beetje moe van al die mensen die beweren de er ALTIJD een weerstand tussen moet, spanning en stroom hangen immers samen)
/edit: typo
Nee, zo'n opto-coupler zorgt ervoor dat de twee stroomkingen helemaal van elkaar gescheiden blijven (dus ook veiliger voor je 5v spanning, zoals al door iemand werd opgemerkt). Bij een transistor 'lekt' er stroom van de basis naar de uitgang, dus blijven de stroomkringen niet geheel van elkaar gescheiden.Op donderdag 07 februari 2002 17:39 schreef insan1ty het volgende:
Maar waarom is een optocoupler dan beter dan gewoon een transistor?? Heeft een optocoupler niet zo'n "microfoon-voor-speakers-houden-om-op-te-nemen" effect?
ahh ok dat verduidelijkt een boel!Op donderdag 07 februari 2002 18:41 schreef bennierex het volgende:
[..]
Nee, zo'n opto-coupler zorgt ervoor dat de twee stroomkingen helemaal van elkaar gescheiden blijven (dus ook veiliger voor je 5v spanning, zoals al door iemand werd opgemerkt). Bij een transistor 'lekt' er stroom van de basis naar de uitgang, dus blijven de stroomkringen niet geheel van elkaar gescheiden.
(Ik ben ook niet zo'n groot genie op dit gebied, maar dit is wat ik ervan begrijp)
Dit gaat dus niet werken! Een NPN transistor schakelt naar massa. De spanning op de basis moet 0,6V hoger zijn dan de uitgang. Zoals hij nu staat krijg je uit je transistor dus:Op woensdag 06 februari 2002 23:56 schreef insan1ty het volgende:
... [afbeelding]
het complete schema dan voor de liefhebber(<andere gebruikers van de MSI K7T266Pro2).
Een optocoupler is hier niet nodig. Enkel wanneer je met veel hogere spanning gaat werken (of met externe voeding) dan is het verstandig. In dit geval niet.Op donderdag 07 februari 2002 11:13 schreef Bubble_joey het volgende:
Ik zou persoenlijk de transistor vervangen door en optocoupler
Het is minder belastend en veiliger (optisch afgeschermd)
hoe moet ik dan zorgen dat er maar 10mA opstaat?Op donderdag 07 februari 2002 21:26 schreef moefit het volgende:
[..]
Dit gaat dus niet werken! Een NPN transistor schakelt naar massa. De spanning op de basis moet 0,6V hoger zijn dan de uitgang. Zoals hij nu staat krijg je uit je transistor dus:
2,5-0,6 = 1,9V
Als je het op deze manier wilt doen dan moet je de weerstand en de LED voor de transistor hangen, de transistor schakelt de LED dan naar massa. Vergeet dan ook niet een weerstand aan de basis, anders ga je je transistor slopen.
Een makkelijkere oplossing is gewoon de LED vervangen door een blauwe. Dit werkt ook, de 3,3V is de spanning bij 20mA. Bij een lagere spanning dan brandt de LED ook (iets minder fel), ik sluit het meestal aan zodat er zo'n 10mA gaat lopen, goed voor de levensduur van de LED en je hoeft ook niet de hele kamer te verlichten hiermee.
Verwijderd
ligt er aan wat de basis spanning van de BJT is.Op donderdag 07 februari 2002 21:26 schreef moefit het volgende:
[..]
Dit gaat dus niet werken! Een NPN transistor schakelt naar massa. De spanning op de basis moet 0,6V hoger zijn dan de uitgang. Zoals hij nu staat krijg je uit je transistor dus:
2,5-0,6 = 1,9V
Als je het op deze manier wilt doen dan moet je de weerstand en de LED voor de transistor hangen, de transistor schakelt de LED dan naar massa. Vergeet dan ook niet een weerstand aan de basis, anders ga je je transistor slopen.
Een makkelijkere oplossing is gewoon de LED vervangen door een blauwe. Dit werkt ook, de 3,3V is de spanning bij 20mA. Bij een lagere spanning dan brandt de LED ook (iets minder fel), ik sluit het meestal aan zodat er zo'n 10mA gaat lopen, goed voor de levensduur van de LED en je hoeft ook niet de hele kamer te verlichten hiermee.
Verwijderd
heb hier uv leds (blacklight) das nog vetterOp woensdag 06 februari 2002 22:17 schreef insan1ty het volgende:
[afbeelding]
hoeveel kosten die wel niet? like, €4 per stuk ofzoOp vrijdag 08 februari 2002 15:31 schreef divx4me het volgende:
[..]
heb hier uv leds (blacklight) das nog vetter
Volgens mij moet dit dus wel zo werken, echter kun je beter gewoon het ledje vervangen en niets meer.Op vrijdag 08 februari 2002 15:29 schreef insan1ty het volgende:
[afbeelding]
hierbij het schema dat moefit mij gemaild heeft.
Volgens jullie zal dit niet werken???
FOUT schema.Op vrijdag 08 februari 2002 15:29 schreef insan1ty het volgende:
[afbeelding]
hierbij het schema dat moefit mij gemaild heeft.
Volgens jullie zal dit niet werken???
Waar baseer je het op dat dit schema fout is??? Als je geen weerstand in de basis zet dan zal er een grote stroom gaan lopen van de basis naar de emitter, je gaat dan een hoop vermogen in je transistor verstoken, waardoor deze sneller kapot zal gaan!Op vrijdag 08 februari 2002 18:58 schreef stekkel het volgende:
[..]
FOUT schema.
je moet de weerstand aan de emiter kant van je transistor hebben. Lees mijn voorgaande post maar eens goed.
Je bent dan niet afhankelijk van de spanningsval over de LED. De transistor schakeling is dan een stroombron en dat is precies wat het beoogte resultaat is.
De weerstand in de basis is dan ook niet nodig. Wel kan je een weerstand van basis naar ground leggen om een stroomtje te laten lopen van bijvoorbeeld 0.1 mA. dus een 50k weerstand.
LOL, toevallig heb ik het vak voortgezette elektronica aan de universiteit gehad. Ik denk dat ik wel weet hoe een transistor werkt.Op vrijdag 08 februari 2002 19:11 schreef moefit het volgende:
[..]
Waar baseer je het op dat dit schema fout is??? Als je geen weerstand in de basis zet dan zal er een grote stroom gaan lopen van de basis naar de emitter, je gaat dan een hoop vermogen in je transistor verstoken, waardoor deze sneller kapot zal gaan!
Als je het voorgaande schema gebruikt, de led aan de emitter kant dus, heb je juist geen stroombron, maar een spanningsbron afhankelijk van de spanning op de basis (spanning wordt basis-0,6V). Let er wel op dat dit een NPN transistor is!
Een weerstand naar de massa is bij een transistor juist niet nodig, het is geen FET! Bij een transistor gaat er juist altijd een beetje stroom lopen door de basis naar de emittor. De stroom van collector naar de emittor kan tot 100x zo groot zijn.
Zoek eerst maar eens uit hoe een transistor werkt voordat je gat lopen roepen dat het fout is!
Waarom post je niet gewoon een reply, dat is een stuk handiger voor andere mensen die dit nog eens willen lezen.Op vrijdag 08 februari 2002 18:58 schreef stekkel het volgende:
[..]
edit:
uitleg wat er gebeurd:
Een transistor is stroomgestuurd. De Basis stelt zich in het foute schema in op 0.65 V.
Dit betekend dat er een opgelegde basisstroom gaat lopen van 5 / 10k (+ de weerstand op je mainbors) .
De Collectorstroom van een transistor is alfa fe * Ib met alfa fe de versterkingsfactor van je transistor. Aanname: deze is 100.
Door de opgedrukte basisstroom leg je dus een Collectorstroom op die 100 * de basisstroom is.
Deze ga je vervolgens weer tegenwerken omdat je denkt met een collectorweerstand de stroom te kunnen regelen.
Wrong thinking!
De stroom stel je dus in met een emiter weerstand en niet anders.
Ik heb zeker 100 ontwerpen gemaakt (waar er overigens eigenlijk nooit een uit het veld van terugkomt) en als ik een transistor gebruik dan is dat altijd op deze manier.Op vrijdag 08 februari 2002 19:16 schreef stekkel het volgende:
[..]
LOL, toevallig heb ik het vak voortgezette elektronica aan de universiteit gehad. Ik denk dat ik wel weet hoe een transistor werkt.
Wat ik probeer uit te leggen is hoe je een stroombron maakt. Doe daar eerst maar eens wat research naar en dan praten we verder.
Praktijk is gebasseerd op de theorie. Waarom zou je een schema maken wat met de zelfde componenten op een andere manier geschakeld veel beter is.Op vrijdag 08 februari 2002 19:22 schreef moefit het volgende:
[..]
Ik heb zeker 100 ontwerpen gemaakt (waar er overigens eigenlijk nooit een uit het veld van terugkomt) en als ik een transistor gebruik dan is dat altijd op deze manier.
Misschien heb je iets meer praktijk ervaring nodig, i.p.v. de universiteit.
In theorie kan de collector spanning lager zijn dan de basisspanning. De collector spanning is zwevend.Op vrijdag 08 februari 2002 19:19 schreef moefit het volgende:
[..]
Als je mijn schema gebruikt dan heb je over die led dus 12V (-0,6) staan. De weerstand zal dus de stroom regelen voor de LED onafhankelijk van wat voor weerstand op je moederbord zit, en onafhankelijk van de spanning van je HDD LED aansluiting.
OK, OK, ik begin te volgen hoe je dat bedoelt, maar hoe werkt een open collector uitgang van een processor of IC oid dan?Op vrijdag 08 februari 2002 19:39 schreef stekkel het volgende:
[..]
In theorie kan de collector spanning lager zijn dan de basisspanning. De collector spanning is zwevend.
Door een collector stroom op te leggen middels een Emiter stroom of basisstroom zal de collector spanning zich instellen op 12 V minus de spanningsval over de weerstand ten gevolge van de Collector stroom minus de spanningsval over de LED.
In jouw geval is deze collectorstroom dus helemaal niet gedefinieerd. Jij weet immers niet welke basisstroom er gaat lopen.
Wanneer de basisstroom voldoende groot is dan loopt de transistor vast tegen de minimale collectorspanning. Dit is oneigenlijk gebruik van een transistor.
Dus in jouw geval loopt de transistor vast omdat de collectorspanning te klein wordt. Zo regel jij de stroom.
Geen ideeOp vrijdag 08 februari 2002 20:16 schreef moefit het volgende:
[..]
OK, OK, ik begin te volgen hoe je dat bedoelt, maar hoe werkt een open collector uitgang van een processor of IC oid dan?
Verwijderd
Verwijderd
Als ik jou was zou ik eerst gwoon eens proberen het blauwe ledje rechtstreeks aan te sluiten ipv het gewone ledje. Dat zal zeer waarschijnlijk goed zijn. Hoef je ook niet moeilijk te doen met transistoren etc. (en heb je geen last van HTS<->Universiteit oorlogenOp zaterdag 09 februari 2002 00:01 schreef insan1ty het volgende:
ja idd.
het hele probleem was dat ik niet simpelweg het ledje kon vervangen, aangezien er een te lage spanning op staat.
Dus jij pretendeert alle digitale schakelingen te kennen?!Op zaterdag 09 februari 2002 12:24 schreef moefit het volgende:
[..]
Toch ben ik wel blij dat er tenminste iemand het met mij eens is (gegarandeerd dat dit ook gewoon werkt, alle digitale transitor schakelingen werken op deze manier).
Hoe wil je dan een open collector uitgang van een IC aansluiten, dat is echt op de manier zoals ik dat getekend heb. En ik pretendeer absoluut niet alle digitale schakelingen te kennen, maar op andere manier is dat gewoon niet mogelijk.Op zaterdag 09 februari 2002 15:07 schreef Prince_of_Darkness het volgende:
[..]
Dus jij pretendeert alle digitale schakelingen te kennen?!
Volgens de theorie heeft stekkel gewoon gelijk met de emittor weerstand. Zo zou ik zelf ook het ledje aansluiten.
Misschien dat jouw schakeling wel werkt, maar net is anders. Bovendien is het een kwestie van een weerstand schuiven om het wel goed te doen! Dat is zo simpel, dat ik niet snap dat je er zo moeilijk over doet.
Het plaatje wat hier beschreven is werkt wel maar kan fouten geven in de berekening van de weerstand...Op woensdag 06 februari 2002 23:56 schreef insan1ty het volgende:
ok thnx!!
dan is het wachten op mijn zending van conrad/inkoopactie
en ik moet sowieso ff langs de electroboer(ik kom daar nu gemiddeld om de 3 dagen ofzo), ff kijken... transistor, PCBtje, Molex connector en ik moet nog kijken of ik ergens een losse 5.25"baycover kan vinden. zucht.
oh ja en schakelaartjes...
[afbeelding]
het complete schema dan voor de liefhebber(<andere gebruikers van de MSI K7T266Pro2).
Ik heb ook niet gezegd dat je de collector open moet laten (wat bedoel je daar eigenlijk precies mee, ik niet snapOp zaterdag 09 februari 2002 15:52 schreef moefit het volgende:
[..]
Hoe wil je dan een open collector uitgang van een IC aansluiten, dat is echt op de manier zoals ik dat getekend heb. En ik pretendeer absoluut niet alle digitale schakelingen te kennen, maar op andere manier is dat gewoon niet mogelijk.
1
2
3
| O----------|==|----|L| 12v R1 |E| O------------------|D| |
Aggressief zijn was zeker niet de bedoeling. Maar ff over dat schema hierboven: als je het ledje zo aansluit dan blijft 'ie continue branden, dat was toch niet de bedoeling?Op zaterdag 09 februari 2002 21:45 schreef insan1ty het volgende:
neuj ik hoef nix te regelen
tis maar een simpel f*kkin hdd ledje
desnoods kan ik m ook zo aansluiten:
code:
1 2 3 O----------|==|----|L| 12v R1 |E| O------------------|D|
dus nie zo aggressief allemaal he
Ik bedoel dus een bepaald type uitgang zoals vaak gebruikt wordt in IC's: een 'open-collector' uitgang.Op zaterdag 09 februari 2002 18:43 schreef Prince_of_Darkness het volgende:
[..]
Ik heb ook niet gezegd dat je de collector open moet laten (wat bedoel je daar eigenlijk precies mee, ik niet snap)
...
Sorry, maar ik wil juist niet een led aansturen met een transistor in verzadiging. Ik wil een stroom instellen die door de LED gaat lopen.Op zaterdag 09 februari 2002 16:14 schreef Sinclair het volgende:
[..]
Het plaatje wat hier beschreven is werkt wel maar kan fouten geven in de berekening van de weerstand...
De emitterspanning is altijd 0.6v lager dan de basis en stel dat je moederbord (is ook zo) maar 5 volt geeft hou je maar 4.4 volt over aan de emitter om vervolgens via een weerstand het ledje aan te sturen.
Het verhaal hierboven over de open collectoren en dat laatste schema ( http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1013178369 ) is wel correct om dit op te vangen. Daarnaast zal dus geen tot amper vermogen in de transistor opgebouwd worden omdat de C-E spanning dan wel laag is.
Het verhaal van stekkel is enigzins juist maar dan wel voor klasse-a versterking waarbij een emitterweerstand de russtroom bepaalt. Met het aansturen van een Led wil je de transistor in verzadiging sturen.
Je regelt de stroom niet met een basisweerstand. Probleem van een transistor is dat er ontzettend veel spreiding in de versterkingsfactor is. Daarom gebruik je terugkoppeling en in dit geval is dat de emittorweerstand. Je regelt de stroom dus met de emittorweerstand.Op zaterdag 09 februari 2002 18:43 schreef Prince_of_Darkness het volgende:
[..]
Ik heb ook niet gezegd dat je de collector open moet laten (wat bedoel je daar eigenlijk precies mee, ik niet snap)
hoe ik de boel zou aansluiten is +12V -> led -> collector -- emittor -> weerstand -> ground. En op de basis gewoon wat er stond: hd+ -> weerstand -> basis. Op deze manier wordt de spanning op de basis niet automatisch naar de 0,7V gedrukt en kun je met de weerstand op de basis de stroom regelen. Dat is gewoon een standaard manier van een stroombron maken.
De terugkoppeling is de emittorweerstand. Ik zal het ook nog uitleggenOp zondag 10 februari 2002 23:05 schreef Prince_of_Darkness het volgende:
edit:
terugkoppeling? misschien heb ik dat gemist, maar waar zit de terugkoppeling. Dus waar loopt de verbinding van de uitgang terug naar de ingang van het versterkercitcuit?!
Ik heb dat hier nog niet in een plaatje gezien.
Maar waarom zou je uberhaupt terugkoppeling willen? Het enige wat nodig is is een constante stroom. Terugkoppeling gebruik je om een versterker stabieler te laten reageren op wisselende ingangsspanningen. Maar in dit geval staat er een bloksignaal op de ingang, en is het voldoende om de tor als schakelaar te laten werken.
Ah, dus dat noem jij terugkoppeling, onder die term heb ik dat effect niet gehad (of ik lag te slapen toen ze dat vertelde, kan ook). Ik noem dat een zelfregulerend effect.Op maandag 11 februari 2002 10:07 schreef stekkel het volgende:
[..]
Stel de basisspanning wordt groter -> VBE wordt groter -> grotere IC -> grotere spanningsval over de emittorweerstand -> VBE wordt weer kleiner -> IC wordt kleiner.
Dat is dus de terugkoppeling. Dit heet locale terugkoppeling.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq