Toon posts:

[monitor]Overwogen keuze maken voor 22"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn vriendin ook wel eens wil werken op de computer en ik zelf een territoriale drang voor mijn eigen systeem heb ga ik een nieuw systeem aanschaffen :P

Nu gaat de huidige 17" CTX VL701 monitor naar het systeem van mijn vriendin, en vanwege mijn werk als webdeveloper vond ik het wel eens tijd voor een groter scherm wat nog jaren meekan. Mijn keuze gaat ook voor een lekker lomp groot 22" hetzij groter scherm waar ik al mijn vensters op kwijt kan.

Nu zie ik o.a. in de pricewatch diverse 22" monitoren waarvan me meteen het verschil in prijs opvalt. Nu weet ik van CTX monitoren bijvoorbeeld dat deze gewoon Sony beeldbuizen gebruiken, maar wel goedkoper zijn met dezelfde kwaliteit.

Nu een cliche vraag die heel cliche is, maar kunnen jullie mij helpen met een advies voor een 22" monitor met een goede kwaliteit/prijs verhouding niet gebonden aan voorkeur voor een merk en indien bekend ook rekening houdend met het gebruikte merk beeldbuis. Vanzelfsprekend neem ik als voorbeeld geen Sony 22" terwijl er een goedkopere CTX 22" is met een Sony beeldbuis ;)

Wat mijn eisen zijn voor de monitor is natuurlijk scherpte. Ik merk bijv. op de huidige CTX 17" dat de beeldkwaliteit in het midden van de monitor superscherp is, maar aan de randen duidelijk "waziger" is. Indien mogelijk een design monitor maar meestal betaal je dan vaak voor het design dan voor de hardware. Speakers in de monitor zijn niet nodig, daarvoor heb ik al aparte speakers. Eventueel wat ik handig zou vinden is een USB hub achterin de monitor wat ik nu ook heb met de CTX 17" maar ik weet niet of dat haalbaar is.

Ik heb natuurlijk al op de sites van o.a. Lyama, CTX, Sony, etc. gekeken, maar daar wordt met geen woord gerept over de gebruikte onderdelen van de monitor zelf.

Verwijderd

BTW, het is iiyama, geen lyama :P

Ik heb hier een iiyama vision master pro 510 staan, een perfect scherm (lage dotpitch), en zo scherp als wat :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 18:10 schreef VaagOH het volgende:

Ik heb hier een iiyama vision master pro 510 staan, een perfect scherm (lage dotpitch), en zo scherp als wat :)
Ik heb alleen vaker gezien dat kleinere schermen van een bepaald merk erg goed zijn, en de grotere schermen juist heel slecht zijn. Ik hoor van Eizo (hopelijk goed geschreven) dat dit echt sublieme monitoren zijn, alleen ontzettend prijzig.

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:20
Ik ben ook in het bezit van een VM Pro 510. Het is een schitterend scherm wat ik na lang wikken en wegen een jaar geleden heb gekocht. Ik kon destijds een keuze maken tussen Sony, NEC, Iiyama, Viewsonic en Eizo. De Eizo had duidelijk de beste afwerking en de beeldkwaliteit was 'spetterend'. Het verschil in beeldkwaliteit was voor mij echter zo klein (lees: niet waarneembaar) dat ik de Iiyama om z'n prijs/kwaliteits-verhouding heb aangeschaft; ik heb er geen moment spijt van gehad. De scherpte, convergentie en focus zijn prima voor een monitor in deze prijsklasse. Mijns inziens een aanrader.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Verwijderd

nou ik heb bijna vier jaar geleden de iiyama vmp 502 gekocht en omdat die zo goed bevalt lees:
- helder
- scherp=nu nog
- goede menusturing=goed afstellen
- dubbele pc aansluiting
- prijs/kwaliteitsverhouding erg goed
- diamondtron buis
daarom heb ik in december een vmp 512 erbij gekocht, deze heeft genoemde voordelen plus een geweldige usb voet waardoor ik met 1 toestenbord en 1 wacom tablet/muis 2 pc's op 2 monitoren kan bedienen [met matrox g550]
iiyama is wat mij betreft gewoon op het crt 21" vlak de beste keus voor als je niet al te veel geld hebt
als ik veel geld had dan nam ik liever een Eizo of Lacie
vergeet niet dat je goed moet nadenken wat je ermee wilt doen, een /Lacie heeft functies die een 'gewone' gebruiker niet toepast maar waar je wel voor betaaldt
denk ook eens aan Philips die zijn ook erg mooi

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:11

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Op zaterdag 09 februari 2002 18:10 schreef VaagOH het volgende:

Lyama :P

Maar goed, die iiyama monitoren hebben die USB in de voet zitten die jij graag wilt :)

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

je kan natuurlijk ook naar een aantal topics kijken van gisteren en vandaag |:(

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Verwijderd

je kan ook een normale 19" nemen en een 2e monitor ernaast, werkt prima.. houd de boel ook een beetje overzichtelijk.. dingen als icq, winamp, tooltjes en explorer zet je op de 2e monitor en de progs waarmee je actief bezig bent op de hoofd monitor

is nog goedkoper ook

Verwijderd

Als je het geld hebt .. de EIZO's. Alleen .. dan moet je echt een berg geld meenemen.

Zelf heb ik de IIyama VM Pro 510. En ik vind 'm best wel heel erg hard rulen :9

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 19:22

Beaves

Usque ad Finem

Sony maakt anders ook hele betaalbare en vooral goede beeldschermen, ze worden niet voor niets zo veel gebruikt in de grafische industrie.

Verder zijn Lacie monitoren ook hele goede monitoren, sommige hebben zelfs een kap om de weerspiegeling tegen te gaan.

Wil je echt de beste monitor, neem dan Barco. Die zijn wel onbetaalbaar, maar die zijn goed, dat wil je niet weten. Die hebben zelfs een apparaat die je op de beeldbuis plakt waarmee je de kleuren calibreerd. Maar ja, daar betaal je dan ook voor.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Iiyama heeft mitsubishi buizen, zijn prima dingen en zeker een goede prijs/kwaliteit verhouding. Zijn wel meer merken die deze gebruiken.

Kijk ook eens bij de Labs van PC-PRO

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit het trouwens met de kleurintensiteit van de Iiyama's, omdat ik veel met kleur en design werk wil ik graag de kleuren zo goed mogelijk gelijk aan CMYK op mijn monitor hebben. :)

Ik weet van bijv. de Sony beeldbuizen dat deze een lichte rode gloed met zich meebrengen.
Pagina: 1